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2011-03-14_Minutes--Procès-verbal 96-111 COMMON COUNCIL/CONSEIL COMMUNAL MARCH 14, 2011/LE 14 MARS 2011 COMMON COUNCIL MEETING – THE CITY OF SAINT JOHN CITY HALL – MARCH 14, 2011 - 6:45 P.M. Present: Ivan Court, Mayor Deputy Mayor Chase and Councillors, Farren, Higgins, McGuire, Mott, Norton, Snook, Sullivan, and Titus - and - P. Woods, City Manager; J. Nugent, City Solicitor; G. Yeomans, Commissioner of Finance and Treasurer; S. Galbraith, Municipal Operations Director of Works; K. Forrest, Commissioner of Planning and Development; A. Poffenroth, Deputy Commissioner of Buildings and Inspection Services; J. Flemming, Police Staff Sergeant; M. Gillan, Acting Fire Chief; E. Gormley, Common Clerk and J. Taylor, Assistant Common Clerk. SÉANCE DU CONSEIL COMMUNAL DE THE CITY OF SAINT JOHN TENUE À L'HÔTEL DE VILLE, LE 14 MARS 2011 À 18 H 45 Sont présents : Ivan Court, maire le maire suppléant Chase, les conseillers Farren, McGuire, Mott, Norton, Snook, Sullivan et Titus et la conseillère Higgins - et - P. Woods, directeur général; J. Nugent, avocat municipal; G. Yeomans, commissaire aux finances et trésorier; S. Galbraith, directeur des travaux publics aux Opérations municipales; K. Forrest, commissaire au service Urbanisme et développement; A. Poffenroth, commissaire adjoint aux Services d'inspection et des bâtiments; J. Flemming, sergent d'état-major du Service de police; M. Gillan, chef du service d'incendie par intérim; E. Gormley, greffière communale, et J. Taylor, greffier communal adjoint. 1. Call To Order – Prayer Mayor Court called the meeting to order and Pastor Clayton Meisner offered the opening prayer. 1. Ouverture de la séance, suivie de la prière La séance est ouverte par le maire Court, et le pasteur Clayton Meisner récite la prière d'ouverture. 2. Approval of Minutes 2.1 Minutes of February 7, 2011 On motion of Councillor Titus Seconded by Councillor McGuire RESOLVED that the minutes of the meeting of Common Council, held on February 7, 2011, be approved. Question being taken, the motion was carried. 2.2 Minutes of February 14, 2011 On motion of Councillor Titus Seconded by Councillor McGuire RESOLVED that the minutes of the meeting of Common Council, held on February 14, 2011, be approved with the following amendment: Councillor Higgins had an affirmative vote for item 13.4 Committee of the Whole: Town of Rothesay Breach of Water Supply Agreement. Question being taken, the motion was carried. 96-112 COMMON COUNCIL/CONSEIL COMMUNAL MARCH 14, 2011/LE 14 MARS 2011 2. Approbation du procès-verbal 2.1 Procès-verbal de la séance tenue le 7 février 2011 Proposition du conseiller Titus Appuyée par le conseiller McGuire RÉSOLU que le procès-verbal de la séance du conseil communal tenue le 7 février 2011 soit approuvé. À l'issue du vote, la proposition est adoptée. 2.2 Procès-verbal de la séance tenue le 14 février 2011 Proposition du conseiller Titus Appuyée par le conseiller McGuire RÉSOLU que le procès-verbal de la réunion du conseil communal tenue le 14 février 2011 soit approuvé moyennant l'exécution de la modification suivante : vote affirmatif de la conseillère Higgins relativement au point 13.4 Comité plénier : violation de la convention d'approvisionnement en eau par la Ville de Rothesay. À l'issue du vote, la proposition est adoptée. 3. Approval of Agenda On motion of Councillor Titus Seconded by Councillor McGuire RESOLVED that the agenda of this meeting with the removal of items 12.3 City Manager: Regional Hazardous Materials Emergency Response Agreements;12.5 City Manager: Telecom Expense Management Software and the addition of items 13.3 Committee of the Whole: Appointment of Acting Fire Chief; 13.4 Committee of the Whole: Snow Ban, January 23, 2011 Application Form for Payment of Claim Against the City of Saint John, be approved. Question being taken, the motion was carried. 3. Adoption de l'ordre du jour Proposition du conseiller Titus Appuyée par le conseiller McGuire RÉSOLU que l'ordre du jour de la présente réunion soit approuvé, moyennant la suppression des points 12.3 Directeur général : Accords sur l'intervention d'urgence régionale relative aux matières dangereuses;et 12.5 Directeur général : Logiciel de gestion des dépenses en télécommunications et l'ajout des points 13.3 Comité plénier : Nomination d'un chef du service d'incendie par intérim; et 13.4 Comité plénier : Formulaire de demande de remboursement – Réclamation à l'encontre de The City of Saint John à la suite de l'interdiction de stationnement en hiver du 23 janvier 2011. À l'issue du vote, la proposition est adoptée. 4. Disclosures of Conflict of Interest 4. Divulgations de conflits d'intérêts 5. Consent Agenda 5.1 That the submitted monthly business bulletin from Enterprise Saint John be received for information. 5.2 That as recommended by the Commissioner of Finance in the submitted report Saint John Trade and Convention Centre, Common Council appoint Grant Thornton, LLP as auditor for the Saint John Trade and Convention Centre for the five year period covering audits for the years 2010 to 2014 and that the Mayor and Common Clerk be authorized to sign the engagement letter on behalf of The City of Saint John annually as required, and further that the audited financial statements for the year ended December 31, 2008 and for the year ended December 31, 2009 be approved as 96-113 COMMON COUNCIL/CONSEIL COMMUNAL MARCH 14, 2011/LE 14 MARS 2011 presented and that the Mayor and the Chair of the Finance Committee be authorized to sign on behalf of The City of Saint John. 5.3 That as recommended by the City Manager in the submitted report M&C 2011- 42: Electrical Maintenance Services – City Facilities, the proposal for the establishment of a contract with an initial term of 3 years for the provision of electrical maintenance services as submitted by Design Electric Inc. at an annual estimated cost of $209,150 plus tax, be accepted, and further that the option for two (2) additional one (1) year extension periods, at the sole discretion of the City and upon mutual agreement with the vendor, be included, and that the Mayor and Common Clerk be authorized to execute the necessary contract documents. 5.4 That as recommended by the City Manager in the submitted report M&C 2011- 40: Amendment to Section 41 Conditions (Change of Non-Conforming Use) 100 Rodney Street, Common Council amends its prescribed standards, adopted pursuant to Section 41 of the Community Planning Act on October 25, 1993 with respect to the land, building and structures at 100 Rodney Street to read as follows: 1) That the existing vehicle parking area be paved with asphalt and be maintained in a good state of repair. 2) That there be no outside storage. 3) That there be no maintenance of vehicles within the building(s) or on the property. 4) Any existing fencing on the property be maintained in a good state of repair. 5) Any exterior alterations / modifications (including signage, building finishes and lighting) shall be subject to the necessary building permit application(s) and building elevation drawings to the satisfaction of the Development Officer. 6) The approved building elevations plans (referred to in condition #5) must be attached to the application(s) for building permit required prior to undertaking any renovations. 5.5 That as recommended by the City Manager Common Council receive for information the submitted report M&C 2011-44: Spruce Lake Industrial Park Watermain Installation. 5.6 That as recommended by the City Manager in the submitted report M&C 2011- 47: Sale of Stopped-Up and Closed Portion of Harding Street West, The City of Saint John sell its fee simple absolute interest in Lot 10-1, having an area of 1,054 square metres and being the westerly portion of PID number 55210694 to ECL General Partner II Limited or an affiliated company thereof for the sum of $26,350.00 plus HST (if applicable) as per the submitted agreement; and that The City of Saint John sell its fee simple absolute interest in Lot 10-2 having an area of 1,054 square metres and being the easterly portion of PID number 55210694 to 7724993 Canada Inc. for the sum of $26,350.00 plus HST (if applicable) as per the submitted agreement; and further that the Mayor and Common Clerk be authorized to sign any documents required to finalize the transfer. 5.7 That as recommended by the City Manager in the submitted report M&C 2011- 46: Acquisition of Property – 1720 Westfield Road, The City of Saint John acquire “as is, where is” the fee simple absolute interest in PID number 38844 (1720 Westfield Road) from the Province of New Brunswick (Department of Supply and Services) for $500.00 plus H.S.T. (if necessary) including any registration fees or required survey costs subject to the necessary department approval; and that the Mayor and Common Clerk be authorized to sign any necessary documents. 5.8 That as recommended by the City Manager in the submitted report M&C 2011- 48: Lands for Public Purposes: Proposed Townhouse Development – 130 Gault Road, Common Council assent to the vesting of the proposed street and revised land for public purposes as well as to any necessary municipal services easements and public utility easements as generally illustrated on the submitted revised tentative plan entitled ‘Tentative Plan Hitachi Crescent Subdivision' with the remaining Land for Public Purposes dedication being taken as cash-in-lieu. Consistent with the previous assent by Common Council of March 1, 2010 a note is required to be placed on the final subdivision plan(s) indicating to future landowners that their properties are located within the Emergency Protection Zone for Brunswick Pipeline's natural gas pipeline. 96-114 COMMON COUNCIL/CONSEIL COMMUNAL MARCH 14, 2011/LE 14 MARS 2011 5.9 Refer to item 14.1 On motion of Councillor Titus Seconded by Councillor McGuire RESOLVED that the recommendation set out for each consent agenda item respectively, with the exception of item 5.9 Tender for Fire Department Dress Uniforms,which has been identified for debate, be adopted. Question being taken, the motion was carried. 5. Questions soumises à l'approbation du conseil 5.1 Que le bulletin commercial mensuel soumis par Enterprise Saint John soit accepté à titre informatif. 5.2 Que, comme le recommande le commissaire aux finances dans le rapport soumis intitulé Saint John Trade and Convention Centre, le conseil communal nomme la société Grant Thornton LLP à titre de vérificatrice du Saint John Trade and Convention Centre pour l'exercice de cinq ans couvrant les vérifications pour les années 2010 à 2014, et que le maire et la greffière communale soient autorisés à signer la lettre de mission au nom de The City of Saint John chaque année comme cela est exigé. Il est en outre résolu que les états financiers vérifiés pour les exercices se terminant le 31 décembre 2008 et le 31 décembre 2009 soient approuvés sans modification, et que le maire et le président du comité des finances soient autorisés à y apposer leur signature au nom de The City of Saint John. 5.3 Que, comme le recommande le directeur général dans le rapport soumis intitulé M/C 2011-42 : Services d'entretien du système électrique – Installations de la Ville, la proposition visant à établir un contrat d'approvisionnement, tel qu'il est présenté par la société Design Electric Inc., d'une durée initiale de 3 ans, relativement aux services d'entretien du système électrique, au coût estimatif annuel de 209 150 $, taxes en sus, soit acceptée, et qu'une option de prolongation correspondant à deux (2) périodes supplémentaires d'un (1) an, à la discrétion exclusive de la Ville et après accord mutuel avec le fournisseur, soit incluse. Il est en outre résolu que le maire et la greffière communale soient autorisés à signer les documents contractuels nécessaires. 5.4 Que, comme le recommande le directeur général dans le rapport soumis intitulé M/C 2011-40 : Modification aux conditions imposées par l'article 41 (changement de l'usage non conforme) – 100, rue Rodney, le conseil communal modifie ses normes prescrites, adoptées en vertu de l'article 41 de la Loi sur l'urbanisme le 25 octobre 1993, en ce qui à trait au terrain, au bâtiment et aux constructions du 100, rue Rodney, comme suit : 1) Que l'aire de stationnement pour véhicules existante soit revêtue d'asphalte et maintenue en bon état. 2) Qu'aucun entreposage à l'air libre n'ait lieu. 3) Qu'aucun entretien des véhicules ne se fasse à l'intérieur du bâtiment ou sur la propriété. 4) Que toute clôture existante sur la propriété soit maintenue en bon état. 5) Que toutes les modifications extérieures (y compris les enseignes, les finitions du bâtiment et l'éclairage) soient assujetties à la présentation des demandes de permis de construction nécessaires et des dessins des plans d'élévation à la satisfaction de l'agent d'aménagement. o 6) Que les plans d'élévation approuvés (dont il est question à la condition n 5) accompagnent les demandes requises de permis de construction avant d'entreprendre des rénovations. 5.5 Que, comme le recommande le directeur général, le conseil communal accepte à titre informatif le rapport soumis intitulé M/C 2011-44 : Installation d'une conduite d'eau principale dans le parc industriel du lac Spruce. 5.6 Que, comme le recommande le directeur général dans le rapport soumis intitulé M/C 2011–47 : Vente d'un tronçon de la rue Harding Ouest fermé à la circulation, The City of Saint John vende l'intérêt en fief simple du lot 10-1 d'une superficie d'environ 1 054 mètres carrés, à savoir la partie ouest de la parcelle portant le NID 55210694, à ECL General Partner II Limited ou à l'une de de ses sociétés affiliées pour la somme de 26 350 $ (TVH en sus, le cas échéant) conformément à l'entente présentée, et que The City of Saint John vende l'intérêt en fief simple du lot 10-2 d'une superficie d'environ 96-115 COMMON COUNCIL/CONSEIL COMMUNAL MARCH 14, 2011/LE 14 MARS 2011 1 054 mètres carrés, à savoir la partie est de la parcelle portant le NID 55210694, à la société 7724993 Canada Inc. pour la somme de 26 350 $ (TVH en sus, le cas échéant) conformément à l'entente présentée. Il est en outre résolu que le maire et la greffière communale soient autorisés à signer toute documentation requise pour conclure le transfert. 5.7 Que, comme le recommande le directeur général dans le rapport soumis intitulé M/C 2011-46 : Acquisition du bien-fonds situé au 1720, chemin Westfield, The City of Saint John procède à l'acquisition en fief simple et intérêt absolu du bien-fonds portant le NID 38844 (1720, chemin Westfield), appartenant à la province du Nouveau-Brunswick (ministère de l'Approvisionnement et des Services), dans l'état qu'il se trouve actuellement, pour la somme de 500 $ (TVH en sus le cas échéant), frais d'enregistrement et coûts liés à l'arpentage inclus, sous réserve de l'approbation du ministère, et que le maire et la greffière communale soient autorisés à signer tous les documents nécessaires. 5.8 Que, comme le recommande le directeur général dans le rapport soumis intitulé M/C 2011-48 : Projet d'aménagement de maisons en rangée sur les terrains d'utilité publique au 130, chemin Gault, le conseil communal approuve le projet révisé de dévolution à des fins publiques (rue et terrain), de même que les servitudes nécessaires pour les services municipaux et les services publics, comme il est indiqué de façon générale dans le plan provisoire révisé qui est présenté et qui s'intitule « Plan provisoire relatif au lotissement Hitachi Crescent », ainsi qu'une compensation monétaire pour le terrain restant utilisé à des fins publiques. Il est en outre résolu, conformément à la er précédente approbation du conseil communal en date du 1 mars 2010, qu'une note soit placée sur les plans finaux de lotissement indiquant aux futurs propriétaires que leurs propriétés se trouvent dans la zone de protection d'urgence du gazoduc de Brunswick Pipeline. 5.9 Voir le point 14.1. Proposition du conseiller Titus Appuyée par le conseiller McGuire RÉSOLU que les recommandations formulées pour chacune des questions soumises à l'approbation du conseil, à l'exclusion du point 5.9, Soumission relative aux uniformes de grande tenue du service d'incendie,qui a été sélectionné aux fins de délibérations, soient adoptées. À l'issue du vote, la proposition est adoptée. 6. Members Comments Council members commented on various community events. 6. Commentaires présentés par les membres Les membres du conseil s'expriment sur diverses activités communautaires. On motion of Councillor Titus Seconded by Councillor McGuire RESOLVED that item 7.1 World Water Day be added to Council's agenda. Question being taken, the motion was carried. Proposition du conseiller Titus Appuyée par le conseiller McGuire RÉSOLU que le point 7.1 Journée mondiale de l'eau soit avancé dans l'ordre du jour du conseil. À l'issue du vote, la proposition est adoptée. 96-116 COMMON COUNCIL/CONSEIL COMMUNAL MARCH 14, 2011/LE 14 MARS 2011 7. Proclamation 7.1 World Water Day Day The Mayor proclaimed Tuesday, March 22, 2011 as World Water Day in the City of Saint John. 7. Proclamation 7.1 Journée mondiale de l'eau Le maire déclare le 22 mars 2011 Journée mondiale de l'eau dans The City of Saint John. 8. Delegations/Presentations 8.1 PlanSJ: Formal Endorsement of the PlanSJ Growth Strategy Referring to a submitted presentation, J. Hamilton, Deputy Commissioner of Planning and Development, presented the PlanSJ Growth Strategy and she responded to questions from Council members. On motion of Councillor McGuire Seconded by Councillor Snook RESOLVED that as recommended by the City Manager in the submitted report M&C 2011-50: Formal Endorsement of the PlanSJ Growth Strategy, Common Council: 1) endorse Part Two of the submitted Growth Strategy report as a framework for developing the new Saint John Municipal Plan, as recommended by the PlanSJ Citizen Advisory Committee; and 2) in the interim while the new Municipal Plan is being developed, that all applications for discretionary planning approvals and decisions related to municipal infrastructure investment or spending be evaluated in light of the Growth Strategy. Question being taken, the motion was carried. 8. Délégations et présentations 8.1 PlanSJ : Approbation officielle de la stratégie de croissance du PlanSJ Faisant référence à une présentation antérieure, J. Hamilton, commissaire adjointe à l'urbanisme et au développement, présente la stratégie de croissance du PlanSJ, puis répond aux questions des membres du conseil. Proposition du conseiller McGuire Appuyée par le conseiller Snook RÉSOLU que, comme le recommande le directeur général dans le rapport soumis intitulé M/C 2011-50 : Approbation officielle de la stratégie de croissance du PlanSJ, le conseil communal : 1) approuve la partie deux du rapport soumis sur la stratégie de croissance en tant que cadre pour l'élaboration du nouveau plan municipal de Saint John, et ce, conformément à la recommandation du Comité consultatif des citoyens pour le PlanSJ ; 2) entre-temps, pendant l'élaboration du nouveau plan municipal, évalue, dans le cadre de la stratégie de croissance, toutes les demandes d'approbation et de décision discrétionnaires relatives à l'aménagement en rapport avec les investissements et les dépenses pour l'infrastructure municipale. À l'issue du vote, la proposition est adoptée. 9. Public Hearings 9. Audiences publiques 96-117 COMMON COUNCIL/CONSEIL COMMUNAL MARCH 14, 2011/LE 14 MARS 2011 10. Consideration of By-laws 10.1(a) Proposed Rezoning 1147 Loch Lomond Road 10.1(b,c) Third Reading Proposed Zoning By-Law Amendment - 1147 Loch Lomond Road On motion of Councillor Sullivan Seconded by Councillor McGuire RESOLVED that the by-law entitled “By-law Number C.P. 110-169, A Law to Amend the Zoning By-Law of The City of Saint John”, re-zoning a parcel of land having an area of approximately 1.8 hectares, located at 1147 Loch Lomond Road, also identified as being a part of PID number 00434548, from “RS-2” One and Two Family Suburban Residential to “RM-1” Three Storey Multiple Residential, be read. Question being taken, the motion was carried. The by-law entitled “By-law Number C.P. 110-169, A Law to Amend the Zoning By-Law of The City of Saint John” was read in its entirety. On motion of Councillor McGuire Seconded by Councillor Sullivan RESOLVED that, pursuant to the provisions of Section 39 of the Community Planning Act, the proposed development of a parcel of land with an area of approximately 1.8 hectares, located at 1147 Loch Lomond Road, also identified as being a part of PID number 00434548 be subject to the following conditions: (a) The developer must pave all parking areas, loading areas, vehicle manoeuvring areas and driveways with asphalt and enclose them with continuous cast-in-place concrete curbing where necessary to protect the landscaped areas and to facilitate proper drainage; (b) The developer must provide adequate site drainage facilities in accordance with detailed site grading and drainage plans and design brief, prepared by the developer and subject to the approval of the Chief City Engineer or his designate, indicating how storm water collection and disposal will be handled; (c) The developer must provide an engineering water and sewer analysis determining the impact of the development on the existing infrastructure, and a detailed engineering servicing plan for the approval of the Chief City Engineer or his designate; (d) The developer must landscape all disturbed areas of the site not occupied by buildings, driveways, walkways, parking and loading areas; (e) The site shall not be developed except in accordance with a detailed site plan, landscaping plan and building elevation plans, prepared by the developer and subject to the approval of the Development Officer, indicating the location of all buildings, structures, parking areas, vehicular manoeuvring areas, driveways, loading areas, signs, exterior lighting, exterior building materials and finishes, landscaped areas, and other site features; (f) The approved plans mentioned in conditions (b) and (e) above must be attached to the application for building permit for the development; (g) All site improvements shown on the approved site plan, landscaping plan and drainage plan must be completed within one year of occupancy; (h) The developer must complete a traffic study to determine if a marked crosswalk is required at the intersection of Loch Lomond Road and the proposed Public Street and determine the impacts that the roadway connection of the proposed Public Street and Josselyn Road extension will have on traffic patterns on existing streets and if modifications to existing intersections and / or crosswalks are warranted along with reviewing traffic calming measures to reduce the potential for this connection to be used as a shortcut; and 96-118 COMMON COUNCIL/CONSEIL COMMUNAL MARCH 14, 2011/LE 14 MARS 2011 (i) The developer must complete, at his expense, the construction of the proposed Public Street as well as the prolongation of Josselyn Road from its present terminus to its intersection with the proposed Public Street, within one year of occupancy of the building. Question being taken, the motion was carried. On motion of Councillor McGuire Seconded by Councillor Titus RESOLVED that the by-law entitled “By-law Number C.P. 110-169, A Law to Amend the Zoning By-Law of The City of Saint John”, re-zoning a parcel of land having an area of approximately 1.8 hectares, located at 1147 Loch Lomond Road, also identified as being a part of PID number 00434548, from “RS­2” One and Two Family Suburban Residential to “RM-1” Three Storey Multiple Residential, be read a third time, enacted, and the Corporate Common Seal affixed thereto. Question being taken, the motion was carried. Read a third time by title, the by-law entitled “By-law Number C.P. 110-169, A Law to Amend the Zoning By-Law of The City of Saint John.” 10. Étude des arrêtés municipaux 10.1a) Projet de rezonage visant le 1147, chemin Loch Lomond 10.1b), c) Troisième lecture du projet de modification de l'Arrêté de zonage visant le 1147, chemin Loch Lomond Proposition du conseiller Sullivan Appuyée par le conseiller McGuire RÉSOLU que l'arrêté intitulé « Arrêté o n C.P. 110­169 modifiant l'Arrêté de zonage de The City of Saint John », modifiant le zonage d'une parcelle de terrain d'une superficie approximative de 1,8 hectare, située au 1147, chemin Loch Lomond, et inscrite sous le NID 00434548, afin de faire passer la classification s'y rapportant de zone résidentielle de banlieue – habitations unifamiliales et bifamiliales « RS-2 » à zone d'édifices à logements multiples de trois étages « RM­1 », fasse l'objet d'une lecture. À l'issue du vote, la proposition est adoptée. o L'arrêté intitulé « Arrêté n C.P. 110-169 modifiant l'Arrêté de zonage de The City of Saint John » est lu intégralement. Proposition du conseiller McGuire Appuyée par le conseiller Sullivan RÉSOLU qu'en vertu des dispositions de l'article 39 de la Loi sur l'urbanisme, l'aménagement proposé d'une parcelle de terrain d'une superficie d'environ 1,8 hectare, située au 1147, chemin Loch Lomond et portant le NID 00434548, soit assujetti aux conditions suivantes : a) le promoteur doit asphalter toutes les aires de stationnement, les aires de chargement et de manœuvre et toutes les voies d'accès et prévoir des bordures continues de béton coulées sur place, au besoin, afin de protéger les espaces paysagers et de faciliter le drainage; b) le promoteur doit assurer des installations de drainage adéquates conformément à des plans détaillés de drainage et de nivellement et à un énoncé de conception préparés par le promoteur et sujet à l'approbation de l'ingénieur municipal en chef ou de son remplaçant; indiquant le mode prévu de collecte et de répartition des eaux de ruissellement sur les lieux; c) le promoteur doit fournir une analyse technique du réseau d'aqueduc et d'égouts permettant de déterminer l'incidence de cet aménagement sur l'infrastructure existante, ainsi qu'un plan détaillé des services d'ingénierie soumis à l'approbation de l'ingénieur municipal en chef ou de son représentant; 96-119 COMMON COUNCIL/CONSEIL COMMUNAL MARCH 14, 2011/LE 14 MARS 2011 d) le promoteur doit prévoir l'aménagement paysager des aires perturbées du site où il n'y a pas de bâtiments, de voies d'accès, d'allées piétonnières et d'aires de stationnement ou de chargement; e) l'emplacement doit être aménagé conformément aux plans de situation, d'aménagement paysager et d'élévation détaillés, préparés par le promoteur et sujets à l'approbation de l'agent d'aménagement, indiquant l'emplacement de tous les bâtiments, les constructions, les aires de stationnement, les aires de manœuvre des véhicules, les voies d'accès, les aires de chargement, les affiches, l'éclairage extérieur, les matériaux extérieurs des bâtiments et la finition, les espaces paysagers et les autres caractéristiques de l'emplacement; f) les plans approuvés mentionnés aux conditions b) et e) ci-dessus doivent accompagner la demande de permis de construire relative au projet d'aménagement; g) tous les travaux d'amélioration indiqués sur le plan de situation, sur le plan d'aménagement paysager et sur le plan de drainage doivent être terminés dans un délai d'un an à compter de la date d'occupation des lieux; h) le promoteur doit mener une étude de circulation en vue de définir si un passage pour piétons doit être installé au croisement du chemin Loch Lomond et de la rue publique proposée, de déterminer les répercussions que le raccordement routier entre la rue publique proposée et le prolongement du chemin Josselyn auront sur les modèles de circulation des routes existantes, d'évaluer si les modifications aux croisements ou aux passages pour piétons existants sont justifiées, et il doit également examiner les mesures de ralentissement de la circulation destinées à prévenir l'utilisation de ce raccordement comme d'un raccourci; i) le promoteur doit achever, à ses frais, la construction de la rue publique proposée et le prolongement du chemin Josselyn depuis le terminal actuel jusqu'au croisement avec la rue publique proposée dans l'année qui suit l'occupation du bâtiment. À l'issue du vote, la proposition est adoptée. Proposition du conseiller McGuire Appuyée par le conseiller Titus RÉSOLU que l'arrêté intitulé « Arrêté o n C.P. 110­169 modifiant l'Arrêté de zonage de The City of Saint John », modifiant le zonage d'une parcelle de terrain d'une superficie approximative de 1,8 hectare, située au 1147, chemin Loch Lomond, et inscrite sous le NID 00434548, afin de faire passer la classification s'y rapportant de zone résidentielle de banlieue – habitations unifamiliales et bifamiliales « RS-2 » à zone d'édifices à logements multiples de trois étages « RM­1 », fasse l'objet d'une troisième lecture, que ledit arrêté soit édicté et que le sceau communal y soit apposé. À l'issue du vote, la proposition est adoptée. o Troisième lecture par titre de l'arrêté intitulé « Arrêté n C.P. 110-169 modifiant l'Arrêté de zonage de The City of Saint John ». 10.2(a) Proposed Rezoning – 78 Orange Street On motion of Councillor McGuire Seconded by Councillor Titus RESOLVED that the by-law entitled “By-law Number C.P. 110-170, A Law to Amend the Zoning By-Law of The City of Saint John”, re-zoning a parcel of land having an area of approximately 460 square metres, located at 78 Orange Street, also identified as being PID number 00007450, from “B-1” Local Business to “RM-IF” Multiple Residential Infill, be read. Question being taken, the motion was carried. The by-law entitled “By-law Number C.P. 110-170, A Law to Amend the Zoning By-Law of The City of Saint John” was read in its entirety. 96-120 COMMON COUNCIL/CONSEIL COMMUNAL MARCH 14, 2011/LE 14 MARS 2011 On motion of Councillor McGuire Seconded by Councillor Titus RESOLVED that the by-law entitled “By-law Number C.P. 110-170, A Law to Amend the Zoning By-Law of The City of Saint John”, re-zoning a parcel of land having an area of approximately 460 square metres, located at 78 Orange Street, also identified as being PID number 00007450, from “B-1” Local Business to “RM-IF” Multiple Residential Infill, be read a third time, enacted, and the Corporate Common Seal affixed thereto. Question being taken, the motion was carried. Read a third time by title, the by-law entitled “By-law Number C.P. 110-170, A Law to Amend the Zoning By-Law of The City of Saint John”. 10.2a) Rezonage proposé visant le 78, rue Orange Proposition du conseiller McGuire Appuyée par le conseiller Titus RÉSOLU que l'arrêté intitulé « Arrêté o n C.P. 110­170, modifiant l'Arrêté de zonage de The City of Saint John », relatif au rezonage d'une parcelle de terrain d'une superficie approximative de 460 mètres carrés, située au 78, rue Orange et identifiée sous le NID 00007450, en vue de faire passer la classification de zone commerciale locale « B-1 » à zone d'édifices à logements multiples sur terrain intercalaire « RM-IF », fasse l'objet d'une lecture. À l'issue du vote, la proposition est adoptée. o L'arrêté intitulé « Arrêté n C.P. 110-170 modifiant l'Arrêté de zonage de The City of Saint John » est lu intégralement. Proposition du conseiller McGuire Appuyée par le conseiller Titus RÉSOLU que l'arrêté intitulé « Arrêté o n C.P. 110­170, modifiant l'Arrêté de zonage de The City of Saint John », relatif au rezonage d'une parcelle de terrain d'une superficie approximative de 460 mètres carrés, située au 78, rue Orange et identifiée sous le NID 00007450, en vue de faire passer la classification de zone commerciale locale « B-1 » à zone d'édifices à logements multiples sur terrain intercalaire « RM-IF », fasse l'objet d'une troisième lecture, que ledit arrêté soit édicté et que le sceau communal y soit apposé. À l'issue du vote, la proposition est adoptée. o Troisième lecture par titre de l'arrêté intitulé « Arrêté n C.P. 110-170 modifiant l'Arrêté de zonage de The City of Saint John ». On motion of Councillor Titus Seconded by Councillor Sullivan RESOLVED that item 13.3 Committee of the Whole: Appointment of Acting Fire Chief be moved forward on the agenda. Question being taken, the motion was carried. Proposition du conseiller Titus Appuyée par le conseiller Sullivan RÉSOLU que le point 13.3 Comité plénier : Nomination d'un chef du service d'incendie par intérim soit avancé dans l'ordre du jour. À l'issue du vote, la proposition est adoptée. 13.3 Committee of the Whole: Appointment of Acting Fire Chief On motion of Councillor Titus Seconded by Councillor Farren RESOLVED that Deputy Chief Mark Gillan is hereby appointed Acting Fire Chief for the duration of the current vacancy in the position of Fire Chief or until sooner determined by Common Council. Question being taken, the motion was carried. 96-121 COMMON COUNCIL/CONSEIL COMMUNAL MARCH 14, 2011/LE 14 MARS 2011 13.3 Comité plénier : Nomination d'un chef du service d'incendie par intérim Proposition du conseiller Titus Appuyée par le conseiller Farren RÉSOLU que le chef adjoint Mark Gillan soit nommé chef du service d'incendie par intérim pendant tout le temps que le poste de chef du service d'incendie restera vacant ou pour une durée inférieure à l'appréciation du conseil communal. À l'issue du vote, la proposition est adoptée. 11. Submissions by Council Members 11.1 Fire Operations / Administration (Councillor Titus) On motion of Councillor Titus Seconded by Councillor Sullivan RESOLVED that the City Manager be directed to report back to Council with options and possible cost savings / efficiencies in the City's fire service, keeping in mind any efficiencies that might be achieved through regionalization. Question being taken, the motion was carried with Councillor Higgins voting nay. 11. Interventions des membres du conseil 11.1 Opérations/administration des services d'incendie (conseiller Titus) Proposition du conseiller Titus Appuyée par le conseiller Sullivan RÉSOLU que le directeur général soit chargé de présenter au conseil les options, les possibles coûts d'économie et gains en efficience pour le service d'incendie de la Ville, notamment ceux pouvant être obtenus grâce à la régionalisation. À l'issue du vote, la proposition est adoptée. La conseillère Higgins vote contre la proposition. 11.2 Capital Investment to Assist the Porter Memorial Playground Project (Councillor McGuire) On motion of Councillor McGuire Seconded by Councillor Sullivan RESOLVED that Council direct the City Manager to give strong consideration to investing in the Porter Memorial Playground Project and that this item be referred to the 2012 capital budget deliberations. Question being taken, the motion was carried. 11.2 Investissement de capitaux pour contribuer au projet de terrain de jeu commémoratif Porter (conseiller McGuire) Proposition du conseiller McGuire Appuyée par le conseiller Sullivan RÉSOLU que le conseil enjoigne le directeur général à envisager fortement l'investissement dans le projet de terrain de jeu commémoratif Porter et que ce point soit examiné au cours des discussions sur le budget d'immobilisations de 2012. À l'issue du vote, la proposition est adoptée. 96-122 COMMON COUNCIL/CONSEIL COMMUNAL MARCH 14, 2011/LE 14 MARS 2011 11.3 ONE Change Neighbourhood Planning Documents (Councillor Sullivan) On motion of Councillor Sullivan Seconded by Councillor Farren RESOLVED that Council direct the City Manager to refer the ONE Change Neighbourhood Planning documents to the appropriate City departments for their information and integration with our current direction wherever possible. Question being taken, the motion was carried. 11.3 Documents de ONE Change sur la planification de l'aménagement des quartiers (conseiller Sullivan) Proposition du conseiller Sullivan Appuyée par le conseiller Farren RÉSOLU que le conseil charge le directeur général de transmettre les documents de ONE Change sur la planification de l'aménagement des quartiers aux services municipaux appropriés à titre d'information et d'intégration dans notre orientation actuelle, dans la mesure du possible. À l'issue du vote, la proposition est adoptée. (Councillor Farren withdrew from the meeting) 11.4 Marketing Opportunities for Property Development (Deputy Mayor Chase) On motion of Deputy Mayor Chase Seconded by Councillor Sullivan RESOLVED that Council direct the City Manager to develop a strategy to market local development possibilities with the objective of attracting developers, not only locally but from outside the community, to the development and investment opportunities in Saint John. Question being taken, the motion was carried. (Councillor Farren reentered the meeting) (Le conseiller Farren quitte la séance.) 11.4 Possibilités de marketing pour l'aménagement des propriétés (maire suppléant Chase) Proposition du maire suppléant Chase Appuyée par le conseiller Sullivan RÉSOLU que le conseil demande au directeur général d'élaborer une stratégie en vue de promouvoir les possibilités de développement sur le plan local, et ce, dans le but de faire prendre conscience aux promoteurs, tant au niveau local qu'à une plus grande échelle, des possibilités offertes par Saint John en matière de développement et d'investissement. À l'issue du vote, la proposition est adoptée. (Le conseiller Farren se joint de nouveau à la séance.) 12. Business Matters - Municipal Officers 12.1 City Solicitor: Designation of “Head” of The City of Saint John under the Right to Information and Protection of Privacy Act (RTIPPA) On motion of Councillor Farren Seconded by Councillor Sullivan RESOLVED that Elizabeth Gormley, while occupying the position of Common Clerk, is hereby designated to serve as “head” as that term is defined in the Right to Information and Protection of Privacy Act to the extent the said Act comes to apply to municipalities in the Province. Question being taken, the motion was carried. 96-123 COMMON COUNCIL/CONSEIL COMMUNAL MARCH 14, 2011/LE 14 MARS 2011 12. Affaires municipales évoquées par les fonctionnaires municipaux 12.1 Avocat municipal : Nomination du « chef » de The City of Saint John en vertu de la Loi sur le droit à l'information et la protection de la vie privée Proposition du conseiller Farren Appuyée par le conseiller Sullivan RÉSOLU qu'Elizabeth Gormley, tout en continuant à occuper le poste de greffière communale, soit par les présentes désignée « chef » de The City of Saint John, tel que ce terme est défini par la Loi sur le droit à l'information et la protection de la vie privée, et ce, dans la mesure où ladite Loi s'applique aux municipalités de la province. À l'issue du vote, la proposition est adoptée. (Councillor Norton withdrew from the meeting) 12.2 City Manager: Wind-Up of The City of Saint John Residential Infrastructure Assistance Program, Commercial Incentive Program, and the Business Development Initiative. On motion of Councillor Higgins Seconded by Councillor Sullivan RESOLVED that Common Council: (a) amend the Residential Infrastructure Assistance policy adopted by Common Council at its meeting of May 7, 2001 by adding the following provision: (o) notwithstanding anything to the contrary contained herein: (i) no application for funding under the RIA policy may be submitted after March 14, 2011; and (ii) no payment may be made with respect to approved applications except where the development in question qualifies on or before March 14, 2014 for funding pursuant to the terms of this policy. (b) Terminate the Commercial Incentive Program adopted by Common Council by resolution dated February 28, 2005. (c) Terminate the Business Park Development Incentive adopted by Common Council by resolution dated March 8, 1999. (d) Direct the City Manager and the City Solicitor to prepare appropriate amendments to By-law C.P. 121, the Saint John Subdivision By-law to remove all City cost sharing for new infrastructure and submit same to Common Council for consideration. (e) Direct the City Manager to provide a report to Common Council recommending a suite of new development financial incentives that support the implementation of the Growth Strategy prepared as part of the PlanSJ process. Question being taken, the motion was carried. (Councillor Norton re-entered the meeting) (Le conseiller Norton quitte la séance.) 12.2 Directeur général : Dissolution du programme d'aide à l'infrastructure résidentielle, du programme d'encouragement commercial et du programme d'incitatifs pour la création d'entreprises. Proposition de la conseillère Higgins Appuyée par le conseiller Sullivan RÉSOLU que le conseil communal : a) Modifie la politique d'aide à l'infrastructure résidentielle adoptée par le conseil communal lors de la séance du 7 mai 2001 en ajoutant la disposition suivante : o) Nonobstant toute disposition contraire des présentes : (i) aucune demande de financement en vertu de la politique d'aide à l'infrastructure résidentielle ne peut être présentée après le 14 mars 2011; (ii) aucun paiement ne peut être versé dans le cadre des demandes approuvées, sauf si l'aménagement en question fait l'objet d'un financement au plus tard le 14 mars 2014 conformément aux modalités de la présente politique. 96-124 COMMON COUNCIL/CONSEIL COMMUNAL MARCH 14, 2011/LE 14 MARS 2011 b) Mette un terme au programme d'encouragement commercial adopté par résolution du conseil communal le 28 février 2005. c) Mette un terme au programme d'incitatifs pour la création d'entreprise adopté par résolution du conseil communal le 8 mars 1999. d) Charge le directeur général et l'avocat municipal de rédiger les modifications o pertinentes à apporter à l'Arrêté n C.P. 121, à savoir l'Arrêté de lotissement de The City of Saint John, en vue de supprimer l'obligation pour la Ville de partager les coûts pour les nouvelles infrastructures, et de les transmettre au conseil communal afin qu'il puisse les examiner. e) Charge le directeur général de fournir au conseil communal un rapport recommandant une série de nouveaux incitatifs financiers pour l'aménagement, et ce, afin d'appuyer la mise en œuvre de la stratégie de croissance préparée dans le cadre du processus du PlanSJ. À l'issue du vote, la proposition est adoptée. (Le conseiller Norton réintègre la séance.) On motion of Councillor Higgins Seconded by Councillor Titus RESOLVED that item 14.1 Tender for Fire Department Dress Uniforms be moved forward on the agenda. Question being taken, the motion was carried. 14. Consideration of Issues Separated from Consent Agenda 14.1 Tender for Fire Department Dress Uniforms The Acting Fire Chief stated that the formal dress uniforms are a contractural obligation with Local 771, noting that the uniforms are replaced every five years. Responding to a question from Council, D. Logan, Purchasing Manager, advised that tender prices are typically held for sixty days, adding that he could contact the vendors and request that the quoted price be held for a longer period of time. On motion of Councillor Norton Seconded by Councillor Sullivan RESOLVED that Council request that Local 771 delay the acquisition of new dress uniforms, as outlined in the submitted report M&C 2011-38: Tender for Fire Department Dress Uniforms, for a period of one year due to the City's current financial situation. Question being taken, the motion was carried. Proposition de la conseillère Higgins Appuyée par le conseiller Titus RÉSOLU que le point 14.1 Soumission relative aux uniformes de grande tenue du service d'incendie soit avancé dans l'ordre du jour. À l'issue du vote, la proposition est adoptée. 14. Étude des sujets écartés des questions soumises à l'approbation du conseil 14.1 Soumission relative aux uniformes de grande tenue du service d'incendie Le chef du service d'incendie par intérim déclare que le port des uniformes de grande tenue s'inscrit dans le cadre d'une obligation contractuelle envers la section locale 771 et il souligne que ceux-ci sont remplacés tous les cinq ans. 96-125 COMMON COUNCIL/CONSEIL COMMUNAL MARCH 14, 2011/LE 14 MARS 2011 En réponse à une question posée par le conseil, D. Logan, responsable des achats, souligne que les prix de soumission sont généralement maintenus pendant soixante jours. Il ajoute alors qu'il pourrait se mettre en relation avec les vendeurs pour leur demander que les prix soumissionnés soient maintenus plus longtemps. Proposition du conseiller Norton Appuyée par le conseiller Sullivan RÉSOLU que le conseil demande à la section locale 771 de retarder l'acquisition de nouveaux uniformes de grande tenue, comme l'indique le rapport soumis intitulé M/C 2011-38 : Soumission relative aux uniformes de grande tenue du service d'incendie, d'une année en raison de la situation financière actuelle de la Ville. À l'issue du vote, la proposition est adoptée. 12.4 a) City Manager: Proposed Mini Home on Undeveloped Section of Paisley Street On motion of Councillor Farren Seconded by Councillor Sullivan RESOLVED that Common Council not approve the development of the proposed dwelling on PID numbers 55009716 and 55009724, Paisley Street, as satisfactory arrangements have not been made for street access and other services. Question being taken, the motion was carried. (Councillor Titus withdrew from the meeting) 12.4a) Directeur général : Projet relatif à la construction d'une mini-maison sur une parcelle de terrain non aménagée de la rue Paisley Proposition du conseiller Farren Appuyée par le conseiller Sullivan RÉSOLU que le conseil communal refuse l'approbation de la construction proposée d'une maison sur la parcelle portant les NID 55009716 et 55009724, située sur la rue Paisley, étant donné que des arrangements satisfaisants n'ont pas été conclus en ce qui à trait à l'accès à la rue et à d'autres services. À l'issue du vote, la proposition est adoptée. (Le conseiller Titus quitte la séance.) 12.4 b) Letter in Support of Mini Home On motion of Deputy Mayor Chase Seconded by Councillor Sullivan RESOLVED that the letter from Debbie Gallant regarding the placement of a mini home on at 1287 Red Head Road, be received for information. Question being taken, the motion was carried. 12.4b) Lettre d'appui au projet de construction d'une mini-maison Proposition du maire suppléant Chase Appuyée par le conseiller Sullivan RÉSOLU que la lettre de Debbie Gallant au sujet de la construction d'une mini-maison au 1287, chemin Red Head, soit acceptée à titre informatif. À l'issue du vote, la proposition est adoptée. 96-126 COMMON COUNCIL/CONSEIL COMMUNAL MARCH 14, 2011/LE 14 MARS 2011 13. Committee Reports 13.1 Committee of the Whole: Recommended Appointments to Committees On motion of Councillor Farren Seconded by Councillor Sullivan RESOLVED that as recommended by the Committee of the Whole, having met on February 28, 2011, Common Council makes the following appointment to a Committee: Taxation Review Committee : To appoint Gerald Hudson from February 28, 2011 to December 31, 2011. Question being taken, the motion was carried. 13. Rapports déposés par les comités 13.1 Comité plénier : Recommandations de nominations pour siéger aux comités Proposition du conseiller Farren Appuyée par le conseiller Sullivan RÉSOLU que, comme le recommande le comité plénier qui s'est réuni le 28 février 2011, le conseil communal approuve la nomination suivante pour siéger au comité : Comité de révision de l'impôt foncier : Nomination de Gerald Hudson pour un mandat allant du 28 février 2011 au 31 décembre 2011. À l'issue du vote, la proposition est adoptée. 13.2 Planning Advisory Committee: Proposed Subdivision – 1147 Loch Lomond Road On motion of Deputy Mayor Chase Seconded by Councillor Farren RESOLVED that Common Council assent to one or more subdivision plans, in one or more phases, with respect to the vesting of the proposed street, as generally indicated on the submitted photo-reduced tentative subdivision plan entitled ‘Option 2 Ray Debly Subdivision', as well as any necessary municipal services easements and public utility easements, and further that Common Council authorize the preparation and execution of one or more City / Developer Subdivision Agreements to ensure provision of the required work and facilities, including detailed engineering and drainage plans for the approval of the Chief City Engineer or his designate. Question being taken, the motion was carried. 13.2 Comité consultatif d'urbanisme : Projet de lotissement au 1147, chemin Loch Lomond Proposition du maire suppléant Chase Appuyée par le conseiller Farren RÉSOLU que le conseil communal donne son assentiment à un ou plusieurs plans de lotissement, réalisables en une ou plusieurs phases, par rapport au projet de dévolution de terrains à titre de rue, comme il est indiqué de façon générale dans le plan de lotissement provisoire réduit par procédé o photo intitulé option n 2 du lotissement Ray Debly, de même que les servitudes nécessaires pour les services municipaux et les services publics. Il est en outre résolu que le conseil communal autorise la rédaction et la signature de contrats de lotissement entre la Ville et le promoteur afin de permettre l'exécution des travaux requis et la mise en place des installations nécessaires, y compris l'élaboration de plans techniques et de plans de drainage détaillés soumis à l'approbation de l'ingénieur municipal en chef ou de son remplaçant. À l'issue du vote, la proposition est adoptée. 96-127 COMMON COUNCIL/CONSEIL COMMUNAL MARCH 14, 2011/LE 14 MARS 2011 13.4 Committee of the Whole: Snow Ban, January 23, 2011 Application Form for Payment of Claim Against the City of Saint John On motion of Councillor Higgins Seconded by Councillor Snook RESOLVED that the Application Form for Payments of Claim against The City of Saint John submitted to Common Council on the th 14 day of March, 2011 be used to process the claims of those citizens who are seeking reimbursement from the City as a result of their vehicles being ticketed and / or towed on January 23, 2011 or January 24, 2011, and that only those properly completed Application Forms submitted on or before April 22, 2011 at 4:30 p.m. to the office of the Parking Commission of The City of Saint John shall be processed. Question being taken, the motion was carried. 13.4 Comité plénier : Formulaire de demande de remboursement – Réclamation à l'encontre de The City of Saint John à la suite de l'interdiction de stationnement du 23 janvier 2011 Proposition de la conseillère Higgins Appuyée par le conseiller Snook RÉSOLU que le formulaire de demande de remboursement dans le cadre des réclamations portées à l'encontre de The City of Saint John, qui a été transmis au conseil communal le 14 mars 2011, serve à traiter les réclamations des citoyens demandant à ce que la Ville les rembourse des frais de contravention et de remorquage de leur véhicule pour le 23 janvier 2011 ou le 24 janvier 2011. Il est en outre résolu que seuls les formulaires de demande correctement remplis et présentés au plus tard le 22 avril 2011 à 16 h 30 au bureau de la Commission sur le stationnement de The City of Saint John seront traités. À l'issue du vote, la proposition est adoptée. 15. General Correspondence 15. Correspondance générale 16. Adjournment The Mayor declared the meeting adjourned at 9:00 p.m. 16. Levée de la séance Le maire déclare que la séance est levée à 21 h. Mayor / maire Common Clerk / greffière communale