2011-09-12_Minutes--Procès-verbal
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COMMON COUNCIL/CONSEIL COMMUNAL
SEPTEMBER 12, 2011/LE 12 SEPTEMBRE 2011
COMMON COUNCIL MEETING – THE CITY OF SAINT JOHN
CITY HALL – SEPTEMBER 12, 2011 - 7:15 P.M.
Present:
Ivan Court, Mayor
Councillors Court, Farren, Higgins, McGuire, Mott, Norton,
Snook, Sullivan, and Titus
- and -
P. Woods, City Manager; J. Nugent, City Solicitor; G. Yeomans,
Commissioner of Finance and Treasurer; P. Groody,
Commissioner of Municipal Operations; K. Forrest,
Commissioner of Planning and Development; A. Poffenroth,
Deputy Commissioner of Buildings and Inspection Services; K.
Clifford, Acting Fire Chief ; M. King, Police Staff Sergeant; E.
Gormley, Common Clerk and J. Taylor, Assistant Common Clerk.
SÉANCE DU CONSEIL COMMUNAL DE THE CITY OF SAINT JOHN
TENUE À L'HÔTEL DE VILLE, LE 12 SEPTEMBRE 2011 À 19 H 15
Sont présents :
Ivan Court, maire
les conseillers Court, Farren, McGuire, Mott, Norton, Snook,
Sullivan, Titus et la conseillère Higgins
- et -
P. Woods, directeur général; J. Nugent, avocat municipal;
G. Yeomans, commissaire aux finances et trésorier; P. Groody,
commissaire aux Opérations municipales; K. Forrest,
commissaire au service Urbanisme et développement;
A. Poffenroth, commissaire adjoint aux Services d'inspection et
des bâtiments; K. Clifford, chef du service d'incendie par intérim;
M. King, sergent d'état-major du Service de police; E. Gormley,
greffière communale, et J. Taylor, greffier communal adjoint.
1. Call To Order – Prayer
Mayor Court called the meeting to order and Pastor Darren Wiseman offered the
opening prayer.
1. Ouverture de la séance, suivie de la prière
La séance est ouverte par le maire Court et le pasteur Darren Wiseman récite la prière
d'ouverture.
2. Approval of Minutes
2.1 Minutes of August 15, 2011
Councillor Higgins noted that the minutes contained an error on page 353 with respect to
the Commissioner of Leisure Services’ response to a question.
The Common Clerk suggested that Council table the item to allow the Clerk’s office to
review the minutes.
On motion of Councillor Higgins
Seconded by Mayor Court
RESOLVED that the minutes of the meeting of
th
Common Council, held on August 15, 2011, be tabled until the next meeting of Council.
Question being taken, the motion was carried.
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2. Approbation du procès-verbal
2.1 Procès-verbal de la séance tenue le 15 août 2011
La conseillère Higgins fait remarquer qu'il y a une erreur à la page 353 du procès-verbal,
à savoir la réponse du commissaire des Services des loisirs à une question posée.
La greffière communale suggère que le conseil reporte ce point afin de permettre au
Bureau de la greffière communale de passer en revue le procès-verbal.
Proposition de la conseillère Higgins
Appuyée par le maire Court
RÉSOLU que le procès-verbal de la séance du
conseil communal tenue le 15 août 2011 soit reporté à la prochaine réunion du conseil.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
2.2 Minutes of August 29, 2011
On motion of Councillor Snook
Seconded by Councillor McGuire
RESOLVED that the minutes of the meeting of
th
Common Council, held on August 29, 2011, be approved.
Question being taken, the motion was carried.
2.2 Procès-verbal de la séance tenue le 29 août 2011
Proposition du conseiller Snook
Appuyée par le conseiller McGuire
RÉSOLU que le procès-verbal de la séance du
conseil communal tenue le 29 août 2011 soit approuvé.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
3. Approval of Agenda
On motion of Councillor Snook
Seconded by Councillor Farren
RESOLVED that the agenda of this meeting be
approved.
Question being taken, the motion was carried.
3. Adoption de l'ordre du jour
Proposition du conseiller Snook
Appuyée par le conseiller Farren
RÉSOLU que l'ordre du jour de la présente séance
soit adopté.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
4. Disclosures of Conflict of Interest
4. Divulgations de conflits d'intérêts
4.1 Council Budget – Salaries (Councillor Titus) Tabled on August 15, 2011
On motion of Councillor Farren
Seconded by Councillor Snook
RESOLVED that item 4.1 Council Budget –
Salaries be lifted from the table.
Question being taken, the motion was carried.
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On motion of Councillor Titus
Seconded by Councillor McGurie
RESOLVED that the City Solicitor be directed to
prepare the necessary By-law amendments to reduce the salaries of Council by forty
percent beginning in January 2012.
Councillor Higgins noted that Council could save money by rescinding its resolution to
approve the Peel Plaza parking garage.
Councillor Snook stated that he could not support a 40% reduction in salaries, adding
that he is willing to discuss a reduction of a lesser amount and/or a reduction of two
Councillors.
Councillor Farren expressed the opinion that Council could achieve cost savings through
other means, noting that he does not support a reduction in the number of Council
members.
Councillor Mott stated that Council should wait until the next election to make decisions
about reducing the number of Councillors or salaries.
Councillors Titus and McGuire withdrew the motion from the table.
The Mayor stated that he does not support the motion as Council members have not
received a raise in seven years, adding that a lower salary would make it difficult to
attract people to run for Council.
Councillor Sullivan stated that he is not in favour of reducing the number of Council
members, adding that a 40% reduction in salary is excessive.
Councillor Court noted that other municipal Councils have much higher salaries than
those of Saint John.
On motion of Councillor Titus
Seconded by Councillor McGuire
RESOLVED that the City Solicitor be directed to
prepare the necessary By-law amendments to reduce the salaries of Council by twenty
percent beginning in January 2012 and reduce the number of Council by two by
removing the at large Councillors.
Question being taken, the motion was defeated with the Mayor and
Councillors Court, Norton, Higgins, Mott and Sullivan voting nay.
4.1 Budget du conseil – Salaires (conseiller Titus) – Point reporté lors de la
réunion du 15 août 2011
Proposition du conseiller Farren
Appuyée par le conseiller Snook
RÉSOLU que le point 4.1 Budget du conseil –
Salaires soit soumis aux fins de discussion.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
Proposition du conseiller Titus
Appuyée par le conseiller McGuire
RÉSOLU que l'avocat municipal soit chargé de
rédiger les modifications nécessaires à l'arrêté en vue de réduire le salaire des
conseillers de 40 % à compter de janvier 2012.
La conseillère Higgins fait remarquer qu'en annulant sa résolution visant à approuver le
garage à étages de la place Peel, le conseil pourrait économiser de l'argent.
Le conseiller Snook déclare qu'il lui est impossible de soutenir la réduction de 40 % des
salaires et il ajoute qu'il est prêt à discuter d'une réduction moins importante ou d'une
suppression de deux postes de conseillers.
Le conseiller Farren estime qu'il y a d'autres moyens qui permettraient au conseil de
réaliser des économies et il mentionne ne pas être en faveur d'une réduction du nombre
de conseillers.
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Le conseiller Mott déclare que le conseil devrait attendre jusqu'à la prochaine élection
avant de prendre des décisions relativement à la réduction du nombre de conseillers ou
des salaires.
Les conseillers Titus et McGuire retirent la motion.
Le maire déclare ne pas appuyer la motion étant donné que les membres du conseil
n'ont pas reçu d'augmentation de salaire en sept ans et il ajoute qu'un salaire inférieur
découragerait les gens de poser leur candidature pour un poste de conseiller.
Le conseiller Sullivan déclare s'opposer à la réduction du nombre de conseillers et il
ajoute qu'une baisse de 40 % des salaires est excessive.
Le conseiller Court fait remarquer que les membres des autres conseils communaux
touchent des salaires bien plus élevés que ceux du conseil de Saint John.
Proposition du conseiller Titus
Appuyée par le conseiller McGuire
RÉSOLU que l'avocat municipal soit chargé de
rédiger les modifications nécessaires à l'arrêté en vue de réduire le salaire des
conseillers de 20 % à compter de janvier 2012 et de supprimer deux postes de
conseillers généraux.
À l’issue du vote, la proposition est rejetée. Le maire ainsi que les
conseillers Court, Norton, Mott, Sullivan et la conseillère Higgins votent contre la
proposition.
4.2 Sydney Street Courthouse (Councillor Titus) Tabled on August 15, 2011
On motion of Councillor Snook
Seconded by Councillor McGuire
RESOLVED that item 4.2 Sydney Street
Courthouse be lifted from the table.
Question being taken, the motion was carried.
On motion of Councillor Titus
Seconded by Councillor McGuire
RESOLVED that the City Manager be directed to
investigate the possible acquisition of the Sydney Street Courthouse from the Province
of New Brunswick and report back on a timely basis; and further, that the report consider
the possible acquisition of the Court building at 110 Charlotte Street, including an update
respecting what the status of this building will be following the opening of the new justice
complex.
Councillor Higgins expressed concerns with acquiring another building due to the current
number of vacant buildings throughout the city.
Question being taken, the motion was carried with Councillor Higgins
voting nay.
4.2 Palais de justice de la rue Sydney (conseiller Titus) – Point reporté lors de
la réunion du 15 août 2011
Proposition du conseiller Snook
Appuyée par le conseiller McGuire
RÉSOLU que le point 4.2 Palais de justice de la
rue Sydney soit soumis aux fins de discussion.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
Proposition du conseiller Titus
Appuyée par le conseiller McGuire
RÉSOLU que le directeur général soit chargé
d'examiner la possibilité pour que l'on acquière le palais de justice de la rue Sydney
auprès du gouvernement du Nouveau-Brunswick et qu'il fasse un compte rendu
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régulièrement. Il est en outre résolu que le rapport envisage l'éventuelle acquisition de
l'édifice de la cour situé au 110, rue Charlotte, et qu'il fasse le point sur le statut que
détiendra ce bâtiment une fois que le nouveau centre judiciaire aura ouvert ses portes.
La conseillère Higgins fait part de ses inquiétudes quant à l'acquisition d'un autre
bâtiment compte tenu du nombre de bâtiments qui sont actuellement vacants dans la
ville.
À l’issue du vote, la proposition est adoptée. La conseillère Higgins vote
contre la proposition.
4.3 Chalk Art and Busking on City Streets (Mayor Court)
On motion of Mayor Court
Seconded by Councillor Snook
RESOLVED that the matter of chalk art and
busking on the City streets and sidewalks be referred to the City Manager and City
Solicitor for a report and recommendation.
Question being taken, the motion was carried.
On motion of Councillor Higgins
Seconded by Councillor Court
RESOLVED that item 13.2 Proposed Subdivision
2797 Loch Lomond Rd be moved forward on the agenda.
Question being taken, the motion was carried.
4.3 Activité artistique à la craie et amuseurs publics dans les rues municipales
(maire Court)
Proposition du maire Court
Appuyée par le conseiller Snook
RÉSOLU que la question relative à l'activité
artistique à la craie et aux amuseurs publics dans les rues municipales et sur les trottoirs
soit soumise au directeur général et à l'avocat municipal aux fins de préparation d'un
rapport et d'une recommandation.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
Proposition de la conseillère Higgins
Appuyée par le conseiller Court
RÉSOLU que le point 13.2 Projet de lotissement
visant le 2797, chemin Loch Lomond soit avancé dans l'ordre du jour.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
13.2(a) Planning Advisory Committee: Proposed Subdivision – 2797 Loch Lomond
Road
13.2(b) Mallette Letter Re: Bally Desmond Subdivision Phase 3
Referring to the submitted letter from Mr. Mallette, the Commissioner of Planning and
Development stated that he has discussed some of the concerns outlined in the letter
with other city departments, noting that he feels that the City can address some of the
issues. Mr. Forrest explained that the two street connections identified in the report may
not be required to satisfy the city’s regulations. He suggested that Council adopt the
Planning Advisory Committee’s recommendation, noting that the other issues identified
by Mr. Mallette would be addressed during the negotiations for a subdivision agreement.
Mr. Forrest stated that the file would be returned to Council if an acceptable compromise
cannot be reached with the developer.
Responding to a question, Mr. Forrest stated that in the case of the Cedar Point
Anchorage subdivision assent, the proposed road connection was completely outside
the boundaries of the subdivision, whereas, he noted that the proposed connections for
the Bally Desmond subdivision are within the boundaries of the subdivision.
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Mr. Nugent suggested that the question of whether the subdivision by-law or the
Community Planning Act requires the developer to build the two public streets as shown
in the submitted report, be referred to his department for an examination.
A motion moved by Councillor Titus and seconded by Councillor McGuire to refer the
matter to the City Solicitor was withdrawn.
On motion of Councillor Titus
Seconded by Councillor McGuire
RESOLVED that Common Council assent to one or
more subdivision plans, on one or more phases, in general accordance with the
submitted Bally Desmond Subdivision, Phase 3 tentative plan, as well as to any
necessary municipal services and public utility easements.
And further, that Common Council authorize the preparation and execution of one or
more City / Developer Subdivision Agreements to ensure provision of the required work
and facilities, including detailed site and drainage plans for the approval of the Chief City
Engineer or his designate, as well as any additional infrastructure costs associated with
this proposed subdivision development, and in doing so consider past practice regarding
requirements for developers with respect to constructing infrastructure beyond their
property boundaries.
Question being taken, the motion was carried with Councillor Farren
voting nay.
On motion of Councillor Titus
Seconded by Councillor McGuire
RESOLVED that items 13.2(a) Planning Advisory
Committee: Proposed Subdivision – 2797 Loch Lomond Road and 13.2(b) Mallette
Letter Re: Bally Desmond Subdivision Phase 3,be referred to the City Solicitorand City
Manager to determine whether the developer is required to build two public streets in the
proposed subdivision.
Question being taken, the motion was carried with Councillor Farren
voting nay.
On motion of Councillor Snook
Seconded by Councillor Higgins
RESOLVED that item 12.3 Demolition of a
Dilapidated Structurally Unsound and Vacant Building at 204 - 206 Ludlow St be moved
forward on the agenda.
Question being taken, the motion was carried.
13.2a) Comité consultatif d'urbanisme : Projet de lotissement au 2797,
chemin Loch Lomond
13.2b) Lettre de M. Mallette concernant la phase 3 du lotissement Bally Desmond
Faisant référence à la lettre adressée par M. Malette, le commissaire d'Urbanisme et
développement déclare avoir abordé certaines des inquiétudes soulevées dans la lettre
avec les autres services municipaux et estime que la Ville est mesure d'en régler
certaines. M. Forrest explique qu'il se peut que les deux croisements de rue désignés
dans le rapport ne soient pas assujettis règlements de la Ville. Il suggère que le conseil
adopte la recommandation du Comité consultatif d'urbanisme et fait remarquer que les
autres questions soulevées par M. Mallette seraient abordées dans le cadre des
négociations visant à conclure une entente de lotissement. M. Forrest déclare que dans
le cas où on ne parviendrait pas à trouver un compromis acceptable avec le promoteur,
le dossier serait renvoyé devant le conseil.
En réponse à une question, M. Forrest déclare que dans le cas du lotissement Cedar
Point Anchorage, le croisement de rue proposé se situait en dehors des limites du
lotissement, tandis que pour le lotissement Bally Desmond, les croisements proposés se
trouvent dans les limites de ce dernier.
M. Nugent suggère que la question de savoir si l'arrêté de lotissement ou la Loi sur
l'urbanisme exige du promoteur qu'il construise deux rues publiques telles qu'elles sont
représentées dans le rapport soumis soit transmise à son service aux fins d'examen.
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La proposition du conseiller Titus, appuyée par le conseiller McGuire, voulant que cette
question soit soumise à l'avocat municipal est retirée.
Proposition du conseiller Titus
Appuyée par le conseiller McGuire
RÉSOLU que le conseil communal approuve le ou
les plans de lotissement en une ou plusieurs phases conformément, de manière
générale, au plan provisoire présenté relativement à la phase 3 du
lotissement Bally Desmond, ainsi que toute servitude aux fins de services municipaux et
d'utilité publique.
Il est en outre résolu que le conseil communal autorise la rédaction et la signature de
contrats de lotissement entre la municipalité et le promoteur afin de permettre l'exécution
des travaux requis et la mise en place des installations nécessaires, y compris
l'élaboration de plans de situation et de drainage détaillés soumis à l'approbation de
l'ingénieur municipal en chef ou de son remplaçant, ainsi que les contributions requises
pour le poste de pompage et la mise à niveau éventuelle de la conduite de refoulement,
et les coûts associés à des infrastructures supplémentaires en vue du projet de
lotissement envisagé et, ce faisant, prenne en considérations les pratiques antérieures,
à savoir les exigences imposées aux promoteurs relativement à la construction
d'infrastructures en dehors des limites de leur propriété.
À l’issue du vote, la proposition est adoptée. Le conseiller Farren vote
contre la proposition.
Proposition du conseiller Titus
Appuyée par le conseiller McGuire
RÉSOLU que les points 13.2a) Comité consultatif
d'urbanisme : Projet de lotissement au 2797, chemin Loch Lomond et 13.2b) Lettre de
M. Mallette concernant la phase 3 du lotissement Bally Desmond soient transmis à
l'avocat municipalet au directeur municipal afin de déterminer si le promoteur doit
construire deux rues publiques dans le lotissement proposé.
À l’issue du vote, la proposition est adoptée. Le conseiller Farren vote
contre la proposition.
Proposition du conseiller Snook
Appuyée par la conseillère Higgins
RÉSOLU que le point 12.3 Destruction d'un
bâtiment délabré, peu solide et vacant situé aux 204-206, rue Ludlow soit avancé dans
l'ordre du jour.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
12.3 City Manager: Demolition of a Dilapidated Structurally Unsound and Vacant
Building at 204-206 Ludlow Street, PID 366765
On motion of Councillor Titus
Seconded by Councillor McGuire
RESOLVED that as recommended by the City
Manager in the submitted report M&C 2011-232: Demolition of a dilapidated, structurally
unsound, and vacant building at 204-206 Ludlow Street (PID 366765), Common Council
direct one or more of the Officers appointed and designated by Council for the
enforcement of the Saint John Unsightly Premises and Dangerous Buildings By-Law, to
arrange for the demolition of the building at 204-206 Ludlow Street, in accordance with
the applicable City purchasing policies.
Question being taken, the motion was carried.
12.3 Directeur général : Destruction d'un bâtiment délabré, peu solide et vacant
situé aux 204-206, rue Ludlow, NID 366765
Proposition du conseiller Titus
Appuyée par le conseiller McGuire
RÉSOLU que, comme le recommande le directeur
général dans le rapport soumis intitulé M/C 2011-232 : Destruction d'un bâtiment
délabré, peu solide et vacant situé aux 204-206, rue Ludlow, NID 366765, le conseil
communal mandate, par les présentes, un ou plusieurs agents nommés et désignés par
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le conseil relativement à l'application de l'Arrêté concernant les bâtiments et structures
inesthétiques ou dangereux dans The City of Saint John, en vue de démolir le bâtiment
situé aux 204-206, rue Ludlow conformément aux politiques en matière
d'approvisionnement applicables de The City of Saint John.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
4.4 Available Development Lots (Councillor Sullivan)
On motion of Councillor Sullivan
Seconded by Councillor Norton
RESOLVED that the Planning Department, through
the City Manager, prepare a report on the available development lots currently approved
by the City and that have yet to be developed.
Question being taken, the motion was carried.
4.4 Terrains disponibles aux fins d'aménagement (conseiller Sullivan)
Proposition du conseiller Sullivan
Appuyée par le conseiller Norton
RÉSOLU que le Service d'urbanisme, par
l'entremise du directeur général, rédige un rapport sur les les terrains disponibles aux
fins d'aménagement qui sont actuellement approuvés par la Ville et qui doivent encore
être aménagés.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
4.5 Record of Motions (Councillor Farren)
On motion of Councillor Farren
Seconded by Councillor Snook
RESOLVED that the Common Clerk provide a full
record of all motions, whether completed or not, made by each Councillor over the last
38 months and where each motion, whether completed or not, now rests in Staff’s
agenda. (ie. Completed, being worked on, etc.); and further than the Common Clerk
advise Council as to when this list will be completed, be it one, two or three months, so
each Councillor can obtain the knowledge of what they must do to have their motions
acted upon before the end of this Council’s mandate of May 2012.
Question being taken, the motion was defeated with Mayor Court and
Councillors Court, Higgins, McGuire, Sullivan and Titus voting nay.
On motion of Councillor Snook
Seconded by Councillor Farren
RESOLVED that the current actionable items
spreadsheet be included in Council’s open session agenda packet.
Question being taken, the motion was carried.
On motion of Councillor Higgins
Seconded by Councillor Norton
RESOLVED that item 4.9 Planning Advisory
Committee: Request for Additional City Staff at PAC meetings, be moved forward on the
agenda.
Question being taken, the motion was carried.
(Councillor Titus withdrew from the meeting)
4.5 Liste des motions (conseiller Farren)
Proposition du conseiller Farren
Appuyée par le conseiller Snook
RÉSOLU que la greffière communale fournisse une
liste complète des motions, qu'elles soient déposées ou non, qui ont été présentées par
chacun des conseillers au cours des 38 derniers mois et qui sont désormais à l'ordre du
jour du personnel (p. ex. mises en œuvre, en cours de traitement, etc.). Il est en outre
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résolu que la greffière communale indique au conseil quand la liste sera disponible, à
savoir dans un, deux ou trois mois, de façon à ce que chaque conseiller prenne
connaissance des actions à entreprendre pour que leurs motions soient exécutées, et
ce, avant la fin du mandat du présent conseil, soit en mai 2012.
À l’issue du vote, la proposition est rejetée. Le maire Court ainsi que les
conseillers Court, McGuire, Sullivan, Titus et la conseillère Higgins votent contre la
proposition.
Proposition du conseiller Snook
Appuyée par le conseiller Farren
RÉSOLU que le tableau des points pouvant faire
l'objet de mesures de suivi soit ajouté à la trousse de l'ordre du jour de la séance
publique du conseil.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
Proposition de la conseillère Higgins
Appuyée par le conseiller Norton
RÉSOLU que le point 4.9 Comité consultatif
d'urbanisme : Demande de personnel municipal supplémentaire pendant les réunions du
Comité consultatif d'urbanisme soit avancé dans l'ordre du jour.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
(Le conseiller Titus quitte la séance.)
4.9 Planning Advisory Committee: Request for Additional City Staff at PAC
meetings
On motion of Councillor Farren
Seconded by Councillor Court
RESOLVED that the recommendation from the
Planning Advisory Committee for a member from the Building Inspection Services and
the Municipal Operations and Engineering Department to be present at PAC meetings
once a month to explain and clarify recommendations as needed, be referred to the City
Manager for a report and recommendation.
Question being taken, the motion was carried.
On motion of Councillor Norton
Seconded by Councillor Snook
RESOLVED that Council hear from the PAC chair.
Question being taken, the motion was carried.
Referring to a submitted letter from the Planning Advisory Committee (“PAC”), Mr. Colin
Murray, PAC chair, advised that the PAC is requesting that Municipal Operations and
Buildings and Inspection Services staff attend future PAC meetings to answer questions,
noting that this would assist the committee in its decision making.
4.9 Comité consultatif d'urbanisme : Demande de personnel municipal
supplémentaire pendant les réunions du Comité consultatif d'urbanisme
Proposition du conseiller Farren
Appuyée par le conseiller Court
RÉSOLU que la recommandation du Comité
consultatif d'urbanisme voulant qu'un membre des Services d'inspection et des
bâtiments et un membre du service Opérations municipales et Génie soient présents
pendant les réunions du Comité consultatif d'urbanisme, à raison d'une fois par mois,
pour expliquer les recommandations et apporter des clarifications le cas échéant, soit
transmise au directeur général aux fins de préparation d'un rapport et d'une
recommandation.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
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Proposition du conseiller Norton
Appuyée par le conseiller Snook
RÉSOLU que le conseil entende le président du
Comité consultatif d'urbanisme.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
En référence à une lettre présentée par le Comité consultatif d'urbanisme (CCU),
M. Colin Murray, président du CCU, signale que le CCU requiert la présence de
membres du service Opérations municipales et Génie et des Services d'inspection et
des bâtiments aux futures réunions du CCU, et ce, pour répondre aux questions. Il
souligne que cela aiderait le Comité à prendre des décisions.
(Councillor Higgins withdrew from the meeting)
4.6 Environmental Impact Assessment for West Side Power Line Proposal
(Councillor McGuire)
A motion moved by Councillor McGuire was not seconded.
(La conseillère Higgins quitte la séance.)
4.6 Étude d'impact sur l'environnement concernant la proposition relative à
une ligne électrique dans le quartier ouest (conseiller McGuire)
La proposition du conseiller McGuire n'est pas appuyée.
4.7 West Saint John Unsightly Premises (Councillor McGuire)
On motion of Councillor McGuire
Seconded by Councillor Snook
RESOLVED that the City Manager, working with
the appropriate City staff, bring back to Council in two months’ time a proposed by-law to
deal with three unsightly properties in west Saint John and others throughout the City.
Question being taken, the motion was carried.
4.7 Lieux inesthétiques de Saint John Ouest (conseiller McGuire)
Proposition du conseiller McGuire
Appuyée par le conseiller Snook
RÉSOLU que le directeur général, en collaboration
avec le personnel municipal compétent, présente au conseil, dans deux mois, un projet
d'arrêté visant à régler le problème lié aux trois propriétés inesthétiques de
Saint John Ouest et aux autres propriétés inesthétiques de la ville.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
4.8 City Manager: Traffic Impacts – Tim Hortons 222 Bayside Drive
On motion of Councillor McGuire
Seconded by Councillor Court
RESOLVED that the submitted report entitled M &
C 2011-219, Traffic Impacts – Tim Hortons 222 Bayside Drive, be received for
information.
Question being taken, the motion was carried.
4.8 Directeur général : Incidences de la circulation – Tim Hortons, 222,
promenade Bayside
Proposition du conseiller McGuire
Appuyée par le conseiller Court
RÉSOLU que le rapport soumis intitulé M/C 2011-
219, Incidences de la circulation – Tim Hortons, 222, promenade Bayside, soit accepté à
titre informatif.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
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4.10 Conservation Council of New Brunswick and Friends of Rockwood Park:
Restoration of 1671 Sandy Point Road
On motion of Councillor Farren
Seconded by Councillor Snook
RESOLVED that the letter submitted by the Friends
of Rockwood Park Inc. and Saint John Fundy Chapter, Conservation Council of New
Brunswick requesting that a restoration committee be struck to oversee the restoration of
1671 Sandy Point road; and removal of a drainage pipe discharging into Harrigan Lake,
be referred to the City Manager and budget deliberations.
Question being taken, the motion was carried with Councillor Court voting
nay.
4.10 Conseil de conservation du Nouveau-Brunswick et Friends of Rockwood
Park : Restauration du 1671, chemin Sandy Point
Proposition du conseiller Farren
Appuyée par le conseiller Snook
RÉSOLU que la lettre de Friends of Rockwood
Park Inc. et du Conseil de la conservation du Nouveau-Brunswick, section de
Saint John, demandant la création d'un comité de restauration en vue de superviser la
restauration du 1671, chemin Sandy Point, ainsi que la suppression d'une conduite
d'évacuation se jetant dans le lac Harrigan soit transmise au directeur général et
soumise aux délibérations budgétaires.
À l’issue du vote, la proposition est adoptée. Le conseiller Court vote
contre la proposition.
5. Consent Agenda
5.1
That as recommended by the City Manager in the submitted report M&C 2011-
237: Request for grant in the amount of Municipal Fees for Rumson Family – 85
Broadway Avenue, the request to waive building permit and variance fees be denied.
5.2
That as recommended by the City Manager in the submitted report M&C 2011-
235: Materials Testing and Inspection Services – Asphalt Concrete, Portland Cement
Concrete and Soils Compaction for 2011, the proposal from Gemtec Limited for
Materials Testing and Inspection Services – Asphalt Concrete, Portland Cement
Concrete and Soils Compaction for 2011 be accepted and that the Mayor and Common
Clerk be authorized to execute the appropriate documentation in that regard.
5.3
That the submitted report entitled M&C 2011-230: Loch Lomond Watershed
Clean-Up Day Results – 2011, be received for information.
5.4
That as recommended by the City Manager in the submitted report M&C 2011-
73: Solid Waste Collection Services Agreement With NB Housing Corporation –
Crescent Valley: Common Council resolve that the Mayor and Common Clerk be
authorized to execute the submitted Solid Waste Collection Services Agreement
between the City of Saint John and the New Brunswick Housing Corporation respecting
the provision of solid waste collection services to approximately 296 housing units
owned and administered by the latter in Crescent Valley
5.5
That the submitted request to present by David Bentley of Mobile Taxi be
referred to the Taxi Advisory Committee.
5.6
That the submitted N.B. Crime Stoppers request for financial assistance be
referred to 2012 budget deliberations.
5.7
That the submitted letter from John Campbell be received for information.
5.8
That as recommended by the Common Clerk, the City enter into a Mutual
Nondisclosure Agreement with OpSource in the form and upon the terms and conditions
as submitted and that Common Council authorize the Mayor and Common Clerk to sign
the Mutual Nondisclosure Agreement with OpSource.
96-392
COMMON COUNCIL/CONSEIL COMMUNAL
SEPTEMBER 12, 2011/LE 12 SEPTEMBRE 2011
On motion of Councillor Snook
Seconded by Councillor Sullivan
RESOLVED that the recommendation set out for
each consent agenda item respectively be adopted.
Question being taken, the motion was carried.
5. Questions soumises à l'approbation du conseil
5.1
Que, comme le recommande le directeur général dans le rapport soumis intitulé
M/C 2011-237 : Demande visant l'obtention d'une subvention au montant des droits
municipaux pour la famille Rumson, 85, avenue Broadway, la demande visant à lever
les droits relatifs aux permis de construction et aux dérogations soit rejetée.
5.2
Que, comme le recommande le directeur général dans le rapport soumis intitulé
M/C 2011-235 : Services d'essai des matériaux et d'inspection : béton asphaltique,
bétons de ciment Portland et travaux de compaction du sol pour 2011, la proposition
faite par Gemtec Limited pour la prestation de services d'essai des matériaux et
d’inspection – béton asphaltique, bétons de ciment Portland et travaux de compaction
du sol pour 2011 soit acceptée, et que le maire et la greffière communale soient
autorisés à signer la documentation exigée à cet égard.
5.3
Que le rapport soumis intitulé M/C 2011-230 : Résultats de 2011 – journée de
nettoyage du bassin versant Loch Lomond, soit accepté à titre informatif.
5.4
Que, comme le recommande le directeur général dans le rapport soumis intitulé
M/C 2011-73 : Entente sur les services de collecte des déchets solides avec la Société
d'habitation du Nouveau-Brunswick de Crescent Valley, le conseil communal autorise le
maire et la greffière communale à signer l'entente soumise sur les services de collecte
des déchets solides entre The City of Saint John et la Société d'habitation du Nouveau-
Brunswick relativement à la fourniture de services de collecte de déchets solides à
environ 296 unités d'habitation appartenant à cette dernière et gérées par celle-ci à
Crescent Valley.
5.5
Que la demande soumise par David Bentley de Mobile Taxi, visant à faire une
présentation devant le conseil, soit transmise au comité consultatif sur les taxis.
5.6
Que la lettre de demande de financement de la part d'Échec au crime Nouveau-
Brunswick soit transmise aux fins de délibérations pour le budget de 2012.
5.7
RÉSOLU que la lettre de John Campbell soit acceptée à titre informatif.
5.8
Que, comme le recommande la greffière communale, la Ville conclue une
entente mutuelle de non-divulgation avec OpSource dans la forme et selon les modalités
soumises et que le conseil communal autorise le maire et la greffière communale à
signer ladite entente.
Proposition du conseiller Snook
Appuyée par le conseiller Sullivan
RÉSOLU que la recommandation formulée pour
chacune des questions soumises à l'approbation du conseil soit adoptée.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
6. Members Comments
Council members commented on various community events.
6. Commentaires présentés par les membres
Les membres du conseil s'expriment sur diverses activités communautaires.
7. Proclamation
th
7.1 National Family Dinner Night – September 15, 2011
th
The Mayor proclaimed the evening of September 15, 2011 as National Family
Dinner Night, in the City of Saint John.
96-393
COMMON COUNCIL/CONSEIL COMMUNAL
SEPTEMBER 12, 2011/LE 12 SEPTEMBRE 2011
7. Proclamation
7.1 Souper national de la famille – le 15 septembre 2011
Le maire déclare le 15 septembre 2011 Souper national de la famille dans The
City of Saint John.
8. Delegations/Presentations
8. Délégations et présentations
9. Public Hearings 7:00 P.M.
9. Audiences publiques à 19 h
(Councillor McGuire withdrew from the meeting)
10. Consideration of By-laws
10.1(a) Third Reading Zoning By-Law Amendment – 1035 Burchill Road
10.2(b) Section 39 Conditions
On motion of Councillor Farren
Seconded by Councillor Mott
RESOLVED that the by-law entitled, “By-Law
Number C.P. 110-178 A Law to Amend the Zoning By-Law of The City of Saint John”,
re-zoning a parcel of land located adjacent to 1035 Burchill Road having an area of
approximately 28.5 hectares, also identified as being a portion of PID Number
00412189, from “I-2” Heavy Industrial to “PQ” Pits and Quarries, be read.
Question being taken, the motion was carried.
The By-Law entitled “By-Law Number C.P. 110-178 A Law to Amend the Zoning By-Law
of The City of Saint John” was read in its entirety.
On motion of Councillor Sullivan
Seconded by Councillor Farren
RESOLVED that pursuant to the provisions of
Section 39 of the Community Planning Act, the proposed development of a parcel of
land located adjacent to 1035 Burchill Road having an area of approximately 28.5
hectares, also identified as being a portion of PID Number 00412189, be subject to the
following conditions:
a. In addition to the requirements contained in Section 680(10)(d) of the Zoning By-
Law, the elevation of any disturbed portion of the site after excavation / extraction
shall be no less than 50 meters above sea level;
b. That any stockpiling of material within the water main easement and excavation
within or around the easement that may compromise the integrity of the water
main be prohibited;
c. That the applicant’s engineering consultant must verify that the blasting activity
will not affect the integrity of the existing water transmission main;
d. The required security in accordance with Section 680(5)(b) of the Zoning By-Law
be set at $20,000;
e. The buffer along the southern portion of the existing excavation site (PID
55193908) be reinstated within 2 years using coniferous trees in accordance with
a plan subject to the approval of the Development Officer;
f. That the plans required to accompany the excavation permit application in
accordance with Section 690(4) (i) of the Zoning by-Law, be subject to the
approval of the Development Officer prior to the issuance of the Excavation
Permit, and that these plans show the extent of the site to be cleared in
96-394
COMMON COUNCIL/CONSEIL COMMUNAL
SEPTEMBER 12, 2011/LE 12 SEPTEMBRE 2011
conjunction with the phased development of the site and the location of
processing equipment and stockpiles.
Question being taken, the motion was carried
On motion of Councillor Sullivan
Seconded by Councillor Court
RESOLVED that the by-law entitled, “By-Law
Number C.P. 110-178 A Law to Amend the Zoning By-Law of The City of Saint John”,
re-zoning a parcel of land located adjacent to 1035 Burchill Road having an area of
approximately 28.5 hectares, also identified as being a portion of PID Number
00412189, from “I-2” Heavy Industrial to “PQ” Pits and Quarries, be read a third time,
enacted, and the Corporate Common Seal affixed thereto.
Question being taken, the motion was carried.
Read a third time by title, the by-law entitled “By-Law Number C.P. 110-178 A Law to
Amend the Zoning By-Law of The City of Saint John”.
(Le conseiller McGuire quitte la réunion.)
10. Étude des arrêtés municipaux
10.1a) Troisième lecture du projet de modification de l'Arrêté de zonage visant le
1035, chemin Burchill
10.2b) Conditions imposées par l'article 39
Proposition du conseiller Farren
Appuyée par le conseiller Mott
o
RÉSOLU que l'arrêté intitulé « Arrêté n C.P. 110-
178 modifiant l'Arrêté de zonage de The City of Saint John », relativement au rezonage
d'une parcelle de terrain d'une superficie d'environ 28,5 hectares, attenante au
1035, chemin Burchill et portant le NID 00412189 en vue de faire passer la classification
s'y rapportant de zone d'industrie lourde « I-2 » à zone de carrières « PQ », fasse l'objet
d'une lecture.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
o
L'arrêté intitulé « Arrêté n C.P. 110-178 modifiant l'Arrêté de zonage de The City of
Saint John » est lu intégralement.
Proposition du conseiller Sullivan
Appuyée par le conseiller Farren
RÉSOLU qu'en vertu des dispositions de l'article 39
de la Loi sur l'urbanisme, l'aménagement proposé aux fins commerciales d'une parcelle
de terrain attenante au 1035, chemin Burchill, d'une superficie d'environ un
28,5 hectares, et portant le NID 00412189, soit assujetti aux conditions suivantes :
a. en sus des exigences stipulées en vertu de l'alinéa 680(10)d) de l'Arrêté de
zonage, le niveau d'élévation de toute portion de l'emplacement perturbée par la
suite de l'excavation ou de l'extraction ne doit pas être inférieur à 50 mètres au-
dessus du niveau de la mer;
b. que l'empilage de matériel dans l'emprise ou l'excavation de la conduite
principale d'eau pouvant compromettre l'intégrité de celle-ci soit interdit;
c. que l'ingénieur-conseil du demandeur vérifie que l'activité de dynamitage
n'endommagera pas l'intégrité de la conduite principale d'eau existante;
d. que le montant de la sûreté financière soit fixé à 20 000 $ conformément à
l'alinéa 680(5)b) de l'Arrêté de zonage;
e. que la zone tampon située le long de la partie sud du site d'excavation existant
(NID 55193908) soit rétablie dans un délai de deux ans à l'aide de conifères, et
ce, conformément à un plan sujet à l'approbation de l’agent d’aménagement;
f. que les plans devant accompagner la demande de permis d'excavation
conformément à l'alinéa 690(4)i) de l'Arrêté de zonage soient soumis à
96-395
COMMON COUNCIL/CONSEIL COMMUNAL
SEPTEMBER 12, 2011/LE 12 SEPTEMBRE 2011
l'approbation de l'agent d'aménagement avant la délivrance du permis
d'excavation, et que ces plans indiquent la partie du site à dégager dans le cadre
de l'aménagement en plusieurs phases du site et l'emplacement de l'équipement
de transformation et des piles de stockage.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
Proposition du conseiller Sullivan
Appuyée par le conseiller Court
o
RÉSOLU que l'arrêté intitulé « Arrêté n C.P. 110-
178 modifiant l'Arrêté de zonage de The City of Saint John », relativement au rezonage
d'une parcelle de terrain d'une superficie d'environ 28,5 hectares, attenante au
1035, chemin Burchill et portant le NID 00412189 en vue de faire passer la classification
s'y rapportant de zone d'industrie lourde « I-2 » à zone de carrières « PQ », fasse l'objet
d'une troisième lecture, que ledit arrêté soit édicté et que le sceau communal y soit
apposé.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
o
Troisième lecture par titre de l'arrêté intitulé « Arrêté n C.P. 110-178 modifiant l'Arrêté
de zonage de The City of Saint John ».
10.2 Third Reading Zoning By-Law Amendment 192-194 St. James Street West
Staff Recommendation to Postpone third reading
On motion of Councillor Farren
Seconded by Councillor Court
RESOLVED that third reading of the proposed
zoning by-law amendment for the property located at 192-194 St. James Street West, be
tabled until such time that staff have finalized the conditions and have had time to meet
with the applicant to review options.
Question being taken, the motion was carried.
10.2 Troisième lecture du projet de modification de l'Arrêté de zonage visant les
192-194, rue St. James Ouest – Recommandation du personnel voulant que
la troisième lecture soit reportée
Proposition du conseiller Farren
Appuyée par le conseiller Court
RÉSOLU que la troisième lecture du projet de
modification de l'Arrêté de zonage visant les 192-194, rue St. James Ouest soit reportée
jusqu'à ce que le personnel ait établi les conditions et qu'il ait eu le temps de se réunir
avec le demandeur pour examiner les options.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
(Councillor McGuire reentered the meeting)
11. Submissions by Council Members
11.1 Regional Planning (Councillor Norton)
On motion of Councillor Norton
Seconded by Councillor Farren
RESOLVED that Council authorize the City
Manager to invite each of the neighbouring communities, particularly: Grand Bay-
Westfield, Rothesay and Quispamsis, by way of correspondence to each of their
respective Mayors and Councils, to commence a process leading to the establishment of
a joint citizens advisory group for the purpose of providing recommendations on
development initiatives that can be undertaken for the mutual benefit of all citizens of all
communities within our region.
Mr. Forrest suggested that the letter from Councillor Norton be referred back to staff for
a report and recommendation, noting that regional planning has a specific meaning in
the Community Planning Act. He noted that regional planning is the responsibility of the
Province of New Brunswick. He further suggested that the City should delay holding
96-396
COMMON COUNCIL/CONSEIL COMMUNAL
SEPTEMBER 12, 2011/LE 12 SEPTEMBRE 2011
these types of discussions with the neighbouring communities until the new municipal
plan has been developed.
Councillor Norton advised that the intent of the motion was not directed at land planning
issues, but rather to create a mechanism for the citizens of the region to share ideas
between municipalities.
Question being taken, the motion was carried.
On motion of Councillor McGuire
Seconded by Councillor Snook
RESOLVED that the meeting time be extended
beyond 10:00 p.m. as provided for in the Procedural By-law.
Question being taken, the motion was carried with Councillor Sullivan
voting nay.
(Le conseiller McGuire se joint de nouveau à la séance.)
11. Interventions des membres du conseil
11.1 Aménagement régional (conseiller Norton)
Proposition du conseiller Norton
Appuyée par le conseiller Farren
RÉSOLU que le conseil autorise le directeur
général à inviter chacune des collectivités avoisinantes, notamment les collectivités de
Grand Bay-Westfield, de Rothesay et de Quispamsis, par l'intermédiaire d'une lettre
adressée à leur maire et à leur conseil respectifs, à entamer un processus visant à
établir un groupe consultatif des citoyens, et ce, dans le but de fournir des
recommandations sur les initiatives qui, en matière d'aménagement, peuvent être
menée pour l'intérêt de tous les citoyens des collectivités de notre région.
M. Forrest suggère que la lettre du conseiller Norton soit transmise au personnel aux
fins d'établissement d'un rapport et d'une recommandation et il ajoute que
l'aménagement régional a une signification bien précise dans la Loi sur l'urbanisme. Il
fait remarquer que l'aménagement régional incombe au gouvernement du Nouveau-
Brunswick. Il suggère en outre que la Ville reporte ce genre de discussions avec les
collectivités avoisinantes jusqu'à ce que le nouveau plan d'aménagement ait été
élaboré.
Le conseiller Norton souligne que la motion ne vise pas à régler les problèmes liés à
l'aménagement des terrains, mais à mettre au point un mécanisme permettant aux
citoyens au sein des différentes municipalités de la région de partager leurs idées.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
Proposition du conseiller McGuire
Appuyée par le conseiller Snook
RÉSOLU que la réunion se prolonge au-delà de
22 h, conformément aux dispositions de l'arrêté procédural.
À l’issue du vote, la proposition est adoptée. Le conseiller Sullivan vote
contre la proposition.
12. Business Matters - Municipal Officers
12.1 City Solicitor: Financial Relationship with City Commissions
On motion of Councillor Snook
Seconded by Councillor Court
RESOLVED that the report from the City Solicitor
entitled Financial Relationship with City Commissions be received for information.
Question being taken, the motion was carried with Councillor Sullivan
voting nay.
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COMMON COUNCIL/CONSEIL COMMUNAL
SEPTEMBER 12, 2011/LE 12 SEPTEMBRE 2011
On motion of Councillor Sullivan
Seconded by Councillor Snook
RESOLVED that Saint John Industrial Parks be
invited to appear before Council to provide a financial update.
Question being taken, the motion was carried.
Responding to a question, Mr. Woods stated that the City is in the process of
establishing service accountability agreements with each of the City’s economic
development agencies.
On motion of Councillor Sullivan
Seconded by Councillor Snook
RESOLVED that the City Manager be directed to
explore the possibility of establishing a closer financial relationship with the Parking
Commission whereby the City could potentially receive revenue from on-street and off-
street parking.
Question being taken, the motion was carried.
12. Affaires municipales évoquées par les fonctionnaires municipaux
12.1 Avocat municipal : rapport financier avec les commissions de la
municipalité
Proposition du conseiller Snook
Appuyée par le conseiller Court
RÉSOLU que le rapport de l'avocat municipal
intitulé Rapport financier avec les commissions de la municipalité soit accepté à titre
informatif.
À l’issue du vote, la proposition est adoptée. Le conseiller Sullivan vote
contre la proposition.
Proposition du conseiller Sullivan
Appuyée par le conseiller Snook
RÉSOLU que Saint John Industrial Parks soit invité
à se présenter devant le conseil afin de faire le point sur les finances.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
En réponse à une question posée, M. Woods déclare que la Ville est en train de mettre
en place des ententes de responsabilisation avec chacun des organismes qui, au sein
de la municipalité, sont chargés du développement économique.
Proposition du conseiller Sullivan
Appuyée par le conseiller Snook
RÉSOLU que le directeur général soit chargé
d'explorer la possibilité d'établir des rapports financiers plus étroits avec la Commission
sur le stationnement pour que la Ville puisse éventuellement percevoir des revenus du
stationnement sur rue et hors rue.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
12.2 City Manager: Traffic Issues Fairville Boulevard and Harding Street West
On motion of Councillor McGuire
Seconded by Councillor Snook
RESOLVED that as recommended by the City
Manager in the submitted report M&C 2011-236: Traffic Issues – Fairville Boulevard and
Harding Street West, Common Council:
1. Request that the Minister of Transportation officially add Phase 2 Reconstruction
of Bridge Road – Simms Corner – Fairville Boulevard (NB Highway 100) to the
project list for the NB Department of Transportation.
2. Ask the Mayor to communicate with the Minister on the importance of the
Highway 100 upgrade for citizens, businesses and industry.
3. Receive and file the submitted report;
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COMMON COUNCIL/CONSEIL COMMUNAL
SEPTEMBER 12, 2011/LE 12 SEPTEMBRE 2011
And further, that the lower end of Harding Street remain barricaded until a final
solution is found in this area.
Question being taken, the motion was carried.
12.2 Directeur général : questions relatives à la circulation sur le
boulevard Fairville et la rue Harding Ouest
Proposition du conseiller McGuire
Appuyée par le conseiller Snook
RÉSOLU que, comme le recommande le directeur
général dans le rapport soumis intitulé M/C 2011-236 : Questions relatives à la
circulation sur le boulevard Fairville et la rue Harding Ouest, le conseil communal :
1. exige que le ministre des Transports ajoute de façon officielle la phase 2 de la
réfection du couloir du chemin Bridge, coin Simms – Boulevard Fairville
(route 100 du Nouveau-Brunswick) à la liste des projets du ministère des
Transports du Nouveau-Brunswick;
2. demande au maire de s'entretenir avec le Ministre sur l'importance que revêt la
réfection de la route 100 pour les citoyens, les entreprises et l'industrie;
3. reçoive le rapport soumis et le dépose aux dossiers;
et que l'extrémité inférieure de la rue Harding demeure barricadée jusqu'à ce que
l'on trouve une solution définitive pour ce secteur.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
13. Committee Reports
13.1 Planning Advisory Committee Report: Recommending Amendment to
Subdivision and Zoning By-Law
13.1(a) Proposed Amendment to Subdivision By-Law
Consideration was given to a report from the Planning Advisory Committee submitting a
copy of Planning Staff's report considered at its August 16th, 2011 meeting at which the
Committee recommended that Common Council amend The City of Saint John
Subdivision By-Law by:
a. Deleting the definition of “Department of Health” (ministère de la Santé et
du Mieux-être) in Section 2;
b. Deleting subsection 25(2) and replacing it with the following:
“25(2) The Development Officer shall not approve any Subdivision Plan of
land by which a municipal sanitary or combined sanitary/storm sewer main
does not run unless such plan prominently displays the following
statement:
The approval of this Subdivision Plan by the Development Officer does not
constitute and shall not be construed as a warranty or representation that
any lot shown hereon is suitable or can economically be made suitable for
any manner of on-site sewage disposal.”
c. Deleting Section 28;
d. Repealing Section 4(a) of Schedule A and substituting the following:
“Where required sanitary sewers (mains and laterals and pollution control)
design and construction to be approved by the Commissioner except in
unserviced subdivisions.”
e. Deleting Section 4(b) and 4(c) of Schedule A
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COMMON COUNCIL/CONSEIL COMMUNAL
SEPTEMBER 12, 2011/LE 12 SEPTEMBRE 2011
On motion of Councillor Snook
Seconded by Councillor Farren
RESOLVED that the by-law entitled “A Law to
Amend the Saint John Subdivision By-Law” by adopting the recommendations in
the submitted report, be read a first time.
Question being taken, the motion was carried.
Read a first time by title, the by-law entitled “A Law to Amend the Saint John
Subdivision By-Law.”
On motion of Councillor Sullivan
Seconded by Councillor Snook
RESOLVED that the by-law entitled “A Law to
Amend the Saint John Subdivision By-Law” by adopting the recommendations in
the submitted report, be read a second time.
Question being taken, the motion was carried.
Read a second time by title, the by-law entitled “A Law to Amend the Saint John
Subdivision By-Law.”
13. Rapports déposés par les comités
13.1 Rapport du Comité consultatif d'urbanisme recommandant la modification
de l'Arrêté de lotissement et de l'Arrêté de zonage
13.1a) Modification proposée à l'Arrêté de lotissement
Examen d'un rapport présenté par le Comité consultatif d'urbanisme accompagné d'un
exemplaire du rapport du personnel d'urbanisme, étudié lors de la séance du
16 août 2011 au cours de laquelle le comité a recommandé au conseil communal de
modifier de modifications de l'Arrêté de lotissement :
a. L'article 2 est modifié par la suppression de la définition du « ministère de la
Santé et du Mieux-être » (Department of Health).
b. Le paragraphe 25(2) est supprimé et remplacé par :
« 25(2) L'agent d'aménagement n'approuve pas un plan de lotissement d'un
terrain où il y a absence d'une conduite d'égout municipal sanitaire ou d'une
conduite d'égout sanitaire et pluvial combiné à l'exception d'un plan qui affiche
bien en vue l'énoncé qui suit :
L'approbation du plan de lotissement par l'agent d'aménagement ne constitue
pas et ne doit pas être considérée comme une garantie ni une représentation
que tout terrain dans la présente est convenable ou peut être convenable sur le
plan économique pour quel que soit le type de réseau d'évacuation des eaux
usées. »
c. L'article 28 est supprimé.
d. L'annexe A est modifiée par l'abrogation du paragraphe 4a) et son remplacement
par : « Égouts sanitaires (égouts collecteurs, conduites secondaires et
prévention de la pollution) : conception et aménagement à être approuvés par le
commissaire à l'exception des lotissements non aménagés. »
e. L'annexe A est modifiée par la suppression du paragraphe 4b) et du paragraphe
4c).
Proposition du conseiller Snook
Appuyée par le conseiller Farren
RÉSOLU que l'arrêté intitulé « Arrêté modifiant
l'Arrêté de lotissement de Saint John », par l'adoption des recommandations figurant
dans le rapport soumis, fasse l'objet d'une première lecture.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
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COMMON COUNCIL/CONSEIL COMMUNAL
SEPTEMBER 12, 2011/LE 12 SEPTEMBRE 2011
Première lecture par titre de l'arrêté intitulé « Arrêté modifiant l'Arrêté de lotissement de
Saint John ».
Proposition du conseiller Sullivan
Appuyée par le conseiller Snook
RÉSOLU que l'arrêté intitulé « Arrêté modifiant
l'Arrêté de lotissement de Saint John », par l'adoption des recommandations figurant
dans le rapport soumis, fasse l'objet d'une deuxième lecture.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
Deuxième lecture par titre de l'arrêté intitulé « Arrêté modifiant l'Arrêté de lotissement de
Saint John ».
st
13.1(b) 1 Reading – Amendment to Zoning By-Law Amendment and Authorization
to Advertise
On motion of Councillor Sullivan
Seconded by Councillor Court
RESOLVED that Common Council give first
reading and authorize advertising for a public hearing to consider the following
amendments to the City of Saint John Zoning By-Law to be held on October 24, 2011 at
7:00 pm in the Council Chamber:
a. Repealing Section 110(3)(a) and substituting the following:
“Minimum lot area 5,350 square metres”
b. Repealing Section 110(3)(b) and substituting the following:
“Minimum lot width 59 metres”
c. Repealing Section 111(3)(a) and substituting the following:
“Minimum lot area 5,350 square metres”
d. Repealing Section 111(3)(b) and substituting the following:
“Minimum lot width 59 metres”
e. Repealing Section 120(2)(a)(i) and substituting the following:
“Minimum lot area 5,350 square metres”
f. Repealing Section 120(2)(b)(i) and substituting the following:
“Minimum lot width 59 metres”
g. Repealing Section 121(2)(a)(i) and substituting the following:
“Minimum lot area 5,350 square metres”
h. Repealing Section 121(2)(b)(i) and substituting the following:
“Minimum lot width 59 square metres”
i. Repealing Section 730(2)(a) and substituting the following:
“Minimum lot area 5,350 square metres”
j. Repealing Section 730(2)(b) and substituting the following:
“Minimum lot width 59 metres”
k. Amending Section 140(2)(a) by replacing “5,000 square metres” with “5,350
square metres”
l. Repealing Section 820(1) and substituting the following:
“(1) Existing Under sized Lots
Notwithstanding any requirement of this By-law with respect to minimum lot size,
minimum lot width or minimum lot depth, a building, structure or use permitted in
a zone may be placed, erected or altered on a lot therein that does not meet such
requirements, if the lot was:
96-401
COMMON COUNCIL/CONSEIL COMMUNAL
SEPTEMBER 12, 2011/LE 12 SEPTEMBRE 2011
a. A lot approved pursuant to the Subdivision By-law and included in a filed
subdivision plan; or
b. (i) the subject matter of a separate deed or a separate description in a deed
of two or more parcels and registered in the Registry Office in the County of
Saint John, and
(ii) held under distinct and separate ownership from adjoining lots, and if such
lot is serviced by municipal water and sewerage, or is approved for an on-site
sewage disposal by the Department of Health.”
Question being taken, the motion was carried.
Read a first time by title, the by-law entitled “A Law to Amend the Zoning By-Law of The
City of Saint John.”
13.1b) Première lecture de la modification de l'Arrêté de zonage et de
l'autorisation de publier
Proposition du conseiller Sullivan
Appuyée par le conseiller Court
RÉSOLU que le conseil communal procède à la
première lecture et qu'il autorise la publication d'avis pour annoncer la tenue d'une
audience publique le 24 octobre 2011, à 19 h, dans la salle du conseil, en vue
d'examiner les modifications suivantes relatives à l'Arrêté de zonage de The City of
Saint John :
a. abrogeant l'alinéa 110(3)a) et en le remplaçant par l'alinéa suivant :
« lot d'une superficie minimale de 5 350 mètres carrés »;
b. abrogeant l'alinéa 110(3)b) et en le remplaçant par l'alinéa suivant :
« lot d'une largeur minimale de 59 mètres »;
c. abrogeant l'alinéa 111(3)a) et en le remplaçant par l'alinéa suivant :
« lot d'une superficie minimale de 5 350 mètres carrés »;
d. abrogeant l'alinéa 111(3)b) et en le remplaçant par l'alinéa suivant :
« lot d'une largeur minimale de 59 mètres »;
e. abrogeant le sous-alinéa 120(2)a)(i) et en le remplaçant par le sous-alinéa
suivant :
« lot d'une superficie minimale de 5 350 mètres carrés »;
f. abrogeant le sous-alinéa 120(2)b)(i) et en le remplaçant par le sous-alinéa
suivant :
« lot d'une largeur minimale de 59 mètres »;
g. abrogeant le sous-alinéa 121(2)a)(i) et en le remplaçant par le sous-alinéa
suivant :
« lot d'une superficie minimale de 5 350 mètres carrés »;
h. abrogeant le sous-alinéa 121(2)b)(i) et en le remplaçant par le sous-alinéa
suivant :
« lot d'une largeur minimale de 59 mètres carrés »;
i. abrogeant l'alinéa 730(2)a) et en le remplaçant par l'alinéa suivant :
« lot d'une superficie minimale de 5 350 mètres carrés »;
j. abrogeant l'alinéa 730(2)b) et en le remplaçant par l'alinéa suivant :
« lot d'une largeur minimale de 59 mètres »;
k. modifiant l'alinéa 140(2)a) en remplaçant « 5 000 mètres carrés » par « 5 350
mètres carrés »;
l. abrogeant le paragraphe 820(1) et en le remplaçant par le paragraphe suivant :
“(1) Lots sous-dimensionnés existants
Nonobstant toute exigence du présent arrêté portant sur la superficie, la longueur
et la largeur minimales des lots, un bâtiment, une construction ou un usage
96-402
COMMON COUNCIL/CONSEIL COMMUNAL
SEPTEMBER 12, 2011/LE 12 SEPTEMBRE 2011
permis dans une zone peut-être installé, érigé ou modifié sur un lot qui ne
satisfait pas à ces exigences, si le lot est :
a. un lot approuvé en vertu de l'arrêté concernant le lotissement et inclus au
plan de lotissement déposé; ou
b. (i) visé par un titre distinct ou par la description d'un titre distinct de deux
parcelles ou plus, enregistré au bureau d'enregistrement des actes du comté
de Saint John, et
(ii) dont le propriétaire est distinct et séparé de celui des lots contigus, et si ce
lot est desservi par des services d'eau et d'égout municipaux, ou si le
ministère de la Santé a autorisé une évacuation des eaux usées sur place. »
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
Première lecture par titre de l'arrêté intitulé « Arrêté modifiant l'Arrêté de zonage de The
City of Saint John ».
14. Consideration of Issues Separated from Consent Agenda
14. Étude des sujets écartés des questions soumises à l'approbation du
conseil
15. General Correspondence
15. Correspondance générale
16. Adjournment
The Mayor declared the meeting adjourned at 10:35 p.m.
16. Levée de la séance
Le maire déclare que la séance est levée à 22 h 35.
Mayor / maire
Common Clerk / greffière communale