2011-08-15_Minutes--Procès-verbal
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COMMON COUNCIL/CONSEIL COMMUNAL
AUGUST 15, 2011/LE 15 AOUT 2011
COMMON COUNCIL MEETING – THE CITY OF SAINT JOHN
CITY HALL – AUGUST 15, 2011 - 6:30 P.M.
Present:
Ivan Court, Mayor
Deputy Mayor Chase and Councillors Court, Farren, Higgins,
McGuire, Mott, Norton, Snook and Sullivan
- and -
B. Edwards, Commissions of Buildings and Inspection Services /
Acting City Manager; F. Beaulieu, Solicitor; G. Yeomans,
Commissioner of Finance and Treasurer; S. Galbraith, Director of
Works; J. Hamilton, Deputy Commissioner of Planning and
Development; B. Reid, Chief of Police; K. Clifford, Acting Fire
Chief; B. Morrison, Commissioner of Leisure Services; E.
Gormley, Common Clerk and J. Taylor, Assistant Common Clerk.
SÉANCE DU CONSEIL COMMUNAL DE THE CITY OF SAINT JOHN
TENUE À L'HÔTEL DE VILLE, LE 15 AOÛT 2011 À 18 H 30
Sont présents :
Ivan Court, maire
le maire suppléant Chase et les conseillers Court, Farren,
McGuire, Mott, Norton, Snook, Sullivan et la conseillère Higgins
- et -
B. Edwards, commissaire aux services d'inspection et des
bâtiments/directeur général par intérim; F. Beaulieu, avocat
municipal; G. Yeomans, commissaire aux finances et trésorier;
S. Galbraith, directeur des travaux publics; J. Hamilton,
commissaire adjointe au service Urbanisme et développement;
B. Reid, chef de police; K. Clifford, chef du service d'incendie par
intérim; B. Morrison, commissaire des Services des loisirs;
E. Gormley, greffière communale, et J. Taylor, greffier communal
adjoint.
1. Call To Order – Prayer
Mayor Court called the meeting to order and Reverend David Nicholson offered the
opening prayer.
1. Ouverture de la séance, suivie de la prière
La séance est ouverte par le maire Court et le pasteur David Nicholson récite la prière
d'ouverture.
2. Approval of Minutes
2.1 Minutes of April 11, 2011
On motion of Councillor McGuire
Seconded by Councillor Mott
RESOLVED that the minutes of the meeting of
Common Council, held on April 11, 2011, be approved.
Question being taken, the motion was carried.
2.2 Minutes of July 18, 2011
On motion of Councillor McGuire
Seconded by Councillor Court
RESOLVED that the minutes of the meeting of
Common Council, held on July 18, 2011, be lifted from the table.
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COMMON COUNCIL/CONSEIL COMMUNAL
AUGUST 15, 2011/LE 15 AOUT 2011
Question being taken, the motion was carried.
On motion of Councillor McGuire
Seconded by Councillor Court
RESOLVED that the minutes of the meeting of
Common Council, held on July 18, 2011, be approved.
Question being taken, the motion was carried.
2. Approbation du procès-verbal
2.1 Procès-verbal de la séance tenue le 11 avril 2011
Proposition du conseiller McGuire
Appuyée par le conseiller Mott
RÉSOLU que le procès-verbal de la séance du
conseil communal tenue le 11 avril 2011 soit approuvé.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
2.2 Procès-verbal de la séance tenue le 18 juillet 2011
Proposition du conseiller McGuire
Appuyée par le conseiller Court
RÉSOLU que le procès-verbal de la séance du
conseil communal tenue le 18 juillet 2011 soit soumis aux fins de discussion.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
Proposition du conseiller McGuire
Appuyée par le conseiller Court
RÉSOLU que le procès-verbal de la séance du
conseil communal tenue le 18 juillet 2011 soit approuvé.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
3. Approval of Agenda
On motion of Councillor McGuire
Seconded by Councillor Norton
RESOLVED that the agenda of this meeting be
approved, with the addition of items: 5.4 Influenza Vaccines Charges; 5.13 Pipeline
Crossing Agreement with Maritimes & Northeast Pipeline Crossings KP98 + 700 and 98
+ 950; 12.3 Princess St – Fusion Block Party; 13.4 A Law Relating to Fire Damaged
Buildings in the City of Saint John – By-law Number BA-1; and further, that the
recommendation for item 5.10 be changed as follows: refer to the City Manager for a
report and recommendation by August 29, 2011.
Question being taken, the motion was carried.
3. Adoption de l'ordre du jour
Proposition du conseiller McGuire
Appuyée par le conseiller Norton
RÉSOLU que l'ordre du jour de la présente réunion
soit adopté, moyennant l'ajout des points suivants : 5.4 Frais du vaccin antigrippal; 5.13
Convention relative au croisement du gazoduc avec la société Maritimes and Northeast
Pipeline Management Ltd. au sujet des croisements KP98 et 700, et 98 et 950; 12.3 Rue
o
Princess – Fête de quartier organisée par le groupe Fusion; 13.4 Arrêté n BA-1
concernant les bâtiments endommagés par le feu dans The City of Saint John; et que la
recommandation pour le point 5.10 soit modifiée comme suit : consulte le directeur
général aux fins de rapport et de recommandations d'ici le 29 août 2011.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
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COMMON COUNCIL/CONSEIL COMMUNAL
AUGUST 15, 2011/LE 15 AOUT 2011
4. Disclosures of Conflict of Interest
4.1 City Manager: Peel Plaza Update
Referring to a submitted presentation, Mr. Edwards updated Council on the Peel Plaza
project.
On motion of Councillor McGuire
Seconded by Councillor Court
RESOLVED that the Peel Plaza update be received
for information.
Question being taken, the motion was carried.
4. Divulgations de conflits d'intérêts
4.1 Directeur général : Mise à jour concernant la place Peel
Faisant référence à une présentation antérieure, M. Edwards met le conseil à jour sur le
projet de la place Peel.
Proposition du conseiller McGuire
Appuyée par le conseiller Court
RÉSOLU que la mise à jour concernant la
place Peel soit reçue à titre informatif.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
4.2 Sydney Street Courthouse (Councillor Titus)
4.3 Standing Committee System (Councillor Titus)
4.4 Council Budget – Salaries (Councillor Titus)
On motion of Councillor McGuire
Seconded by Councillor Farren
RESOLVED that the following letters from
Councillor Titus: 4.2 Sydney Street Courthouse; 4.3 Standing Committee System; 4.4
Council Budget, be tabled until the next meeting of Council.
Question being taken, the motion was carried.
4.2 Palais de justice de la rue Sydney (conseiller Titus)
4.3 Système des comités permanents (conseiller Titus)
4.4 Budget du conseil – Salaires (conseiller Titus)
Proposition du conseiller McGuire
Appuyée par le conseiller Farren
RÉSOLU que l'examen des lettres suivantes
présentées par le conseiller Titus : 4.2 Palais de justice de la rue Sydney; 4.3 Système
des comités permanents; 4.4 Budget du conseil, soit reporté à la prochaine réunion du
conseil.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
4.5 Traffic Restrictions on Uptown Streets During Outdoor Market (Councillor
Higgins)
On motion of Councillor Higgins
Seconded by Councillor Sullivan
RESOLVED that Council request traffic restrictions
on applicable Uptown streets during Saint John’s annual Canada Day Outdoor Market.
Question being taken, the motion was carried.
4.5 Restrictions imposées à la circulation dans les rues du centre-ville lors de
la tenue du marché en plein air (conseillère Higgins)
Proposition de la conseillère Higgins
Appuyée par le conseiller Sullivan
RÉSOLU que le conseil demande des restrictions
imposées à la circulation dans les rues du centre-ville applicables lors de la tenue du
marché en plein air pour la fête annuelle du Canada à Saint John.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
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COMMON COUNCIL/CONSEIL COMMUNAL
AUGUST 15, 2011/LE 15 AOUT 2011
4.6 Planning Advisory Committee: 111 Molson Avenue Subdivision Application
On motion of Councillor Norton
Seconded by Councillor Sullivan
RESOLVED that Common Council assent to the
submitted City of Saint John tentative subdivision plan that would vest a total area of
approximately 600 square metres (6,458 square feet) from portions of PID number
00394999 as part of the Molson Avenue public street right-of-way.
Question being taken, the motion was carried.
4.6 Comité consultatif d'urbanisme : Demande d'aménagement de lotissement
au 111, avenue Molson
Proposition du conseiller Norton
Appuyée par le conseiller Sullivan
RÉSOLU que le conseil communal approuve le
plan de lotissement provisoire présenté par The City of Saint John qui inclurait un terrain
d'une superficie totale d'environ 600 mètres carrés (6 458 pieds carrés) provenant d'une
partie des terrains inscrits sous le NID 00394999, en tant que droit de passage sur une
rue publique (dans le cas présent, il s'agit de l'avenue Molson).
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
4.7 City Manager: Dress Uniforms – Fire Department
On motion of Councillor Higgins
Seconded by Councillor Court
RESOLVED that as recommended by the City
Manager in the submitted report M&C 2011-193: Dress Uniforms – Fire Department, the
tender submitted by CFM Uniforms for the supply of dress uniforms, for the total cost of
$63,995 plus tax, be accepted.
Question being taken, the motion was carried.
4.7 Directeur général : Uniformes de grande tenue du service d'incendie
Proposition de la conseillère Higgins
Appuyée par le conseiller Court
RÉSOLU que, comme le recommande le directeur
général dans le rapport soumis intitulé M/C 2011-19 : Uniformes de grande tenue du
service d'incendie, la soumission présentée par CFM Uniforms pour la fourniture
d'uniformes de grande tenue, au prix total de 63 995 $ (taxes en sus), soit acceptée.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
4.8 City Manager: Proposed City of Saint John Ice Time Allocation and
Management Policy (Tabled August 2, 2011)
On motion of Councillor McGuire
Seconded by Councillor Farren
RESOLVED that item 4.8 Proposed City of
Saint John Ice Time Allocation and Management Policy be lifted from the table.
Question being taken, the motion was carried.
Referring to a submitted presentation and report, K. Watson, Recreation Manager and
Brian White, Senior Planner for EXP, outlined the proposed ice time allocation and
management policy.
On motion of Councillor Sullivan
Seconded by Councillor McGuire
RESOLVED that as recommended by the City
Manager in the submitted report M&C 2011: Proposed City of Saint John Ice Time
Allocation and Management Policy, Common Council adopt the completed “Arena Ice
Time Allocation and Management Policy” as provided in Attachment “A” of said report.
Question being taken, the motion was carried.
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COMMON COUNCIL/CONSEIL COMMUNAL
AUGUST 15, 2011/LE 15 AOUT 2011
4.8 Directeur général : Politique proposée par The City of Saint John
relativement à l'allocation et à la gestion de temps de glace (point reporté
de la séance du 2 août 2011)
Proposition du conseiller McGuire
Appuyée par le conseiller Farren
RÉSOLU que le point 4.8 Politique proposée par
The City of Saint John relativement à l'allocation et à la gestion de temps de glace, soit
soumis aux fins de discussion.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
Faisant référence à une présentation antérieure, K. Watson, directeur des loisirs, et
Brian White, urbaniste principal pour EXP, présentent la politique proposée relativement
à l'allocation et à la gestion de temps de glace.
Proposition du conseiller Sullivan
Appuyée par le conseiller McGuire
RÉSOLU que, comme le recommande le directeur
général dans le rapport soumis intitulé M/C 2011 : Politique proposée par The City of
Saint John relativement à l'allocation et à la gestion de temps de glace, le conseil
communal adopte la « politique relative à l'allocation et à la gestion de temps de glace
de patinoire » décrite dans la pièce jointe « A » dudit rapport.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
13.2 Committee of the Whole: Rescinding Resolution re Cedar Point Anchorage
Subdivision
On motion of Deputy Mayor Chase
Seconded by Councillor Sullivan
RESOLVED that Council move forward on the
agenda item 13.2 Committee of the Whole: Rescinding Resolution re Cedar Point
Anchorage Subdivision.
Question being taken, the motion was carried.
Councillor Farren stated that the developer had previously committed, during an earlier
phase of the subdivision, to build a secondary access road.
Responding to a question, Mr. Beaulieu stated that the City Solicitor, at a previous
Council meeting, outlined the relevant sections in the Community Planning Act for
Council to consider when making a decision respecting assenting to subdivisions.
Mr. Beaulieu, referring to Mr. Nugent’s previous advice to Council, stated that it would be
beyond the Council’s authority to refuse assent to a subdivision if a developer is being
held to a higher standard than that which is stipulated in the subdivision by-law.
Responding to a question, Mr. Galbraith indicated that the developer will be required to
submit a storm drainage report for approval of the Chief City Engineer.
On motion of Councillor Court
Seconded by Councillor Higgins
RESOLVED that Council rescind the following
th
decision from its July 18, 2011 meeting:
“That Common Council:
1) assent to one or more subdivision plans, in one or more phases, in general
accordance with the submitted Cedar Point Anchorage Subdivision, Phase 7 tentative
plan, as well as to any necessary municipal services and public utility easements, on the
condition that the plan is amended to include a 6 metre wide Land for Public Purposes
dedication in the vicinity of proposed Lots 36-G to 42-G between Anchorage Avenue
(extension) and the Nature Trust of New Brunswick Inc. property (PID number
55198436); and
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COMMON COUNCIL/CONSEIL COMMUNAL
AUGUST 15, 2011/LE 15 AOUT 2011
2) authorize the preparation and execution of one or more City / Developer Subdivision
Agreements to ensure provision of the required work facilities, including detailed site and
drainage plans for the approval of the Chief City Engineer or his designate, and any
required contributions to the pumping station and potential force main upgrades, as well
as any additional infrastructure costs associated with this proposed subdivision
development.
Question being taken, the motion was defeated with Councillors Court, Farren, Higgins,
Norton, Snook, Sullivan voting nay. ”
Question being taken, the motion was carried with Councillor Farren
voting nay.
On motion of Councillor Court
Seconded by Councillor Higgins
RESOLVED that Common Council:
1) assent to one or more subdivision plans, in one or more phases, in general
accordance with the submitted Cedar Point Anchorage Subdivision, Phase 7 tentative
plan, as well as to any necessary municipal services and public utility easements, on the
condition that the plan is amended to include a 6 metre wide Land for Public Purposes
dedication in the vicinity of proposed Lots 36-G to 42-G between Anchorage Avenue
(extension) and the Nature Trust of New Brunswick Inc. property (PID number
55198436); and
2) authorize the preparation and execution of one or more City / Developer Subdivision
Agreements to ensure provision of the required work facilities, including detailed site and
drainage plans for the approval of the Chief City Engineer or his designate, and any
required contributions to the pumping station and potential force main upgrades, as well
as any additional infrastructure costs associated with this proposed subdivision
development.”
Question being taken, the motion was carried with Councillor Farren
voting nay.
13.2 Comité plénier : Résolution d'annulation relativement au lotissement Cedar
Point Anchorage
Proposition du maire suppléant Chase
Appuyée par le conseiller Sullivan
RÉSOLU que le conseil avance le point 13.2
Comité plénier : Résolution d'annulation relativement au lotissement Cedar Point
Anchorage dans l'ordre du jour.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
Le conseiller Farren mentionne que le promoteur, dans une phase antérieure du projet
d'aménagement, s'est précédemment engagé à construire une voie d'accès secondaire.
En réponse à une question, M. Beaulieu indique que l'avocat municipal, lors d'une
séance précédente du conseil, a cité les articles pertinents de la Loi sur l'urbanisme que
le conseil doit prendre en compte lorsqu'il prend une décision concernant l'approbation
des lotissements.
M. Beaulieu, faisant référence aux précédents avis donnés par M. Nugent au conseil,
indique qu'il n'appartiendrait pas au conseil de refuser l'approbation d'un lotissement si
un promoteur devait respecter une norme plus stricte que celle qui est stipulée dans
l'arrêté de lotissement.
En réponse à une question, M. Galbraith indique que le promoteur devra soumettre un
rapport sur les réseaux pluviaux aux fins d'approbation par l'ingénieur municipal en chef.
Proposition du conseiller Court
Appuyée par la conseillère Higgins
RÉSOLU que le conseil annule la décision suivante
adoptée lors de sa séance du 18 juillet 2011 :
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Que le conseil communal
1) approuve un ou plusieurs plans de lotissement en une ou plusieurs phases
conformément, de manière générale, au plan de lotissement provisoire de la phase 7,
présenté relativement au lotissement Cedar Point Anchorage, ainsi que tous les services
municipaux et les servitudes d'utilité publique exigés, à la condition que le plan soit
modifié pour inclure un terrain d'utilité publique d'une largeur de 6 mètres à proximité
des lots projetés 36-G à 42-G, entre l'avenue Anchorage (prolongement) et la propriété
de la Fondation pour la protection des sites naturels du Nouveau-Brunswick
(NID 55198436);
2) autorise la rédaction et la signature de contrats de lotissement entre la municipalité et
le promoteur afin de permettre l'exécution des travaux requis et la mise en place des
installations nécessaires, y compris l'élaboration de plans de situation et de drainage
détaillés soumis à l'approbation de l'ingénieur municipal en chef ou de son remplaçant,
ainsi que les contributions requises pour le poste de pompage et la mise à niveau
éventuelle de la conduite de refoulement, et les coûts associés à des infrastructures
supplémentaires en vue du projet de lotissement envisagé.
À l'issue du vote, la proposition est rejetée. Les conseillers Court, Farren, Norton,
Snook, Sullivan et la conseillère Higgins votent contre la proposition.
À l’issue du vote, la proposition est adoptée. Le conseiller Farren vote
contre la proposition.
Proposition du conseiller Court
Appuyée par la conseillère Higgins
RÉSOLU que le conseil communal :
1) approuve un ou plusieurs plans de lotissement en une ou plusieurs phases
conformément, de manière générale, au plan de lotissement provisoire de la phase 7,
présenté relativement au lotissement Cedar Point Anchorage, ainsi que tous les services
municipaux et les servitudes d'utilité publique exigés, à la condition que le plan soit
modifié pour inclure un terrain d'utilité publique d'une largeur de 6 mètres à proximité
des lots projetés 36-G à 42-G, entre l'avenue Anchorage (prolongement) et la propriété
de la Fondation pour la protection des sites naturels du Nouveau-Brunswick
(NID 55198436);
2) autorise la rédaction et la signature de contrats de lotissement entre la municipalité et
le promoteur afin de permettre l'exécution des travaux requis et la mise en place des
installations nécessaires, y compris l'élaboration de plans de situation et de drainage
détaillés soumis à l'approbation de l'ingénieur municipal en chef ou de son remplaçant,
ainsi que les contributions requises pour le poste de pompage et la mise à niveau
éventuelle de la conduite de refoulement, et les coûts associés à des infrastructures
supplémentaires en vue du projet de lotissement envisagé.
À l’issue du vote, la proposition est adoptée. Le conseiller Farren vote
contre la proposition.
5. Consent Agenda
(Councillor Snook withdrew from the meeting)
5.1
That the SPCA letter dated August 3, 2011 regarding a request to present be
referred to the Common Clerk to schedule.
5.2
That the H. Wright letter dated August 8, 2011 regarding the 410 Squadron
Canadian Air Force be referred to the City Manager.
5.3
That as recommended by the City Manager in the submitted report M&C 2011-
201: Sandy Point Road / Harrigan Lake Area Restoration, Common Council refer this
matter to the City Manager for consideration, along with other greenspace
improvements, in the 2012 budget.
5.4
That as recommended by the City Manager in the submitted report Influenza
Vaccines to Employees, The City of Saint John enter into a contract with the Victorian
Order of Nurses Canada New Brunswick Branch Inc. to administer influenza vaccines to
its Employees, and agrees to pay the charges as follows:
a) Nurse rate and supplies (Minimum 10 injections per clinic) $25.00 per injection
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b) Cancellation charge (less than 48 hours notice) or less than 50% expected
participation $250.00; and further,that the City Solicitor be directed to prepare all
necessary documents, and that the Mayor and Common Clerk be authorized to sign all
related documents.
5.5
That Common Council receive for information the submitted report M&C 2011-
215: Public Information Session – Bridge Street Sanitary Lift Station #23, Force Main &
Sewer Installation – Harbour Clean-Up Construction Project.
5.6
That as recommended by the City Manager in the submitted report M&C 2011-
207: Public Plaza / Peel Plaza Project, Glenn Group Ltd. be engaged for the design and
construction management for the Public Plaza component of Peel Plaza, in accordance
with the submitted proposal.
5.7
That as recommended by the City Manager in the submitted report M&C 2011-
214: Prince William Street (Civic #221 to Civic #270) Street Reconstruction, Contract
2011-18 Prince William Street Reconstruction be awarded to the low tenderer, Fairville
Construction Ltd., at the tendered price of $617,144.42 as calculated based upon
estimated quantities, and further that the Mayor and Common Clerk be authorized to
execute the necessary contract documents.
5.8
That as recommended by the City Manager in the submitted report M&C 2011-
208: Engineering Design and Construction Management: Champlain Heights Water
Pumping Station Upgrades, the proposal from Dillon Consulting for engineering services
(design and construction management) for the Champlain Heights Water Pumping
Station Upgrades project be accepted and that the Mayor and Common Clerk be
authorized to execute the appropriate documentation in that regard.
5.9
That as recommended by the City Manager in the submitted report Proposal for
Water Meters, the proposal for the establishment of a one year supply agreement for
the provision of water meters at the unit prices quoted, be awarded to Scotia Tech.
5.10
That the letter from the City Market Senior Centre dated August 3, 2011,
requesting a donation, be referred to the City Manager for a report and recommendation
by August 29, 2011.
5.11
That as recommended by the City Manager in the submitted report M&C 2011-
212: Janitorial Services – City Facilities, the proposal for the establishment of a contract
with an initial term of 3 years for the provision of janitorial services as submitted by Omni
Facility Services Canada Ltd. at the pre-tax costs of $325,564.44 in year 1, $331,763.04
in year 2, and $339,339.36 in year 3, be accepted, and further that the option for two (2)
additional one (1) year extension periods, at the sole discretion of the City and upon
mutual agreement with the vendor, be included and further that the Mayor and Common
Clerk be authorized to execute the necessary contract documents.
5.12
That as recommended by the City Manager in the submitted report M&C 2011-
217: Harbour Clean-Up – Lift Station #10a Chesley Drive, The City of Saint John
purchase from David & Abraham Inc. for the sum of $111,595.00 a freehold parcel of
land, together with an easement for municipal services, and a right of way for access, all
being a portion of the lands designated PID number 55006043, more particularly
described and upon the terms and conditions in the Agreement of Purchase and Sale
submitted with said report and further that the Mayor and Common Clerk be authorized
to sign all necessary documentation.
5.13
That The City of Saint John enter into the Crossing Consent Agreement with
Maritimes & Northeast Pipeline Limited Partnership, by its General Partner Maritimes
and Northeast Pipeline Management Ltd. / Maritimes & Northeast Pipeline submitted
with the report M&C 2011-206 and that the Mayor and Common Clerk be authorized to
execute the said agreement.
On motion of Councillor McGuire
Seconded by Councillor Sullivan
RESOLVED that the recommendation set out for
each consent agenda item respectively, be adopted.
Question being taken, the motion was carried.
(Councillor Snook reentered the meeting)
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5. Questions soumises à l'approbation du conseil
(Le conseiller Snook quitte la séance.)
5.1
Que la lettre de la SPCA datée du 3 août 2011, concernant une demande en vue
de faire une présentation devant le conseil, soit transmise à la greffière communale aux
fins d'inscription de ladite présentation à l'ordre du jour.
5.2
Que la lettre de H. Wright datée du 8 août 2011 concernant l'escadron 410 de la
Force aérienne du Canada soit transmise au directeur général.
5.3
Que, comme le recommande le directeur général dans le rapport soumis intitulé
M/C 2011-201 : Restauration du secteur du lac Harrigan/chemin Sandy Point, le conseil
communal soumette cette question au directeur général aux fins d'examen, ainsi que les
autres améliorations d'espaces verts, dans le budget de 2012.
5.4
Que, comme le recommande le directeur général dans le rapport soumis intitulé
Administration du vaccin antigrippal aux employés, The City of Saint John conclue un
contrat avec les Infirmières de l'Ordre de Victoria du Canada, section du
NouveauBrunswick, pour administrer le vaccin antigrippal à ses employés, et accepte
de payer les frais comme suit :
a) Honoraires de l'infirmière et fournitures (au moins 10 injections par clinique) : 25 $ par
injection
b) Frais d'annulation (préavis de moins de 48 heures) ou participation prévue de moins
de 50 % : 250 $; et que l'avocat municipal soit chargé de préparer tous les documents
nécessaires, et que le maire et la greffière communale soient autorisés à signer tous les
documents connexes.
5.5
Que le conseil communal accepte à titre informatif le rapport soumis intitulé
M/C 2011-215 : Séance informative publique : Installation de la conduite d'eau principale
o
et de l'égout sanitaire à la station de relèvement n 23 de la rue Bridge dans le cadre du
projet de construction et de nettoyage du port.
5.6
Que, comme le recommande le directeur général dans le rapport soumis intitulé
M/C 2011-207 : Projet de la place Peel – Place publique, l'entreprise Glenn Group Ltd.
soit embauchée pour la gestion de la conception et de la construction pour la place
publique dans le cadre du projet de la place Peel, conformément à la proposition
soumise.
5.7
Que, comme le recommande le directeur général dans le rapport soumis intitulé
M/C 2011-214 : Travaux de réfection de la rue Prince William (du numéro municipal 221
o
au numéro municipal 270), le contrat n 2011-18 relatif aux travaux de réfection de la rue
Prince William soit accordé au soumissionnaire le moins-disant, Fairville Construction
Ltd., au prix offert de 617 144,42 $, établi à partir de quantités estimatives, et que le
maire et la greffière communale soient autorisés à signer les documents contractuels
nécessaires.
5.8
Que, comme le recommande le directeur général dans le rapport soumis intitulé
M/C 2011-208 : Conception technique et gestion de la construction – Améliorations au
poste de pompage de l'eau de Champlain Heights, la proposition présentée par
Dillon Consulting Ltd. relativement aux services d'ingénierie (gestion de la conception et
de la construction) pour le projet d'amélioration du poste de pompage de l'eau de
Champlain Heights, soit acceptée et que le maire et la greffière communale soient
autorisés à signer la documentation exigée à cet égard.
5.9
Que, comme le recommande le directeur général dans le rapport soumis intitulé
Proposition relative à des compteurs d'eau, la proposition relative à l'établissement d'un
contrat d'approvisionnement d'une durée de un an pour la fourniture de compteurs d'eau
aux prix unitaires proposés, soit accordé à Scotia Tech.
5.10
Que la lettre du City Market Senior Centre datée du 3 août 2011, sollicitant un
don, soit transmise au directeur général aux fins de préparation d'un rapport et d'une
recommandation d'ici le 29 août 2011.
5.11
Que, comme le recommande le directeur général dans le rapport soumis intitulé
M/C 2011-212 : Services de nettoyage et d'entretien – Installations de la Ville, la
proposition visant à établir un contrat d'approvisionnement, tel qu'il est présenté par la
société Omni Facility Services Canada Ltd., d'une durée initiale de 3 ans, relativement
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aux services de nettoyage et d'entretien, au coût avant impôt de 325 564,44 $ à
l'année 1, de 331 763,04 $ à l'année 2, et de 339 339,36 $ à l'année 3, soit acceptée, et
qu'une option de prolongation correspondant à deux (2) périodes supplémentaires d'un
(1) an, à la discrétion exclusive de la Ville et après accord mutuel avec le fournisseur,
soit incluse. Il est en outre résolu que le maire et la greffière communale soient autorisés
à signer les documents contractuels nécessaires.
5.12
Que, comme le recommande le directeur général dans le rapport soumis intitulé
o
M/C 2011-217 : Nettoyage du port : Station de relèvement n 10a de la
promenade Chesley, The City of Saint John acquière auprès de David & Abraham Inc.,
pour la somme de 111 595 $, une parcelle de terrain franche comprenant une servitude
pour services municipaux et un droit de passage pour l'accès, le tout faisant partie des
terrains portant le NID 55006043, plus précisément décrits et conformément aux
conditions prévues dans la convention d'achat-vente soumise avec ledit rapport, et que
le maire et la greffière communale soient autorisés à signer la documentation requise.
5.13
Que The City of Saint John conclue la convention de consentement de
croisement avec Maritimes & Northeast Pipeline Limited Partnership, par l'entremise de
son associée commanditée, Maritimes and Northeast Pipeline Management
Ltd./Maritimes and Northeast Pipeline, soumise avec le rapport M/C 2011-206, et que le
maire et la greffière communale soient autorisés à signer ladite convention.
Proposition du conseiller McGuire
Appuyée par le conseiller Sullivan
RÉSOLU que les recommandations formulées
relativement à chacun des points de la section Questions soumises à l'approbation du
conseil soient adoptées.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
(Le conseiller Snook se joint de nouveau à la séance.)
6. Members Comments
Council members commented on various community events.
6. Commentaires présentés par les membres
Les membres du conseil s'expriment sur diverses activités communautaires.
7. Proclamation
7. Proclamation
8. Delegations/Presentations
(Councillor Snook withdrew from the meeting)
8.1 Dalhousie Medicine
Referring to a submitted presentation, Pat Darrah and Mary Schryer provided
information with respect to Dalhousie Medicine at UNBSJ. Mr. Darrah requested that
Council consider providing research funding in the amount of $100,000 or $25,000 per
year for four years.
On motion of Councillor Sullivan
Seconded by Councillor McGuire
RESOLVED that Council suspend section 10.7 of
its procedural by-law respecting Delegations / Presentations - finalization of matters.
Question being taken, the motion was carried.
On motion of Mayor Court
Seconded by Councillor McGuire
RESOLVED that the request from Dalhousie
Medical School New Brunswick for $100,000 in research funding, or $25,000.00
annually for the next four years, be referred to budget deliberations.
Question being taken, the motion was carried.
(Councillor Snook reentered the meeting)
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COMMON COUNCIL/CONSEIL COMMUNAL
AUGUST 15, 2011/LE 15 AOUT 2011
8. Délégations et présentations
(Le conseiller Snook quitte la séance.)
8.1 École de médecine de l'Université Dalhousie
Faisant référence à une présentation antérieure, Pat Darrah et Mary Schryer fournissent
des renseignements concernant l'école de médecine de l'Université Dalhousie de
l'Université du Nouveau-Brunswick, campus de Saint John. M. Darrah demande que le
conseil envisage d'accorder un financement aux fins de recherche d'un montant de
100 000 $ ou de 25 000 $ par an pendant quatre ans.
Proposition du conseiller Sullivan
Appuyée par le conseiller McGuire
RÉSOLU que le conseil suspende l'article 10.7 de
son arrêté procédural relativement aux délégations et aux présentations, conclusion des
activités.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
Proposition du maire Court
Appuyée par le conseiller McGuire
RÉSOLU que la demande de l'école de médecine
de l'Université de Dalhousie du Nouveau-Brunswick pour un financement aux fins de
recherche de 100 000 $ ou de 25 000 $ par an pendant quatre ans, soit soumise aux
délibérations budgétaires.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
(Le conseiller Snook se joint de nouveau à la séance.)
8.2 Saint John Airport: PlanSJ Feedback to Saint John Common Council
Referring to a submitted presentation, Bernard Leblanc, President and CEO of
Saint John Airport Inc., presented information on the Saint John Airport and he provided
feedback with respect the PlanSJ growth strategy.
Responding to a question, J. Hamilton explained that PlanSJ concluded its public
engagement process in July, noting that all submissions were reviewed by staff and the
PlanSJ Citizen’s Advisory Committee. She indicated that a submission was not received
from the Saint John Airport, advising that it presents a challenge to respond to the
Airport’s request at this stage in the process. Ms. Hamilton advised that the PlanSJ draft
municipal plan is scheduled to be presented to Council in the fall, noting that the
document has been sent for French translation. She further explained that it is Council’s
purview to make any changes that it sees fit and she recommended that the Airport’s
presentation be referred to staff to review and report back to Council in the fall.
Mr. Leblanc stated that the information contained in his presentation is consistent with
the feedback that the Airport provided to PlanSJ over the past 18 months. He advised
that he did not submit a letter during the public engagement process as he had already
submitted 3 letters to City staff and held one-on-one discussions.
Ms. Hamilton was asked why the PlanSJ Municipal plan document was sent to
translation prior to it being approved by Council, to which she responded that it is a
proposed by-law and therefore must be presented to Council in a translated format. She
reiterated that Council has the ability make any revisions or changes that it deems
necessary.
On motion of Councillor Norton
Seconded by Councillor Farren
RESOLVED that the submitted PlanSJ Feedback to
Saint John Common Council from the Saint John Airport be referred to the City Manager
for review and a report back to Council.
Question being taken, the motion was carried.
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8.2 Aéroport de Saint John : Commentaires transmis au conseil de Saint John
dans le cadre du PlanSJ
Faisant référence à une présentation antérieure, Bernard Leblanc, président-directeur
général de Saint John Airport Inc., présente de l'information relative à l'aéroport de
Saint John et donne une rétroaction sur la stratégie de croissance du PlanSJ.
En réponse à une question, J. Hamilton explique que le PlanSJ a achevé son processus
de mobilisation du public en juillet et indique que toutes les soumissions ont été
examinées par le personnel et le Comité consultatif des citoyens pour le PlanSJ. Elle
précise qu'aucune soumission n'a été reçue de la part de l'aéroport de Saint John,
indiquant qu'il est difficile de répondre à la demande de l'aéroport à ce stade du
me
processus. M Hamilton précise que l'ébauche du plan d'aménagement doit être
présentée au conseil à l'automne, et indique que le document a été envoyé afin qu'il soit
traduit en français. Elle explique en outre que l'apport de modifications pertinentes
relève de la compétence du conseil et elle recommande que la présentation de
l'aéroport soit transmise au personnel aux fins d'examen et de rapport au conseil à
l'automne.
M Leblanc indique que l'information contenue dans sa présentation coïncide avec la
rétroaction que l'aéroport a fournie au PlanSJ au cours des 18 deniers mois. Il précise
qu'il n'a pas soumis de lettre au cours du processus de mobilisation du public, car il a
déjà soumis trois lettres au personnel municipal et participé à des discussions en
têteàtête.
me
On demande à M Hamilton pourquoi le plan d'aménagement du PlanSJ a été envoyé
pour être traduit avant d'être approuvé par le conseil, ce à quoi elle répond qu'il s'agit
d'un projet d'arrêté et que, par conséquent, il doit être présenté au conseil dans les deux
langues. Elle répète que le conseil peut apporter des révisions ou des modifications s'il
le juge nécessaire.
Proposition du conseiller Norton
Appuyée par le conseiller Farren
RÉSOLU que les commentaires transmis au
conseil de Saint John dans le cadre du PlanSJ de la part de l'aéroport de Saint John
soient soumis au directeur général aux fins d'examen et de rapport au conseil.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
9. Public Hearings
9. Audiences publiques
10. Consideration of By-laws
10.1(a) Third Reading Zoning By-Law Amendment - 303 Westmorland Road
10.1(b) Section 39 Conditions
10.1(c) Report from Planning and Development – Proposed Sec 39 Conditions
On motion of Councillor Snook
Seconded by Councillor Farren
RESOLVED that the by-law entitled “By-Law
Number C.P. 110-176, A Law to Amend the Zoning By-Law of The City of Saint John,”
re-zoning a parcel of land located at 303 Westmorland Road having an area of
approximately 3900 square metres, also identified as PID number 00321158, from “IL-1”
Neighbourhood Institutional to “B-2” General Business, be read.
Question being taken, the motion was carried.
The by-law entitled “By-Law Number C.P. 110-176, A Law to Amend the Zoning By-Law
of The City of Saint John,” was read in its entirety.
On motion of Councillor McGuire
Seconded by Councillor Court
RESOLVED that, pursuant to Section 39 of
the Community Planning Act, the proposed development of a parcel of land with
an area of approximately 3900 square metres, located at 303 Westmorland
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Road, also identified as PID number 00321158, be subject to the following
conditions:
a) The use of the site is limited to a retail second-hand clothing store only;
b) The proponent must undertake site improvements in accordance with a detailed site
plan, prepared by the proponent and subject to the approval of the Development
Officer, illustrating the following:
i. an appropriately paved, marked, curbed and drained driveway and parking
area which accommodates the minimum off-street parking requirements of
the Zoning By-law;
ii. landscaping of all disturbed areas of the site that are not occupied by the
building, driveway and parking area, including the Zoning By-law requirement
of a minimum of 2 metres inside the front lot line and 1.5 metres along the
side lot lines. The landscaping along the front lot line must extend onto the
Westmorland Road right-of-way to the edge of the street curb / sidewalk;
iii. all other site features including buildings, structures, signs and exterior
lighting;
c) The approved site plan mentioned in condition b) must be attached to the application
for the required change-of-use permit, and the proponent must complete all work
shown on the plan, except for landscaping, prior to the opening of the retail store for
business. Landscaping must be completed by the proponent no later than one year
from the date of issue of the required change-of-use permit;
d) Mobile signs are prohibited.
Question being taken, the motion was carried.
On motion of Councillor Farren
Seconded by Councillor Snook
RESOLVED that the by-law entitled “By-Law
Number C.P. 110-176, A Law to Amend the Zoning By-Law of The City of Saint John,”
re-zoning a parcel of land located at 303 Westmorland Road having an area of
approximately 3900 square metres, also identified as PID number 00321158, from “IL-1”
Neighbourhood Institutional to “B-2” General Business, be read a third time, enacted,
and the Corporate Common Seal affixed thereto.
Question being taken, the motion was carried.
10. Étude des arrêtés municipaux
10.1a) Troisième lecture du projet de modification de l'Arrêté de zonage visant le
303, chemin Westmorland
10.1b) Conditions imposées par l'article 39
10.1c) Rapport du service Urbanisme et développement – Projet de soumission
aux conditions imposées par l'article 39
Proposition du conseiller Snook
Appuyée par le conseiller Farren
RÉSOLU que l'arrêté intitulé « Arrêté
o
n C.P. 110176, modifiant l'Arrêté de zonage de The City of Saint John », modifiant le
zonage d'une parcelle de terrain située au 303, chemin Westmorland, d'une superficie
approximative de 3 900 mètres carrés, et portant le NID 00321158, en vue de la faire
passer de zone de quartier à vocation collective « IL-1 » à zone commerciale
générale « B-2 », fasse l'objet d'une lecture.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
o
L'arrêté intitulé « Arrêté n C.P. 110-176 modifiant l'Arrêté de zonage de The City of
Saint John » est lu intégralement.
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Proposition du conseiller McGuire
Appuyée par le conseiller Court
RÉSOLU qu'en vertu de l'article 39 de la
Loi sur l'urbanisme, le projet d'aménagement d'une parcelle de terrain d'une
superficie d'environ 3 900 mètres carrés, située au 303, chemin Westmorland, et
portant le NID 00321158, soit assujetti aux conditions suivantes :
a) L'affectation du terrain se limite à l'exploitation d'un magasin de vêtements
d'occasion uniquement;
b) Le promoteur doit entreprendre des travaux d'amélioration conformément à un plan
de situation détaillé préparé par le promoteur et sujet à l'approbation de l'agent
d'aménagement, illustrant les points suivants :
i. une voie d'accès correctement asphaltée, signalisée, avec bordures et
système d'écoulement, et une aire de stationnement qui répond aux
exigences minimales de stationnement hors rue de l'Arrêté de zonage;
ii. l'aménagement paysager de toutes les aires perturbées du site qui ne sont
pas occupées par le bâtiment, la voie d'accès et l'aire de stationnement,
respectant l'exigence de l'Arrêté de zonage d'au moins 2 mètres à l'intérieur
de la limite frontale du lot et d'au moins 1,5 mètre le long des limites latérales
du lot. L'aménagement paysager le long de la limite frontale du lot doit
s'étendre au droit de passage du chemin Westmorland, jusqu'à la bordure de
la rue ou du trottoir;
iii. toutes les autres caractéristiques de l'emplacement, notamment les
bâtiments, les constructions, les panneaux et l'éclairage extérieur;
c) Le plan de situation approuvé mentionné à la condition b) doit accompagner la
demande de permis de modification d'utilisation requis et le promoteur doit effectuer
tous les travaux indiqués sur le plan, à l'exception de l'aménagement paysager,
avant l'ouverture du magasin de détail aux fins commerciales. Le promoteur doit
avoir achevé l'aménagement paysager au plus tard un an après la date de
délivrance du permis de modification d'utilisation requis;
d) Les panneaux mobiles sont interdits.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
Proposition du conseiller Farren
Appuyée par le conseiller Snook
RÉSOLU que l'arrêté intitulé « Arrêté
o
n C.P. 110176, modifiant l'Arrêté de zonage de The City of Saint John », modifiant le
zonage d'une parcelle de terrain située au 303, chemin Westmorland, d'une superficie
approximative de 3 900 mètres carrés, et portant le NID 00321158, en vue de la faire
passer de zone de quartier à vocation collective « IL-1 » à zone commerciale
générale « B-2 », fasse l'objet d'une troisième lecture, que ledit arrêté soit édicté et que
le sceau communal soit apposé.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
(J. Hamilton quitte la séance)
10.2(a,b) Third Reading – Municipal Plan and Zoning By-Law Amendment – Sandy
Point Road Area
(The Mayor and Councillor Court withdrew from the meeting)
Deputy Mayor Chase replaced the Mayor as chair of the meeting.
The Commissioner of Leisure Services, in response to a question, stated that if the
Howe’s Lake area becomes part of Rockwood Park it would be included in a future map
of Rockwood Park, adding that he does not believe that such a decision has been made.
Responding to a question, Mr. Edwards stated that it is unlikely that the City would
qualify for FCM green funding to remediate a “brown field” site to a residential site,
noting that this is an extremely difficult standard to achieve. He explained that the green
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AUGUST 15, 2011/LE 15 AOUT 2011
funding would be more likely if the site were commercial, advising that the zoning of the
land does not matter as long as it is a permitted use by the municipality.
On motion of Councillor Farren
Seconded by Councillor Snook
RESOLVED that the by-law entitled “By-Law
Number C.P. 105-33 A Law to Amend the Municipal Plan By-Law,” amending Schedule
2-A, the Future Land Use Plan, by redesignating parcels of land located to the southeast
of Sandy Point Road, between University Avenue and the Cherry Brook Zoo, and a
parcel of land located between Sandy Point Road and Samuel Davis Drive, also
identified as portions of PID numbers 00418129, 55059026, 55059034, 55196380 and
00052548, from Low Density Residential to Open Space classification, be read.
Question being taken, the motion was carried with Councillor McGuire
voting nay.
The by-law entitled “By-Law Number C.P. 105-33 A Law to Amend the Municipal Plan
By-Law,” was read in its entirety.
On motion of Councillor Snook
Seconded by Councillor Farren
RESOLVED that the by-law entitled “By-Law
Number C.P. 105-33 A Law to Amend the Municipal Plan By-Law,” amending Schedule
2-A, the Future Land Use Plan, by redesignating parcels of land located to the southeast
of Sandy Point Road, between University Avenue and the Cherry Brook Zoo, and a
parcel of land located between Sandy Point Road and Samuel Davis Drive, also
identified as portions of PID numbers 00418129, 55059026, 55059034, 55196380 and
00052548, from Low Density Residential to Open Space classification, be read a third
time, enacted, and the Corporate Common Seal affixed thereto.
Question being taken, the motion was carried with Councillor McGuire
voting nay.
Read a third time by title, the by-law entitled “By-Law Number C.P. 105-33 A Law to
Amend the Municipal Plan By-Law.”
On motion of Councillor Snook
Seconded by Councillor Farren
RESOLVED that the by-law entitled “By-Law
Number C.P. 110-177 A Law to Amend the Zoning By-Law of The City of Saint John,”
amending Section 30(1) to include “P-2” Park; adding Section 731 regarding the
acceptable uses and zoning standards for lands designated P-2; and re-zoning parcels
of land located to the Southeast of Sandy Point Road, between University Avenue and
the Cherry Brook Zoo, and a parcel of land located between Sandy Point Road and
Samuel Davis Drive, also identified as portions of PID numbers 00418129, 55059026,
55059034, 55196380 and 00052548, from “R-1A” One Family Residential and “RS-2”
One and Two Family Suburban Residential to “P-2” Park, be read.
Question being taken, the motion was carried.
The by-law entitled “By-Law Number C.P. 110-177 A Law to Amend the Zoning By-Law
of The City of Saint John,” was read in its entirety.
On motion of Councillor Farren
Seconded by Councillor Mott
RESOLVED that the by-law entitled “By-Law
Number C.P. 110-177 A Law to Amend the Zoning By-Law of The City of Saint John,”
amending Section 30(1) to include “P-2” Park; adding Section 731 regarding the
acceptable uses and zoning standards for lands designated P-2; and re-zoning parcels
of land located to the Southeast of Sandy Point Road, between University Avenue and
the Cherry Brook Zoo, and a parcel of land located between Sandy Point Road and
Samuel Davis Drive, also identified as portions of PID numbers 00418129, 55059026,
55059034, 55196380 and 00052548, from “R-1A” One Family Residential and “RS-2”
One and Two Family Suburban Residential to “P-2” Park, be read a third time, enacted,
and the Corporate Common Seal affixed thereto.
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Question being taken, the motion was carried with Councillor McGuire
voting nay.
Read a third time by title, the by-law entitled “By-Law Number C.P. 110-177 A Law to
Amend the Zoning By-Law of The City of Saint John.”
(J. Hamilton re-entered the meeting)
(The Mayor and Councillor Court re-entered the meeting)
The Mayor returned as Chair of the meeting.
10.2a)b) Troisième lecture de la modification du plan municipal et de l'Arrêté de
zonage visant le secteur du chemin Sandy Point
(Le maire et le conseiller Court quittent la réunion.)
Le maire suppléant Chase remplace le maire à titre de président de la réunion.
En réponse à une question, le commissaire des Services des loisirs indique que si la
zone du Howe lac devient une partie du parc Rockwood, il serait inclus dans une future
carte du parc Rockwood, ajoutant qu'il ne croit pas qu'une telle décision a été prise.
En réponse à une question, M Edwards précise qu'il est peu probable que la Ville puisse
bénéficier d'un financement d'habilitation municipal vert de la FCM pour remettre en état
un site « désaffecté » afin de le transformer en terrain résidentiel, indiquant qu'il s'agit là
d'une norme extrêmement difficile à atteindre. Il explique qu'il serait plus probable
d'obtenir le financement vert si le site était commercial, précisant que le zonage du
terrain n'a pas d'importance tant qu'il s'agit d'un usage autorisé par la municipalité.
Proposition du conseiller Farren
Appuyée par le conseiller Snook
o
RÉSOLU que l'arrêté intitulé « Arrêté n C.P.
10533 modifiant l'Arrêté relatif au plan municipal », modifiant l'annexe 2-A du plan
d'aménagement futur des terres, pour faire passer la désignation des parcelles de
terrain situées au sud-est du chemin Sandy Point, entre l'avenue University et le zoo
Cherry Brook, et une parcelle de terrain située entre le chemin Sandy Point et la
promenade Samuel Davis, toutes ces parcelles étant inscrites sous les NID 00418129,
55059026, 55059034, 55196380 et 00052548, de zone résidentielle à faible densité à
zone d'espaces libres, fasse l'objet d'une lecture.
À l’issue du vote, la proposition est adoptée. Le conseiller McGuire vote
contre la proposition.
o
L’arrêté intitulé « Arrêté n C.P. 105-33 modifiant l’Arrêté relatif au plan municipal » est lu
intégralement.
Proposition du conseiller Snook
Appuyée par le conseiller Farren
o
RÉSOLU que l'arrêté intitulé « Arrêté n C.P.
10533 modifiant l'Arrêté relatif au plan municipal », modifiant l'annexe 2-A du plan
d'aménagement futur des terres, pour faire passer la désignation des parcelles de
terrain situées au sud-est du chemin Sandy Point, entre l'avenue University et le zoo
Cherry Brook, et une parcelle de terrain située entre le chemin Sandy Point et la
promenade Samuel Davis, toutes ces parcelles étant inscrites sous les NID 00418129,
55059026, 55059034, 55196380 et 00052548, de zone résidentielle à faible densité à
zone d'espaces libres, fasse l'objet d'une troisième lecture, que ledit arrêté soit édicté et
que le sceau communal soit apposé.
À l’issue du vote, la proposition est adoptée. Le conseiller McGuire vote
contre la proposition.
o
Troisième lecture par titre de l'arrêté intitulé « Arrêté n C.P. 105-33 modifiant l'Arrêté
relatif au plan municipal ».
Proposition du conseiller Snook
Appuyée par le conseiller Farren
o
RÉSOLU que l'arrêté intitulé « Arrêté n C.P.
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COMMON COUNCIL/CONSEIL COMMUNAL
AUGUST 15, 2011/LE 15 AOUT 2011
110177 modifiant l'Arrêté de zonage de The City of Saint John », modifiant l'article
30(1) pour inclure la zone de parc « P-2 »; ajoutant l'article 731 relatif aux usages et
normes de zonage admissibles concernant les terrains classés zone de parc « P-2 »; et
procédant au rezonage des parcelles de terrain situées au sud-est du chemin Sandy
Point, entre l'avenue University et le zoo Cherry Brook, et d'une parcelle de terrain
située entre le chemin Sandy Point et la promenade Samuel Davis, toutes ces parcelles
étant inscrites sous les NID 00418129, 55059026, 55059034, 55196380 et 00052548,
pour faire passer la désignation de ces parcelles de terrain de zone résidentielle –
habitations unifamiliales « R-1A » et zone résidentielle – habitations unifamiliales et
bifamiliales « RS-2 » à zone de parc « P-2 », fasse l'objet d'une lecture.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
o
L'arrêté intitulé « Arrêté n C.P. 110-177 modifiant l'Arrêté de zonage de The City of
Saint John » est lu intégralement.
Proposition du conseiller Farren
Appuyée par le conseiller Mott
RÉSOLU que l'arrêté intitulé « Arrêté
o
n C.P. 110177 modifiant l'Arrêté de zonage de The City of Saint John », modifiant
l'article 30(1) pour inclure la zone de parc « P-2 »; ajoutant l'article 731 relatif aux
usages et normes de zonage admissibles concernant les terrains classés zone de parc
« P-2 »; et procédant au rezonage des parcelles de terrain situées au sud-est du chemin
Sandy Point, entre l'avenue University et le zoo Cherry Brook, et d'une parcelle de
terrain située entre le chemin Sandy Point et la promenade Samuel Davis, toutes ces
parcelles étant inscrites sous les NID 00418129, 55059026, 55059034, 55196380 et
00052548, pour faire passer la désignation de ces parcelles de terrain de zone
résidentielle – habitations unifamiliales « R-1A » et zone résidentielle – habitations
unifamiliales et bifamiliales « RS-2 » à zone de parc « P-2 », fasse l'objet d'une
troisième lecture, que ledit arrêté soit édicté et que le sceau communal soit apposé.
À l’issue du vote, la proposition est adoptée. Le conseiller McGuire vote
contre la proposition.
o
Troisième lecture par titre de l'arrêté intitulé « Arrêté n C.P. 110-177 modifiant l'Arrêté
de zonage de The City of Saint John ».
(J. Hamilton se joint de nouveau à la réunion.)
(Le maire et le conseiller Court réintègrent la séance.)
Le maire préside de nouveau la réunion.
11. Submissions by Council Members
11.1 Dominion Park Green Space Enhancement Initiative (Councillor McGuire)
On motion of Councillor McGuire
Seconded by Councillor Snook
RESOLVED that the Dominion Park area be given
consideration for investment during the 2012 budget process and that this matter be
referred to budget deliberations
Question being taken, the motion was carried with Councillors Court and
Higgins voting nay.
11. Interventions des membres du conseil
11.1 Initiative visant à apporter des améliorations aux espaces verts du
parc Dominion (conseiller McGuire)
Proposition du conseiller McGuire
Appuyée par le conseiller Snook
RÉSOLU que le secteur du parc Dominion soit pris
en compte pour un investissement dans le processus budgétaire de 2012 et que cette
question soit soumise aux délibérations budgétaires.
À l’issue du vote, la proposition est acceptée. Le conseiller Court et la
conseillère Higgins votent contre la proposition.
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COMMON COUNCIL/CONSEIL COMMUNAL
AUGUST 15, 2011/LE 15 AOUT 2011
11.2 Update on Ward Meetings (Councillor Norton)
On motion of Councillor Norton
Seconded by Councillor Snook
RESOLVED that Council refer to the City Manager
for review and provision of an update from the appropriate member of City Staff, details
relating to the scheduling of community meetings in each of the four (4) wards in
Saint John.
Question being taken, the motion was carried.
11.2 Mise à jour relative aux réunions de quartier (conseiller Norton)
Proposition du conseiller Norton
Appuyée par le conseiller Snook
RÉSOLU que le conseil consulte le directeur
général aux fins d'examen et de présentation d'une mise à jour du membre approprié du
personnel municipal concernant les détails liés à la programmation des réunions
communautaires dans chacun des quatre (4) quartiers de Saint John.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
11.3 Clean Safe Drinking Water (Councillor Norton)
On motion of Councillor Norton
Seconded by Councillor Farren
RESOLVED that Council, through the office of His
Worship Mayor Ivan Court, contact Minister Trevor Holder, MLA Glen Tait, and MP
Rodney Weston with a view to continuing discussions on funding options for safe, clean
drinking water.
Question being taken, the motion was carried.
On motion of Councillor Norton
Seconded by Councillor Farren
RESOLVED that the City Manager review the steps
necessary for direct investment from the General Fund in clean water infrastructure in
Saint John, and how the payment of this investment can be generated beyond the water
ratepayers, and to report back to Council on this matter.
Question being taken, the motion was carried.
11.3 Salubrité et propreté de l'eau potable (conseiller Norton)
Proposition du conseiller Norton
Appuyée par le conseiller Farren
RÉSOLU que le conseil, par l'entremise du bureau
de monsieur le maire Ivan Court, communique avec le ministre Trevor Holder, le député
Glen Tait et le député Rodney Weston en vue de poursuivre les discussions sur les
options de financement pour une eau potable saine et propre.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
Proposition du conseiller Norton
Appuyée par le conseiller Farren
RÉSOLU que le directeur général examine les
mesures nécessaires pour un investissement direct du fonds d'administration dans
l'infrastructure de l'eau propre à Saint John, et comment le paiement de cet
investissement peut être généré en dehors des contribuables, et présente un rapport au
conseil sur cette question.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
(Le conseiller Farren quitte la séance.)
11.4 New Tim Hortons on Bayside Drive (Councillor Norton)
On motion of Councillor Norton
96-358
COMMON COUNCIL/CONSEIL COMMUNAL
AUGUST 15, 2011/LE 15 AOUT 2011
Seconded by Councillor Snook
RESOLVED that the City Manager direct the
appropriate City staff to prepare a brief report on the anticipated impact on traffic as a
result of the relocation of Tim Hortons to Bayside Drive and, to the extent necessary,
provide recommendations to alleviate the concerns of the residents.
Question being taken, the motion was carried.
(Le conseiller Farren quitte la séance.)
11.4 Nouveau Tim Hortons sur la promenade Bayside (conseiller Norton)
Proposition du conseiller Norton
Appuyée par le conseiller Snook
RÉSOLU que le directeur général demande au
personnel municipal compétent de rédiger un bref rapport sur les répercussions
anticipées du déménagement du Tim Hortons sur la promenade Bayside sur la
circulation, et si nécessaire, de fournir des recommandations pour apaiser les
inquiétudes des résidents.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
11.5 FUSION Saint John (Councillor Norton)
On motion of Councillor Norton
Seconded by Councillor Sullivan
RESOLVEDthat item 12.3 Princess St Fusion
Block Party, be moved forward on the agenda.
Question being taken, the motion was carried.
12.3 Princess St Fusion Block Party
On motion of Councillor Norton
Seconded by Councillor Sullivan
RESOLVEDthat Common Council:
1) approve the proposal of FUSION Saint John Inc. to hold a social event known as
"Princess Street BlockParty" on Friday, August 26, 2011 between the hours of 5:30 p.m.
and 7:00 p.m. in the area of Princess Street between Canterbury and Prince William
Streets subject to the following conditions:
i) FUSION Saint John Inc. shall make satisfactory arrangements with the appropriate
City staff, including the City Manager, the Fire Chief and the Police Chief regarding
issues such as, but not limited to: security, availability of adequate fire protection, and
street cleaning;
ii) FUSION Saint John Inc. shall, at its sole cost, obtain and keep in force commercial
general liability insurance for claims for damages from personal injury including death
and for claims from property damage which coverage shall have an inclusive limit of
not less than Five Million Dollars ($5,000,000) for each occurrence, and which insurance
shall also include the following:
a) the City as an additional insured, and
b) a cross-liability clause;
iii) FUSION Saint John Inc. shall provide a Certificate of Insurance to the City evidencing
such insurance coverage prior to August 25, 2011;
iv) FUSION Saint John Inc., for itself and its successors and assigns, and to the fullest
extent permitted by law, shall release and forever discharge the City, its employees,
officers, agents, successors and assigns from and against any and all losses, costs,
claims, demands, expenses, proceedings and action of every nature and kind for injury
or damages to FUSION Saint John Inc. or its property which are or may be in any way
related to or connected or associated with holding the "Princess Street Block Party" on
Princess Street;
v) FUSION Saint John Inc. shall indemnify and save harmless the City from and against
all actions, causes of action, proceedings, claims and demands brought against the City,
and from and against all losses, costs, damages or expenses suffered or incurred by the
96- 359
COMMON COUNCIL/CONSEIL COMMUNAL
AUGUST 15, 2011/LE 15 AOUT 2011
City, by reason of any damage to property, including property of the City, or injury,
including injury resulting in death, to persons, including the employees, servants, agents,
licensees and invitees of the City, caused by, resulting from or attributable to the
negligent act or omission of FUSION Saint John Inc. or any of its employees, servants,
or agents in the holding and managing the "Princess Street Block Party" on Princess
Street on August 26, 2011;
2) direct the City Manager to develop policies and procedures for temporary street
closures in conjunction with community events within the City of Saint John.
Question being taken, the motion was carried.
On motion of Councillor McGuire
Seconded by Councillor Sullivan
RESOLVED that the meeting time be extended
beyond 10:00 p.m. as provided for in the Procedural By-law.
Question being taken, the motion was carried.
11.5 FUSION Saint John (conseiller Norton)
Proposition du conseiller Norton
Appuyée par le conseiller Sullivan
RÉSOLUque le point 12.3 Rue Princess – Fête de
quartier organisée par le groupe Fusion soit avancé dans
l'ordre du jour.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
12.3 Rue Princess – Fête de quartier organisée par le groupe Fusion
Proposition du conseiller Norton
Appuyée par le conseiller Sullivan
RÉSOLUque le conseil communal :
1) approuve la proposition faite par FUSION Saint John Inc. relativement à l'organisation
d'un événement social appelé « Princess Street Block Party » (Rue Princess – Fête de
quartier organisée par le groupe Fusion) le vendredi 26 août 2011 entre 17 h 30 et 19 h
dans le secteur de la rue Princess, à savoir entre les rues Canterbury et Prince William,
sous réserve des conditions suivantes :
i) demande à FUSION Saint John Inc. de prendre toutes les dispositions nécessaires
avec le personnel municipal compétent, y compris le directeur général, le chef du
service d'incendie et le chef de police,relativement aux questions suivantes, sans
toutefois s'y limiter : la sécurité, la disponibilité des dispositifs adéquats de protection
contre les incendies et le nettoyage des rues;
ii) exige du groupe FUSION Saint John Inc. qu'il obtienne et maintienne en vigueur, à
ses frais, une police d'assurance responsabilité civile générale contre les réclamations
découlant de blessures corporelles, y compris la mort, et de dommages matériels à un
montant par sinistre d'au moins cinq millions de dollars (5 000 000 $), laquelle
assurance devra comprendre les éléments suivants :
a) la Ville en tant qu’autre assuré;
b) une clause de responsabilité réciproque;
iii) demande à FUSION Saint John Inc. de fournir un certificat d'assurance à la Ville,
lequel devra faire état de ladite couverture d'assurance avant le 25 août 2011;
iv) demande au groupe FUSION Saint John Inc., pour lui-même, ses successeurs et ses
ayants droit, dans toute la mesure permise par la loi, de libérer et de dégager à tout
jamais la Ville, ses employés, ses fonctionnaires, ses agents, ses successeurs et ses
ayants droit, des pertes, des coûts, des réclamations et des dépenses, de quelque
nature que ce soit, découlant de préjudices ou de dommages occasionnés à FUSION
Saint John Inc. ou à ses biens et qui sont liés, de quelle que manière que ce soit, à la
tenue de l'événement « Princess Street Block Party » (Rue Princess – Fête de quartier
organisée par le groupe Fusion) sur la rue Princess;
v) exige du groupe FUSION Saint John Inc. qu'il indemnise et dégage de toute
responsabilité la Ville relativement à toute action en justice ou cause d'action, poursuite
ou réclamation intentée contre elle et qu'il indemnise et dégage de toute responsabilité
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COMMON COUNCIL/CONSEIL COMMUNAL
AUGUST 15, 2011/LE 15 AOUT 2011
la Ville relativement aux pertes, aux coûts, aux dommages ou aux dépenses subis ou
encourus par elle, en raison de dommages occasionnés aux biens, y compris ceux
appartenant à la Ville, ou de blessures causées, y compris celles entraînant la mort, à
autrui, y compris les employés, les préposés, les agents, titulaires de permis et visiteurs
de la Ville, et qui résultent d'un acte de négligence ou d'un oubli de la part du groupe
FUSION Saint John Inc. ou de ses employés, de ses serviteurs ou de ses fonctionnaires
dans le cadre de l'organisation et de la gestion de l'événement « Princess Street Block
Party » (Rue Princess – Fête de quartier organisée par le groupe Fusion) sur la
rue Princess le 26 août 2011.
2) ordonne au directeur général d'élaborer des politiques et des procédures pour les
fermetures de rues provisoires dans le cadre d'événements communautaires au sein de
The City of Saint John.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
Proposition du conseiller McGuire
Appuyée par le conseiller Sullivan
RÉSOLU que la réunion se prolonge au-delà de
22 h, conformément aux dispositions de l'arrêté procédural.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
12. Business Matters - Municipal Officers
(Councillor McGuire withdrew from the meeting)
(Councillor Farren reentered the meeting)
12.1 City Manager: Consulting Services Recreation and Parks Master Plan
On motion of Councillor Farren
Seconded by Councillor Snook
RESOLVED that as recommended by the City
Manager in the submitted report M&C 2011-211: Consulting Services: Recreation and
Parks Master Plan, the proposal submitted by EXP to complete a Recreation and Parks
Master Plan, at a cost of $75,307.00 plus tax be accepted.
Question being taken, the motion was carried Councillors Court and
Higgins voting nay.
12. Affaires municipales évoquées par les fonctionnaires municipaux
(Le conseiller McGuire quitte la réunion.)
(Le conseiller Farren se joint de nouveau à la séance.)
12.1 Directeur général : Services d'experts-conseils dans le cadre du plan
d'aménagement des parcs et des loisirs
Proposition du conseiller Farren
Appuyée par le conseiller Snook
RÉSOLU que, comme le recommande le directeur
général dans le rapport soumis intitulé M/C 2011-211 : Services d'experts-conseils dans
le cadre du plan d'aménagement des parcs et des loisirs, la proposition présentée par
EXP relativement à la mise en œuvre d'un plan d'aménagement des parcs et des loisirs,
pour un montant de 75 307 $ (taxes en sus), soit acceptée.
À l’issue du vote, la proposition est acceptée. Le conseiller Court et la
conseillère Higgins votent contre la proposition.
12.2 City Manager: Retaining Wall at the Corner of Sewell and Dorchester
Streets
On motion of Councillor Sullivan
Seconded by Councillor Mott
RESOLVED that as recommended by the City
Manager in the submitted report M&C 2011-203: 47 Sewell Street Retaining Wall,
Council approve construction of a retaining wall as proposed by Commercial Properties
Limited and as per the agreement submitted with said report, subject to the approval of
engineering plans by the Chief City Engineer and further, authorize the Mayor and
Common Clerk to sign the documents.
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COMMON COUNCIL/CONSEIL COMMUNAL
AUGUST 15, 2011/LE 15 AOUT 2011
Question being taken, the motion was carried.
12.2 Directeur général : Mur de soutènement au croisement des rues Sewell et
Dorchester
Proposition du conseiller Sullivan
Appuyée par le conseiller Mott
RÉSOLU que, comme le recommande le directeur
général dans le rapport soumis intitulé M/C 2011-203 : Mur de soutènement au 47, rue
Sewell, le conseil approuve la construction d'un mur de soutènement conformément à la
proposition de la société Commercial Properties Limited et à l'entente soumise avec ledit
rapport, sous réserve de la validation des plans d'ingénierie par l'ingénieur municipal en
chef. Il est en outre résolu que le maire et la greffière communale soient autorisés à
signer les documents.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
13. Committee Reports
13.1 Saint John Board of Police Commissioners: 2010 Operating Budget – Year
End Financial Results
On motion of Councillor Sullivan
Seconded by Councillor Mott
RESOLVED that Saint John Board of Police
Commissioners 2010 Operating Budget Year End Financial Results be received for
information.
Question being taken, the motion was carried.
13. Rapports déposés par les comités
13.1 Bureau des commissaires de la police de Saint John : Budget de
fonctionnement de 2010 – Bilan de l'exercice financier
Proposition du conseiller Sullivan
Appuyée par le conseiller Mott
RÉSOLU que le bilan de l'exercice financier dans le
cadre du budget de fonctionnement 2010 du Bureau des commissaires de la police de
Saint John soit accepté à titre informatif.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
13.3 Committee of the Whole: Resolution re Appointment to the Police
Commission
On motion of Councillor Farren
Seconded by Councillor Mott
RESOLVED that as recommended by the
Committee of the Whole, Council appoint Dr. Timothy Christie to the Saint John Board of
Police Commissioners for a three year term beginning August 18, 2011 to August 18,
2014.
Question being taken, the motion was carried.
13.3 Comité plénier : Résolution relativement à la nomination au sein du Bureau
des commissaires de police
Proposition du conseiller Farren
Appuyée par le conseiller Mott
RÉSOLU que, comme le recommande le comité
r
plénier, le conseil nomme le D Timothy Christie au Bureau des commissaires de la
police de Saint John pour remplir un mandat de trois ans commençant le 18 août 2011
et se terminant le 18 août 2014.
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AUGUST 15, 2011/LE 15 AOUT 2011
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
13.4 Committee of the Whole: A Law Relating to Fire Damaged Buildings in the
City of Saint John – By-law Number BA-1
On motion of Councillor Sullivan
Seconded by Councillor Mott
RESOLVED that the by-law entitled “By-Law
Number BA-1 A Law Relating to Fire-Damaged Buildings in The City of Saint John”, By-
st
Law number BA-1, enacted on the 21 November 2005, is hereby repealed, be read a
first time.
Question being taken, the motion was carried.
The by-law entitled “By-Law Number BA-1 A Law Relating to Fire-Damaged Buildings in
The City of Saint John”, was read a first time.
On motion of Councillor Sullivan
Seconded by Councillor Higgins
RESOLVED that the by-law entitled “By-Law
Number BA-1 A Law Relating to Fire-Damaged Buildings in The City of Saint John”,
st
ByLaw number BA-1, enacted on the 21 November 2005, is hereby repealed, be read
a second time.
Question being taken, the motion was carried.
The by-law entitled “By-Law Number BA-1 A Law Relating to Fire-Damaged Buildings in
The City of Saint John”, was read a second time.
13.4 Comité plénier : Arrêté n o BA-1 concernant les bâtiments endommagés par
le feu dans The City of Saint John
Proposition du conseiller Sullivan
Appuyée par le conseiller Mott
o
RÉSOLU que l'arrêté intitulé « Arrêté n BA-1
concernant les bâtiments endommagés par le feu dans The City of Saint John » fasse
l'objet d'une première lecture étant donné que l'arrêté BA-1 édicté le 21 novembre 2005
est par les présentes abrogé.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
o
L'arrêté intitulé « Arrêté n BA-1 concernant les bâtiments endommagés par le feu dans
The City of Saint John » fait l'objet d'une première lecture.
Proposition du conseiller Sullivan
Appuyée par la conseillère Higgins
o
RÉSOLU que l'arrêté intitulé « Arrêté n BA-1
concernant les bâtiments endommagés par le feu dans The City of Saint John » fasse
l'objet d'une deuxième lecture étant donné que l'arrêté BA-1 édicté le 21 novembre 2005
est par les présentes abrogé.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
o
L'arrêté intitulé « Arrêté n BA-1 concernant les bâtiments endommagés par le feu dans
The City of Saint John » fait l'objet d'une deuxième lecture.
14. Consideration of Issues Separated from Consent Agenda
14. Étude des sujets écartés des questions soumises à l'approbation du
conseil
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COMMON COUNCIL/CONSEIL COMMUNAL
AUGUST 15, 2011/LE 15 AOUT 2011
15. General Correspondence
15. Correspondance générale
16. Adjournment
The Mayor declared the meeting adjourned at 10:05 p.m.
16. Levée de la séance
Le maire déclare que la séance est levée à 22 h 05.
Mayor / maire
Common Clerk / greffière communale