2011-12-12_Minutes--Procès-verbal
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COMMON COUNCIL/CONSEIL COMMUNAL
DECEMBER 12, 2011/LE 12 DÉCEMBRE 2011
COMMON COUNCIL MEETING – THE CITY OF SAINT JOHN
CITY HALL – DECEMBER 12, 2011 – 4:30 P.M.
Present:
Ivan Court, Mayor
Councillors Court, Farren, Higgins, McGuire, Norton, Snook,
Sullivan, and Titus
- and -
P. Woods, City Manager; J. Nugent, City Solicitor; G. Yeomans,
Commissioner of Finance and Treasurer; P. Groody,
Commissioner of Municipal Operations; K. Forrest,
Commissioner of Planning and Development; J. Hamilton,
Deputy Commissioner of Planning and Development; K. Clifford,
Acting Fire Chief; E. Gormley, Common Clerk and J. Chown,
Administrative Assistant.
SÉANCE DU CONSEIL COMMUNAL DE THE CITY OF SAINT JOHN
À L'HÔTEL DE VILLE, LE 12 DÉCEMBRE 2011 À 16 H 30
Sont présents :
Ivan Court, maire
les conseillers Court, Farren, McGuire, Norton, Snook, Sullivan et
la conseillère Higgins
- et -
P. Woods, directeur général; J. Nugent, avocat municipal;
G. Yeomans, commissaire aux finances et trésorier; P. Groody,
commissaire aux Opérations municipales; K. Forrest,
commissaire au service Urbanisme et développement;
J. Hamilton, commissaire adjointe au service Urbanisme et
développement; K. Clifford, chef du service d'incendie par
intérim; ainsi que E. Gormley, greffière communale et J. Chown,
adjointe administrative.
1. Call To Order – Prayer
Mayor Court called the meeting to order and Councillor Snook offered the opening
prayer.
1. Ouverture de la séance, suivie de la prière
La séance est ouverte par le maire Court, et le conseiller Snook récite la prière
d'ouverture.
3. Approval of Agenda
On motion of Councillor Titus
Seconded by Councillor McGuire
RESOLVED that the agenda of this meeting be
approved with the addition of items 7.1 Proclamation on Bullying; 9.1(b) Letter of
objection to the Municipal Plan; 13.1 Committee of the Whole Report: Appointments to
Committees; 13.2 Committee of the Whole: Amendment to the Pension Act of the City of
Saint John; and 13.3 Committee of the Whole: Saint John Development Corporation –
Proposals for a Real Estate Recruitment Consultant.
Question being taken, the motion was carried.
On motion of Councillor Titus
Seconded by Councillor McGuire
RESOLVED that items 13.1, 13.2 and 13.3 be
moved forward on the agenda.
Question being taken, the motion was carried.
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3. Adoption de l'ordre du jour
Proposition du conseiller Titus
Appuyée par le conseiller McGuire
RÉSOLU que l'ordre du jour de la présente réunion
soit adopté, moyennant l'ajout des points 7.1, Proclamation sur l'intimidation; 9.1b),
Lettre d'objection au plan d'aménagement; 13.1, Rapport du comité plénier :
Nominations pour siéger aux comités; 13.2, Comité plénier : Modification de la Loi sur le
régime de retraite de la Ville de Saint John; et 13.3, Comité plénier : Saint John
Development Corporation – Propositions concernant un conseiller en recrutement (biens
immobiliers).
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
Proposition du conseiller Titus
Appuyée par le conseiller McGuire
RÉSOLU que les points 13.1, 13.2 et 13.3 soient
avancés dans l'ordre du jour.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
7. Proclamations
7.1 Proclamation on a Bullying Free Community
th
The Mayor declared December 16, 2011 as anti-bullying day in the City of Saint John.
7. Proclamations
7.1 Proclamation sur une collectivité sans intimidation
Le maire déclare le 16 décembre 2011 Journée contre l'intimidation dans The City of
Saint John.
13.1 Committee of the Whole: Recommended Appointments to Committees
On motion of Councillor Court
Seconded by Councillor Titus
RESOLVED that as recommended by the
Committee of the Whole, having met on December 12, 2011, Councillor Higgins be
th
appointed to the Finance Committee from December 12, 2011 until the end of her
current term on Council; and Councillor Norton be appointed to the Finance Committee
to replace Councillor Mott during his absence.
Question being taken, the motion was carried.
13.1 Comité plénier : Recommandations de nominations pour siéger aux
comités
Proposition du conseiller Court
Appuyée par le conseiller Titus
RÉSOLU que, comme le recommande le comité
plénier, qui s'est réuni le 12 décembre 2011, la conseillère Higgins soit nommée au
Comité des finances du 12 décembre 2011 jusqu'à la fin de son mandat actuel au sein
du conseil et le conseiller Norton soit nommé au Comité des finances en remplacement
du conseiller Mott durant son absence.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
13.2 Committee of the Whole: Amendment to the Pension Act of the City of Saint
John
On motion of Councillor Titus
Seconded by Councillor McGuire
RESOLVED that the Provincial Government be
ndth
requested to resume the 2 session of the 57 Legislative Assembly prior to its
scheduled resumption in March of 2012, for the purpose of enacting amendments to the
City of Saint John Pension Act and associated enabling amendments to the Pension
Benefits Act, as soon as possible following the City's satisfying the relevant procedural
requirements of the Legislative Assembly's Standing Rules on Private Bills as well as
any such requirements of the Pension Benefits Act.
Question being taken, the motion was carried.
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13.2 Comité plénier : Modification de la Loi sur le régime de retraite de la Ville de
Saint John
Proposition du conseiller Titus
Appuyée par le conseiller McGuire
RÉSOLU que l'on demande au gouvernement
e
provincial de reprendre la deuxième session de la 57 législature avant sa reprise
prévue en mars 2012, dans le but d'adopter les modifications à la Loi sur le régime de
retraite de la Ville de Saint John et aux règlements connexes, permettant ainsi les
modifications à la Loi sur les prestations de pension dès que possible après que la Ville
aura rempli les exigences procédurales pertinentes du règlement concernant les projets
de loi privé, ainsi que les exigences similaires de la Loi sur les prestations de pension.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
13.3 Committee of the Whole: Saint John Development Corporation – Proposals
for a Real Estate Recruitment Consultant
On motion of Councillor Titus
Seconded by Councillor McGuire
RESOLVED that the Saint John Development
Corporation be authorized, on behalf of the City of Saint John, to call for proposals for a
Real Estate Recruitment Consultant to provide service respecting the advertising for the
recruitment and initial screening of qualified developers / investors for the development
of the so-called Canadian Coast Guard Lands fronting on Water Street and Saint John
Harbour, as well as providing assistance with the development of the proposal call
associated with the aforesaid recruitment initiative.
Question being taken, the motion was carried.
13.3 Comité plénier : Saint John Development Corporation – Propositions
concernant un conseiller en recrutement (biens immobiliers)
Proposition du conseiller Titus
Appuyée par le conseiller McGuire
RÉSOLU que la Saint John Development
Corporation soit autorisée, au nom de The City of Saint John, à lancer un appel d'offres
concernant un conseiller en recrutement dans le domaine des biens immobiliers pour
offrir des services par rapport aux annonces de recrutement et à la présélection de
promoteurs et d'investisseurs qualifiés pour l'aménagement des terrains de la Garde
côtière canadienne donnant sur la rue Water et sur le port de Saint John, ainsi que pour
offrir de l'aide dans l'élaboration de l'appel d'offres associé à l'initiative de recrutement
susmentionnée.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
8. Delegations/Presentations
8.1 Consultant's Report - Fleet Evaluation Project
D. Logan, Manager of Materials and Fleet, stated that Mercury Associates was engaged
last year to evaluate the city's fleet operations.
Kate Vigneau, representing Mercury Associates, explained that the Fleet Evaluation
Project focused on the city's 850 pieces of equipment, which she noted has a
replacement cost of $47,000,000 and requires an annual operating budget of
approximately $7,000,000.
Referring to the submitted report, Ms. Vigneau explained that a series of on-site
inspections were completed, including interviews of all foremen, mechanics and
customers. She stated that business process mapping was employed to compare the
City of Saint John with similar sized municipalities.
Ms. Vigneau explained that Saint John has a centralized fleet management system and
reporting structure, which she noted is best practice. She advised that there are some
concerns with regard to the authority over vehicles, noting that it is a common problem in
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municipalities. She further explained that there is currently confusion regarding eligibility
for a city vehicle and the limitations on usage of city vehicles.
Responding to a question, Ms. Vigneau stated that the city's mechanics appeared to be
fully utilized by the organization.
Ms. Vigneau expressed the view that the number of city vehicles is appropriate; the
knowledge level of staff is excellent; and that the city is doing a good job with its
centralized fleet management. She noted that the maintenance facilities are old and that
there needs to be a fleet policy manual written.
On motion of Councillor Titus
Seconded by Councillor Farren
RESOLVED that report dated December 9, 2011
entitled Consultant's Report – Fleet Evaluation Project, and the Executive Summary from
Mercury Associates, be referred to the City Manager and Fleet Staff with a directive to
report back to Council with;
a) The development of a comprehensive fleet utilization and replacement policy,
b) The development of a business model that will see the complete recovery by
the Fleet Services Division of their operating costs while providing sufficient
funding from the annual operating budget to facilitate a stable and
sustainable fleet replacement program,
c) The development of a Fleet operational model that will support an efficient
and effective division that will work cooperatively with the user departments to
provide them with the information they need to determine the most cost
effective levels of service they can provide with the available assets, and
d) To create a process for the periodic review of the size, configuration and
effectiveness of the fleet related to service delivery.
Question being taken, the motion was carried.
8. Délégations et présentations
8.1 Rapport du consultant – Projet d'évaluation du parc de véhicules
D. Logan, chef de l'approvisionnement et du parc automobile, déclare que Mercury
Associates a été engagé l'an dernier pour évaluer les opérations du parc de véhicules
de la Ville.
Kate Vigneau, représentant Mercury Associates, explique que le projet d'évaluation du
parc de véhicules porte sur les 850 pièces d'équipement de la Ville qui, comme elle
l'indique, ont un coût de remplacement de 47 000 000 $ et nécessitent un budget
d'exploitation annuel d'environ 7 000 000 $.
me
Se reportant au rapport soumis, M Vigneau explique qu'une série d'inspections sur
place a été effectuée, dont des entretiens avec tous les contremaîtres, les mécaniciens
et les clients. Elle affirme qu'une modélisation du processus opérationnel a été utilisée
pour comparer The City of Saint John aux municipalités de tailles semblables.
me
M Vigneau explique que Saint John a un système de gestion centralisée du parc de
véhicules et une structure de rapport, ce qui, comme elle le mentionne, constitue une
pratique exemplaire. Elle indique qu'il y a certaines préoccupations quant à l'autorité en
matière de véhicules, faisant la remarque qu'il s'agit d'un problème courant au sein des
municipalités. Elle explique en outre qu'il y a actuellement confusion en ce qui concerne
l'admissibilité d'un véhicule municipal et les restrictions quant à l'utilisation des véhicules
municipaux.
me
En réponse à une question, M Vigneau déclare que les mécaniciens de la Ville
semblent être pleinement utilisés par l'organisme.
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M me Vigneau émet l'opinion que le nombre de véhicules municipaux est adéquat, que le
degré de connaissance des employés est excellent et que la Ville accomplit un bon
travail en ce qui concerne la gestion centralisée de son parc de véhicules. Elle fait la
remarque que les installations d'entretien sont désuètes et qu'un manuel de politiques
sur le parc de véhicules doit être rédigé.
Proposition du conseiller Titus
Appuyée par le conseiller Farren
RÉSOLU que le rapport daté du 9 décembre 2011
intitulé Consultant's Report – Fleet Evaluation Project (Rapport du consultant – Projet
d'évaluation du parc de véhicules) et le résumé de Mercury Associates soient soumis au
directeur général et au personnel du parc de véhicules avec la directive de présenter au
conseil :
a) L'élaboration d'une politique exhaustive sur l'utilisation et le remplacement du
parc de véhicules.
b) L'élaboration d'un modèle de gestion qui permettra aux services du parc de
véhicules de recouvrir entièrement leurs coûts d'exploitation tout en offrant un
financement suffisant provenant du budget d'exploitation annuel pour faciliter
un programme de remplacement du parc de véhicules stable et durable.
c) L'élaboration d'un modèle d'exploitation du parc de véhicules qui soutiendra
une division efficiente et efficace et qui permettra une collaboration étroite
avec les services utilisateurs pour leur offrir l'information dont ils ont besoin
pour déterminer les niveaux de services les plus rentables qu'ils peuvent
offrir avec les actifs disponibles.
d) La création d'un processus pour l'examen périodique de la taille, de la
configuration et de l'efficacité du parc de véhicules par rapport à la prestation
de services.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
9. Public Hearings 5:30 P.M.
9.1a) Report from City Manager: PlanSJ – Proposed Municipal Plan
9.1b) Proposed Municipal Plan By-Law
9.1c) Planning Advisory Committee Recommending Proposed Municipal Plan
9.1d) Letter of Support (Presentation)
Referring to a submitted report, Ms. Hamilton explained that the Municipal Plan was
identified as a Council priority, noting that the community engagement process was
unprecedented. She stated that PlanSJ maximizes the use of existing infrastructure and
promotes fiscally responsible development.
Ms. Hamilton explained that the necessary advertising was completed for the proposed
Municipal Plan By-Law public hearing. She indicated that although the public hearing is
scheduled for tonight's Council meeting, first and second reading of the by-law will take
place at a future date to allow staff sufficient time to make any necessary changes to the
plan.
The Mayor invited members of the public wishing to raise objections to the proposed
municipal plan to appear before Council.
Michael Saunders, of 116 Victoria Street, stated that he objected to the proposed
Municipal Plan, noting that he has a 24 acre parcel of land on Highland Road with City
services, which will be designated rural under the new municipal plan. He stated that he
would like to build at least four houses on his property, noting that the new plan will not
allow him to subdivide the property to recoup his investment.
Doug McKiel, of 90 Eden St. indicated that he is requesting that all of his property be
included in the Primary Development Area of the proposed Municipal Plan, noting that
currently only 40 acres of his property are included, with10 acres being excluded.
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Margaret Dube, of 1330 Grandview Avenue, stated that she is happy in general about
the plan, but that she had some concerns about spot zoning and mobile home
developments.
Kamel Debly, owner of Barsa Ventures, stated that he is in favor of the plan in general,
but that he does not agree with the proposed zoning of the Cambridge Estates area.
(Mayor Court withdrew from the meeting)
A short recess was called by Councillor Titus.
Mayor Court returned to the meeting.
Councillor Titus assumed the Chair.
Mr. Debly stated that he was assured by city staff that Cambridge Estates would remain
one of the five growth areas and that it would take precedence over land that has not yet
been developed. He stated that the zoning for the Cambridge Estates land was recently
changed to an “urban reserve” designation. He advised that if the proposed designation
remains unchanged, he will end development in the area within 18 months.
Odette McGrath, of 31 Lackey Road, stated that she is interested in how the proposed
Municipal Plan addresses the Latimore Lake Road area and gravel pits. She stated that
the roads in this area are not being repaired, noting that residents of Latimore Lake
Road do not receive the same services as those in other areas.
Nick Price, representing Tim Hortons, stated that his client embraces the plan with the
exception of the language that has been used regarding drive-through establishments,
noting that once policies are in place they are hard to change.
Bev Puritan, of 210 Lakewood Avenue, stated that he fully supports the plan, noting that
he is concerned about the primary development boundary. He asked if it was conceptual
or firm, explaining that he has a development in East Saint John that is affected.
Paula Tippett, speaking on behalf of CCNB Action Saint John Fundy, stated that the
proposed Municipal Plan needs consider environmental issues such as airborne metals
and the Point Lepreau Nuclear plant.
Matt Blair, owner of Blair Construction, stated that he owns 700 acres in Saint John, but
that 2011 is the last year that he will be building in the City. He expressed concerns with
government determining where and when development can take place.
Councillor Titus called for members of the public to speak in favour of the proposed
Municipal Plan By-Law.
Chris Boudreau, representing Uptown Saint John, expressed support for PlanSJ.
Referring to a submitted presentation, he noted that the number of uptown residents is
rising and vacancies decreasing.
Holly McMackin, Planner with Dillon Consulting representing JD Irving, stated that JDI is
supportive of the proposed municipal plan and the entire process, noting that there is a
concern with respect to how the new plan will affect the Irving Pulp and Paper Mill. She
indicated that the proposed plan has designated as a park and natural area a 30 meter
wide strip along the coastal lands, which has traditionally been utilized for marine and
industrial uses.
Steve Carson, representing Enterprise Saint John, expressed support for the plan,
noting that there has been an unprecedented level of community engagement. He stated
that a forward thinking municipal plan with the right policies leading to the right
infrastructure investments moving into neighborhoods will send a clear message to
developers on what is expected.
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Rick Turner, representing Canterbury Developments Limited, stated that he was
encouraged by the flexibility of the plan and the fact that it will be reviewed periodically.
He added that he had some concerns regarding his property on Chesley Drive, which he
would like to have designated as an extension to “Area 1 – Mixed Use Center” or an
extension to “Area E – Primary Center” and designate it as an extension to the “Medium
to High Density Residential Intensification Area” extending from the North End.
Robert MacKinnon, Vice President of UNBSJ, Tucker Park Road stated that they have
followed the public consultation process for the proposed plan very closely and are
interested in the designation of the university hospital plateau.
Councillor Titus called a brief recess.
Mr. MacKinnon concluded by stating that he applauds promoting the integration of the
campus with the surrounding neighborhood planning.
Joseph Acker, of 50 Sommerville Rd, stated that as a former city planner and health
researcher, he commends the planning department and Council for coming together with
such a degree of consensus for dealing with urban sprawl.
Austin Durbin, of 260 Germain Street, stated that he is in favor of how the City is trying
to be smart in its approach to growth and development and to encourage different types
of densification.
Councillor Titus called for any other members of the public wishing to speak on the
proposed municipal plan, with no one presenting.
Councillor Snook called a point of order in response to questions from Council members
to staff, noting that there should be no questions to staff at this time as the members of
the public who had presented had left the Council chamber.
Councillor Titus stated that Mr. Forrest could answer Council's questions at a high level.
Mr. Forrest explained that the primary development area in the proposed Municipal Plan
is dependent on the maximum distance from current water and sewage pipes. He stated
that in each of the cases mentioned this evening, the guidelines in the municipal plan
regarding committed developments and undeveloped lands were followed. He noted that
staff would consider the comments from the public hearing process regarding specific
properties and return to Council with detailed responses in January 2012.
On motion of Councillor McGuire
Seconded by Councillor Snook
RESOLVED that the Proposed Municipal Plan be
referred to staff to consider comments and requests made at the meeting of
December 12, 2011 and to report back to Common Council in January 2012.
Question being taken, the motion was carried.
Mayor Court thanked all citizens who had taken the time to present and the PlanSJ team
for their work over the last two years.
9. Audiences publiques à 17 h 30
9.1a) Rapport présenté par le directeur général concernant le projet du plan
d'aménagement du PlanSJ
9.1b) Arrêté concernant le projet du plan d'aménagement
9.1c) Comité consultatif d'urbanisme recommandant le projet du plan
d'aménagement
9.1d) Lettre d'appui (présentation)
me
Faisant référence à un rapport soumis, M Hamilton explique que le plan
d'aménagement a été déterminé comme étant une priorité du conseil et fait remarquer
que le processus de mobilisation communautaire est sans précédent. Elle déclare que le
PlanSJ maximise la valeur des infrastructures existantes et favorise l'aménagement
responsable sur le plan financier.
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M me Hamilton explique que les annonces nécessaires sont terminées pour l'audience
publique de l'arrêté concernant le projet du plan d'aménagement. Elle indique que bien
que l'audience publique soit prévue au cours de la réunion du conseil de ce soir, la
première et la deuxième lectures de l'arrêté auront lieu à une date ultérieure afin
d'accorder un délai suffisant au personnel pour apporter les changements nécessaires
au plan.
Le maire invite le public souhaitant s'opposer au projet du plan d'aménagement à se
présenter devant le conseil :
Michael Saunders, qui habite au 116, rue Victoria, déclare qu'il s'oppose au projet
d'aménagement municipal puisqu'il possède une parcelle de terrain de 24 acres sur le
chemin Highland ayant des services offerts par la Ville, et qui sera désignée comme
étant rurale dans le cadre du nouveau plan d'aménagement. Il indique qu'il voudrait bâtir
au moins quatre maisons sur sa propriété, mais que le nouveau plan ne lui permettra
pas de lotir sa propriété de façon à recouvrer son investissement.
Doug McKiel, qui habite au 90, rue Eden, demande que toute sa propriété soit incluse
dans le principal secteur d'aménagement du projet du plan d'aménagement, en
mentionnant qu'actuellement, seulement 40 acres de sa propriété sont inclus et que
10 autres sont exclus.
Margaret Dube, qui habite au 1330, avenue Grandview, déclare qu'elle est favorable en
général au plan, mais qu'elle a quelques préoccupations quant au zonage parcellaire et
à l'aménagement de maisons mobiles.
Kamil Debley, propriétaire de Barsa Ventures, déclare qu'il est en faveur du plan de
façon général, mais qu'il n'est pas d'accord avec le projet de zonage du lotissement
Cambridge Estates.
(Le maire Court quitte la séance.)
Le conseiller Titus annonce une brève suspension.
Le maire Court réintègre la séance.
Le conseiller Titus assume la présidence.
M. Debley mentionne que le personnel municipal l'a assuré que Cambridge Estates
demeurerait l'un des cinq secteurs en croissance et que cette société aurait la priorité
sur les terrains non encore aménagés. Il déclare que la désignation du zonage pour les
terrains de Cambridge Estates a récemment été remplacée par « réserve urbaine ». Il
explique que si la désignation proposée demeure inchangée, il terminera l'aménagement
de la zone dans un délai de 18 mois.
Odette McGrath, qui habite au 31, chemin Lackey, mentionne qu'elle aimerait savoir ce
qui en est de la zone du chemin Latimore Lake et des gravières dans le projet du plan
d'aménagement. Elle fait savoir que les chemins dans cette zone ne sont pas réparés,
en soulignant que les résidents du chemin Latimore Lake ne reçoivent pas les mêmes
services que les résidents d'autres zones.
Nick Price, représentant de Tim Hortons, déclare que son client accepte le plan, à
l'exception de la langue employée dans les établissements de service au volant, tout en
mentionnant qu'il est difficile de modifier une politique une fois qu'elle est établie.
Bev Puritan, qui habite au 210, avenue Lakewood, déclare qu'il appuie entièrement le
plan, en soulignant sa préoccupation liée à la limite du secteur principal d'aménagement.
Il veut savoir si cette limite est conceptuelle ou ferme, en expliquant qu'il a un secteur
d'aménagement dans la région de Saint John Est qui est touché.
Paula Tippett, qui parle au nom de la section Saint John Fundy du CCNB Action, déclare
que le projet du plan d'aménagement doit tenir compte des questions
environnementales telles que les métaux qui sont transportés dans l'atmosphère et la
centrale nucléaire de Point Lepreau.
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Matt Blair, propriétaire de Blair Construction, fait savoir qu'il possède 700 acres à
SaintJohn, mais qu'il ne construira plus dans la ville après l'année 2011. Il exprime ses
inquiétudes à l'égard du fait que c'est le gouvernement qui décide de l'endroit et du
moment de l'aménagement.
Le conseiller Titus invite le public à exprimer son appui pour l'arrêté concernant le projet
du plan d'aménagement.
Chris Boudreau, représentant d'Uptown Saint John, exprime son appui pour le PlanSJ.
En faisant référence à une présentation antérieure, il souligne que le nombre de
résidents du centre-ville augmente et que les taux d'inoccupation diminuent.
Holly McMackin, urbaniste pour Dillon Consulting qui représente JD Irving, fait savoir
que JDI appuie le projet du plan d'aménagement et le processus dans son ensemble,
mais souligne une préoccupation concernant l'effet qu'aura le nouveau plan sur l'usine
de pâtes et papiers. Elle mentionne qu'une bande de 30 mètres de large située le long
des terres côtières et autrefois utilisée à des fins marines et industrielles a été désignée
comme zone de parc et zone naturelle dans le projet du plan.
Steve Carson, représentant d'Enterprise Saint John, exprime son appui pour le plan, en
mentionnant que le niveau de la mobilisation communautaire est sans précédent. Il
déclare qu'un plan d'aménagement avant-gardiste comportant les politiques appropriées
menant aux investissements d'infrastructure appropriés dans les quartiers permettra de
transmettre un message clair aux promoteurs quant aux attentes.
Rick Turner, représentant de Canterbury Developments Limited, fait savoir qu'il est ravi
de la souplesse du plan et du fait qu'il sera révisé périodiquement. Il ajoute avoir des
préoccupations concernant sa propriété sur la promenade Chesley. Il voudrait qu'elle
soit désignée comme étant un prolongement de la « Zone 1 – centre à usage mixte » ou
un prolongement de la « Zone E – centre principal » et comme un prolongement de la
« Zone d'intensification résidentielle à densité moyenne-élevée » qui s'étend du quartier
nord.
Robert MacKinnon, vice-président de l'Université du Nouveau-Brunswick, campus de
Saint John (chemin Tucker Park), déclare que son groupe a suivi de près le processus
de consultation publique sur le projet du plan et qu'il est intéressé à la désignation du
plateau de l'hôpital et de l'université.
Le conseiller Titus annonce une brève suspension.
M. MacKinnon conclut en mentionnant qu'il approuve et favorise l'intégration du campus
à la planification des quartiers avoisinants.
Joseph Acker, qui habite au 50, chemin Sommerville, fait savoir qu'en tant qu'ancien
urbaniste de la municipalité et chercheur en santé, il félicite le service d'urbanisme et le
conseil de leurs efforts concertés dans le traitement de l'étalement urbain.
Austin Durbin, qui habite au 260, rue Germain, déclare appuyer la façon dont la Ville
tente d'adopter une approche de croissance et d'aménagement raisonnable et
d'encourager différents types de densification.
Le conseiller Titus invite tout autre membre du public à exprimer son opinion sur le
projet du plan d'aménagement, mais personne ne prend la parole.
Le conseiller Snook soulève une objection à propos des questions adressées au
personnel par les membres du conseil, en soulignant qu'aucune question ne devrait être
posée au personnel en ce moment puisque les membres du public qui se sont présentés
ont quitté la Salle du conseil.
Le conseiller Titus mentionne que M. Forrest est en mesure de répondre aux questions
des membres du conseil à un niveau élevé.
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M. Forrest explique que le principal secteur d'aménagement du projet du plan
d'aménagement dépend de la distance maximale des conduites d'aqueduc et d'égout
actuelles. Il déclare que, en ce qui concerne les cas mentionnés ce soir, les directives
énoncées dans le projet du plan quant aux aménagements réservés et aux terrains non
aménagés ont été suivies. Il souligne que le personnel se penchera sur les
commentaires obtenus lors du processus d'audience publique concernant des propriétés
particulières et fournira des réponses détaillées au conseil en janvier 2012.
Proposition du conseiller McGuire
Appuyée par le conseiller Snook
RÉSOLU que le projet du plan d'aménagement soit
transmis au personnel pour qu'il se penche sur les commentaires et les demandes
soulevés à la réunion du 12 décembre 2011 et qu'il fasse rapport au conseil communal
en janvier 2012.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
Le maire Court remercie tous les citoyens qui se sont présentés et l'équipe du PlanSJ
pour le travail accompli au cours de deux dernières années.
16. Adjournment
The Mayor declared the public meeting adjourned at 8:15 p.m. and he
th
asked Council members to return to the 8 floor boardroom to reconvene in Committee
of the Whole.
16. Levée de la séance
Le maire déclare que la séance publique est levée à 20 h 15 et demande
e
aux membres du conseil de retourner à la salle de conférence du 8 étage afin de
reprendre pour une séance publique du comité plénier.
Mayor / maire
Common Clerk / greffière communale