2009-09-28 and 2009-09-29_Minutes--Procès-verbal94-669
COMMON COUNCIL/CONSEIL COMMUNAL
SEPTEMBER 28 & 29, 2009/1-E 28 et 29 SEPTEMBRE 2009
COMMON COUNCIL MEETING - THE CITY OF SAINT JOHN
CITY HALL - SEPTEMBER 28, 2009 - 6:20 P.M.
Present:
Ivan Court, Mayor
Deputy Mayor Chase and Councillors Court, Farren, Higgins
Killen, Higgins, McGuire, Mott, Sullivan, and Titus
- and -
P. Woods, Acting City Manager; J. Nugent, City Solicitor; G.
Yeomans, Commissioner of Finance and Treasurer; P. Groody,
Commissioner of Municipal Operations; K. Forrest,
Commissioner of Planning and Development; A. Poffenroth,
Deputy Commissioner of Buildings and Inspection Services; D.
Scribner, Deputy Chief of Police; R. Simonds, Fire Chief; B.
Morrison, Commissioner of Leisure Services; E. Gormley,
Common Clerk and J. Taylor, Assistant Common Clerk.
SEANCE DU CONSEIL COMMUNAL DE THE CITY OF SAINT JOHN
TENUE A L-HOTEL DE VILLE, LE 28 SEPTEMBRE 2009 A 18 H 20
Sont presents :
Ivan Court, maire
le maire suppleant Chase et les conseillers Court, Farren, Killen,
Higgins, McGuire, Mott, Sullivan et Titus
et
P. Woods, directeur general par interim; J. Nugent, avocat
municipal; G. Yeomans, commissaire a la Division des finances
et tresorier; P. Groody, commissaire aux Operations municipales;
K. Forrest, commissaire au service Urbanisme et developpement;
A. Poffenroth, commissaire adjoint aux Services d'inspection et
des batiments; D. Scribner, chef de police adjoint; R. Simonds,
chef du service d'incendie; B. Morrison, commissaire des
Services des loisirs; ainsi que E. Gormley, greffiere communale
et J. Taylor, greffier communal adjoint.
1. Call To Order - Prayer
Mayor Court called the meeting to order and Pastor David Nicholson offered the opening
prayer.
1. Ouverture de la seance, suivie de la priere
La seance est ouverte par le maire Court, et le pasteur David Nicholson recite la priere
d'ouverture.
2. Approval of Minutes
2.1 Minutes of August 31, 2009
On motion of Councillor McGuire
Seconded by Councillor Mott
RESOLVED that the minutes of the meeting of
Common Council, held on August 31, 2009, be approved.
Question being taken, the motion was carried.
2. Approbation du proces-verbal
2.1 Proces-verbal de la seance tenue le 31 aout 2009
Proposition du conseiller McGuire
Appuyee par le conseiller Mott
RESOLU que le proces-verbal de la reunion du
conseil communal tenue le 31 aout 2009 soit approuve.
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A Tissue du vote, la proposition est adoptee.
2.2 Minutes of September 14, 2009
On motion of Councillor Court
Seconded by Councillor Mott
RESOLVED that the minutes of the meeting of
Common Council, held on September 14, 2009, be approved.
Question being taken, the motion was carried.
2.2 Proces-verbal de la seance tenue le 14 septembre 2009
Proposition du conseiller Court
Appuyee par le conseiller Mott
RESOLU que le proces-verbal de la reunion du
conseil communal tenue le 14 septembre 2009 soit approuve.
A Tissue du vote, la proposition est adoptee.
3. Approval of Agenda
On motion of Councillor Titus
Seconded by Councillor McGuire
RESOLVED that the agenda of this meeting with
the addition of 3.1 Committee of the Whole: Recommended Appointments to
Committees, be approved.
Question being taken, the motion was carried with Councillor Higgins
voting nay.
3. Adoption de I'ordre du jour
Proposition du conseiller Titus
Appuyee par le conseiller McGuire
RESOLU que I'ordre du jour de la presente reunion
soit adopte, moyennant I'ajout du point 3.1, Comite plenier : Recommandations de
nominations pour sieger aux comites.
A ('issue du vote, la proposition est adoptee. La conseillere Higgins vote
contre la proposition.
3.1 Committee of the Whole: Recommended Appointments to Committees
On motion of Councillor Titus
Seconded by Councillor McGuire
RESOLVED that as recommended by the Committee of the
Whole, the following appointment to a committee be approved:
Enterprise Saint John: as nominated by the Saint John Board of Trade, to appoint
Peter Zed for a three year term from September 28, 2009 to September 28, 2012.
Question being taken, the motion was carried with Councillor
Higgins voting nay.
3.1 Comite plenier : Recommandations de nominations pour sieger aux
comites
Proposition du conseiller Titus
Appuyee par le conseiller McGuire
RESOLU que, comme le recommande le comite plenier, Ies
nominations suivantes soient approuvees :
Enterprise Saint John : pour faire suite a la nomination par le Saint John Board of
Trade, que I'on nomme Peter Zed pour un mandat de trois ans allant du
28 septembre 2009 au 28 septembre 2012.
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A I'issue du vote, la proposition est adoptee. La
conseillere Higgins vote contre la proposition.
4. Disclosures of Conflict of Interest
4. Divulgations de conflits d'interets
5. Consent Agenda
5.1 That the request to present from the River Road Community Alliance Inc. be
referred to the Clerk to schedule.
5.2 That the Memorandum of Understanding regarding a UNESCO Geopark
application be referred to the Acting City Manager for follow-up.
5.3 That the SPRNG letter dated September 22, 2009 regarding Sandy Point Road
be received for information.
5.4 That the Saint John Animal Rescue League request to present and request for
funding be referred to the upcoming budget deliberations.
5.5 That the New Brunswick Historical Society letter regarding blood donation
recognition be referred to the Mayor for a letter of recognition.
5.6 That the Symphony New Brunswick Foundation Inc. request for funding be
referred to budget deliberations.
5.7 That the Habitat for Humanity Saint John Region Inc. request for assistance for
the property located at 185/195 Market Place be approved in the form of a grant equal to
the costs of building, electrical, and plumbing permits and water and sewerage hook up
charges.
5.8 Refer to item 14.2
5.9 That the submitted report regarding a public information session for Albert Street
- watermain and sanitary sewer renewal, storm sewer installation and street
reconstruction be received for information.
5.10 That Common Council accept the terms and conditions of the July 31,
2009 Letter of Offer from the Atlantic Canada Opportunities Agency for funding in the
amount of up to $252,500 under the Recreational Infrastructure Canada Program and
authorize the Mayor and Common Clerk to execute the appropriate documentation in
that regard.
5.11 That the submitted report regarding the Taylor Avenue Playing Field be received
for information.
5.12 That The City of Saint John accept the offer of Betty & Brent Hoyt as set out in
the Agreement of Purchase and Sale (Agreement) submitted with M&C 2009 - 305 &
acquire the real property interests in PID number 55182824 and portions of PID
numbers 55013833 & 55013858 described in the Agreement for the sum of $12,000.00
+ HST if applicable, upon the terms and conditions contained in the said Agreement.
5.13 That The City of Saint John accept the offer of the Saint John Marina Ltd. as set
out in the Agreement of Purchase and Sale (Agreement) submitted with M&C 2009 - 306
& acquire the real property interests in the 832 square metre portion of PID number
00290197 described in the Agreement for the sum of $6,658.00 + HST if applicable,
upon the terms and conditions contained in the said Agreement.
5.14 That The City of Saint John enter into the Easement Agreement with Emera
Brunswick Pipeline Company Ltd. in the form and upon the terms and conditions
submitted with M&C # 2009 - 307 for the property having PID number 55022123; and
further that the Mayor and Common Clerk be authorized to execute the Easement
Agreement.
5.15 That The City of Saint John accept the offer of James and Pamela Innes, owners
of 31 Grantham Road as set out in the Agreement of Purchase and Sale, and early
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access agreement (Agreements) submitted with M&C 2009 - 316 and acquire the
easement interest in, and through the portion of PID number 55181952 described in the
Agreements for the aggregate sum of $765.00 plus HST (if applicable), upon the terms
and conditions contained in the said Agreements; and that The City of Saint John do the
necessary work now to correct the improper sanitary connections; and further that the
Mayor and Common Clerk be authorized to execute the necessary documents.
5.16 That the Public Hearing for the consideration of the passing of a By-law to Stop
Up and Close a 516 square metre ± portion of a public street between Harding Street
West and Fairville Boulevard, be set for Monday, October 26, 2009 at 7:00 p.m. in the
Council Chamber.
5.17 That Contract Number 2009-9: Lancaster Lagoon Cell #3 Biosolids Removal and
Dewatering, be awarded to the low tenderer, Terratube Inc., at the tendered price of
$89,270.00 as calculated based upon estimated quantities, and further that the Mayor
and Common Clerk be authorized to execute the necessary contract documents.
5.18 That the report entitled Contract 2008 10 Watermain Cleaning and Lining, Phase
5, be received for information
5.19 That the proposal from CBCL Limited for engineering services (design and
construction management) for Woodward Avenue pressure reducing valve and chamber
renewal be accepted and that the Mayor and Common Clerk be authorized to execute
the appropriate documentation in that regard.
5.20 That the proposal from Godfrey Associates Ltd. for engineering services
(design and construction management) for Rothesay Avenue and Simpson Drive
wastewater pumping stations mechanical and electrical systems upgrades, project
number 2009-0836-T be accepted and that the Mayor and Common Clerk be authorized
to execute the appropriate documentation in that regard.
5.21 That the proposal from Terrain Group for engineering design and construction
management services for the Consumers Drive, Mountain View Drive and Rothesay
Avenue - Roadway Improvements project be accepted and that the Mayor and Common
Clerk be authorized to execute the appropriate documentation in that regard.
5.22 That the proposal of Dillon Consulting Limited for engineering design and
construction management services for the Bonner Place, Fishermans Road, Hickey
Road and Paisley Street - Roadway Improvements project be accepted and that the
Mayor and Common Clerk be authorized to execute the appropriate documentation in
that regard.
5.23 That the project limits identified in the approved 2009 General Fund Capital
Program - Transportation Category for Latimore Lake Road from Hickey Road to civic
#454 (Fundy Bay Sand and Gravel) be revised to read from Bustin Boulevard to
Eldersley Avenue, and that the proposal of Godfrey Associates Ltd. for engineering
services (design and construction management) for the Latimore Lake Road - Roadway
Improvements project be accepted and the Mayor and Common Clerk be authorized to
execute the appropriate documentation in that regard.
5.24 Refer to item 14.1
5.25 That as recommended by the Acting City Manager, the extra costs for additional
time and materials required to complete the work for the Market Square stair
reconstruction totaling $17,018.18 (excluding HST) be approved by Common Council.
5.26 That the New Brunswick Provincial Capital Commission's request to present
regarding the Promenade of Premiers Project be referred to the Clerk to schedule.
5.27 That Common Council schedule the public hearing for the rezoning application of
The Church Army in Canada, Inc. (105 Mountain View Drive) for Monday, October 26,
2009 at 7:00 p.m. in the Council Chamber, and refer the application to the Planning
Advisory Committee for report and recommendation.
5.28 That the Cherry Brook Zoo Budget Submission be referred to the upcoming
budget deliberations.
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5.29 RESOLVED that the following resolution adopted by Common Council on the 18th
day of August, 2008:
"RESOLVED that the minutes of the meeting of Common Council, held on August 5,
2008, be approved", is hereby rescinded.
RESOLVED that the minutes of the meeting of Common Council, held on August 5,
2008, be approved with the following amendment:
"The Mayor called for members of the public to speak in favour of the proposed
amendment with Rick Turner speaking on behalf of the applicant, Canterbury
Developments Ltd. Mr. Turner stated that he is generally in agreement with the staff
recommendation but he expressed concern over the condition 1 (c), which states that
the developer must complete an engineering water and sewer analysis to determine the
impact that the development would have on the existing system; he noted that previous
proposals for much larger developments on this site did not have such a condition
imposed. He also suggested that the outcome of this study would impact the
direction that the development might take, but he stated that they were prepared to
conduct the study.
Mr. Turner explained that the development is a 52 unit housing project and he noted that
some units would be designed to be handicap accessible. In addition, he stated that this
$6,000,000 project would provide a large and much needed tax base for the City.
Mr. Turner addressed some of the concerns expressed by the residents regarding the
upgrading of streets in the area, parking, site planning, landscaping, and site
preparation. He stated that a new product named Rock Cracks, which minimizes the
vibration of explosion to nearby residents, will be utilized. He also noted that much of the
work would be completed through modular construction which would also minimize
interruption to the residents. Mr.Turner responded to questions from members of
Council.
John Rocca, president of Ellerdale Investments, also spoke in favor of the proposal. He
addressed many of the issues brought forth by members of the public.
Responding to a question with respect to the re-zoning, the Commissioner of Planning
and Development stated that the area in question is already zoned as a high density
residential area and he noted that Council is being asked to impose reasonable Section
39 Conditions. Mr. Forrest stated that as the project moves forward with detail design,
variances may be required. He stated that these variances would be within the domain
of the Planning Advisory Committee and would not go back to Council for
determination."
5.30 That the submitted report regarding the Summer Playground Survey 2009 be
received for information.
RESOLVED that the recommendation set out for
each consent agenda item respectively with the exception of items 5.8 Establishment of
Permanent Positions; 5.24 Saint John Heritage Development Board: Wellington Row,
which have been identified for debate, be adopted.
Question being taken, the motion was carried.
5. Questions soumises a I'approbation du conseil
5.1 Que la lettre de demande soumise par River Road Community Alliance Inc.,
visant a faire une presentation, soit transmise a la greffiere pour qu'elle fixe une date de
presentation.
5.2 Que le protocole d'entente concernant la demande de Geopark de I'UNESCO
soit transmis au directeur general par interim aux fins de suivi.
5.3 Que la lettre de SPRNG du 22 septembre 2009 concernant le chemin
Sandy Point soit acceptee a titre informatif.
5.4 Que la lettre de demande soumise par la coalition secours animal Saint John,
visant a faire une presentation devant le conseil et a obtenir un financement, soit
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examinee au cours des prochaines discussions sur le budget.
5.5 Que la lettre de la Societe historique du Nouveau-Brunswick visant a faire
reconnaitre les dons de sang soit transmise au maire afin qu'une lettre de
reconnaissance soit delivree.
5.6 Que la lettre de demande de financement de la part de Symphony New
Brunswick Foundation Inc. soit transmise aux fins de deliberations budgetaires.
5.7 Que la lettre de Habitat for Humanity, Saint John Region Inc. pour une demande
d'aide financiere pour 185/195 Market Place soit approuvee sous la forme d'une
subvention pour le projet de I'organisme Habitat pour I'humanite, situe au 185/195
Market Place equivaudra aux couts de permis de construire, plomberie, electrique et aux
frais de branchement aux services d'aqueduc et d'egouts.
5.8 Voir le point 14.2
5.9 Que le rapport presente concernant la seance informative publique relative aux
travaux de refection de la rue Albert, au renouvellement de la conduite d'eau principale
et des egouts sanitaires et a ('installation des egouts pluviaux de cette rue soit accepte a
titre informatif.
5.10 Que le conseil communal accepte les modalites du 31 juillet 2009 precisees dans
la lettre d'offre de I'Agence de promotion economique du Canada atlantique concernant
un projet de financement au montant de 252 500 $ dans le cadre du programme
Infrastructure de loisirs du Canada, et qu'il autorise le maire et la greffiere communale a
signer la documentation exigee a cet effet.
5.11 Que le rapport presente concernant le terrain de jeu de I'avenue Taylor soit
accepte a titre informatif.
5.12 Que The City of Saint John accepte I'offre de Betty et Brent Hoyt etablie dans
une convention d'achat-vente (convention), soumise avec le contrat no 2009 - 305 et
pergoive les interets des biens immobiliers associes a la parcelle de terrain inscrite sous
le NID 55182824 et a une partie des terrains portant les NID 55013833 et 55013858
decris dans la convention pour la somme de 12 000 dollars, TVH en sus le cas echeant,
conformement aux modalites de Iadite convention.
5.13 Que The City of Saint John accepte I'offre de Saint John Marina Ltd. etablie dans
une convention d'achat-vente (convention), soumise avec le contrat no 2009 - 306 et
pergoive les interets des biens immobiliers associes a la parcelle de terrain d'une
superficie d'environ 832 metres carres et portant le NID 00290197 decrite dans la
convention pour la somme de 6 658 TVH en sus le cas echeant, conformement aux
modalites de Iadite convention.
5.14 Que The City of Saint John conclue une convention de servitude avec Emera
Brunswick Pipeline Company Ltd. dans la forme et selon les modalites precisees en
vertu du contrat no MC 209-307, relativement au bien-fonds inscrit sous le
NID 55022123 et que le maire et la greffiere communale soient autorises a signer Iadite
convention.
5.15 Que The City of Saint John accepte I'offre de James et Pamela Innes, les
proprietaires de la parcelle de terrain situee au 31, chemin Grantham, telle qu'elle est
presentee dans les conventions d'achat-vente et les conventions relatives a I'acces
anticipe (conventions) soumises avec le contrat no M/C 2009-316 et pergoive les interets
generes par la servitude associee a la parcelle de terrain portant le NID 55181952
decrite dans la convention comme le montant global de 765 TVH en sus le cas
echeant, conformement aux modalites desdites conventions; et que The City of
Saint John effectue sans tarder les travaux necessaires a la correction des
raccordements sanitaires inadequats, et que le maire et la greffiere communale soient
autorises a signer les documents contractuels necessaires.
5.16 Que I'audience publique, relative a I'adoption d'un arrete visant a fermer et a
barrer une partie d'une rue publique d'une superficie de 516 metres carres environ, entre
la rue Harding Ouest et le boulevard Fairville, soit tenue le lundi 26 octobre 2009, a 19 h,
dans la salle du conseil.
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5.17 Que le contrat no 2009-9 relatif a la cellule no 3 du bassin hydrographique
Lancaster, pour 1'enlevement et le sechage de biosolides, soit accorde au
soumissionnaire le moins-disant, Terratube Inc., au prix offert de 89 270 etabli a partir
de quantites estimatives, et que le maire et la greffiere communale soient autorises a
signer Ies documents contractuels necessaires.
5.18 Que le rapport sur le contrat no 2008-10 relatif au nettoyage et au revetement
interieur de la conduite d'eau principale, phase 5, soit accepte a titre informatif.
5.19 Que la proposition presentee par CBCL Limited relative aux services d'ingenierie
(gestion de la conception et de la construction) du projet de renouvellement de la valve
et de la chambre de detente de pression de I'avenue Woodward soit acceptee, et que le
maire et la greffiere communale soient autorises a signer la documentation pertinente a
cet egard.
5.20 Que la proposition presentee par Godfrey Associates Ltd. relative aux services
d'ingenierie (gestion de la conception et de la construction) du projet (n° 2009-0836-T)
de modernisation de I'equipement mecanique et electrique - poste de pompage des
eaux usees de I'avenue Rothesay et de la promenade Simpson soit acceptee, et que le
maire et la greffiere communale soient autorises a signer la documentation pertinente a
cet egard.
5.21 Que la proposition presentee par Terrain Group Inc. relative aux services de
gestion de la conception et de la construction pour Ies travaux de refection de la
chaussee de la promenade Consumers, de la promenade Mountain View et de
I'avenue Rothesay soit acceptee, et que le maire et la greffiere communale soient
autorises a signer la documentation pertinente a cet egard.
5.22 Que la proposition presentee par Dillon Consulting Limited relative aux services
de gestion de la conception et de la construction pour Ies travaux de refection de la
chaussee de la Place Bonner, du chemin Fishermans, du chemin Hickey et de la
rue Paisley soit acceptee, et que le maire et la greffiere communale soient autorises a
signer la documentation pertinente a cet egard.
5.23 Que la delimitation geographique du projet definie dans le programme
d'immobilisations du fonds d'administration pour 2009 approuve, categorie des
transports, visant le chemin Latimore Lake, du chemin Hickey au no 454 (Fundy Bay
Sand and Gravel) soit revisee afin que l'on puisse lire « du boulevard Bustin a I'avenue
Eldersley et que la proposition presentee par Godfrey Associates Ltd. relative aux
services d'ingenierie (gestion de la conception et de la construction) pour Ies travaux de
refection de la chaussee du chemin Latimore Lake soit acceptee, et que le maire et la
greffiere communale soient autorises a signer la documentation pertinente a cet egard.
5.24 Voir le point 14.1
5.25 Que, comme le recommande le directeur general par interim, Ies frais
additionnels engendres par I'octroi d'un delai supplementaire et la fourniture davantage
de materiel pour permettre I'achevement des travaux de refection des escaliers de la
place Market Square, representant la somme totale de 17 018,18 $ (TVH en sus), soient
approuves par le conseil communal.
5.26 Que la demande soumise par la Commission de la capitale provinciale du
Nouveau-Brunswick visant a faire une presentation concernant le projet de promenade
des premiers ministres soit transmise a la greffiere pour qu'elle fixe une date de
presentation.
5.27 Que le conseil communal fixe la date de I'audience publique au Iundi 26 octobre
2009, a 19 h, dans la salle du conseil, relativement a la demande de rezonage de The
Church Army in Canada, Inc. (105, promenade Mountain View), et qu'il transmette la
demande au Comite consultatif d'urbanisme aux fins de rapport et de recommandation.
5.28 Que la demande de financement budgetaire relative au Zoo Cherry Brook soit
examinee au cours des prochaines discussions sur le budget.
5.29 RESOLU que la resolution suivante adoptee par le conseil communal le 18e jour
d'aout 2008 :
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RESOLU que le proces-verbal de la reunion du conseil du 5 aout 2008, soit
approuve » est par les presentes annulee.
RESOLU que le proces-verbal de la seance du conseil communal du 5 aout 2008 soit
adopte moyennant I'execution de la modification suivante :
Le maire invite Ies membres du public a exprimer Ieur appui quant a la modification
proposee. Rick Turner, de Canterbury Developments Ltd., au nom du requerant, indique
qu'il est generalement d'accord avec la recommandation du personnel, mais exprime
ses inquietudes en ce qui concerne la condition 1c), selon Iaquelle le promoteur doit
realiser une analyse technique du reseau d'aqueduc et d'egouts afin de determiner
l'incidence de cet amenagement sur le reseau existant. M. Turner indique que des
propositions anterieures d'amenagements beaucoup plus importants sur ce terrain ne se
sont pas vu imposer une telle condition. Selon Iui, it est possible que le resultat de cette
etude change l'orientation de I'amenagement. 11 ajoute que 1'entreprise est tout de meme
prete a 1'effectuer.
M. Turner explique que I'amenagement consiste en un projet de 52 Iogements dont
quelques-uns seraient congus de fagon a titre accessibles aux personnes handicapees.
11 mentionne aussi que ce projet de 6 millions de dollars fournirait a la Ville une assiette
fiscale considerable et grandement necessaire.
M. Turner aborde certaines des preoccupations exprimees par Ies residents quant a la
refection des rues du secteur, au stationnement, a I'amenagement de terrain, a
I'amenagement paysager et a la preparation du terrain. 11 poursuit en indiquant qu'un
nouveau produit appele Rock Cracks, Iequel reduit Ies vibrations d'explosions ressenties
par Ies residents avoisinants, serait utilise. 11 mentionne egalement que la majeure partie
du travail serait effectuee par architecture modulaire, ce qui reduirait Ies interruptions
pour Ies residents. M. Turner repond aux questions des membres du conseil.
John Rocca, president d'Ellerdale Investments, se prononce egalement en faveur de la
proposition. 11 aborde de nombreuses questions soulevees par Ies membres du public.
En reponse a une question sur le rezonage, le commissaire a l'urbanisme et
developpement indique que le secteur en question est deja designe comme un secteur
residentiel a haute densite et que I'on demande au conseil de prescrire des conditions
raisonnables imposees par I'article 39. M. Forrest signale qu'au fur et a mesure que le
projet avance dans la conception detaillee, des modifications pourraient titre requises. 11
mentionne que celles-ci releveraient du Comite consultatif d'urbanisme et ne seraient
pas soumises au conseil aux fins d'adoption. »
5.30 Que le rapport presente du sondage de 2009 portant sur Ies terrains de jeu
estivaux soit accepte a titre informatif.
RESOLU que la recommandation formulee pour
chacune des questions soumises a I'approbation du conseil, a 1'exclusion des points 5.8,
Etablissement de postes permanents et 5.24, Conseil d'amenagement du patrimoine de
Saint John : rue Wellington, qui ont ete selectionnes aux fins de discussion, soit
adoptee.
A I'issue du vote, la proposition est adoptee
6. Members Comments
6. Commentaires presentes par les membres
10. Consideration of By-laws
10.1(a) Third Reading Zoning By-Law Amendment 70 Gault Road
10.1(b) Section 39 Conditions
On motion of Councillor Titus
Seconded by Councillor McGuire
RESOLVED that the by-law entitled, "By-law
Number CP 110-119, A Law to Amend the Zoning By-Law of The City of Saint John", re-
zoning a parcel of land with an area of approximately 2510 square metres, located at 70
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Gault Road, also identified as PID number 00423665, from "RF" Rural to "IL-1
Neighbourhood Institutional, be read.
Question being taken, the motion was carried
The by-law entitled, "By-law Number CP 110-119, A Law to Amend the Zoning By-law of
The City of Saint John", was read in its entirety.
On motion of Councillor Titus
Seconded by Councillor Farren
RESOLVED that, pursuant to the provisions of
Section 39 of the Community Planning Act, the proposed development of a parcel of
land with an area of approximately 2510 square metres, located at 70 Gault Road, also
identified as PID number 00423665 be subject to the following conditions:
a. The development be in accordance with a detailed site plan, prepared by the
applicant and subject to the approval of the Development Officer. The site plan
should illustrate the location of all buildings, structures, parking areas, driveways,
signs, landscaping, perimeter fencing and other site features.
Question being taken, the motion was carried
On motion of Councillor Titus
Seconded by Councillor Farren
RESOLVED that the by-law entitled, "By-law
Number CP 110-119, A Law to Amend the Zoning By-Law of The City of Saint John", re-
zoning a parcel of land with an area of approximately 2510 square metres, located at 70
Gault Road, also identified as PID number 00423665, from "RF" Rural to "IL-1",
Neighbourhood Institutional, be read a third time, enacted, and the Corporate Common
Seal affixed thereto..
Question being taken, the motion was carried
Read a third time by title, the by-law entitled, "By-law Number CP 110-119, A Law to
Amend the Zoning By-law of The City of Saint John".
10. Etude des arretes municipaux
10.1 a) Troisieme lecture du projet de modification de 1'arrete de zonage visant le
70, chemin Gault
10.1 b) Conditions imposees par I'article 39
Proposition du conseiller Titus
Appuyee par le conseiller McGuire
RESOLU que I'arrete intitule « Arrete no 110-119
modifiant I'Arrete de zonage de The City of Saint John visant a rezoner une parcelle
de terrain d'une superficie approximative de 2 510 metres carres, situee au 70, chemin
Gault et inscrite sous le NID 00423665, afin de faire passer la classification s'y
rapportant de zone rurale « RF » a zone de quartier a vocation collective « IL-1 fasse
l'objet d'une lecture.
A I'issue du vote, la proposition est adoptee.
L'arrete intitule «Arrete no C.P. 110-119 modifiant I'Arrete de zonage de The City of
Saint John » est lu integralement.
Proposition du conseiller Titus
Appuyee par le conseiller Farren
RESOLU qu'en vertu des conditions prevues a
I'article 39 de la Loi surl'urbanisme, le rezonage propose d'une parcelle de terrain d'une
superficie d'environ 2 510 metres carres, situee au 70, chemin Gault et portant le
NID 00423665, soit assujetti aux conditions suivantes :
b. L'amenagement doit titre conforme au plan de situation detaille prepare par le
requerant et sujet a I'approbation de I'agent d'amenagement. Le plan de situation
doit indiquer 1'emplacement de tous les batiments et de toutes les constructions,
Ies aires de stationnement, Ies voies d'acces, Ies affiches, Ies espaces
paysagers, la cloture de perimetre et Ies autres caracteristiques de
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1'emplacement.
A Tissue du vote, la proposition est adoptee.
Proposition du conseiller Titus
Appuyee par le conseiller Farren
RESOLU que I'arrete intitule « Arrete no 110-119
modifiant I'Arrete de zonage de The City of Saint John visant a rezoner une parcelle
de terrain d'une superficie approximative de 2 510 metres carres, situee au 70, chemin
Gault et inscrite sous le NID 00423665, afin de faire passer la classification s'y
rapportant de zone rurale « RF » a zone de quartier a vocation collective « IL-1 fasse
l'objet d'une troisieme lecture, que (edit arrete soit edicte et que le sceau communal y
soit appose.
A Tissue du vote, la proposition est adoptee.
Troisieme lecture par titre de I'arrete intitule «Arrete no C.P. 110-119 modifiant I'Arrete
de zonage de The City of Saint John
12. Business Matters - Municipal Officers
12.1 Acting City Manager: Derelict Buildings - Recent Discussions with
Province of New Brunswick
On motion of CouncillorTitus
Seconded by Councillor McGuire
RESOLVED that the Acting City Manager provide
an update to Council with respect to the submitted report entitled Derelict Buildings -
Recent Discussions with Province of New Brunswick.
Referring to a submitted report, A. Poffenroth, updated Council with respect to recent
discussions that were held between the Province of New Brunswick and City staff
regarding vacant and derelict buildings.
Question being taken, the motion was carried.
On motion of CouncillorTitus
Seconded by Councillor McGuire
RESOLVED that the submitted report entitled
Derelict Buildings - Recent Discussions with Province of New Brunswick.
be received for information.
Question being taken, the motion was carried.
12. Affaires municipales evoquees par les fonctionnaires municipaux
12.1 Directeur general par interim : Batiments abandonnes - discussions
recentes avec le gouvernement du Nouveau-Brunswick
Proposition du conseiller Titus
Appuyee par le conseiller McGuire
RESOLU que le directeur general par interim fasse
le point aupres du conseil sur le rapport presente concernant les discussions recentes
avec le gouvernement du Nouveau-Brunswick relativement a la question des batiments
abandonnes.
Faisant reference a un rapport depose anterieurement, A. Poffenroth informe le conseil
des recentes discussions qui ont eu lieu entre le gouvernement du Nouveau-Brunswick
et le personnel de la Ville au sujet des batiments vacants et abandonnes.
A Tissue du vote, la proposition est adoptee.
Proposition du conseiller Titus
Appuyee par le conseiller McGuire
RESOLU que le rapport soumis concernant les
discussions recentes avec le gouvernement du Nouveau-Brunswick au sujet des
batiments abandonnes soit accepte a titre informatif.
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A Tissue du vote, la proposition est adoptee.
12.2 Acting City Manager: Watershed Land Sale / Exchange Policy
On motion of Councillor Titus
Seconded by Councillor McGuire
RESOLVED that Common Council adopt a policy to
support the practice of selling or exchanging watershed lands owned by the City which
lie outside of the watershed limits for the purpose of acquiring sensitive lands within the
watershed limits or alternately generating revenues earmarked to assist Saint John
Water in the acquisition of lands within the watershed limits.
Question being taken, the motion was carried.
12.2 Directeur general par interim : Vente de bien-fonds relative au bassin
hydrographique/politique d'echange
Proposition du conseiller Titus
Appuyee par le conseiller McGuire
RESOLU que le conseil communal adopte une
politique visant a appuyer les pratiques en matiere de vente et d'echange des terrains
relatifs au bassin versant appartenant a la Ville, mais qui se trouvent en dehors de la
limite du bassin versant, et ce, dans le but d'acquerir des terres fragiles a I'interieur des
limites dudit bassin, ou bien de generer des revenus qui seront destines a aider
Saint John Water a acquerir des terrains situes dans cette limite.
A Tissue du vote, la proposition est adoptee.
12.3 Acting City Manager: Saint John Harbour Clean-Up Program
On motion of Councillor Titus
Seconded by Councillor Farren
RESOLVED that Common Council endorse the
measures identified in this report to manage the projected $19,600,000 of additional
costs to the Harbour Clean-Up Program based on the updated project estimates, and
further that Council direct staff to prepare a letter for signature by the Mayor requesting
additional funding from the Federal Government in the amount of $2,500,000.
Question being taken, the motion was carried.
12.3 Directeur general par interim : Programme relatif aux travaux de nettoyage
du port de Saint John
Proposition du conseiller Titus
Appuyee par le conseiller Farren
RESOLU que le conseil communal valide les
mesures contenues dans le present rapport en vue de provisionner les frais
supplementaires associes aux travaux de nettoyage du port de Saint John, dont le
montant s'eleve a 19 600 000 $ d'apres les nouvelles estimations fournies par ledit
rapport, et qu'il charge le personnel de preparer une lettre aux fins de signature par le
maire. Cette lettre visera a obtenir une enveloppe supplementaire de 2 500 000 $ de la
part du gouvernement federal.
A Tissue du vote, la proposition est adoptee.
8. Delegations/Presentations
8. Delegations et presentations
9. Public Hearings 7:00 P.M.
9.1(a) Proposed Zoning By-Law Amendment 143 Union Street
9.1(b) Planning Advisory Committee Recommending Rezoning Amendments with
Section 39 Conditions.
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The Common Clerk advised that the necessary advertising was completed with regard to
amending Schedule "A", the Zoning Map of the The City of Saint John, by re-zoning a
parcel of land with an area of approximately 280 square metres, located at 143 Union
Street, also identified as PID No. 00037291, from "B-3" Central Business to "SZ-10"
Special Zone #10, to permit a lounge in the existing building.
Consideration was also given to a report from the planning Advisory Committee
submitting a copy of Planning Staff's report considered at its September 22nd, 2009
meeting at which time the Committee recommended the rezoning of a parcel of land at
143 Union Street as described above with Section 39 conditions.
The Mayor called for members of the public to speak against the re-zoning with no one
presenting.
The Mayor called for members of the public to speak in favor of the re-zoning with Blake
Armstrong, the applicant, stating that he was in agreement with the staff
recommendations.
On motion of Councillor Farren
Seconded by Councillor Sullivan
RESOLVED that the by-law entitled, "A Law to
Amend the Zoning By-Law of The City of Saint John", by re-zoning a parcel of land with
an area of approximately 280 square metres, located at 143 Union Street, also identified
as PID No. 00037291, from "B-3" Central Business to "SZ-10" Special Zone #10, be read
a first time.
voting nay.
Question being taken, the motion was carried with Councillor Higgins
Read a first time by title, the by-law entitled "A Law to Amend the Zoning By-Law of the
City of Saint John".
On motion of Councillor Farren
Seconded by Councilor Sullivan
RESOLVED that the by-law entitled, "A Law to
Amend the Zoning By-Law of The City of Saint John", by re-zoning a parcel of land with
an area of approximately 280 square metres, located at 143 Union Street, also identified
as PID No. 00037291, from "B-3" Central Business to "SZ-10" Special Zone #10, be read
a second time.
voting nay.
Question being taken, the motion was carried with Councillor Higgins
Read a second time by title, the by-law entitled, "A Law to Amend the Zoning By-Law of
The City of Saint John".
On motion of Councillor Titus
Seconded by Councillor McGuire
RESOLVED that the Acting City Manager be
directed to submit a report to Council outlining the possibility of establishing a cash-in-
lieu parking program whereby a developer would contribute funding towards future
parking development as opposed to the current practice of granting parking variances for
certain development projects.
Question being taken, the motion was carried.
9. Audiences publiques a 19 h
9.1a) Projet de modification de I'arrete de zonage visant le 143, rue Union
9.1 b) Comite consultatif d'urbanisme recommandant le rezonage conformement
aux conditions imposees par I'article 39.
La greffiere communale indique que les avis requis ont ete publies relativement a la
modification de I'annexe A, plan de zonage de The City of Saint John, en procedant au
rezonage d'une parcelle de terrain d'une superficie d'environ 280 metres carres situee
au 143, rue Union et portant le NID 00037291 afin de faire passer la classification s'y
rapportant de zone commerciale centrale « B-3 » a zone speciale n° 10, « SZ-10 » afin
de permettre 1'exploitation d'un bar-salon dans le batiment existant.
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Examen d'un rapport du Comite consultatif d'urbanisme, accompagne d'un exemplaire
du rapport du personnel du service d'urbanisme, etudie lors de la seance du
22 septembre 2009, pendant laquelle le Comite a recommande de proceder au
rezonage de la parcelle de terrain situee au 143, rue Union, telle qu'elle est decrite
ci-dessus, sous reserve des conditions imposees par I'article 39.
Le maire invite le public a se prononcer contre le rezonage, mais personne ne prend la
parole.
Le maire invite les membres du public a exprimer leur appui quant au rezonage. Le
requerant, M. Blake Armstrong, indique qu'il est d'accord avec les recommandations du
personnel.
Proposition du conseiller Farren
Appuyee par le conseiller Sullivan
RESOLU que I'arrete intitule « Arrete modifiant
I'Arrete de zonage de The City of Saint John » en modifiant le zonage d'une parcelle de
terrain d'une superficie d'environ 280 metres carres, situee au 143, rue Union et portant
le NID 00037291, en vue de la faire passer de zone commerciale centrale « B-3 » a
zone speciale n° 10, « SZ-10 fasse I'objet d'une premiere lecture.
A I'issue du vote, la proposition est adoptee. La conseillere Higgins vote
contre la proposition.
Premiere lecture par titre de I'arrete intitule « Arrete modifiant I'Arrete de zonage de The
City of Saint John
Proposition du conseiller Farren
Appuyee par le conseiller Sullivan
RESOLU que I'arrete intitule « Arrete modifiant
I'Arrete de zonage de The City of Saint John » en modifiant le zonage d'une parcelle de
terrain d'une superficie d'environ 280 metres carres, situee au 143, rue Union et portant
le NID 00037291, en vue de la faire passer de zone commerciale centrale « B-3 » a
zone speciale n° 10, « SZ-10 fasse I'objet d'une premiere lecture.
A I'issue du vote, la proposition est adoptee. La conseillere Higgins vote
contre la proposition.
Deuxieme lecture par titre de I'arrete intitule « Arrete modifiant I'Arrete de zonage de The
City of Saint John
Proposition du conseiller Titus
Appuyee par le conseiller McGuire
RESOLU que le directeur general par interim soit
charge de presenter un rapport au conseil faisant etat de la possibilite d'elaborer un
programme de compensation monetaire relativement aux services de stationnement. Ce
programme viserait a ce que le promoteur participe au financement des futurs projets
d'amenagement d'aires de stationnement, plutot que de recourir a la methode actuelle
qui consiste a obtenir une derogation au reglement de stationnement pour certains
projets d'amenagement.
A I'issue du vote, la proposition est adoptee.
9.2(a) Proposed Zoning By-Law Amendment 1161 Westfield Road
9.2(b) Planning Advisory Committee Recommending Proposed By-Law
Amendment be denied.
The Common Clerk advised that the necessary advertising was completed with regard to
amending Schedule "A", the Zoning Map of the The City of Saint John, by adding "SZ-
26, special zones" to the list of zones in Section 30(1); by adding "special Zone #26" as
Section 740(26); and by re-zoning a parcel of land with an area of approximately 1.6
hectares, located at 1161 Westfield Road, also identified as PID No. 55099501, from 1-
1" Light Industrial to "SZ-26" Special Zone #26, to permit three dwelling units within the
existing industrial building.
Consideration was also given to a report from the planning Advisory Committee
submitting a copy of Planning Staff's report considered at its September 22nd, 2009
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SEPTEMBER 28 & 29, 2009/LE 28 et 29 SEPTEMBRE 2009
meeting at which time the Committee recommended that the proposed Zoning By-Law
Amendment be denied.
The Mayor called for members of the public to speak against the re-zoning with no one
appearing.
The Mayor called for members of the public to speak in favor of the re-zoning with Mel
Clark of Bear Holdings Inc, the applicant, stating that he did not agree with the staff
recommendation to deny the rezoning request. Mr. Clark noted that the building in
question presently has two tenant occupied apartments and he stated that he was not
aware that a rezoning was required in order to allow him to rent the apartments.
Mr. John Johnson appeared on behalf of the applicant and stated that he was in favour
of the proposed re-zoning. He noted that neighbours were also in agreement with the
proposed development. Mr. Johnson indicated that given the current zoning of the
building, the applicant could choose to build a motel which, he stated, would cause much
more traffic in the area than the present two apartments.
On motion of Councillor Court
Seconded by Councillor Higgins
RESOLVED that the by-law entitled, "A Law to
Amend the Zoning By-Law of The City of Saint John", by adding "SZ-26, special zones"
to the list of zones in Section 30(1) and "special Zone #26" as Section 740(26); and by
re-zoning a parcel of land with an area of approximately 1.6 hectares, located at 1161
Westfield Road, also identified as PID No. 55099501, from 1-1" Light Industrial to "SZ-
26" Special Zone #26, be denied.
Question being taken, the motion was carried
9.2a) Projet de modification de 1'arrete de zonage visant le 1161, chemin Westfield
9.2b) Comite consultatif d'urbanisme recommandant le rejet de la modification de
1'arrete de zonage proposee.
La greffiere communale indique que les avis requis ont ete publies relativement a la
modification de I'annexe A, plan de zonage de The City of Saint John, en procedant au
rezonage d'une parcelle d'une superficie d'environ 1,6 hectare situee au
1161, chemin Westfield, inscrite sous le NID 55099501, en ajoutant « zone speciale
no 26 » a la liste des zones dressee au paragraphe 30(1), en ajoutant « zone speciale
26 » sous le paragraphe 740(26) afin de faire passer la classification s'y rapportant de
zone d'industrie legere « 1-1 » a zone speciale no 26 « SZ-26 » pour permettre la
construction de trois Iogements a l'interieur du batiment industriel existant.
Examen d'un rapport presente par le Comite consultatif d'urbanisme accompagne d'un
exemplaire du rapport du personnel du service d'urbanisme, etudie Tors de la seance du
22 septembre 2009 au cours de Iaquelle le Comite a recommande que le projet de
modification de I'arrete de zonage soit refuse.
Le maire invite le public a se prononcer contre le rezonage, mais personne ne prend la
parole.
Le maire invite Ies membres du public a exprimer Ieur appui quant au rezonage.
Mel Clark, de Bear Holdings Inc., le requerant, indique qu'il n'est pas d'accord avec la
recommandation du personnel de refuser la demande. M. Clark souligne que (edit
batiment compte presentement deux Iogements occupes par des Iocataires et precise
qu'il ignorait qu'il fallait proceder a une modification du zonage pour pouvoir Iouer ces
deux Iogements.
M. John Johnson, au nom du requerant, prend la parole et se prononce en faveur du
projet de rezonage. 11 poursuit en indiquant que Ies voisins approuvent egalement le
projet d'amenagement. M. Johnson souligne que, compte tenu de la designation actuelle
du batiment, le requerant aurait la possibilite de faire construire un hotel, ce qui attirerait
plus de monde que Ies deux Iogements actuels.
Proposition du conseiller Court
Appuyee par la conseillere Higgins
RESOLU que I'arrete intitule « Arrete modifiant
I'Arrete de zonage de The City of Saint John » visant le rezonage d'une parcelle d'une
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superficie d'environ 1,6 hectare situee au 1161, chemin Westfield, inscrite sous le
NID 55099501, en ajoutant « zone speciale SZ-26 » a la liste de zones enumerees a
I'article 30(1), en ajoutant « zone speciale 26 » sous le paragraphe 740(26) afin de faire
passer la classification s'y rapportant de zone d'industrie Iegere « 1-1 » a zone speciale
no 26 « SZ-26 » soit rejete.
A Tissue du vote, la proposition est adoptee.
9.3(a) Proposed Section 39 Amendment 400 Main St. (Place 400) - 30 Chesley Dr.
9.3(b) Planning Advisory Committee Recommending Section 39 Amendments
The Common Clerk advised that the necessary advertising was completed with regard to
the proposed Section 39 amendments amending the Section 39 conditions imposed on
the July 3, 1973 rezoning of the property located at 400 Main Street, also identified as
PID Number 55006027, to permit new fascia and freestanding signage and to adopt the
sign standards of the "B-2" General Business Zone with no written objections received.
Consideration was also given to a report from the Planning Advisory Committee
submitting a copy of Planning Staff's report considered at its September 22nd , 2009
meeting at which the Committee recommended the amendment of the existing Section
39 conditions.
The Mayor called for members of the public to speak against the proposed amendment
with no one presenting.
The Mayor called for members of the public to speak in favor of the proposed
amendment with Rick Waters, the applicant, stating that he was in agreement with the
staff recommendation.
On motion of Councillor McGuire
Seconded by Councillor Titus
RESOLVED that Common Council amend the
Section 39 conditions imposed on the July 3, 1973 rezoning of the property located at
400 Main Street, also identified as PID Number 55006027 and 00426163 by:
1. Permitting changes to the exterior signage as well as the installation of an
exterior lighting treatment, as generally illustrated on the submitted drawings; and
2. Adopting the "B-2" General Business standards for any future signage.
Question being taken, the motion was carried.
9.3a) Projet de modification conformement aux conditions imposees par
I'article 39 visant la rue Main, du no 400 jusqu'au 30, promenade Chelsey
9.3b) Recommandations du Comite consultatif d'urbanisme visant a modifier
I'article 39
La greffiere communale indique que les avis requis ont ete publies en ce qui a trait a la
modification proposee en vertu de I'article 39, modifiant les conditions imposees le
3 juillet 1973 relativement au rezonage de la propriete situee au 400, rue Main, inscrite
sous le NID 55006027, afin d'autoriser ('utilisation d'un nouveau mode d'affichage
independant et d'adopter les normes en matiere d'affichage en vigueur pour la zone
commerciale generale « B-2 et qu'aucune objection ecrite n'a ete regue.
Un examen a egalement ete effectue concernant un rapport presente par le Comite
consultatif d'urbanisme, accompagne d'un exemplaire du rapport redige par le personnel
du Service d'urbanisme, qui a fait l'objet d'un examen lors de la seance du
22 septembre 2009 au cours de laquelle le Comite a choisi de recommander la
modification des conditions en vigueur a I'heure actuelle en vertu de I'article 39.
Le maire invite le public a exprimer son opposition quant a la modification proposee,
mais personne ne prend la parole.
Le maire invite les membres du public a exprimer leur appui quant a la modification
proposee. Rick Waters, le requerant, se prononce en faveur de la recommandation du
personnel.
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COMMON COUNCIL/CONSEIL COMMUNAL
SEPTEMBER 28 & 29, 2009/LE 28 et 29 SEPTEMBRE 2009
Proposition du conseiller McGuire
Appuyee par le conseiller Titus
RESOLU que le conseil communal procede a la
modification des conditions imposees par I'article 39 le 3 juillet 1973, relativement au
rezonage de la propriete situee au 400, rue Main et portant Ies NID 55006027 et
00426163, comme suit:
3. En autorisant que des modifications soient apportees aux panneaux d'affichage
situes a 1'exterieur et en permettant I'amenagement d'un dispositif d'eclairage
exterieur, comme le montre de maniere generale le croquis presente;
4. en adoptant Ies normes d'affichage de la zone commerciale generale « B-2 »
pour toute signalisation future.
A I'issue du vote, la proposition est adoptee.
9.4(a,b) Proposed Municipal Plan & Zoning By-Law Amendments Respecting
Waterfront District
9.4(c) Planning Advisory Committee Recommending Municipal Plan and
Rezoning Amendments
The Common Clerk advised that the necessary advertising was completed with regard to
the proposed Municipal Plan and Re-zoning amendments which would Amend Part Two
of the Municipal Development Plan (Land Use) by adding subsection 2.4.13 - Policies
Respecting the Waterfront District, and by adding Schedule 2-D: Waterfront District; and
amend the City of Saint John Zoning by-law, to incorporate the policies of the Saint John
Inner Harbour Land Use Plan into Part Two of the Municipal Development Plan, and to
incorporate and "ID-W" Integrated Development - Waterfront zone into the Zoning By-
law.
Consideration was also given to a report from the Planning Advisory Committee
submitting a copy of Planning Staff's report considered at its September 15th, 2009
meeting at which the Committee recommended approval as set out in the staff
recommendation, to amend the Municipal Development Plan and Zoning By-law as
described above.
The Mayor called for members of the public to speak against the re-zoning with Patrick
Riley, representing ILA Local 273, presenting. Mr. Riley indicated that the ILA
membership includes 103 union members, 30 non-union members, and 100 other
members. He stated that he is also speaking for the approximately 4000 people who
derive an economic benefit from the Port.
Mr. Riley stated that a primary concern of the ILA is the loss of cargo handling capability
that was available at the Long Wharf site; he noted that cargo ships contribute
$46,000,000 in direct spending each year to the local economy.
Mr. Riley explained he has a concern with the process that has been followed with the
proposed amendments respecting the waterfront district and he remarked that the "cart
has been put before the horse". He continued by explaining that the value of the Lantic
Sugar property is not known at this time and that it would not be known until it is
determined who will be accepting liability for the environmental state of the site. He
stated that it is not presently known to what extent the site is contaminated with
chemicals and he stated that the site should be fully remediated. Mr. Riley indicated that
the two parcels of land should be of comparative market value.
The Mayor called for members of the public to speak in favor of the re-zoning with
Charlie Swanton, Chair of Saint John Waterfront Development, stating that Waterfront
development agrees with the staff report and recommendations.
Peter Asimakos, General Manager of Uptown Saint John, stated that he is supportive of
the proposed municipal plan and zoning by-law amendments as it will lead to further
development on the waterfront and lead to an increase in community vitality.
Captain Soppitt, President and CEO of the Saint John Port Authority, stated that the Port
Authority is supportive of the proposed amendments as they are based on the Inner
Harbour Land Use Plan.
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COMMON COUNCIL/CONSEIL COMMUNAL
SEPTEMBER 28 & 29, 2009/LE 28 et 29 SEPTEMBRE 2009
On motion of Councillor Titus
Seconded by Councillor Court
RESOLVED that the by-law entitled, "A Law to
Amend the Municipal Plan By-Law" amending Part Two: Land Use by adding subsection
2.4.13, "Policies Respecting the Waterfront District", be read a first time.
voting nay.
Question being taken, the motion was carried with Councillor Higgins
Read a first time by title, the by-law entitled "A Law to Amend the Municipal Plan By-
Law".
On motion of Councillor Titus
Seconded by Councilor McGuire
RESOLVED that the by-law entitled, "A Law to
Amend the Municipal Plan By-Law" amending Part Two: Land Use by adding subsection
2.4.13, "Policies Respecting the Waterfront District", be read a second time.
voting nay.
Question being taken, the motion was carried with Councillor Higgins
Read a second time by title, the by-law entitled, "A Law to Amend the Municipal Plan By-
Law
On motion of Councillor Titus
Seconded by Councillor McGuire
RESOLVED that the by-law entitled, "A Law to
Amend the Zoning By-Law of The City of Saint John", by adding "integrated
development - waterfront ID-W" to the list of zones in Section 30(1); and by adding
"Integrated Development - Waterfront (ID-W) as Section 715, be read a first time.
voting nay.
Question being taken, the motion was carried with Councillor Higgins
Read a first time by title, the by-law entitled "A Law to Amend the Zoning By-Law of the
City of Saint John".
On motion of Councillor Sullivan
Seconded by Councilor McGuire
RESOLVED that the by-law entitled, "A Law to
Amend the Zoning By-Law of The City of Saint John", by adding "integrated
development - waterfront ID-W" to the list of zones in Section 30(1); and by adding
"Integrated Development -Waterfront (ID-W) as Section 715, be read a second time.
voting nay.
Question being taken, the motion was carried with Councillor Higgins
Read a second time by title, the by-law entitled, "A Law to Amend the Zoning By-Law of
The City of Saint John".
9.4a)b) Projet de modification du plan municipal et de I'arrete de zonage visant le
district du secteur riverain
9.4c) Comite consultatif d'urbanisme recommandant les modifications relatives
au plan municipal et au rezonage
La greffiere communale indique que les avis requis ont ete publies relativement au projet
de modification du plan municipal et de rezonage modifiant la partie deux, usage du
terrain, par I'ajout du paragraphe 2.4.13, « politiques sur le district du secteur riverain
et par I'ajout de I'annexe 2-D, district du secteur riverain, afin de permettre ('inclusion des
politiques du Plan d'amenagement du territoire de I'arriere-port de Saint John dans la
partie deux du plan d'amenagement municipal et ('inclusion de la zone de
developpement integre - secteur riverain « ID-W » dans I'Arrete de zonage de The City
of Saint John.
Le conseil a egalement examine un rapport du Comite consultatif d'urbanisme,
accompagne d'un exemplaire du rapport du personnel du service d'urbanisme, etudie
lors de la seance du 15 septembre 2009, a laquelle le comite a recommande
I'approbation, telle qu'elle est soulignee dans le rapport du personnel, voulant que le
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COMMON COUNCIL/CONSEIL COMMUNAL
SEPTEMBER 28 & 29, 2009/LE 28 et 29 SEPTEMBRE 2009
conseil communal procede a la modification du plan de developpement municipal et de
I'arrete de zonage conformement a ce qui est enonce ci-dessus.
Le maire invite le public a se prononcer contre le rezonage. Patrick Riley, representant
de I'Association internationale des debardeurs, section locale 273, prend la parole.
M. Riley declare que I'Association internationale des debardeurs comprend 103
membres syndiques, 30 membres non syndiques et 100 autres membres. 11 declare
parler au nom des quelque 4 000 personnes qui tirent un avantage economique du port.
M. Riley declare que la principale preoccupation de I'Association internationale des
debardeurs reside dans la perte d'activite procuree par la zone du quai Long. A ce sujet,
it souligne que Ies navires de charge representent chaque annee 46 000 000 $ de
paiements directs.
M. Riley exprime ses preoccupations quant au processus qui a ete mis en place dans le
cadre du projet de modification du district du secteur riverain et it fait remarquer que
l'on met la charrue avant Ies bceufs 11 poursuit en precisant que l'on ne connait
toujours pas la valeur de la propriete de Sucre Lantic a ce jour et qu'il en sera ainsi tant
que l'on n'aura pas defini Ies responsabilites relativement a la situation
environnementale qui regne sur le site. 11 declare que l'on ne connait pas pour l'instant
I'ampleur de la contamination du site par des composes chimiques. Par consequent, it
faudrait proceder a la depollution complete du site. M. Riley souligne que la valeur
marchande des deux parcelles de terrain devrait titre equivalente.
Le maire invite le public a se prononcer en faveur du rezonage et Charlie Swanton,
president de Partenariat d'amenagement du secteur riverain de Saint John, declare que
sa societe est d'accord avec le rapport et la recommandation du personnel.
Peter Asimakos, directeur general d'Uptown Saint John, declare qu'il appuie entierement
Ies modifications proposees au plan municipal et a I'arrete sur le zonage, car elles
permettront de mettre en place davantage de projets d'amenagement et d'accroitre le
dynamisme de la collectivite.
Le capitaine Soppitt, president-directeur general de I'Administration portuaire de
Saint John, se prononce en faveur des modifications proposees du fait qu'elles
proviennent du Plan d'amenagement du territoire de I'arriere-port de Saint John.
Proposition du conseiller Titus
Appuyee par le conseiller Court
RESOLU que I'arrete intitule « Arrete modifiant
I'arrete relatif au plan municipal » visant a modifier la partie deux, usage du terrain, par
I'ajout du paragraphe 2.4.13, « politiques sur le district du secteur riverain » fasse l'objet
d'une premiere lecture.
A Tissue du vote, la proposition est adoptee. La conseillere Higgins vote
contre la proposition.
Premiere lecture par titre de I'arrete intitule « Arrete modifiant I'arrete relatif au plan
municipal de The City of Saint John
Proposition du conseiller Titus
Appuyee par le conseiller McGuire
RESOLU que I'arrete intitule « Arrete modifiant
I'arrete relatif au plan municipal » visant a modifier la partie deux, usage du terrain, par
I'ajout du paragraphe 2.4.13, « politiques sur le district du secteur riverain » fasse l'objet
d'une deuxieme lecture.
A Tissue du vote, la proposition est adoptee. La conseillere Higgins vote
contre la proposition.
Deuxieme lecture par titre de I'arrete intitule « Arrete modifiant I'arrete relatif au plan
municipal de The City of Saint John
Proposition du conseiller Titus
Appuyee par le conseiller McGuire
RESOLU que I'arrete intitule « Arrete modifiant
I'Arrete de zonage de The City of Saint John par I'ajout d'une « zone de
developpement integre - secteur riverain "ID-W" » a la Iiste des zones inscrites au
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SEPTEMBER 28 & 29, 2009/LE 28 et 29 SEPTEMBRE 2009
paragraphe 30 1); et par I'ajout d'une « zone de developpement integre - secteur
riverain "ID-W" » en tant qu'article 715, fasse I'objet d'une premiere lecture.
A I'issue du vote, la proposition est adoptee. La conseillere Higgins vote
contre la proposition.
Premiere lecture par titre de I'arrete intitule « Arrete modifiant I'Arrete de zonage de The
City of Saint John
Proposition du conseiller Sullivan
Appuyee par le conseiller McGuire
RESOLU que I'arrete intitule « Arrete modifiant
I'Arrete de zonage de The City of Saint John par I'ajout d'une « zone de
developpement integre - secteur riverain "ID-W" » a la Iiste des zones inscrite au
paragraphe 30 1); et par I'ajout d'une « zone de developpement integre - secteur
riverain "ID-W" » en tant qu'article 715, fasse I'objet d'une deuxieme lecture.
A I'issue du vote, la proposition est adoptee. La conseillere Higgins vote
contre la proposition.
Deuxieme lecture par titre de I'arrete intitule « Arrete modifiant I'Arrete de zonage de The
City of Saint John
9.5(a,b) Proposed Municipal Plan & Zoning By-Law Amendments 100 Long Wharf
9.5(c) Planning Advisory Committee Recommending Municipal Plan and
Rezoning Amendments with Section 39 Conditions
The Common Clerk advised that the necessary advertising was completed with regard to
the proposed Municipal Plan and Re-zoning amendments for a parcel of land located at
100 Long Wharf, having an area of approximately 1.2 hectares (3 acres), also identified
as a portion of PID number 55151351 by redesignating on Schedule 2-A of the Municipal
Development Plan, from Transportation to Waterfront District; and Rezoning the same
parcel of land from 1-1" Light Industrial and unzoned land to "ID-W" Integrated
Development - Waterfront, to permit a mixed use development at Long Wharf.
Consideration was also given to a report from the Planning Advisory Committee
submitting a copy of Planning Staff's report considered at its September 15th, 2009
meeting at which the Committee recommended approval to amend the Municipal Plan
and re-zone a parcel of land located at 100 Long Wharf as described above with Section
39 conditions.
The Mayor called for members of the public to speak against the Municipal Plan
Amendment with Stephen Cronk expressing concerns regarding the additional sewage
that would be discharged into the harbor from the development. He noted that he was
not opposed to the application, but had concerns regarding the current sewage
treatment plants and their capacity to treat any additional sewage. Mr. Cronk noted that
sewage treatment facilities should be in place prior to occupancy of this development.
Patrick Riley, representing ILA Local 273, stated that the ILA opposes the by-law
amendment and the proposed project itself. He noted that a core objection of the ILA is
that the "cart is before the horse" and he questioned how Council could pass by-law
amendments without knowing the size on the proposed building.
Mr. Riley noted that the proposed Irving building on Long Wharf will contain market
based retail space and he questioned who would be receiving the revenue from this.
Mr. Riley stated that the Chair of the Planning Advisory had indicated that there have
been variances permitted for this proposed project that have not been permitted in the
past. Mr. Riley questioned how the City of Saint John was involved in allowing the Irving
building to proceed and whether Irving has paid the City the proper amount in building
permit fees.
John McDade, President of the Saint John Community Harbour Authority, expressed
concerns with the potential loss of space for fishing vessels with the development of
Long Wharf. He stated that he is seeking assurances from Council that fishing activities
can continue at Long Wharf until such time as permanent facility within Saint John
Harbour is identified and constructed for the commercial fishing fleet and other
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COMMON COUNCIL/CONSEIL COMMUNAL
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stakeholders. He also requested that Council provide a letter of support to the Saint
John Community Harbour Authority.
The Mayor called for members of the public to speak in favor of the Municipal Plan
Amendment with Captain Soppitt, President and CEO of the Saint John Port Authority,
stating that the proposed development is a positive and exciting project for the City of
Saint John. He indicated that the Port Authority would gain an attractive Cruise ship
facility, a steady annual revenue stream from a 99 year lease, and a more attractive
space to greet cruise ship passengers. He stated that it was strategically important to
concentrate the cruise ship industry in the Pugsley Wharf area and for the shipment of
goods to move away from the uptown area.
Warren Long, Program Director- Long Wharf Project, and Graham Wyatt, Robert A.M.
Stern Architects, spoke on behalf of the applicant, Irving Oil. Mr. Long indicated that he
was in agreement with the submitted report and recommendation. Mr. Wyatt presented
a series of photos of the proposed buildings and he responded to questions from
Council.
Bill McMackin, President of Waterfront Development, stated that he was supportive of
the proposed development and that he agreed with the staff report and
recommendations. He stated that the Waterfront Board of Directors has been trying to
assist in any way possible to see this project move forward. He noted that the proposed
project meets and exceeds the land use plans as specified in the Inner Harbour Land
use plan.
Cathy Craig, Chair of Saint John Board of Trade, stated that the proposed development
could become an iconic building for Saint John. She noted that this development could
revitalize the area, create jobs, improve green-space and send a positive message to
potential investors.
Steve Carson, CEO of Enterprise Saint John, stated that head offices such as the
proposed Irving headquarters on Long Wharf are considered the crown jewels of
economic and community development. He stated that the social, cultural and economic
spin offs from head offices are unprecedented in terms of any other economic
development projects. He noted that Saint John was in a unique situation in terms of the
level of development that Irving is proposing for the Long Wharf site.
On motion of Councillor Titus
Seconded by Councillor McGuire
RESOLVED that the meeting time be extended
beyond 10:00 p.m. as provided for in the Procedural By-law.
Question being taken, the motion was carried.
Peter Asimakos, General Manager of Uptown Saint John, stated that Uptown Saint John
is fully supportive of this project and he noting that this will likely be one of the best
projects of its kind to be built in Canada. He stated that keeping people in the uptown
area will keep it vibrant.
The Mayor requested that the Commissioner of Planning and Development respond to
the questions posed earlier in the Public Hearing by Mr. Pat Riley.
Responding to Mr. Riley's question as to how the Planning department rezones a
property without knowing the exact boundaries of the property or the area that will be
subject to the rezoning, Mr. Forrest stated that the by-law specifically deals with the
dimensions of a piece of property. He noted that the dimensions of the Long Wharf
property are identified in all of the documentation appearing in Council's agenda packet.
He stated that if there were any changes made to the property description would require
another rezoning and redrafting of the development agreement.
Mr. Forrest indicated that he is not able to answer the question regarding who will
receive the revenue from any retail space appearing in the proposed Irving building. He
noted that staff did encourage the development of a retail space in order to provide
further reasons for the public to visit the site and to use the public spaces surrounding
the building.
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Responding to a question regarding variances that were granted for the building which
have not been done so in the past, Mr. Forrest noted that there are no zone standards
for the proposed development and that no variances have been granted by the Planning
Advisory Committee. He indicated that the development would be governed by Section
39 and Section 101 development agreements and he explained that 68 conditions have
been identified for this property.
Addressing a question with respect to why the construction has commenced on the Long
Wharf site, Mr. Forrest explained that a building permit has been issued to the
developer. He noted that the property is currently situated in the Light Industrial Zone
and he explained that offices are a permitted use in this type of zone. Mr. Forrest stated
that the building permit that has been issued thus far is for work that is permitted to take
place in the current zoning designation of the property.
On motion of Councillor Titus
Seconded by Councillor McGuire
RESOLVED that the September 28, 2009 Common
Council meeting reconvene at 5:00 p.m. on September 29, 2009.
Question being taken, the motion was carried.
On motion of Councillor Titus
Seconded by Councillor McGuire
RESOLVED that the by-law entitled, "A Law to
Amend the Municipal Plan By-Law" by re-designating on Schedule 2-A of the Municipal
Development Plan, from Transportation to Waterfront District; a parcel of land with an
area of approximately 1.2 hectares, located at 100 Long Wharf, also identified as a
portion of PID No. 55151351, be read a first time.
voting nay.
Question being taken, the motion was carried with Councillor Higgins
Read a first time by title, the by-law entitled "A Law to Amend the Municipal Plan By-
Law".
On motion of Councillor Titus
Seconded by Councilor McGuire
RESOLVED that the by-law entitled, "A Law to
Amend the Municipal Plan By-Law" by redesignating on Schedule 2-A of the Municipal
Development Plan, from Transportation to Waterfront District; a parcel of land with an
area of approximately 1.2 hectares, located at 100 Long Wharf, also identified as a
portion of PID No. 55151351,be read a second time.
voting nay.
Question being taken, the motion was carried with Councillor Higgins
Read a second time by title, the by-law entitled, "A Law to Amend the Municipal Plan By-
Law
On motion of Councillor Titus
Seconded by Councillor McGuire
RESOLVED that the by-law entitled, "A Law to
Amend the Zoning By-Law of The City of Saint John", amending schedule "A", the
zoning map of The City of Saint John, by re-zoning a parcel of land located at 100 Long
Wharf, having an area of approximately 1.2 hectares, also identified as a portion of PID
number 55151351 from 1-1" Light Industrial and unzoned area to "ID-W" Integrated
Development - Waterfront, be read a first time.
voting nay.
Question being taken, the motion was carried with Councillor Higgins
Read a first time by title, the by-law entitled "A Law to Amend the Zoning By-Law of the
City of Saint John".
On motion of Councillor Titus
Seconded by Councilor McGuire
RESOLVED that the by-law entitled, "A Law to
Amend the Zoning By-Law of The City of Saint John", amending schedule "A", the
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zoning map of The City of Saint John, by re-zoning a parcel of land located at 100 Long
Wharf, having an area of approximately 1.2 hectares, also identified as a portion of PID
number 55151351 from 1-1" Light Industrial and unzoned area to "ID-W" Integrated
Development - Waterfront, be read a second time.
voting nay
Question being taken, the motion was carried with Councillor Higgins
Read a second time by title, the by-law entitled, "A Law to Amend the Zoning By-Law of
The City of Saint John".
On motion of Councillor Farren
Seconded by Councilor McGuire
RESOLVED that Council write a letter of support for
the Saint John Community Harbour Authority in their efforts to secure a new location for
a small craft facility.
Question being taken, the motion was carried
9.5a)b) Projet de modification du plan municipal et de I'arrete de zonage visant le
100, quaff Long
9.5c) Comite consultatif d'urbanisme recommandant les modifications relatives
au plan municipal et au rezonage conformement aux conditions imposees par
I'article 39
La greffiere communale indique que les avis requis ont ete publies relativement au projet
de modification du plan municipal et de rezonage d'une parcelle de terrain situee au 100,
quai Long d'une superficie d'environ 1,2 hectare (3 acres) et portant en partie le
NID 55151351 afin de faire passer la designation a I'annexe 2-A du plan
d'amenagement, de zone de transport a district du secteur riverain; en faisant passer le
terrain de zone d'industrie legere et secteur non zone « 1-1 » a zone de developpement
integre - secteur riverain « ID-W afin de permettre un usage mixte du quai Long.
Examen d'un rapport presente par le Comite consultatif d'urbanisme, accompagne d'un
exemplaire du rapport redige par le personnel du Service d'urbanisme, qui ont fait l'objet
d'un examen Tors de la seance du 15 septembre 2009 au cours de Iaquelle le Comite a
choisi de recommander I'approbation de la modification du plan municipal et le rezonage
de la parcelle de terrain situee au 100, quai Long, tels qu'ils sont decrits ci-dessus, sous
reserve des conditions imposees par I'article 39.
Le maire invite le public a se prononcer contre la modification du plan municipal.
Stephen Cronk exprime ses inquietudes quant au volume supplementaire d'eaux usees
susceptibles d'etre deversees dans le port dans le cadre de ce projet d'amenagement. 11
declare qu'il n'est pas oppose a sa mise en oeuvre, mais que ses inquietudes portent sur
Ies usines de traitement des eaux usees actuelles et sur Ieur capacite a en traiter
davantage. M. Cronk declare que des installations de traitement des eaux usees
devraient titre mises en place avant le Iancement du projet d'amenagement.
Patrick Riley, representant de I'Association internationale des debardeurs, section locale
273, declare que I'Association internationale des debardeurs s'oppose a la modification
de I'arrete et au projet propose en Iui-meme. 11 declare que I'une des objections
principales de I'Association internationale des debardeurs est le fait que « I'on mette la
charrue avant Ies boeufs car elle s'interroge sur la capacite du conseil a voter la
modification de I'arrete sans connaitre la taille du batiment propose.
M. Riley declare que le batiment d'Irving propose sur le quai Long renfermera un espace
de vente au detail commerciale et s'interroge sur la nature de 1'entite susceptible de
percevoir Ies revenus generes par cette activite.
M. Riley declare que le president du Comite consultatif d'urbanisme a indique que le
projet propose a beneficie de derogations qui n'etaient pas permises par le passe.
M. Riley se demande jusqu'ou va la responsabilite de The City of Saint John dans
I'autorisation de la poursuite du projet du batiment Irving et si Irving a paye a la Ville le
montant des frais appropries relatifs au permis de construire.
John McDade, president de la Saint John Community Harbour Authority, exprime ses
inquietudes quant a la diminution potentielle de 1'espace alloue aux bateaux de peche
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SEPTEMBER 28 & 29, 2009/LE 28 et 29 SEPTEMBRE 2009
avec ce projet d'amenagement du quai Long. II declare qu'il souhaite obtenir
I'assurance du conseil que les activites liees a la peche demeureront au quai Long
jusqu'a ce que des installations permanentes destinees a la flotte de peche commerciale
et aux autres parties concernees soient construites au sein du port de Saint John. 11
souhaite egalement que le conseil fournisse une Iettre d'appui a la Saint John
Community Harbour Authority.
Le maire invite les membres du public a exprimer leur appui quant a la modification du
plan municipal. Le capitaine Soppitt, president et president-directeur general de
I'Administration portuaire de Saint John indique que I'amenagement propose represente
un projet positif et des plus excitants pour The City of Saint John. II indique que, grace a
ce projet, I'Administration portuaire beneficierait d'installations attrayantes pour accueillir
les navires de croisiere, d'une source de revenus reguliers garantis par un bail de 99 ans
et d'un espace beaucoup plus attrayant pour accueillir les passagers des navires de
croisiere. II declare que d'un point de vue strategique, it est important de concentrer les
activites relevant du l'industrie des croisieres touristiques autour du quai Pugsley et de
deplacer les activites liees au transport de marchandises hors du centre-ville.
Warren Long, directeur de programme du projet du quai Long, et Graham Wyatt, de
Robert A.M. Stern Architects, s'expriment au nom du demandeur, Irving Oil. M. Long
indique qu'il est d'accord avec la recommandation et le rapport soumis. M. Wyatt
presente une serie de photos des batiments proposes et repond aux questions du
conseil.
Bill McMackin, president de I'amenagement du secteur riverain, indique qu'il appuie
I'amenagement propose et qu'il est d'accord avec les recommandations et le rapport du
personnel. II indique que le conseil d'administration du secteur riverain fait tout ce qui
est en son pouvoir pour aider les parties concernees et voir ce projet aboutir. II indique
que le projet propose est conforme, sinon plus, aux exigences du plan d'utilisation des
terres de I'arriere-port.
Cathy Craig, la presidente de la Chambre de commerce de Saint John, indique que le
batiment propose pourrait devenir un batiment emblematique de Saint John. Elle
indique que ce projet pourrait redynamiser cette zone grace a la creation d'emplois et
I'amenagement d'espaces verts, tout en envoyant un message positif aux investisseurs
potentiels.
Steve Carson, president-directeur general d'Enterprise Saint John, indique que les
sieges sociaux, tels que celui du groupe Irving sur le quai Long, representent
generalement des actifs attrayants du developpement economique et communautaire
d'une region. II declare que les retombees socioculturelles et economiques liees a
('implantation de sieges sociaux sont sans precedent en termes de projets de
developpement economique. II indique que Saint John se trouve dans une situation
unique en ce qui a trait au niveau de developpement propose par Irving pour la zone du
quai Long.
Proposition du conseiller Titus
Appuyee par le conseiller McGuire
RESOLU que la reunion se prolonge au-dela de
22 h, conformement aux dispositions de I'arrete procedural.
A I'issue du vote, la proposition est adoptee.
Peter Asimakos, directeur general d'Uptown Saint John, declare qu'Uptown Saint John
appuie entierement ce projet qui, selon lui, constituera probablement I'un des meilleurs
projets de ce type jamais construits au Canada. II ajoute que le maintien de la
population en centre-ville permettra de preserver le dynamisme de celui-ci.
Le maire demande au commissaire a l'urbanisme et au developpement de repondre aux
questions posees precedemment, lors de I'audience publique, par M. Pat Riley.
En reponse a la question de M. Riley concernant les raisons pour lesquelles le Service
d'urbanisme autorise le rezonage d'un terrain sans en connaitre les limites exactes ou
de la zone sujette au rezonage, M. Forrest indique que I'arrete prend en compte, de
maniere specifique, les dimensions du terrain. II ajoute que les dimensions du terrain sis
au quai Long sont precisees dans tous les documents figurant au dossier a I'ordre du
jour du conseil. 11 indique que toute modification apportee a la description du terrain
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COMMON COUNCIL/CONSEIL COMMUNAL
SEPTEMBER 28 & 29, 2009/LE 28 et 29 SEPTEMBRE 2009
entrainera la realisation d'un nouveau rezonage, ainsi que la redaction d'une nouvelle
convention d'amenagement.
M. Forrest indique qu'il n'est pas en mesure de repondre a la question sur la nature de
1'entite susceptible de percevoir les revenus generes par toute activite de vente au detail
pouvant avoir lieu dans le batiment. 11 indique egalement que Ies membres du personnel
encouragent la mise en place d'un espace de vente au detail afin d'attirer davantage le
public sur place pour qu'il utilise Ies espaces publics environnants.
En reponse a la question concernant Ies derogations non permises par le passe
accordees a ce projet, M. Forrest indique qu'aucune norme de zonage n'a ete definie
pour le projet propose et qu'aucune derogation n'a ete accordee par le Comite
consultatif d'urbanisme. 11 indique que I'amenagement sera regi par des conventions
d'amenagement conformes aux articles 39 et 101, et explique que le projet propose
satisfait aux 68 conditions.
En reponse a une question portant sur Ies raisons pour lesquelles Ies travaux de
construction ont deja commence sur le quai Long, M. Forrest explique qu'un permis de
construire a ete delivre au promoteur. II indique egalement que le terrain est
presentement situe dans une zone affectee a l'industrie legere et que ('installation de
bureaux est permise dans ce type de zone. M. Forrest ajoute que le permis de
construire a ete delivre pour Ies travaux de construction qui entrent dans le cadre de la
designation de zonage actuelle du terrain.
Proposition du conseiller Titus
Appuyee par le conseiller McGuire
RESOLU que la seance du conseil du
28 septembre 2009 soit rappelee le 29 septembre 2009, a 17 h.
A Tissue du vote, la proposition est adoptee.
Proposition du conseiller Titus
Appuyee par le conseiller McGuire
RESOLU que I'arrete intitule « Arrete modifiant
I'arrete relatif au plan municipal » afin de faire passer la designation a I'annexe 2-A du
plan d'amenagement, de zone de transport a district du secteur riverain, d'une parcelle
de terrain situee au 100, quai Long d'une superficie d'environ 1,2 hectare et portant en
partie le NID 55151351, fasse l'objet d'une premiere lecture.
A ('issue du vote, la proposition est adoptee. La conseillere Higgins vote
contre la proposition.
Premiere lecture par titre de I'arrete intitule « Arrete modifiant I'arrete relatif au plan
municipal de The City of Saint John
Proposition du conseiller Titus
Appuyee par le conseiller McGuire
RESOLU que I'arrete intitule « Arrete modifiant
I'arrete relatif au plan municipal » afin de faire passer la designation a I'annexe 2-A du
plan d'amenagement, de zone de transport a district du secteur riverain, d'une parcelle
de terrain situee au 100, quai Long d'une superficie d'environ 1,2 hectare et portant en
partie le NID 55151351, fasse ('objet d'une deuxieme lecture.
A ('issue du vote, la proposition est adoptee. La conseillere Higgins vote
contre la proposition.
Deuxieme lecture par titre de I'arrete intitule « Arrete modifiant I'arrete relatif au plan
municipal de The City of Saint John
Proposition du conseiller Titus
Appuyee par le conseiller McGuire
RESOLU que I'arrete intitule « Arrete
modifiant I'arrete de zonage de The City of Saint John » modifiant a I'annexe A, plan de
zonage de The City of Saint John, le rezonage d'une parcelle de terrain situee au 100,
quai Long et d'une superficie d'environ 1,2 hectare, portant en partie le NID 55190193,
afin de faire passer la classification s'y rapportant de zone d'industrie legere et secteur
non zone « I-1 » a zone de developpement integre - secteur riverain « ID-W fasse
('objet d'une premiere lecture.
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COMMON COUNCIL/CONSEIL COMMUNAL
SEPTEMBER 28 & 29, 2009/1-E 28 et 29 SEPTEMBRE 2009
A I'issue du vote, la proposition est adoptee. La conseillere Higgins vote
contre la proposition.
Premiere lecture par titre de I'arrete intitule « Arrete modifiant I'Arrete de zonage de The
City of Saint John
Proposition du conseiller Titus
Appuyee par le conseiller McGuire
RESOLU que I'arrete intitule « Arrete
modifiant I'Arrete de zonage de The City of Saint John » modifiant a I'annexe A, plan de
zonage de The City of Saint John, le rezonage d'une parcelle de terrain situee au 100,
quai Long et d'une superficie d'environ 1,2 hectare, portant en partie le NID 55190193,
afin de faire passer la classification s'y rapportant de zone d'industrie Iegere et secteur
non zone « I-1 » a zone de developpement integre - secteur riverain « ID-W fasse
I'objet d'une deuxieme lecture.
A I'issue du vote, la proposition est adoptee. La conseillere Higgins vote
contre la proposition.
Deuxieme lecture par titre de I'arrete intitule « Arrete modifiant I'Arrete de zonage de The
City of Saint John
Proposition du conseiller Farren
Appuyee par le conseiller McGuire
RESOLU que le conseil redige une Iettre d'appui a
la Saint John Community Harbour Authority concernant la recherche d'un nouvel
emplacement pour le poste d'amarrage pour bateaux de plaisance.
A I'issue du vote, la proposition est adoptee.
16. Adjournment
The Mayor declared the meeting adjourned at 10:15 p.m.
COMMON COUNCIL MEETING - THE CITY OF SAINT JOHN
CITY HALL - SEPTEMBER 29, 2009 - 5:00 P.M.
The Mayor reconvened the meeting which began on September 28, 2009
Present:
Ivan Court, Mayor
Deputy Mayor Chase and Councillors Court, Farren, Killen,
Higgins, McGuire, Mott, Sullivan, and Titus
- and -
P. Woods, Acting City Manager; J. Nugent, City Solicitor; G.
Yeomans, Commissioner of Finance and Treasurer; P. Groody,
Commissioner of Municipal Operations; K. Forrest,
Commissioner of Planning and Development; A. Poffenroth,
Deputy Commissioner of Buildings and Inspection Services; D.
Scribner, Deputy Chief of Police; B. Morrison; E. Gormley,
Common Clerk and J. Taylor, Assistant Common Clerk.
7. Proclamation
7.1 Fire Prevention Week October 4th-10th, 2009 / Fire Service Recognition Day
October 10th, 2009
The Mayor proclaimed the week of October 41h-101h, 2009 as Fire Prevention week and
October 101h, 2009 as Fire Service Recognition Day.
16. Levee de la seance
Le maire declare que la seance est levee a 22 h 15.
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COMMON COUNCIL/CONSEIL COMMUNAL
SEPTEMBER 28 & 29, 2009/LE 28 et 29 SEPTEMBRE 2009
SEANCE DU CONSEIL COMMUNAL DE THE CITY OF SAINT JOHN
TENUE A L'HOTEL DE VILLE, LE 29 SEPTEMBRE 2009 A 17 H
Le maire declare que la seance reprend afin de prolonger celle tenue le
28 septembre 2009.
Sont presents
Ivan Court, maire
le maire suppleant Chase et les conseillers Court, Farren, Killen,
Higgins, McGuire, Mott, Sullivan et Titus
et
P. Woods, directeur general par interim; J. Nugent, avocat
municipal; G. Yeomans, commissaire a la Division des finances
et tresorier; P. Groody, commissaire aux Operations municipales;
K. Forrest, commissaire au service Urbanisme et developpement;
A. Poffenroth, commissaire adjoint aux Services d'inspection et
des batiments; D. Scribner, chef de police adjoint; B. Morrison;
ainsi que E. Gormley, greffiere communale et J. Taylor, greffier
communal adjoint.
7. Proclamation
7.1 Semaine de prevention des incendies du 4 au 10 octobre 2009/Journee de
reconnaissance du service d'incendie le 10 octobre 2009
Le maire declare la Semaine de prevention des incendies du 4 au 10 octobre 2009 et la
Journee de reconnaissance du service d'incendie le 10 octobre 2009.
12.4 Acting City Manager: Building Permit Application - 109 Crowley Road
On motion of Councillor McGuire
Seconded by Councillor Court
RESOLVED that Common Council deny the
applicant's request to construct a dwelling at 109 Crowley Road in accordance with
Section 40 of the Zoning By-law due to the unsatisfactory arrangements for access,
electric power and other municipal services.
Question being taken, the motion was carried with Councillors Farren,
Higgins, Killen, Sullivan voting nay.
12.4 Directeur general par interim : Demande de permis de construire
concernant le 109, chemin Crowley
Proposition du conseiller McGuire
Appuyee par le conseiller Court
RESOLU que le conseil communal rejette la
demande visant a construire un logement au 109, chemin Crowley conformement a
I'article 40 de I'Arrete de zonage en raison des dispositions insuffisantes prises pour
I'acces, les services d'electricite et autres services municipaux.
A I'issue du vote, la proposition est acceptee. Les conseillers Farren,
Higgins, Killen et Sullivan votent contre la proposition.
12.5 City Solicitor: Resolution Respecting Moratorium on Development in Sandy
Point Road Area.
On motion of Councillor Sullivan
Seconded by Councillor Farren
RESOLVED that the resolution adopted by
Common Council on the 22nd day of June, 2009 with respect to a
moratorium on development in areas of Sandy Point Road adjacent to
Rockwood Park, is hereby rescinded; and further
RESOLVED that a moratorium is hereby imposed
upon the erection of any structure upon City owned land in the area of Sandy Point Road
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adjacent to Rockwood Park, save and except the Rockwood Golf Course, Aquatic
Range, and the Cherry Brook Zoo, until revisions to the Municipal Development Plan
affecting this area, which shall include public consultation, is enacted by Council.
Question being taken, the motion was carried with Deputy Mayor Chase
and Councillors Killen, McGuire and Titus voting nay.
12.5 Avocat municipal : Resolution afferente a un moratoire relatif a
I'amenagement des zones du chemin Sandy Point.
Proposition du conseiller Sullivan
Appuyee par le conseiller Farren
RESOLU que la resolution adoptee par le conseil
communal le 22 juin 2009 concernant un moratoire relatif a I'amenagement des zones
du chemin Sandy Point attenantes au parc Rockwood soit, par Ies presentes, annulee;
et
RESOLU qu'un moratoire soit, par Ies presentes,
impose au moment de la construction de tout batiment sur Ies terrains appartenant a la
municipalite dans la zone du chemin Sandy Point attenante au parc Rockwood, a
1'exception du terrain de golf du parc Rockwood, du champ d'exercices de golf aquatique
et du Zoo Cherry Brook, jusqu'a ce que I'adoption des revisions relatives au plan
d'amenagement municipal touchant cette zone, et devant faire l'objet de consultations
publiques, soit prise par le conseil.
A Tissue du vote, la proposition est adoptee. Le maire suppleant Chase
ainsi que Ies conseillers Killen, McGuire et Titus votent contre la proposition.
11. Submissions by Council Members
11.1 Safer Communities and Neighbourhood Legislation Task Force (Councillor
Snook)
On motion of Councillor Titus
Seconded by Councillor McGuire
RESOLVED that item 11.1 Safer Communities and
Neighbourhood Legislation Task Force (Councillor Snook) be tabled until the next
meeting of Council.
Question being taken, the motion was carried.
11. Interventions des membres du conseil
11.1 Groupe de travail sur la legislation relative a la securite dans les
collectivites et les quartiers (conseiller Snook)
Proposition du conseiller Titus
Appuyee par le conseiller McGuire
RESOLU que le point 11.1 Groupe de travail sur la
legislation relative a la securite dans Ies collectivites et Ies quartiers (conseiller Snook),
soit reporte au prochain conseil.
A Tissue du vote, la proposition est adoptee.
11.2 Safeguarding Monuments and Public Spaces (Councillor Killen)
On motion of Councillor Killen
Seconded by Councillor Sullivan
RESOLVED that Council consider strengthening
whatever by-laws exist that safeguard monuments and public spaces, specifically that
sitting, standing, skate-boarding and/or other activities be prohibited on monuments; that
signage be erected that indicates such prohibitions; that consideration be given to some
form of general prohibition on loitering, the details to be provided in a report on the issue
developed by the City Manager in consultation with the City Solicitor and with the police.
Question being taken, the motion was carried.
11.2 Protection des monuments et des lieux publics (conseiller Killen)
Proposition du conseiller Killen
Appuyee par le conseiller Sullivan
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RESOLU que le conseil doive envisager le
renforcement des arretes existants, quels qu'ils soient, relatifs a la protection des
monuments et des lieux publics, en particulier concernant ('interdiction de s'asseoir, de
monter, de pratiquer la planche a roulettes ou toute autre activite sur les monuments;
('installation de panneaux indiquant lesdites interdictions; la possibilite d'interdire toute
forme de flanage et de mendicite, dont les details devront faire ('objet d'un rapport
specifique elabore par le directeur general en consultation avec I'avocat municipal et la
police.
A Tissue du vote, la proposition est adoptee.
(Councillor Court withdrew from the meeting)
11.3 Requesting Clarification on the Status of Wellington Row (Councillor Killen)
On motion of Councillor Killen
Seconded by Councillor Sullivan
RESOLVED that the Acting City Manager provide a
verbal explanation to Council on the status of Wellington Row in the context of current
proposals being developed for the Peel Plaza Project, as well as a general overview of
the policies and procedures currently in place that ensure protection of that streetscape
as well as engagement with the public regarding any future development, either that
which is currently under consideration or any that might arise in the future.
Question being taken, the motion was carried.
The Acting City Manager stated that in March of 2008 the previous Council adopted
what was termed An Action Plan for Peel Plaza. He noted that this plan was very
specific in that it identified a series of proposed actions with respect to Peel Plaza. Mr.
Woods explained that significant public consultations were held prior to the Action Plan
for Peel Plaza being adopted. He remarked that the following changes were made as a
result of the public consultations: the relocation of Police Headquarters; the transfer of
the parking garage to the Sewell street; increased emphasis on pedestrian ways and
green-space; the inclusion of significant public places including the potential for an art
park; a change in the pedway connection; preservation of the CFBC building and
Synagogue; retention of the street fronts on Wellington Row; rehabilitation of the Art
Centre; limiting the width of the Union street traffic corridor; and application guidelines.
Mr. Woods outlined the decision points that Common Council will make as part of the
Peel Plaza project. He noted that currently the project is awaiting the final approval of
the memorandum of understanding with the Province of New Brunswick regarding the
cost sharing structure for the project.
Mr. Woods explained that the Request for Proposals (RFP) have been issued to three
short-listed vendors. He provided details surrounding the contents of the RFP noting that
public consultation will continue to be part of the requirement. He stated that the
submission deadline for the RFP is November 27, 2009, noting that subsequent to
receiving the RPF, staff will return to Council with a comprehensive review of the three
proposals, including the financial, design and engineering aspects, any value-added
proposals, and including an explanation as to how the preferred proponent would
address all of those as part of a comprehensive package. He stated that staff will consult
with Deloitte and Touche prior to making a recommendation to Council.
Responding to a question with respect to Wellington Row, Mr. Woods stated that the
streetscape will be unchanged by the widening of the street. He explained that the
synagogue and two of the" jellybean" buildings belong to the City and that any decisions
about their future will not be considered until after the preferred proponent is chosen. He
remarked that the developer would be required to maintain the "jellybean" buildings'
facades and noted that the City may have an option on the third "jellybean" building. Mr.
Woods stated that if the preferred proponent does not have a proposal for development
for some of the buildings on Wellington Row, the City will then open up development to
other organizations. He remarked that both private developers and non-profit
organizations have expressed interest in the buildings on Wellington Row.
Mr. Woods explained that two buildings at the corner of Wellington Row and Union
Street could be demolished to widen the street, if necessary. He stated that both
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buildings, owned by the City, are vacant, and that they share a support wall which
necessitates removing both.
Mr. Woods explained that as a result of public consultation the police station was moved
south, necessitating an underground access between the police station and the justice
building. He stated that the underground access will affect the front steps of the arts
centre, noting that four to six steps will be below grade as Hazen Avenue is raised to
accommodate the tunnel.
Mr. Woods explained that the memorandum of understanding between the City and the
provincial government includes a substantial portion of the capital cost of the
development, including the ongoing cost related to the shared detention facility. He
explained that the staff members who are assigned to the Peel Plaza project report to a
steering committee, which receives its direction from Common Council. He concluded
by stating that all decisions regarding Peel Plaza are made by Council in the public
forum and he responded to questions posed by Council members.
(Le conseiller Court quitte la reunion.)
11.3 Demande de precision concernant le statut de la rue Wellington (conseiller
Killen)
Proposition du conseiller Killen
Appuyee par le conseiller Sullivan
RESOLU que le directeur general par interim
fournisse une explication orale au conseil sur le statut de la rue Wellington s'agissant
des propositions en cours de developpement relatives au Projet de la place Peel, ainsi
qu'une presentation generale des politiques et procedures actuellement mises en place
pour garantir la protection du paysage de la rue, et de 1'engagement envers le public
concernant tout amenagement futur, quel qu'il soit, presentement en consideration ou
susceptible de 1'etre a I'avenir.
A Tissue du vote, la proposition est adoptee.
Le directeur general par interim explique qu'en mars 2008, le conseil precedent avait
adopte un « Plan d'action pour la place Peel II ajoute qu'il s'agissait d'un plan
extremement specifique en ce sens qu'il comprenait une serie de propositions d'actions
relatives a la place Peel. M. Woods explique que des consultations publiques
consequentes ont ete menees avant la soumission du Plan d'action de la place Peel au
vote du conseil. II fait remarquer qu'a la suite des consultations publiques, les
changements suivants ont ete effectues : deplacement du quartier general du service de
police; transfert du parc de stationnement a la rue Sewell; accent sur les allees
pietonnes et les espaces verts; amenagement de places publiques significatives, dont la
possibilite d'un parc artistique; modification des passerelles du reseau pietonnier;
conservation de I'immeuble CFBC et de la synagogue; conservation des parapets sur la
rue Wellington; rehabilitation du Centre des arts; limitation de la largeur du couloir de
circulation sur la rue Union; et autres lignes directrices d'application.
M. Woods insiste sur les points de decision qui incomberont au conseil communal dans
le cadre du projet de place Peel. II indique que le projet est actuellement en attente de
I'approbation finale du protocole d'entente qui devra titre conclu avec la province du
Nouveau-Brunswick concernant le systeme de partage des couts du projet.
M. Woods explique qu'une demande de propositions (DP) a ete envoyee aux trois
fournisseurs retenus en selection finale. II donne des details sur le contenu de la DP en
expliquant que les consultations publiques resteront obligatoires. II indique que le delai
de soumission des propositions est fixe au 27 novembre 2009. Le personnel effectuera
une analyse complete des trois propositions, une fois regues, qu'il transmettra au
conseil. Cette analyse abordera les aspects financiers, de conception et d'ingenierie,
ainsi que toute proposition a valeur ajoutee, et stipulera la proposition retenue, ainsi que
la fagon dont celle-ci repond a 1'ensemble des aspects abordes. II indique que le
personnel consultera Deloitte & Touche avant toute recommandation au conseil.
En reponse a une question relative a la rue Wellington, M. Woods indique que le
paysage de la rue ne sera pas affecte par I'elargissement de la rue. II explique que la
synagogue et les deux batiments en forme de « haricot » appartiennent a The City of
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Saint John et que toute decision relative a leur devenir ne sera prise qu'apres le choix de
la proposition finale. II ajoute que le promoteur serait responsable de 1'entretien de la
fagade des batiments en forme de « haricot » et que The City of Saint John reserve son
choix pour le troisieme batiment en forme de « haricot M. Woods indique que si la
proposition finale retenue ne propose pas d'amenagement pour certains batiments de la
rue Wellington, The City of Saint John cherchera a obtenir de telles propositions aupres
d'autres organismes. 11 fait remarquer que des promoteurs prives et des organisations
sans but Iucratif ont tous deux exprime Ieur interet dans Ies batiments de la
rue Wellington.
M. Woods explique qu'il est possible que deux batiments situes au coin des rues
Wellington et Union soient demolis, le cas echeant. II indique que ces deux batiments,
qui sont vacants et appartiennent a The City of Saint John, possedent un mur porteur
commun, d'ou la necessite de Ies demolir tous Ies deux.
M. Woods explique qu'en accord avec Ies consultations publiques, le poste de police a
ete deplace plus au sud, et qu'un acces souterrain entre le poste de police et le palais
de justice est desormais requis. II indique que I'acces souterrain aura une incidence sur
1'escalier d'entree du Centre des arts, puisqu'en raison de la construction du tunnel, six
marches (au lieu de quatre actuellement) se trouveront desormais au-dessous du sol
une fois le rehaussement de I'avenue Hazen effectue.
M. Woods explique que le protocole d'entente conclu entre The City of Saint John et le
gouvernement provincial comprend une part substantielle du cout des investissements
relatifs a I'amenagement, y compris Ies couts permanents inherents a I'etablissement de
detention a gouvernance paritaire. II explique que Ies membres du personnel qui sont
affectes au rapport relatif au projet de la place Peel dependent d'un comite directeur, qul
depend lui-meme du conseil communal. En conclusion, it indique que 1'ensemble des
decisions concernant la place Peel sont prises par le conseil sur la place publique et
repond aux questions posees par Ies membres du conseil.
11.4 Fairville Boulevard Area: Beautification Through Landscaping
Development and Enhancement (Councillor McGuire)
On motion of Councillor McGuire
Seconded by Councillor Titus
RESOLVED that the Acting City Manager submit a
report to Council in one month's time outlining the opportunities and possibilities for a
beautification plan for the Fairville Boulevard Area to be included as part of the Planning
Department's work-plan for the West Saint John Retail Development Corridor.
Question being taken, the motion was carried.
11.4 Secteur du boulevard Fairville : Embellissement par I'amenagement
paysager et des ameliorations (conseiller McGuire)
Proposition du conseiller McGuire
Appuyee par le conseiller Titus
RESOLU que le directeur general par interim
soumette au conseil, dans un delai d'un mois, un rapport exposant Ies opportunites et
possibilites existantes en matiere d'embellissement de la zone du boulevard Fairville et
pouvant titre incluses dans le plan de travail du service de l'urbanisme relatif a
I'amenagement commercial a Saint John Ouest.
A Tissue du vote, la proposition est adoptee.
13. Committee Reports
13.1 Planning Advisory Committee
On motion of Councillor Farren
Seconded by Councillor McGuire
RESOLVED that Common Council accept a cash-
in-lieu Land for Public Purposes dedication for the proposed Tentative John Law
Corporation and Doreen Maclntosh Subdivision as well as assent to any necessary
municipal services or public utility easements.
Question being taken, the motion was carried.
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13. Rapports deposes par les comites
13.1 Comite consultatif d'urbanisme
Proposition du conseiller Farren
Appuyee par le conseiller McGuire
RESOLU que le conseil communal accepte une
compensation monetaire contre I'affectation du terrain d'utilite publique relativement au
Iotissement John Law Corporation et Doreen Maclntosh propose, ainsi que I'autorisation
de toutes servitudes exigees aux fins des services municipaux ou publics.
A Tissue du vote, la proposition est adoptee.
13.2 Saint John Parking Commission: Parking Meter By-Law Amendment -
Princess Street
On motion of Councillor Titus
Seconded by Councillor McGuire
RESOLVED that the by-law entitled "A By-Law to
Amend a By-Law with Respect to Parking Zones and the Use of Parking Meters and Pay
and Display Machines" enacted on the 15th day of March, 2004, amended by deleting
Princess Street, Charlotte Street to Germain Street, Germain Street to Water Street,
under schedule "A" and adding Princess Street, Charlotte Street to Germain Street,
Germain Street to Prince William Street schedule "C", be read a first time
Question being taken, the motion was carried.
Read a first time by title, the by-law entitled "A By-Law to Amend a By-Law with Respect
to Parking Zones and the Use of Parking Meters and Pay and Display Machines"
On motion of Councillor Titus
Seconded by Councillor McGuire
RESOLVED that the by-law entitled "A By-Law to
Amend a By-Law with Respect to Parking Zones and the Use of Parking Meters and Pay
and Display Machines" enacted on the 15th day of March, 2004, amended by deleting
Princess Street, Charlotte Street to Germain Street, Germain Street to Water Street,
under schedule "A" and adding Princess Street, Charlotte Street to Germain Street,
Germain Street to Prince William Street schedule "C", be read a second time.
Question being taken, the motion was carried.
Read a second time by title, the by-law entitled "A By-Law to Amend a By-Law with
Respect to Parking Zones and the Use of Parking Meters and Pay and Display
Machines"
13.2 Commission sur le stationnement de Saint John : Modifications apportees
a I'arrete sur les parcometres de la rue Princess
Proposition du conseiller Titus
Appuyee par le conseiller McGuire
RESOLU que I'arrete intitule « Arrete modifiant
I'arrete concernant les zones de stationnement et ('utilisation de parcometres et de
systemes de paiement a console d'affichage » edicte le 15 mars 2004, modifie en
remplagant les rues Princess et Charlotte par la rue Germain, et la rue Germain par la
rue Water a I'annexe A, et en ajoutant les rues Princess et Charlotte a la rue Germain, et
la rue Germain a la rue Prince William a I'annexe C, fasse ('objet d'une premiere lecture.
A Tissue du vote, la proposition est adoptee.
Premiere lecture par titre de I'arrete intitule « Arrete modifiant I'Arrete concernant les
zones de stationnement et ('utilisation de parcometres et des horodateurs
Proposition du conseiller Titus
Appuyee par le conseiller McGuire
RESOLU que I'arrete intitule « Arrete modifiant
I'Arrete concernant les zones de stationnement et ('utilisation des parcometres et des
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horodateurs » edicte le 15 mars 2004, modifie en remplagant les rues Princess et
Charlotte par la rue Germain, et la rue Germain par la rue Water a I'annexe A, et en
ajoutant Ies rues Princess et Charlotte a la rue Germain, et la rue Germain a la
rue Prince William a I'annexe C, fasse I'objet d'une deuxieme lecture.
A I'issue du vote, la proposition est adoptee.
Deuxieme lecture par titre de I'arrete intitule « Arrete modifiant I'Arrete concernant Ies
zones de stationnement et ('utilisation des parcometres et des horodateurs
13.3 Saint John Industrial Parks: Capital Reallocation
On motion of Councillor Farren
Seconded by Councillor McGuire
RESOLVED the report from Saint John Industrial
Parks entitled Capital Reallocation Saint John Industrial Parks be received for
information.
Question being taken, the motion was carried.
13.3 Pares industriels de Saint John : Reattribution des fonds
Proposition du conseiller Farren
Appuyee par le conseiller McGuire
RESOLU que le rapport des Pares industriels de
Saint John intitule Reattribution des fonds des pares industriels de Saint John, soit
accepte a titre informatif.
A I'issue du vote, la proposition est adoptee.
14. Consideration of Issues Separated from Consent Agenda
14.1 Saint John Heritage Development Board
On motion of Councillor Killen
Seconded by Councillor Farren
RESOLVED that the letter from the Saint John
Heritage Development board entitled Wellington Row be referred to the Acting City
Manager.
Question being taken, the motion was carried.
14. Etude des sujets ecartes des questions soumises a I'approbation du
conseil
14.1 Conseil d'amenagement du patrimoine de Saint John
Proposition du conseiller Killen
Appuyee par le conseiller Farren
RESOLU que la lettre du Conseil d'amenagement
du patrimoine de Saint John intitulee Rue Wellington soit transmise au directeur general
par interim.
A I'issue du vote, la proposition est adoptee.
14.2 Establishment of Permanent Positions
On motion of Councillor Sullivan
Seconded by Councillor Farren
RESOLVED that Common Council approve the
addition of the following five permanent positions as detailed in the submitted report
dated September 24, 2009: 1 Planner for the Planning and Development; 2
Superintendant positions for Saint John Water; 1 Buyer Position for Materials
Management; 1 Telecom Administrator for Information Technology.
Deputy Mayor Chase stated that he is against the motion due to the financial situation of
the City and he noted that he would be in agreement with adding the positions if the city
were to eliminate five equivalent positions from elsewhere in the establishment.
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Question being taken, the motion was carried with Councillors Higgins
and Chase voting nay.
14.2 Etablissement de postes permanents
Proposition du conseiller Sullivan
Appuyee par le conseiller Farren
RESOLU que le conseil communal approuve I'ajout
des cinq postes permanents suivants tels que decrits dans le rapport soumis en date du
24 septembre 2009 : un (1) urbaniste pour le service de I'urbanisme et du
developpement; deux (2) surintendants pour Saint John Water; un (1) acheteur pour le
service Gestion de I'equipement; un (1) administrateur des telecommunications pour le
service Technologies de ('information.
Le maire suppleant Chase declare qu'il est contre la motion en raison de la situation
financiere de la ville et it ajoute qu'il serait d'accord pour valider ces postes si The City of
Saint John supprimait cinq postes equivalents ailleurs, au sein de la ville.
A ('issue du vote, la proposition est adoptee. Le maire suppleant Chase
ainsi que le conseiller Higgins votent contre la proposition.
15. General Correspondence
15. Correspondance generale
16. Adjournment
The Mayor declared the meeting adjourned at 6:15 p.m.
16. Levee de la seance
Le maire declare que la seance est levee a 18 h 15.
Mayor/maire
Common Clerk/greffiere communale