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2008-09-02_Minutes--Procès-verbal 93-649 COMMON COUNCIL / CONSEIL COMMUNAL SEPTEMBER 2, 2008/LE 2 SEPTEMBRE 2008 COMMON COUNCIL MEETING – THE CITY OF SAINT JOHN CITY HALL – SEPTEMBER 2, 2008 5:30 P.M. present Deputy Mayor Chase and Councillors Court, Farren, Higgins, Killen, McGuire, Mott, Snook, Sullivan, and Titus - and - P. Woods, Deputy City Manager; J. Nugent, City Solicitor; Greg Yeomans, Commissioner of Finance and Treasurer; P. Groody, Commissioner of Municipal Operations; K. Forrest, Commissioner of Planning and Development; W. Edwards, Commissioner of Buildings and Inspection Services; B. Connell, Staff Sergeant; M. Gillan, Deputy Fire Chief; J. Taylor, Assistant Common Clerk and V. Judge, Administrative Assistant SÉANCE DU CONSEIL COMMUNAL DE THE CITY OF SAINT JOHN À L'HÔTEL DE VILLE, Le 2 SEPTEMBRE 2008 à 17 h 30 Sont présents : le maire suppléant Chase et les conseillers Court, Farren, Higgins, Killen, McGuire, Mott, Snook, Sullivan et Titus et P. Woods, directeur général adjoint; J. Nugent, avocat municipal; Greg Yeomans, commissaire aux finances et trésorier; P. Groody, commissaire aux opérations municipales; K. Forrest, commissaire à l'urbanisme et au développement; W. Edwards, commissaire aux services d'inspection et des bâtiments; B. Connell, sergent; M. Gillan, chef du service d'incendie; J. Taylor, greffier communal adjoint et V. Judge, adjointe administrative. 1. Call To Order – Prayer Deputy Mayor Chase called the meeting to order and Monsignor Henneberry offered the opening prayer. 1. Ouverture de la séance, suivie de la prière La séance est ouverte par le maire suppléant Chase. Mgr Henneberry récite la prière d'ouverture. 2. Approval of Minutes On motion of Councillor Titus Seconded by Councillor McGuire RESOLVED that the minutes of the meeting of Common Council, held on August 18, 2008, be approved with the following corrections: Item 9.3, Councillor Killen abstained from the vote; Item 12.2 section number 4, the date th is April 30, 2011; Item 13.1, Councillor Killen voted nay and Councillor Mott voted in the affirmative. Question being taken, the motion was carried. 2. Approbation du procès-verbal Proposition du conseiller Titus Appuyée par le conseiller McGuire RÉSOLU que le procès-verbal de la séance du conseil communal du 18 août 2008 soit adopté moyennant l'exécution des corrections suivantes : point 9.3, le conseiller Killen s'est abstenu de voter; point 12.2, dans l'article o n 4, la date est le 30 avril 2011; point 13.1, le conseiller Killen vote contre la proposition, et le conseiller Mott vote en faveur de la proposition. 93-650 COMMON COUNCIL / CONSEIL COMMUNAL SEPTEMBER 2, 2008/LE 2 SEPTEMBRE 2008 À l'issue du vote, la proposition est adoptée. 3. Approval of Agenda On motion of Councillor Titus Seconded by Councillor McGuire RESOLVED that the agenda of this meeting be approved with the addition of 13.4 Nominating Committee; and 10.3 Minimum Property Standards By-Law Third Reading. Question being taken, the motion was carried. On motion of Councillor Titus Seconded by Councillor McGuire RESOLVED that Item 13.1, 2007 Audited Financial Statements be moved forward on the agenda. Question being taken, the motion was carried. 3. Adoption de l'ordre du jour Proposition du conseiller Titus Appuyée par le conseiller McGuire RÉSOLU que l'ordre du jour de la présente séance soit adopté, moyennant l'ajout des points 13.4, Comité des candidatures, et 10.3, Troisième lecture de l'Arrêté sur les normes minimales régissant les résidences. À l'issue du vote, la proposition est adoptée. Proposition du conseiller Titus Appuyée par le conseiller McGuire RÉSOLU que le point 13.1, États financiers vérifiés de 2007, soit avancé dans l'ordre du jour. À l'issue du vote, la proposition est adoptée. 13. Committee Reports 13.1 2007 Audited Financial Statements On motion of Deputy Mayor Chase Seconded by Councillor Titus RESOLVED that the audited financial statements of The City of Saint John General Fund, Water and Sewerage Fund and the Reserve and Trust Funds for the year ended December 31, 2007 be approved. Question being taken, the motion was carried. 13. Rapports déposés par les comités 13.1 États financiers vérifiés de 2007 Proposition du maire suppléant Chase Appuyée par le conseiller Titus RÉSOLU que les états financiers vérifiés de The City of Saint John, relatifs au fonds d'administration générale, au fonds du réseau d'aqueduc et d'égouts et aux fonds en fiducie et de réserve pour l'exercice terminé le 31 décembre 2007, soient approuvés. À l'issue du vote, la proposition est adoptée. 7. Proclamation 7.1 Deputy Mayor Chase proclaimed Thursday, September 4, 2008 as United Way Day. 93-651 COMMON COUNCIL / CONSEIL COMMUNAL SEPTEMBER 2, 2008/LE 2 SEPTEMBRE 2008 7. Proclamation 7.1 Le maire suppléant Chase déclare que le 4 septembre 2008 est la « Journée Centraide ». 4. Disclosures of Conflict of Interest 4. Divulgations de conflits d'intérêts 5. Consent Agenda 5.1 That the letter from the Seniors’ Resource Centre thanking Council for funding be received for information. 5.2 That the letter from the Amalgamated Transit Union inviting Council to their location at 951 Fairville Boulevard be received for information. 5.3 That as recommended by the City Manager: 1. The City of Saint John enter into the “Option for Easement for Cathodic Protection System” agreement and subsequently, the Easement for Cathodic Protection agreement with Emera Brunswick Pipeline Company Ltd. in the form and upon the terms and conditions attached to the submitted report for property having PID number 55189609; and 2. That the Mayor and Common Clerk be authorized to execute the Option for Easement for Cathodic Protection System agreement and initial the ‘Lump Sum Payment Option’. 5.4 See 14.2 5.5 That as recommended by the City Manager, Proposal 2008-081601P First Responder and Emergency Medical Responder Training and Certification be awarded to H.E.L.P. Educational Services Limited at the price of $42,633. plus HST (which includes the dedicated Train the Trainer option) and that staff be authorized to issue a purchase order. 5.6 That as recommended by the City Manager, Contract 2008 – 7: Gault Road Wastewater Pumping Station – Electrical Upgrade, be awarded to the low tenderer, O’Brien Electric Co. Ltd., at the tendered price of $79,100 as calculated based upon estimated quantities, and further that the Mayor and Common Clerk be authorized to execute the necessary contract documents. 5.7 That as recommended by the City Manager, Contract 2008 – 23: Rockwood Park Interpretation Centre Wastewater Pumping Station – Electrical Upgrade, be awarded to the low tenderer, O’Brien Electric Co. Ltd., at the tendered price of $89,270 as calculated based upon estimated quantities, and further that the Mayor and Common Clerk be authorized to execute the necessary contract documents. 5.8 That as recommended by the City Manager, Contract 2008 – 6: Lancaster Lagoon Cell #2 Biosolids Removal and Dewatering, be awarded to the low tenderer, Newalta Industrial Services at the tendered price of $128,500 as calculated based upon estimated quantities, and further that the Mayor and Common Clerk be authorized to execute the necessary contract documents. 5.9 See 14.3 5.10 That as recommended by the City Manager: 1. Common Council schedule the public hearings for the Section 39 amendment applications of Greendale Holdings Ltd. (661 Dever Road), and David Lyttle (127-129 Bayside Drive) for Monday, September 29, 2008 at 7:00 p.m. in the Council Chamber, and refer the applications to the Planning Advisory Committee for report and recommendation; and 2. Common Council cancel the September 15, 2008 public hearing for the rezoning application of Canadian Tire Real Estate (861-891 Fairville Boulevard) and schedule a 93-652 COMMON COUNCIL / CONSEIL COMMUNAL SEPTEMBER 2, 2008/LE 2 SEPTEMBRE 2008 new public hearing for Monday, September 29, 2008 at 7:00 p.m. in the Council Chamber. 5.11 That as recommended by the City Manager, Common Council advise the Department of Transportation of the Province of New Brunswick that The City of Saint John is prepared to contribute $114,000 to the upgrading of Clover Valley Road on the basis that the City’s investment is matched by the Province. 5.12 That as recommended by the City Manager, Common Council authorize the transfer of $200,000 from within the 2008 general fund capital budget to the Heritage Grant Program. 5.13 That as recommended by the City Manager, Common Council authorize the transfer of title to a property identified as PID number 55141857 from the Province of New Brunswick to The City of Saint John for the sum of $1 and that the Mayor and Common Clerk be authorized to sign all related documents. 5.14 That the letter from the Saint John Fire Fighters’ Association regarding disabled employees be referred to the City Manager and to the City Solicitor. 5.15 That the letter from Vi Matheson regarding lighting for Prince Street West be referred to the Power Commission of the City of Saint John. 5.16 That as recommended by the City Manager, employee #4172 be retired on the Order of Council as per Section 12(1)(d) of The City of Saint John Pension Act provided that The City of Saint John receives written confirmation that it is the wish of employee #4172 to retire under the Heart and Lung Act effective August 29, 2008. On motion of Councillor Titus Seconded by Councillor Snook RESOLVED that the recommendation set out for each consent agenda item respectively, with the exception of Item 5.4 Traffic Signals at Intersection of Rothesay Avenue and Broadway Avenue and Item 5.9 Sale of Portion of Highland Street, which have been identified for debate, be adopted. Question being taken, the motion was carried. 5. Questions soumises à l'approbation du conseil 5.1 Que la lettre du centre de ressources des aînés remerciant le conseil pour son appui financier soit acceptée à titre informatif. 5.2 Que la lettre du Syndicat uni du transport conviant les membres du conseil à visiter son installation située au 951, boulevard Fairville, soit acceptée à titre informatif. 5.3 Que, comme le recommande le directeur général : 1. The City of Saint John conclue un contrat d'« option de servitude relatif au système anti-corrosion par polarisation cathodique » et, subséquemment, un contrat relatif à une servitude entre elle-même et Emera Brunswick Pipeline Company Ltd., conformément à la forme et aux conditions stipulées dans le rapport présenté relativement au bien-fonds portant le NID 55189609; 2. le maire et la greffière communale soient autorisés à signer le contrat d'option de servitude relatif au système anti-corrosion par polarisation cathodique et à parapher le mode de paiement de la somme globale. 5.4 Voir le point 14.2. 5.5 Que, comme le recommande le directeur général, le contrat pour la formation et la certification des premiers intervenants et des premiers intervenants médicaux o d'urgence, relatif à l'appel d'offres n 2008-081601P, soit accordé à H.E.L.P. Educational Services Limited, au prix de 42 633 $, TVH en sus (qui comprend l'option Formation spécialisée des formateurs), et que le personnel soit autorisé à émettre un bon de commande. 93-653 COMMON COUNCIL / CONSEIL COMMUNAL SEPTEMBER 2, 2008/LE 2 SEPTEMBRE 2008 5.6 Que, comme le recommande le directeur général, le contrat n o 2008-7 relatif à l'amélioration du système électrique du poste de pompage des eaux usées situé sur le chemin Gault soit accordé au soumissionnaire le moins-disant, O’Brien Electric Co. Ltd., au prix offert de 79 100 $, établi à partir de quantités estimatives, et que le maire et la greffière communale soient autorisés à signer les documents contractuels nécessaires. o 5.7 Que, comme le recommande le directeur général, le contrat n 2008-23 relatif à l'amélioration du système électrique du poste de pompage des eaux usées du centre d'interprétation du parc Rockwood soit accordé au soumissionnaire le moins-disant, O’Brien Electric Co. Ltd., au prix offert de 89 270 $, établi à partir de quantités estimatives, et que le maire et la greffière communale soient autorisés à signer les documents contractuels nécessaires. o 5.8 Que, comme le recommande le directeur général, le contrat n 2008-6 relatif à la o cellule n 2 du bassin hydrographique Lancaster, pour l'enlèvement et le séchage de biosolides, soit accordé au soumissionnaire le moins-disant, Newalta Industrial Services, au prix offert de 128 500 $, établi à partir de quantités estimatives, et que le maire et la greffière communale soient autorisés à signer la documentation contractuelle requise. 5.9 Voir le point 14.3. 5.10 Que, comme le recommande le directeur général : 1. le conseil communal fixe la date d'audience publique au 29 septembre 2008, à 19 h, dans la salle du conseil, relativement aux demandes de modification des conditions imposées par l'article 39 déposées par Greendale Holdings Ltd. (661, chemin Dever) et David Lyttle (127-129, promenade Bayside), et qu'il transmette les demandes au Comité consultatif d'urbanisme aux fins de présentation d'un rapport et de recommandations; 2. le conseil communal annule l'audience publique du 15 septembre 2008 relativement à la demande de rezonage de Canadian Tire Real Estate (861-891, boulevard Fairville) et fixe une nouvelle date d'audience publique au lundi 29 septembre 2008, à 19 h, dans la salle du conseil. 5.11 Que, comme le recommande le directeur général, le conseil communal avise le ministère des Transports de la province du Nouveau-Brunswick que The City of Saint John est prête à verser la somme de 114 000 $ pour l'amélioration du chemin Clover Valley, pourvu que la province injecte un montant équivalent. 5.12 Que, comme le recommande le directeur général, le conseil communal autorise le transfert de 200 000 $, provenant du budget général d'immobilisations de 2008, aux fins du Programme de conservation du patrimoine. 5.13 Que, comme le recommande le directeur général, le conseil communal autorise le transfert de titre de la propriété portant le NID 55141857 de la province du Nouveau- Brunswick à The City of Saint John pour la somme de 1 $, et que le maire et la greffière communale soient autorisés à signer tous les documents connexes. 5.14 Que la lettre de l'Association des pompiers de Saint John relative aux employés invalides soit transmise au directeur général et à l'avocat municipal. 5.15 Que la lettre de Vi Matheson relative à l'éclairage de la rue Prince Ouest soit transmise au comité de la Commission d'énergie. o 5.16 Que, comme le recommande le directeur général, l'employé n 4172 soit mis à la retraite sur l'ordre du conseil, conformément à l'alinéa 12(1)d) de la Loi sur le régime de retraite de la ville de Saint John, pourvu que The City of Saint John reçoive une confirmation écrite que cet employé souhaite prendre sa retraite en vertu de la Heart and Lung Act (loi sur le cœur et les poumons), à compter du 29 août 2008. Proposition du conseiller Titus Appuyée par le conseiller Snook RÉSOLU que la ou les recommandations formulées pour chacune des questions soumises à l'approbation du conseil, à l'exception des points 5.4, Feux de circulation à l'intersection des avenues Rothesay et Broadway, et 5.9, Vente d'une partie de la rue Highland, qui ont été sélectionnés aux fins de discussion, soient adoptées. À l'issue du vote, la proposition est adoptée. 93-654 COMMON COUNCIL / CONSEIL COMMUNAL SEPTEMBER 2, 2008/LE 2 SEPTEMBRE 2008 6. Members Comments Council members commented on various community events. 6. Commentaires présentés par les membres Les membres du conseil s'expriment sur diverses activités communautaires. 7. Proclamation 7.2 Deputy Mayor Chase proclaimed the week of September 7 through September 14, 2008 as Equal Parents’ Week and September 10, 2008 as Equal Parents’ Day. 7. Proclamation 7.2 Le maire suppléant Chase déclare que la semaine du 7 au 14 septembre 2008 est la Semaine de l'égalité des parents, et que le 10 septembre 2008 est la Journée de l'égalité des parents. 8. Delegations/Presentations 8.1 Enterprise Saint John Presentation Referring to a submitted presentation entitled Energizing Sustainable Communities, Bob Manning, Chair of Enterprise Saint John and Benefits Blueprint Phase I, and David Hardy of Hardy Stevenson & Associates, updated Council on the Benefits Blueprint. 8. Délégations et présentations 8.1 Présentation d'Entreprise Saint John Faisant référence à une présentation antérieure intitulée L'énergie des communautés durables, Bob Manning, président d'Enterprise Saint John et de la phase 1 de l'initiative Prévision d'avantages, et David Hardy, de Hardy Stevenson & Associates, mettent le conseil au courant de l'initiative Prévision d'avantages. 9. Public Hearings 7:00 P.M. 9.1(a) Withdrawal of Application for 25-35 Bentley Street On motion of Councillor Titus Seconded by Councillor Sullivan RESOLVED that the letter from Amanda Dupuis requesting to withdraw the application for the proposed development of 25-35 Bentley Street be accepted. Question being taken, the motion was carried. On motion of Councillor Titus Seconded by Councillor McGuire RESOLVED that the application for the proposed zoning by-law amendment for the property located at 25-35 Bentley Street be received for information. Question being taken, the motion was carried. 9. Audiences publiques à 19 h 9.1a) Retrait de la demande de rezonage relative au 25-35, rue Bentley Proposition du conseiller Titus Appuyée par le conseiller Sullivan RÉSOLU que la lettre d'Amanda Dupuis, requérant le retrait de la demande relative au projet d'aménagement de la propriété située au 25- 35, rue Bentley, soit acceptée. À l'issue du vote, la proposition est adoptée. Proposition du conseiller Titus Appuyée par le conseiller McGuire RÉSOLU que la demande relative au projet de modification de l'Arrêté de zonage de la propriété située au 25-35, rue Bentley soit acceptée à titre informatif. À l'issue du vote, la proposition est adoptée. 93-655 COMMON COUNCIL / CONSEIL COMMUNAL SEPTEMBER 2, 2008/LE 2 SEPTEMBRE 2008 9.2(a) Proposed Municipal Plan and Section 39 Amendment 443 Boars Head Road 9.2(b) Municipal Plan and Section 39 Amendment The Assistant Common Clerk advised that the necessary advertising was completed with regard to the proposed Municipal Plan and Section 39 Amendment amending Section 3.4.4 of the Millidgeville Secondary Plan (DEVELOPMENT AREA DESIGN GUIDELINES – Projects and Proposals – Development Area D: Boars Head Road) by adding the following sentence at the end of the second paragraph under the heading “Development Theme/Character”: “Apartments may also be developed on the parcel of land located at 443 Boars Head Road (PID 00449553.)” and Amending the Section 39 conditions imposed on the September 12, 1988 rezoning of the subject property located at 443 Boars Head Road, also identified as PID Number 00449553, to permit the revised proposal. No written objections were received. Consideration was also given to a report from the Planning Advisory Committee submitting a copy of Planning staff's report considered at its August 26, 2008 meeting at which the Committee decided to recommend approval as set out in the staff recommendation to approve the proposed Municipal Plan and Section 39 amendments of a parcel of land located at 443 Boars Head Road as described above with Section 39 conditions. The Deputy Mayor called for members of the public to speak against the re-zoning with no one presenting. The Deputy Mayor called for members of the public to speak in favour of the re-zoning with no one presenting. On motion of Councillor Titus Seconded by Councillor Killen RESOLVED that the by-law entitled "A Law to Amend the Municipal Plan By-law" amending Section 3.4.4 of the Millidgeville Secondary Plan (DEVELOPMENT AREA DESIGN GUIDELINES – Projects and Proposals – Development Area D: Boars Head Road) by adding the following sentence at the end of the second paragraph under the heading “Development Theme/Character”: “Apartments may also be developed on the parcel of land located at 443 Boars Head Road (PID 00449553.)”, be read a first time. Question being taken, the motion was carried. Read a first time by title, the by-law entitled, "A Law to Amend the Municipal Plan By- law". On motion of Councillor Titus Seconded by Councillor Killen RESOLVED that the by-law entitled "A Law to Amend the Municipal Plan By-law" amending Section 3.4.4 of the Millidgeville Secondary Plan (DEVELOPMENT AREA DESIGN GUIDELINES – Projects and Proposals – Development Area D: Boars Head Road) by adding the following sentence at the end of the second paragraph under the heading “Development Theme/Character”: “Apartments may also be developed on the parcel of land located at 443 Boars Head Road (PID 00449553.)”, be read a second time. Question being taken, the motion was carried. 93-656 COMMON COUNCIL / CONSEIL COMMUNAL SEPTEMBER 2, 2008/LE 2 SEPTEMBRE 2008 Read a second time by title, the by-law entitled, "A Law to Amend the Municipal Plan By- law". On motion of Councillor Titus Seconded by Councillor McGuire RESOLVED that Council amend the Section 39 conditions imposed on the September 12, 1988 rezoning of the subject property located at 443 Boars Head Road, also identified as PID No. 00449553, to read as follows: a. Development of the site be in accordance with a detailed site plan, prepared by the developer and subject to the approval of the Development Officer, illustrating the location of all buildings, structures, parking areas, vehicular maneuvering areas, driveways, signs, landscaping, including a vegetated buffer between the subject site and the adjacent property at 435 Boars Head Road (PID Number 00049833) and other site features; b. All parking areas, vehicular maneuvering areas, driveways, and landscaped areas be enclosed with cast-in-place concrete curbs where necessary to facilitate proper site drainage and protect landscaping; c. Development of the site be in accordance with a detailed drainage plan, subject to the approval of the Chief City Engineer or his designate, including the installation of any necessary catch basins; d. Development of the site be in accordance with a storm drainage study demonstrating no net increase in storm drainage flow from the area, subject to the approval of the Department of Municipal Operations and Engineering, and that no building permit be issued for the development until such time as the plan has been approved; e. Development of the site be in accordance with a detailed servicing study, prepared by the developer’s engineering consultant and subject to the approval of the Chief City Engineer or his designate, ensuring that existing infrastructure capacities are adequate to service the proposed development; f. All main buildings be serviced by municipal water and sewer and underground public utilities; g. The façades of all main buildings be constructed in accordance with a detailed elevation plan prepared by the developer and subject to the approval of the Development Officer; h. All areas not occupied by buildings, parking areas and driveways be landscaped and all site improvements indicated on the approved site, landscaping and elevation plans be completed within one (1) year from the issuance of a building permit for the development. Question being taken, the motion was carried. 9.2a) Projet de modification du plan municipal et de l'article 39 relativement au 443, chemin Boars Head 9.2b) Demande de modification du plan municipal et de l'article 39 Le greffier communal adjoint indique que les avis requis ont été publiés relativement au projet de modification du plan municipal et de l'article 39 visant à modifier l'article 3.4.4 du Plan secondaire de Millidgeville (LIGNES DIRECTRICES RELATIVES À LA CONCEPTION DES SECTEURS D'AMÉNAGEMENT – projets et propositions relatifs au secteur d'aménagement « D » : chemin Boars Head) en ajoutant la phrase suivante à la suite du deuxième paragraphe sous la rubrique « Thématique et caractéristique de l'aménagement » : « Des immeubles d'habitation peuvent également être aménagés sur la parcelle de terrain (NID 00449553) située au 443, chemin Boars Head. » Modification des conditions imposées en vertu de l'article 39, le 12 septembre 1988, relativement au rezonage de la propriété en question située au 443, chemin Boars Head et portant le NID 00449553, pour permettre la présentation d'une proposition révisée. 93-657 COMMON COUNCIL / CONSEIL COMMUNAL SEPTEMBER 2, 2008/LE 2 SEPTEMBRE 2008 Aucune objection écrite n'a été reçue. Examen d'un rapport du Comité consultatif d'urbanisme, accompagné d'un exemplaire du rapport du personnel d'urbanisme, étudié lors de la réunion du 26 août 2008, à laquelle le comité a décidé de recommander l'approbation, telle qu'elle est rédigée dans la recommandation du personnel, du projet de modification du plan municipal et de l'article 39 visant une parcelle de terrain située au 443, chemin Boars Head, comme elle est décrite ci-dessus, conformément aux conditions prévues à l'article 39. Le maire suppléant invite le public à exprimer son opposition au projet de rezonage, mais personne ne prend la parole. Le maire suppléant invite le public à se prononcer en faveur du rezonage, mais personne ne prend la parole. Proposition du conseiller Titus Appuyée par le conseiller Killen RÉSOLU que l'arrêté intitulé « Arrêté modifiant l'arrêté portant sur l'adoption d'un plan municipal » visant à modifier l'article 3.4.4 du Plan secondaire de Millidgeville (LIGNES DIRECTRICES RELATIVES À LA CONCEPTION DES SECTEURS D'AMÉNAGEMENT – projets et propositions relatifs au secteur d'aménagement « D » : chemin Boars Head) en ajoutant la phrase suivante à la suite du deuxième paragraphe sous la rubrique « Thématique et caractéristique de l'aménagement » : « Des immeubles d'habitation peuvent également être aménagés sur la parcelle de terrain (NID 00449553) située au 443, chemin Boars Head », fasse l'objet d'une première lecture. À l'issue du vote, la proposition est adoptée. Première lecture par titre de l'arrêté intitulé « Arrêté modifiant l'arrêté portant sur l'adoption d'un plan municipal ». Proposition du conseiller Titus Appuyée par le conseiller Killen RÉSOLU que l'arrêté intitulé « Arrêté modifiant l'arrêté portant sur l'adoption d'un plan municipal » visant à modifier l'article 3.4.4 du Plan secondaire de Millidgeville (LIGNES DIRECTRICES RELATIVES À LA CONCEPTION DES SECTEURS D'AMÉNAGEMENT – projets et propositions relatifs au secteur d'aménagement « D » : chemin Boars Head) en ajoutant la phrase suivante à la suite du deuxième paragraphe sous la rubrique « Thématique et caractéristique de l'aménagement » : « Des immeubles d'habitation peuvent également être aménagés sur la parcelle de terrain (NID 00449553) située au 443, chemin Boars Head », fasse l'objet d'une deuxième lecture. À l'issue du vote, la proposition est adoptée. Deuxième lecture par titre de l'arrêté intitulé « Arrêté modifiant l'arrêté portant sur l'adoption d'un plan municipal ». Proposition du conseiller Titus Appuyée par le conseiller McGuire RÉSOLU que le conseil modifie comme suit les conditions imposées par l'article 39 le 12 septembre 1988, relativement au rezonage de la propriété en question située au 443, chemin Boars Head et portant le NID 00449553 : a. l'emplacement doit être aménagé conformément au plan de situation détaillé, préparé par le promoteur et sujet à l'approbation de l’agent d’aménagement, indiquant l’emplacement de tous les bâtiments et de toutes les constructions, les aires de stationnement, les aires de manœuvre des véhicules, les voies d'accès, les affiches, les espaces paysagers, y compris une zone tampon végétalisée située entre l'emplacement en question et la propriété adjacente au 435, chemin Boars Head (NID 00049833), et les autres caractéristiques de l'emplacement; 93-658 COMMON COUNCIL / CONSEIL COMMUNAL SEPTEMBER 2, 2008/LE 2 SEPTEMBRE 2008 b. l'ensemble des aires de stationnement, des aires de manœuvre des véhicules, des voies d'accès et des espaces paysagers doit être entouré de bordures de béton coulées sur place au besoin pour protéger les espaces paysagers et faciliter le drainage adéquat de l'emplacement; c. l'aménagement de l'emplacement doit être réalisé conformément à un plan de drainage détaillé, prévoyant notamment l'installation de puisards au besoin, sous réserve de l'approbation de l'ingénieur municipal en chef ou de son représentant; d. l'aménagement de l'emplacement doit être réalisé conformément à l'étude sur l'écoulement des eaux pluviales démontrant que l'aménagement n'entraînera aucune augmentation nette du débit d'écoulement des eaux pluviales provenant de la zone, sous réserve de l'approbation du service des Opérations et génie municipaux, et aucun permis de construction ne peut être délivré jusqu'à ce que le plan ait été approuvé; e. l'aménagement de l'emplacement doit être réalisé conformément à une étude détaillée des services préparée par l'ingénieur-conseil du promoteur, sous réserve de l'approbation de l'ingénieur municipal en chef ou de son représentant, veillant à ce que les capacités d'infrastructure existantes soient adéquates pour desservir l'aménagement proposé; f. tous les bâtiments principaux doivent être desservis par le réseau municipal d'aqueduc et d'égouts et par des services publics souterrains; g. les façades de tous les bâtiments principaux doivent être construites conformément au plan d'élévation détaillé préparé par le promoteur et sujet à l'approbation de l'agent d'aménagement; h. toutes les zones non occupées par les bâtiments, les aires de stationnement et les voies d'accès doivent être des espaces paysagers, et tous les travaux d'amélioration indiqués sur les plans de situation, d'élévation et d'aménagement paysager approuvés doivent être terminés dans un délai d'un (1) an à compter de la date de délivrance du permis de construction pour l'aménagement. À l'issue du vote, la proposition est adoptée. 9.3(a) Proposed Section 39 Amendment 77-91 Leinster Street 9.3(b) Planning Advisory Committee Recommendation The Assistant Common Clerk advised that the necessary advertising was completed with regard to the proposed Section 39 Amendment amending the Section 39 conditions imposed on the October 17, 2002 rezoning of the property located at 77-91 Leinster Street, also identified as PID Numbers 00009423, 55147292, 55147300 and 00018549, to permit a revised proposal, with no written objections received. Consideration was also given to a report from the Planning Advisory Committee submitting a copy of Planning staff's report considered at its August 26, 2008 meeting at which the Committee decided to recommend the amendment of the existing Section 39 conditions. The Deputy Mayor called for members of the public to speak against the proposed amendment with no one presenting. The Deputy Mayor called for members of the public to speak in favor of the proposed amendment with Ray Glennie and Norman Hamburg appearing to speak on behalf of the applicant and indicating that they were in agreement with the staff report and recommendation. On motion of Councillor Titus Seconded by Councillor Sullivan RESOLVED that Common Council amend the Section 39 conditions imposed on the subject site at 77-91 Leinster Street to permit the proposed synagogue, museum, community centre and commercial parking area. Question being taken, the motion was carried. 93-659 COMMON COUNCIL / CONSEIL COMMUNAL SEPTEMBER 2, 2008/LE 2 SEPTEMBRE 2008 9.3a) Modification proposée aux conditions imposées par l'article 39 visant le terrain situé au 77-91, rue Leinster 9.3b) Recommandation du Comité consultatif d'urbanisme Le greffier communal adjoint indique que les avis requis ont été publiés en ce qui a trait à la modification proposée en vertu de l'article 39, modifiant les conditions imposées le 17 octobre 2002 relativement au rezonage de la propriété située au 77-91, rue Leinster et inscrite sous les NID 00009423, 55147292, 55147300 et 00018549, afin de permettre la présentation d'une offre révisée, et qu'aucune objection écrite n'a été reçue. On a également examiné le rapport présenté par le Comité consultatif d'urbanisme, accompagné d'un exemplaire du rapport rédigé par le personnel du service d'urbanisme, qui ont fait l'objet d'un examen lors de la séance du 26 août 2008 au cours de laquelle le comité a choisi de recommander la modification des conditions en vigueur à l'heure actuelle en vertu de l'article 39. Le maire suppléant invite le public à se prononcer contre la modification proposée, mais personne ne prend la parole. Le maire suppléant invite les membres du public à exprimer leur appui quant à la modification proposée. Ray Glennie et Norman Hamburg, au nom du demandeur, indiquent qu'ils appuient les recommandations et le rapport du personnel. Proposition du conseiller Titus Appuyée par le conseiller Sullivan RÉSOLU que le conseil communal modifie les conditions imposées par l'article 39 visant l'emplacement en question situé au 77-91, rue Leinster afin de permettre les projets d'aménagement d'une synagogue, d'un musée, d'un centre communautaire et d'un terrain de stationnement commercial. À l'issue du vote, la proposition est adoptée. 9.4 Proposed Street Closure Highland Street The Assistant Common Clerk advised that the necessary advertising was completed with regard to the proposed Stop Up and Closing of a portion of Highland Street, a public street in The City of Saint John in the County of Saint John and Province of New Brunswick, comprising 491 square metres and more particularly shown on a Plan of Survey, dated August 12, 2008, with no written objections received. The Deputy Mayor called for members of the public to speak against the proposed amendment with no one presenting. The Deputy Mayor called for members of the public to speak in favor of the proposed amendment with Bill Teed appearing to speak on behalf of the applicant and indicating that he was in agreement with the proposed street closing. On motion of Councillor Titus Seconded by Councillor Farren RESOLVED that the by-law entitled, “By-law Number M-23, a By-law to Amend a By-law Respecting the Stopping-up and Closing of Highways in the City of Saint John” regarding a portion of Highland Street, be read a first time. Question being taken, the motion was carried. Read a first time by title, the by-law entitled, “By-law Number M-23, a By-law to Amend a By-law Respecting the Stopping-up and Closing of Highways in the City of Saint John”. On motion of Councillor Titus Seconded by Councillor McGuire RESOLVED that the by-law entitled, “By-law Number M-23, a By-law to Amend a By-law Respecting the Stopping-up and Closing of Highways in the City of Saint John” regarding a portion of Highland Street, be read a second time. Question being taken, the motion was carried. 93-660 COMMON COUNCIL / CONSEIL COMMUNAL SEPTEMBER 2, 2008/LE 2 SEPTEMBRE 2008 Read a second time by title, the by-law entitled, “By-law Number M-23, a By-law to Amend a By-law Respecting the Stopping-up and Closing of Highways in the City of Saint John”. 9.4 Proposition de fermeture de la rue Highland Le greffier communal adjoint indique que les avis requis ont été publiés relativement au projet de fermeture et de barrage d'une partie de la rue Highland, une rue publique sise dans The City of Saint John, dans le comté de Saint John, et dans la province du Nouveau-Brunswick, d'une superficie de 491 mètres carrés et plus particulièrement délimitée sur le plan d'arpentage daté du 12 août 2008, et qu'aucune objection écrite n'a été reçue. Le maire suppléant invite le public à se prononcer contre la modification proposée, mais personne ne prend la parole. Le maire suppléant invite les membres du public à exprimer leur appui quant à la modification proposée. Bill Teed, au nom du demandeur, indique qu'il appuie le projet de fermeture de la rue. Proposition du conseiller Titus Appuyée par le conseiller Farren o RÉSOLU que l'arrêté intitulé « Arrêté n M-23 modifiant l'arrêté sur l'interruption de la circulation et la fermeture des routes dans The City of Saint John », relativement à une partie de la rue Highland, fasse l'objet d'une première lecture. À l'issue du vote, la proposition est adoptée. o Première lecture par titre de l'arrêté intitulé « Arrêté n M-23 modifiant l'arrêté sur l'interruption de la circulation et la fermeture des routes dans The City of Saint John ». Proposition du conseiller Titus Appuyée par le conseiller McGuire o RÉSOLU que l'arrêté intitulé « Arrêté n M-23 modifiant l'arrêté sur l'interruption de la circulation et la fermeture des routes dans The City of Saint John », relativement à une partie de la rue Highland, fasse l'objet d'une deuxième lecture. À l'issue du vote, la proposition est adoptée. o Deuxième lecture par titre de l'arrêté intitulé « Arrêté n 23 modifiant l'arrêté sur l'interruption de la circulation et la fermeture des routes dans The City of Saint John ». 10. Consideration of By-laws 10.2(a) Third Reading Zoning By Law Amendment 105 Cranston Avenue (Councillor Farren withdrew from the meeting) On motion of Councillor Titus Seconded by Councillor McGuire RESOLVED that the by-law entitled, “By-law Number C.P. 110-83 A Law to Amend the Zoning By-law of the City of Saint John, amending Schedule “A”, the Zoning Map of The City of Saint John, by re-zoning a parcel of land located at 105 Cranston Avenue, having an area of approximately 1,326 square metres, also identified as being a portion of PID number 55192199, from “R-4” Four Family Residential to “B-2” General Business classification, be read. Question being taken, the motion was carried. The by-law entitled, “By-law Number C.P. 110-83 A Law to Amend the Zoning By- law of the City of Saint John”, was read in its entirety. On motion of Councillor Titus Seconded by Councillor Sullivan RESOLVED that, pursuant to the provisions of Section 39 of the Community Planning Act, the proposed development of the parcel of 93-661 COMMON COUNCIL / CONSEIL COMMUNAL SEPTEMBER 2, 2008/LE 2 SEPTEMBRE 2008 land located at 105 Cranston Avenue, having an area of approximately 1,326 square metres, also identified as being a portion of PID Number 55192199, be subject to the following conditions: a. That the non-residential use of the site be restricted to a parking area serving the adjacent commercial use; b. All parking areas, maneuvering areas and driveway entrances be paved with asphalt and enclosed by continuous cast-in-place concrete curbs; c. Access to the site be restricted to the existing driveway on the adjacent site, on the other portion of PID 55192199; d. Adequate site drainage facilities, including any necessary catch basins, be provided in accordance with a detailed drainage plan to be prepared by the developer and subject to the approval of the Chief City Engineer or his designate; e. The developer install a concrete curb and sidewalk meeting City specifications along the entire Cranston Avenue frontage of the site; f. All areas not occupied by buildings, structures, driveways, sidewalks and parking areas be landscaped by the developer in accordance with a detailed landscaping plan to be prepared by the developer and subject to the approval of the Development Officer; g. Landscaping extend on to the City street right-of-way to the edge of the sidewalk, and the landscaping shall include suitable walls, fencing and/or hedging along those lot lines which abut residential properties; h. The site not be developed except in accordance with a detailed site plan, prepared by the developer and subject to the approval of the Development Officer, indicating the location of buildings, structures, signs, parking areas, driveways, landscaped areas and other site features; i. The approved site and landscaping plans be attached to the building permit application for the development; and j. All work shown on the approved site and plans be completed within one year of building permit approval. Question being taken, the motion was carried. On motion of Councillor Titus Seconded by Councillor McGuire RESOLVED that the by-law entitled, “By-law Number C.P. 110-83, A Law to Amend the Zoning By-law of the City of Saint John”, amending Schedule “A”, the Zoning Map of The City of Saint John, by re-zoning a parcel of land located at 105 Cranston Avenue, having an area of approximately 1,326 square metres, also identified as being a portion of PID number 55192199, from “R-4” Four Family Residential to “B-2” General Business classification be read a third time, enacted, and the Corporate Common Seal affixed thereto. Question being taken, the motion was carried. Read a third time by title, the by-law entitled, “By-law Number C.P. 110-83 A Law to Amend the Zoning By-law of the City of Saint John”. 10. Étude des arrêtés municipaux 10.2a) Troisième lecture du projet de modification de l'Arrêté de zonage visant le 105, avenue Cranston (Le conseiller Farren quitte la séance). Proposition du conseiller Titus Appuyée par le conseiller McGuire o RÉSOLU que l'arrêté intitulé « Arrêté n C.P. 110- 83 modifiant l'arrêté de zonage de The City of Saint John » modifiant à l'annexe A, plan de zonage de The City of Saint John, le zonage d'une parcelle de terrain située au 105, avenue Cranston, d'une superficie d'environ 1 326 mètres carrés et inscrite en 93-662 COMMON COUNCIL / CONSEIL COMMUNAL SEPTEMBER 2, 2008/LE 2 SEPTEMBRE 2008 partie sous le NID 55192199, afin de faire passer la classification s'y rapportant de zone résidentielle – habitations de quatre logements « R-4 » à zone commerciale générale « B-2 », fasse l'objet d'une lecture. À l’issue du vote, la proposition est adoptée.. o L'arrêté intitulé « Arrêté n C.P. 110-83 modifiant l'arrêté de zonage de The City of Saint John » est lu intégralement. Proposition du conseiller Titus Appuyée par le conseiller Sullivan RÉSOLU qu'en vertu des dispositions prévues à l'article 39 de la Loi sur l'urbanisme, l'aménagement proposé d'une parcelle de terrain située au 105, avenue Cranston, d'une superficie d'environ 1 326 mètres carrés et inscrite en partie sous le NID 55192199, soit assujetti aux conditions suivantes : a. l'usage non résidentiel de l'emplacement doit se limiter à l'aménagement d'un terrain de stationnement desservant l'entreprise commerciale adjacente; b. toutes les aires de stationnement et de manœuvre et toutes les entrées de cour doivent être recouvertes d'asphalte et délimitées par des bordures de béton continues coulées sur place; c. l'accès au site doit se limiter à la voie d'accès existante située sur le site adjacent, qui constitue l'autre partie du NID 55192199; d. le promoteur doit assurer des installations adéquates de drainage, y compris des puisards, conformément à un plan de drainage détaillé dressé par le promoteur et sujet à l'approbation de l'ingénieur municipal en chef ou de son représentant; e. le promoteur doit installer un trottoir et une bordure en béton le long de tout le terrain en bordure de l'avenue Cranston qui fait partie du site, conformément aux spécifications stipulées par la Ville; f. toutes les zones non occupées par les bâtiments, les constructions, les voies d'accès, les trottoirs et les aires de stationnement doivent être des espaces paysagers, conformément à un plan d'aménagement paysager détaillé préparé par le promoteur et sujet à l'approbation de l'agent d'aménagement; g. l'aménagement paysager doit se prolonger sur le droit de passage municipal jusqu'à la bordure du trottoir, et l'aménagement paysager doit comporter des clôtures, des haies ou des murs adéquats le long des limites du lot qui sont adjacentes aux propriétés résidentielles; h. l’emplacement doit être aménagé conformément au plan de situation détaillé, préparé par le promoteur et sujet à l'approbation de l’agent d’aménagement, indiquant l’emplacement de tous les bâtiments et de toutes les constructions, les affiches, les aires de stationnement, les voies d'accès, les espaces paysagers et les autres caractéristiques de l'emplacement; i. les plans de situation et d'aménagement paysager approuvés doivent être joints à la demande de permis de construction relative au projet d'aménagement; j. tous les travaux indiqués sur les plans de situation et d'élévation approuvés doivent être terminés dans un délai d'un an à compter de la date de délivrance du permis de construction. À l’issue du vote, la proposition est adoptée. Proposition du conseiller Titus Appuyée par le conseiller McGuire RÉSOLU que l'arrêté intitulé « Arrêté o n C.P. 110-83 modifiant l'arrêté de zonage de The City of Saint John » modifiant à l'annexe A, plan de zonage de The City of Saint John, le zonage d'une parcelle de terrain située au 105, avenue Cranston, d'une superficie d'environ 1 326 mètres carrés et inscrite en partie sous le NID 55192199, afin de faire passer la classification s'y rapportant de zone résidentielle – habitations de quatre logements « R-4 » à zone 93-663 COMMON COUNCIL / CONSEIL COMMUNAL SEPTEMBER 2, 2008/LE 2 SEPTEMBRE 2008 commerciale générale « B-2 », fasse l'objet d'une troisième lecture, que ledit arrêté soit édicté et que le sceau communal y soit apposé. À l’issue du vote, la proposition est adoptée. o Troisième lecture par titre de l'arrêté intitulé « Arrêté n C.P. 110-83 modifiant l'arrêté de zonage de The City of Saint John ». 10.3 Minimum Property Standards By Law On motion of Councillor Titus Seconded by Councillor McGuire RESOLVED that the by-law entitled, “By-law Number M-14 A By-law Respecting Standards for Maintenance and Occupancy of Buildings and Premises” be read. Question being taken, the motion was carried. The by-law entitled, “By-law Number M-14 A By-law Respecting Standards for Maintenance and Occupancy of Buildings and Premises“, was read by section number in accordance with the Municipalities Act. On motion of Councillor Titus Seconded by Councillor Sullivan RESOLVED that the by-law entitled, “By-law Number M-14 A By-law Respecting Standards for Maintenance and Occupancy of Buildings and Premises“ , be read a third time, enacted, and the Corporate Common Seal affixed thereto. Question being taken, the motion was carried. Read a third time by title, the by-law entitled, “By-law Number M-14 A By-law Respecting Standards for Maintenance and Occupancy of Buildings and Premises“. 10.3 Troisième lecture de l'Arrêté sur les normes minimales régissant les résidences (Councillor Farren withdrew from the meeting) Proposition du conseiller Titus Appuyée par le conseiller McGuire RÉSOLU que l'arrêté intitulé « Arrêté o n M-14 relatif aux normes d'entretien et d'occupation des bâtiments et locaux » fasse l'objet d'une lecture. À l’issue du vote, la proposition est adoptée. o L'arrêté intitulé « Arrêté n M-14 relatif aux normes d'entretien et d'occupation des bâtiments et locaux » est lu par les numeros de la section. Proposition du conseiller Titus Appuyée par le conseiller Sullivan RÉSOLU que l'arrêté intitulé « Arrêté o n M-14 relatif aux normes d'entretien et d'occupation des bâtiments et locaux » fasse l'objet d'une troisième lecture, que ledit arrêté soit édicté et que le sceau communal y soit apposé. À l’issue du vote, la proposition est adoptée. o Troisième lecture par titre de l'arrêté intitulé, « Arrêté n M-14 relatif aux normes d'entretien et d'occupation des bâtiments et locaux ». 12.4 Minimum Property Standards By Law- Revised Resolutions (Councillor Farren withdrew from the meeting) On motion of Councillor Titus Seconded by Councillor McGuire 93-664 COMMON COUNCIL / CONSEIL COMMUNAL SEPTEMBER 2, 2008/LE 2 SEPTEMBRE 2008 RESOLVED that: 1. Each of William Edwards, David Crawford, Amy Poffenroth and Pamela Bentley, is , hereby appointed a by-law enforcement officer pursuant to section 14 of the Police Act and is hereby designated as a person to serve tickets in respect to the offences identified in paragraph 100.2(a) of the Municipalities Act, such appointment to be effective immediately upon the Minimum Property Standards By-law which received first and second reading by Common Council on August 18, 2008, being enacted and approved by the Minister of Local Government, and such appointment shall continue until the person ceases to be an employee of The City of Saint John or the appointment is revoked by Common Council, whichever occurs first; and 2. Elizabeth A. Gormley, Common Clerk, is hereby authorized to affix the corporate seal of The City of Saint John to each Notice to Comply that is issued by the aforesaid persons under the Minimum Property Standards By-law, such authorization to be effective immediately upon the Minimum Property Standards By-law which received first and second reading by Common Council on August 18, 2008, being enacted and approved by the Minister of Local Government, and such authorization shall continue until Elizabeth A. Gormley ceases to be the Common Clerk of The City of Saint John or the appointment is revoked by Common Council, whichever occurs first; and 3. Pursuant to section 4 of the Minimum Property Standards By-law and in accordance with the recommendation of the City Manager, each of Rick Armstrong, Darryl Bérubé, Vince Chan, Lorraine Denton, Tamara Duke, Marc Goguen, Mark Mazerolle, Patrick McCarthy, Mark Slader, David Somerville and Jason Waye is hereby appointed as an Inspection Officer, such appointment to be effective immediately upon the Minimum Property Standards By-law which received first and second reading by Common Council on August 18th, 2008, being enacted and approved by the Minister of Local Government, and such appointment shall continue until the person ceases to be an employee of the City of Saint John or the appointment is revoked by Common Council, whichever occurs first; and 4. Elizabeth A. Gormley, Common Clerk, is hereby authorized to affix the corporate seal of The City of Saint John to each Notice to Comply that is issued with respect to premises that are unsightly, and buildings and structures that are a hazard to the safety of the public by reason of dilapidation or unsoundness of structural strength, and such authorization shall continue until Elizabeth A. Gormley ceases to be the Common Clerk of The City of Saint John or the appointment is revoked by Common Council, whichever occurs first. Question being taken, the motion was carried. (Councillor Farren returned to the meeting) 12.4 Résolutions révisées de l'Arrêté sur les normes minimales régissant les résidences Proposition du conseiller Titus Appuyée par le conseiller McGuire RÉSOLU : 1. que William Edwards, David Crawford, Amy Poffenroth et Pamela Bentley soient nommés par les présentes pour agir en qualité d'agents chargés de l'exécution des , arrêtés municipaux conformément à l'article 14 de la Loi sur la police et qu'ils soient habilités à signifier des billets de contravention relativement aux infractions énoncées à l'alinéa 100.2a) de la Loi sur les municipalités. Ces nominations entreront immédiatement en vigueur lorsque l'Arrêté sur les normes minimales régissant les résidences, qui a été lu en première et en deuxième lectures par le conseil communal le 18 août 2008, aura été édicté et approuvé par le ministre des Gouvernements locaux, et elles demeureront en vigueur aussi longtemps que ces personnes seront à l'emploi de The City of Saint John ou jusqu'à ce que leur nomination soit révoquée par le conseil communal, selon la première éventualité; 2. que Elizabeth A. Gormley, greffière communale, soit autorisée, par les présentes, à apposer le sceau communal de The City of Saint John sur chaque avis de se conformer émis par les personnes susmentionnées en vertu de l'Arrêté sur les normes minimales régissant les résidences. Cette autorisation entrera immédiatement en vigueur lorsque 93-665 COMMON COUNCIL / CONSEIL COMMUNAL SEPTEMBER 2, 2008/LE 2 SEPTEMBRE 2008 l'Arrêté sur les normes minimales régissant les résidences, qui a été lu en première et en deuxième lectures par le conseil communal le 18 août 2008, aura été édicté et approuvé par le ministre des Gouvernements locaux. Elle demeurera en vigueur aussi longtemps qu'Elizabeth A. Gormley sera greffière communale de The City of Saint John ou jusqu'à ce que sa nomination soit révoquée par le conseil communal, selon la première éventualité; 3. qu'en vertu de l'article 4 de l'Arrêté sur les normes minimales régissant les résidences et de la recommandation du directeur général, Rick Armstrong, Darryl Bérubé, Vince Chan, Lorraine Denton, Tamara Duke, Marc Goguen, Mark Mazerolle, Patrick McCarthy, Mark Slader, David Somerville et Jason Waye soient nommés par les présentes pour agir en qualité d'agents des inspections. Ces nominations entreront immédiatement en vigueur lorsque l'Arrêté sur les normes minimales régissant les résidences, qui a été lu en première et en deuxième lectures par le conseil communal le 18 août 2008, aura été édicté et approuvé par le ministre des Gouvernements locaux, et elles demeureront en vigueur aussi longtemps que ces personnes seront à l'emploi de The City of Saint John ou jusqu'à ce que leur nomination soit révoquée par le conseil communal, selon la première éventualité; 4. qu'Elizabeth Gormley, greffière communale, soit par les présentes autorisée à apposer le sceau communal de The City of Saint John sur chaque avis de se conformer qui est émis aux propriétaires et aux occupants de lieux inesthétiques ou de bâtiments et de constructions dangereux pour la sécurité du public du fait de leur délabrement ou de leur manque de solidité. Cette autorisation demeurera en vigueur aussi longtemps qu'Elizabeth A. Gormley sera greffière communale de The City of Saint John ou jusqu'à ce que sa nomination soit révoquée par le conseil communal, selon la première éventualité. À l’issue du vote, la proposition est adoptée. Le conseiller Farren s'abstient de voter. (Le conseiller Farren réintègre la séance). 11. Submissions by Council Members 11.0 Ban on single-use Plastic Bottled Water (Mayor Court) On motion of Councillor Titus Seconded by Councillor McGuire RESOLVED that the letter from Mayor Court regarding a ban on single use bottled water be tabled until Council meeting of September 15, 2008. Question being taken, the motion was carried. 11. Interventions des membres du conseil 11.0 Interdiction des bouteilles d'eau en plastique à usage unique (maire Court) Proposition du conseiller Titus Appuée par le conseiller McGuire RÉSOLU que l'examen de la lettre du maire Court concernant l'interdiction des bouteilles d'eau en plastique à usage unique soit reporté à la séance du conseil qui aura lieu le 15 septembre 2008. À l'issue du vote, la proposition est adoptée. 11.1 Overview from Chief Al Bodechon (Councillor Farren) On motion of Councillor Titus Seconded by Councillor Mott RESOLVED that the letter from Councillor Farren be lifted from the table. Question being taken, the motion was carried. On motion of Councillor Farren Seconded by Councillor Titus 93-666 COMMON COUNCIL / CONSEIL COMMUNAL SEPTEMBER 2, 2008/LE 2 SEPTEMBRE 2008 RESOLVED that the letter from Councillor Farren asking Chief Al Bodechon to give an overview of his new position be referred to the Police Commission to have the Chief appear before Council. Question being taken, the motion was carried. 11.1 Présentation du chef de police Al Bodechon (conseiller Farren) Proposition du conseiller Titus Appuyée par le conseiller Mott RÉSOLU que la lettre du conseiller Farren soit soumise aux fins de discussion. À l'issue du vote, la proposition est adoptée. Proposition du conseiller Farren Appuyée par le conseiller Titus RÉSOLU que la lettre du conseiller Farren demandant que le chef de police Al Bodechon donne un aperçu de son nouveau poste soit transmise à la Commission de police dans le but que le chef de police fasse une présentation devant le conseil. À l'issue du vote, la proposition est adoptée. 11.2 Transit Review (Councillor Farren) On motion of Councillor Titus Seconded by Councillor Sullivan RESOLVED that the letter from Councillor Farren be lifted from the table. Question being taken, the motion was carried. On motion of Councillor Farren Seconded by Councillor Titus RESOLVED that the letter from Councillor Farren be received for information. Question being taken, the motion was carried. 11.2 Examen des transports en commun (conseiller Farren) Proposition du conseiller Titus Appuyée par le conseiller Sullivan RÉSOLU que la lettre du conseiller Farren soit soumise aux fins de discussion. À l'issue du vote, la proposition est adoptée. Proposition du conseiller Farren Appuyée par le conseiller Titus RÉSOLU que la lettre du conseiller Farren soit acceptée à titre informatif. À l'issue du vote, la proposition est adoptée. 11.3 West Side Ward 1 Meeting (Councillor Farren) On motion of Councillor Sullivan Seconded by Councillor Titus RESOLVED that the letter from Councillor Farren be lifted from the table. Question being taken, the motion was carried. On motion of Councillor Farren Seconded by Councillor Mott 93-667 COMMON COUNCIL / CONSEIL COMMUNAL SEPTEMBER 2, 2008/LE 2 SEPTEMBRE 2008 RESOLVED that a second West Side ward meeting be scheduled in the month of October and that the At Large and Ward Councillors be invited to attend. Question being taken, the motion was carried. 11.3 Réunion du quartier West Side 1 (conseiller Farren) Proposition du conseiller Sullivan Appuyée par le conseiller Titus RÉSOLU que la lettre du conseiller Farren soit soumise aux fins de discussion. À l'issue du vote, la proposition est adoptée. Proposition du conseiller Farren Appuyée par le conseiller Mott RÉSOLU qu'une deuxième réunion du quartier West Side soit organisée en octobre, et que les conseillers généraux et des quartiers soient conviés à y assister. À l'issue du vote, la proposition est adoptée. 11.4 Performance Management System (Councillor Titus) On motion of Councillor Titus Seconded by Councillor Killen RESOLVED that Council appoint a three person committee of Council for the purpose of engaging the services of a human resource firm and/or specialist to assist Council with the development and implementation of a comprehensive Performance Management System for the positions that are appointed and report directly to Council. Question being taken, the motion was carried. On motion of Councillor Titus Seconded by Councillor Farren RESOLVED that the proposed committee described above be referred to the Nominating Committee for appointments. Question being taken, the motion was carried. 11.4 Système de gestion du rendement (conseiller Titus) Proposition du conseiller Titus Appuyée par le conseiller Killen RÉSOLU que le conseil nomme un comité composé de trois membres du conseil pour retenir les services d'une firme ou d'un spécialiste en ressources humaines en vue d'aider le conseil à élaborer et à mettre en œuvre un système complet de gestion du rendement des personnes nommées à un poste, et que ce comité relève directement du conseil. Proposition du conseiller Titus Appuyée par le conseiller Farren RÉSOLU que la proposition de comité décrite précédemment soit transmise au Comité des candidatures aux fins de nominations. À l'issue du vote, la proposition est adoptée. 11.5 Designation of Funds from Lantic Sugar Site (Councillor Snook) On motion of Councillor Snook Seconded by Councillor McGuire RESOLVED that the funds from the sale of the former Lantic Sugar site be designated for reinvestment in the lower South End. 93-668 COMMON COUNCIL / CONSEIL COMMUNAL SEPTEMBER 2, 2008/LE 2 SEPTEMBRE 2008 Question being taken, the motion was carried with Councillors Court, Higgins and Titus voting nay. 11.5 Affectation des fonds dérivés de la vente de l'emplacement de Sucre Lantic (conseiller Snook) Proposition du conseiller Snook Appuyée par le conseiller McGuire RÉSOLU que les fonds dérivés de la vente de l'ancien emplacement de Sucre Lantic soient réinvestis dans l'extrémité du quartier sud. À l’issue du vote, la proposition est adoptée. Les conseillers Court, Higgins et Titus votent contre la proposition. 11.6 Urban Core Network receives Tommy Douglas Award (Councillor Snook) On motion of Councillor Snook Seconded by Councillor Titus RESOLVED that The City of Saint John write a letter to the Urban Core Network to recognize the outstanding success of the “Dodging Diabetes” project and congratulate them on receiving the Tommy Douglas Award. Question being taken, the motion was carried. 11.6 Attribution du prix Tommy Douglas au Urban Core Network (conseiller Snook) Proposition du conseiller Snook Appuyée par le conseiller Titus RÉSOLU que The City of Saint John écrive une lettre au Urban Core Network afin de reconnaître le succès remarquable du projet « Dodging Diabetes » (esquiver le diabète) et félicite les responsables de l'organisme pour avoir reçu le prix Tommy Douglas. À l'issue du vote, la proposition est adoptée. 11.7 Development of Vacant and Derelict Building Strategy (Councillor Snook) On motion of Councillor Snook Seconded by Councillor Titus RESOLVED that a referral be made to the City Solicitor, and that appropriate city staff report to Council on new and innovative programs they could potentially implement to reduce the number of vacant and derelict properties in the municipality of Saint John. Question being taken, the motion was carried. 11.7 Élaboration d'une stratégie relative aux bâtiments vacants et abandonnés (conseiller Snook) Proposition du conseiller Snook Appuyée par le conseiller Titus RÉSOLU qu'une recommandation soit présentée à l'avocat municipal, et qu'un rapport sur les nouveaux programmes innovateurs soit soumis au conseil de la part du personnel pertinent de la Ville, lesdits programmes pouvant vraisemblablement être mis en œuvre afin de réduire le nombre de propriétés vacantes et abandonnées dans la municipalité de Saint John. À l'issue du vote, la proposition est adoptée. 11.8 Parking in Southern Peninsula (Councillor Killen) On motion of Councillor Killen Seconded by Councillor McGuire RESOLVED that Council direct the Saint John Parking Commission and the Commissioner of Municipal Operations to prepare a 93-669 COMMON COUNCIL / CONSEIL COMMUNAL SEPTEMBER 2, 2008/LE 2 SEPTEMBRE 2008 presentation to Council with reference to a plan for a review of the current regime of year round alternate-side parking throughout the Southern Peninsula. Such plan should include opportunities for public input and focus on, but not be limited to, a consideration of the following possibilities: 1) That parking bans (mostly for snow) be maintained and used whenever street clearing is necessary; 2) That parking staff determine optimum parking on individual streets and post signage indicating the preferred side; 3) Where feasible, when the street is of sufficient width, parking be permitted on both sides of the street from May 1 through October 31; 4) That alternate side parking be limited to November 1 through April 30; 5) Should a snowstorm fall on a day regularly requiring a change of sides, a failure to change sides would not result in a fine. In fact, changes during a storm should be discouraged. The plan should be ready for Council’s consideration by the end of November. Question being taken, the motion was carried. 11.8 Stationnement dans le quartier Southern Peninsula (conseiller Killen) Proposition du conseiller Killen Appuyée par le conseiller McGuire RÉSOLU que le conseil charge la Commission sur le stationnement de Saint John et le commissaire aux opérations municipales de préparer une présentation à l'intention du conseil faisant référence au projet visant à réviser le régime actuel relatif au stationnement en alternance permanent à l'échelle du quartier Southern Peninsula. Un tel projet doit inclure des occasions au cours desquelles le public peut faire part de ses commentaires et être axé notamment sur l'examen des possibilités suivantes : 1) que les interdictions de stationnement (surtout celles liées à la neige) soient maintenues et utilisées lorsque le déblayage d'une rue l'oblige; 2) que les employés au stationnement déterminent le côté optimal où stationner sur certaines rues et affichent des enseignes à cet égard; 3) que, lorsque la largeur d'une rue le permet, il soit permis de stationner des er deux côtés, et ce, du 1 mai au 31 octobre; er 4) que le stationnement en alternance ne soit autorisé que du 1 novembre au 30 avril; 5) que, si une tempête de neige tombait le jour qui nécessite un changement de côté, le fait de ne pas changer de côté n'entraîne pas l'imposition d'une amende. En fait, les changements de côté durant une tempête devraient être déconseillés. Le conseil pourra examiner le projet d'ici la fin de novembre. À l'issue du vote, la proposition est adoptée. 11.9 Sustainable Funding Strategy Programs (Deputy Mayor Chase) On motion of Councillor Titus Seconded by Councillor McGuire RESOLVED that the letter from Deputy Mayor Chase regarding Sustainable Funding Strategy Programs be referred to the Funding Committee and also to encourage the Transit Commission to explore funding opportunities for sustainable programs in partnership with other New Brunswick municipalities offering public transit. A copy of this resolution is to be sent to the Cities Association of New Brunswick. Question being taken, the motion was carried. 93-670 COMMON COUNCIL / CONSEIL COMMUNAL SEPTEMBER 2, 2008/LE 2 SEPTEMBRE 2008 11.9 Financement durable pour les programmes de stratégie (maire suppléant Chase) Proposition du conseiller Titus Appuyée par le conseiller McGuire RÉSOLU que la lettre du maire suppléant Chase concernant le financement durable des programmes de stratégie soit transmise au Comité de financement et que, en outre, le conseil encourage la Commission des transports à étudier les possibilités de financement pour des programmes durables en partenariat avec d'autres municipalités du Nouveau-Brunswick qui offrent des services de transport en commun. Une copie de la résolution doit être envoyée à l'Association des cités du Nouveau-Brunswick. À l'issue du vote, la proposition est adoptée. 11.10 Strategic Planning (Deputy Mayor Chase) On motion of Councillor Titus Seconded by Councillor McGuire RESOLVED that Council plan focus sessions in a public Committee of the Whole format over the next three weeks. Question being taken, the motion was carried. 11.10 Planification stratégique (maire suppléant Chase) Proposition du conseiller Titus Appuyée par le conseiller McGuire RÉSOLU que le conseil prévoit des séances de mise au point sous forme de comité plénier public au cours des trois prochaines semaines. À l'issue du vote, la proposition est adoptée. 13.4 Nominating Committee Recommendations On motion of Councillor Titus Seconded by Councillor McGuire RESOLVED that the following appointments to Committee be made: Saint John Industrial Parks Ltd . – to appoint Andy Lodge for a three-year term ending September 2, 2011. Greater Saint John Community Economic Development Agency - to appoint Dr. Robert MacKinnon and Anita Punamiya to three-year terms ending September 2, 2011. Question being taken, the motion was carried. 13.4 Recommandations du Comité des candidatures Proposition du conseiller Titus Appuyée par le conseiller McGuire RÉSOLU que les nominations suivantes pour siéger aux comités soient approuvées : Saint John Industrial Parks Ltd. – la nomination d'Andy Lodge pour remplir un mandat de trois ans se terminant le 2 septembre 2011. Greater Saint John Community Economic Development Agency – la nomination du r D Robert MacKinnon et d'Anita Punamiya pour remplir un mandat de trois ans se terminant le 2 septembre 2011. À l'issue du vote, la proposition est adoptée. 12.3 Concept Development Feasibility Study for Green Thermal Utility (GTU) 93-671 COMMON COUNCIL / CONSEIL COMMUNAL SEPTEMBER 2, 2008/LE 2 SEPTEMBRE 2008 On motion of Councillor Titus Seconded by Councillor Sullivan RESOLVED that Item 12.3 be moved forward on the agenda be dealt with immediately. Question being taken, the motion was carried. On motion of Councillor Titus Seconded by Councillor McGuire RESOLVED that as recommended by the City Manager: 1. High Performance Energy System and City of Saint John make a presentation to Saint John Common council on Monday, September 15, 2008 pertaining to the development of Green Thermal Utility for the City of Saint John; and 2. The proposal for the concept development feasibility study for Green Thermal Utility (GTU) submitted by High Performance Energy Systems be accepted at a cost of $132,000. plus HST without the tendering process. 3.To authorize the Mayor and Common Clerk to execute any necessary documentation in regard to this arrangement. Question being taken, the motion was carried. 12.3 Étude de faisabilité de développement d'un concept pour une installation thermique verte Proposition du conseiller Titus Appuyée par le conseiller Sullivan RÉSOLU que le point 12.3 soit avancé dans l'ordre du jour afin qu'il soit examiné immédiatement. À l'issue du vote, la proposition est adoptée. Proposition du conseiller Titus Appuyée par le conseiller McGuire RÉSOLU que, comme le recommande le directeur général, les propositions suivantes soient adoptées : 1. que des représentants de l'entreprise High Performance Energy System et de The City of Saint John fassent une présentation devant le conseil communal de Saint John, le lundi 15 septembre 2008, qui aura trait à l'aménagement d'une installation thermique verte pour The City of Saint John; 2. que la proposition relative à l'étude de faisabilité de développement d'un concept pour une installation thermique verte présentée par High Performance Energy Systems soit acceptée, au coût de 132 000 $, TVH en sus, sans entreprendre le processus d'appel d'offres; 3. que le maire et la greffière communale soient autorisés à signer toute documentation requise concernant cette disposition. À l'issue du vote, la proposition est adoptée. 10. Consideration of By-laws 10.1(a) Third Reading Zoning By Law Amendment 1060 Sandy Point Road (Councillor Farren Withdrew from the meeting) On motion of Councillor Titus Seconded by Councillor Mott RESOLVED that Council accept the revised map of 1060 Sandy Point Road, which was distributed to Council during Committee of the Whole, to replace the erroneous map which appeared in Agenda Packet of September nd 2, 2008. 93-672 COMMON COUNCIL / CONSEIL COMMUNAL SEPTEMBER 2, 2008/LE 2 SEPTEMBRE 2008 Question being taken, the motion was carried. On motion of Councillor Titus Seconded by Councillor Mott RESOLVED that the by-law entitled, “By-law Number C.P. 110-82 A Law to Amend the Zoning By-law of the City of Saint John”, amending Schedule “A”, the Zoning Map of The City of Saint John, by re-zoning a parcel of land located at 1060 Sandy Point Road, having an area of approximately 2.42 hectares, also identified as being a portion of PID number 55190193, from “B-2” General Business to “RM-2” High Rise Multiple Residential classification, be read. Question being taken, the motion was carried. The by-law entitled, “By-law Number C.P. 110-82 A Law to Amend the Zoning By- law of the City of Saint John”, was read in its entirety. On motion of Councillor Titus Seconded by Councillor Mott RESOLVED pursuant to the provisions of Section 39 of the Community Planning Act, the proposed use of a parcel of land located at 1060 Sandy Point Road, having an area of approximately 2.42 hectares, also identified as being a portion of PID Number 55190193, be subject to the condition that: a. Development of the site be in accordance with a detailed site plan, prepared by the developer and subject to the approval of the Development Officer, illustrating the location of all buildings, structures, parking areas, vehicular maneuvering areas, driveways, signs, landscaping and other site features, including a pedestrian connection to the trails proposed in the adjacent residential development and park areas; b. All parking areas, vehicular maneuvering areas, driveways, and landscaped areas be enclosed with cast-in-place concrete curbs where necessary to facilitate proper site drainage and protect landscaping; c. Development of the site be in accordance with a detailed drainage plan, subject to the approval of the Chief City Engineer or his designate, including the installation of any necessary catch basins; d. Development of the site be in accordance with a detailed servicing study, prepared by the developer’s engineering consultant and subject to the approval of the Chief City Engineer or his designate, ensuring that existing infrastructure capacities are adequate to service the proposed development; e. All main buildings be serviced by municipal water and sewer and underground public utilities; f. The façades of all main buildings be constructed in accordance with a detailed elevation plan prepared by the developer and subject to the approval of the Development Officer; g. All areas not occupied by buildings, parking areas and driveways be landscaped within one (1) year from the issuance of a building permit for the development; h. There be no vehicular access constructed from University Avenue, and the existing treed buffer must remain undisturbed in the area governed by the Tucker Park Trust. Question being taken, the motion was carried. On motion of Councillor Titus Seconded by Councillor Sullivan RESOLVED that the by-law entitled, “By-law Number C.P. 110-82, A Law to Amend the Zoning By-law of the City of Saint John”, amending Schedule “A”, the Zoning Map of The City of Saint John, by re-zoning a parcel of land located at 1060 Sandy Point Road, having an area of approximately 2.42 hectares, also identified as being a portion of PID number 55190193, from “B-2” General Business to “RM-2” High Rise Multiple Residential classification, be read a third time, enacted, and the Corporate Common Seal affixed thereto. Question being taken, the motion was carried. 93-673 COMMON COUNCIL / CONSEIL COMMUNAL SEPTEMBER 2, 2008/LE 2 SEPTEMBRE 2008 Read a third time by title, the by-law entitled, “By-law Number C.P. 110-82 A Law to Amend the Zoning By-law of the City of Saint John”. Question being taken, the motion was carried. (Councillor Farren returned to the meeting. 10. Étude des arrêtés municipaux 10.1a) Troisième lecture du projet de modification de l'Arrêté de zonage visant le 1060, chemin Sandy Point Proposition du conseiller Titus Appuyée par le conseiller Mott RÉSOLU que le conseil accepte la carte révisée du bien- fonds situé au 1060, chemin Sandy Point qui a été distribuée au conseil durant le comité plénier afin de remplacer la carte inexacte qui figurait dans la trousse de l'ordre du jour du 2 septembre 2008. À l'issue du vote, la proposition est adoptée. Proposition du conseiller Titus Appuyée par le conseiller Mott o RÉSOLU que l'arrêté intitulé « Arrêté n C.P. 110-82 modifiant l'arrêté de zonage de The City of Saint John » modifiant à l'annexe A, plan de zonage de The City of Saint John, le zonage d'une parcelle de terrain située au 1060, chemin Sandy Point, d'une superficie d'environ 2,42 hectares et inscrite en partie sous le NID 55190193, afin de faire passer la classification s'y rapportant de zone commerciale générale « B-2 » à zone résidentielle d'immeubles-tours à logements multiples « RM-2 », fasse l'objet d'une lecture. À l'issue du vote, la proposition est adoptée. o L'arrêté intitulé « Arrêté n C.P. 110-82 modifiant l'arrêté de zonage de The City of Saint John » est lu intégralement. Proposition du conseiller Titus Appuyée par le conseiller Mott RÉSOLU qu'en vertu des dispositions prévues à l'article 39 de la Loi sur l'urbanisme, l'aménagement proposé d'une parcelle de terrain située au 1060, chemin Sandy Point, d'une superficie d'environ 2,42 hectares, et inscrite en partie sous le NID 55190193, soit assujetti aux conditions suivantes : a. l'emplacement doit être aménagé conformément au plan de situation détaillé, préparé par le promoteur et sujet à l'approbation de l’agent d’aménagement, indiquant l’emplacement de tous les bâtiments et de toutes les constructions, les aires de stationnement, les aires de manœuvre des véhicules, les voies d'accès, les affiches, les espaces paysagers et les autres caractéristiques de l'emplacement, y compris une liaison piétonnière avec les sentiers proposés dans les zones de parc et d'aménagement résidentiel adjacentes; b. l'ensemble des aires de stationnement, des aires de manœuvre des véhicules, des voies d'accès et des espaces paysagers doit être entouré de bordures de béton coulées sur place au besoin pour protéger les espaces paysagers et faciliter le drainage adéquat de l'emplacement; c. l'aménagement de l'emplacement doit être réalisé conformément à un plan de drainage détaillé, prévoyant notamment l'installation de puisards au besoin, sous réserve de l'approbation de l'ingénieur municipal en chef ou de son représentant; d. l'aménagement de l'emplacement doit être réalisé conformément à une étude détaillée des services préparée par l'ingénieur-conseil du promoteur, sous réserve de l'approbation de l'ingénieur municipal en chef ou de son représentant, veillant à ce que les capacités d'infrastructure existantes soient adéquates pour desservir l'aménagement proposé; e. tous les bâtiments principaux doivent être desservis par le réseau municipal 93-674 COMMON COUNCIL / CONSEIL COMMUNAL SEPTEMBER 2, 2008/LE 2 SEPTEMBRE 2008 d'aqueduc et d'égouts et par des services publics souterrains; f. les façades de tous les bâtiments principaux doivent être construites conformément au plan d'élévation détaillé préparé par le promoteur et sujet à l'approbation de l'agent d'aménagement; g. l'aménagement paysager de toutes les zones non occupées par les bâtiments, les aires de stationnement et les voies d'accès doit se faire dans un délai d'un (1) an de la date d'émission du permis de construction pour l'aménagement; h. aucun accès pour les véhicules ne sera construit à partir de l'avenue University, et la zone tampon boisée existante doit demeurer inchangée dans le secteur administré par la fiducie du parc Tucker. À l'issue du vote, la proposition est adoptée. Proposition du conseiller Titus Appuyée par le conseiller Sullivan o RÉSOLU que l'arrêté intitulé « Arrêté n C.P. 110- 82 modifiant l'arrêté de zonage de The City of Saint John » modifiant à l'annexe A, plan de zonage de The City of Saint John, le zonage d'une parcelle de terrain située au 1060, chemin Sandy Point, d'une superficie d'environ 2,42 hectares et inscrite en partie sous le NID 55190193, afin de faire passer la classification s'y rapportant de zone commerciale générale « B-2 » à zone résidentielle d'immeubles-tours à logements multiples « RM-2 », fasse l'objet d'une troisième lecture, que ledit arrêté soit édicté et que le sceau communal y soit apposé. À l'issue du vote, la proposition est adoptée. o Troisième lecture par titre de l'arrêté intitulé « Arrêté n C.P. 110-82 modifiant l'arrêté de zonage de The City of Saint John ». À l'issue du vote, la proposition est adoptée. 13.3 Proposed Resolution for Cities Association regarding PSAB Impact on Financial Reporting On motion of Councillor Titus Seconded by Councillor Sullivan RESOLVED that WHEREAS the Public Sector Accounting Board of the Canadian Institutes of Chartered Accountants regulates accounting principles and practices for all government levels across Canada; and WHEREAS the Public Sector Accounting Board (PSAB) has required local governments to be PSAB compliant by January 1, 2009; and WHEREAS the New Brunswick Provincial Government is strongly encouraging all municipalities to comply with the January 1, 2009 deadline; and WHEREAS the benefits of PSAB compliant statements include more useful and understandable financial information for council and the public, and ensures comparability to all other municipalities through adoption of one accepted set of accounting principles; and WHEREAS the Federal Government has indicated its future requirement for PSAB compliance in order to obtain future federal funding or to be eligible for other Federal Programs; and WHEREAS this change in accounting practices will result in additional costs to the Cities to comply with these standards be way of additional resources; and WHEREAS this is an unbudgeted expense which creates financial burden to the citizens of our communities; and WHEREAS there has been no direction, support or assistance forthcoming from the Provincial Government to effect this change; 93-675 COMMON COUNCIL / CONSEIL COMMUNAL SEPTEMBER 2, 2008/LE 2 SEPTEMBRE 2008 the Province of New Brunswick provide direction, assistance and support and cover the transitional costs incurred by each of the Cities of New Brunswick to become PSAB compliant. Question being taken, the motion was carried. 13.3 Projet de résolution pour l'Association des cités du Nouveau-Brunswick concernant l'incidence du CCSP sur les rapports financiers ATTENDU QUE le Conseil sur la comptabilité dans le secteur public (CCSP) de l'Institut canadien des comptables agréés réglemente les principes et pratiques comptables pour tous les ordres de gouvernement au Canada; ATTENDU QUE le Conseil sur la comptabilité dans le secteur public (CCSP) a demandé aux administrations municipales de se conformer aux pratiques et aux principes er comptables prescrits par le CCSP avant le 1 janvier 2009; ATTENDU QUE le gouvernement provincial du Nouveau-Brunswick encourage er fermement toutes les municipalités à respecter la date limite du 1 janvier 2009; ATTENDU QUE les avantages des énoncés de conformité du CCSP comprennent d'autres données financières utiles et compréhensibles destinées au conseil et au public et comparables à celles de toutes les autres municipalités grâce à l'adoption d'un ensemble approuvé de principes comptables; ATTENDU QUE le gouvernement fédéral a indiqué son exigence future concernant la conformité aux principes et aux pratiques comptables prescrits par le CCSP afin d'obtenir un financement ultérieur ou d'être admissible à d'autres programmes fédéraux; ATTENDU QUE ce changement apporté aux pratiques comptables entraînera des coûts supplémentaires aux villes qui devront se conformer à ces principes en raison de l'ajout des ressources supplémentaires; ATTENDU QU'IL s'agit d'une dépense non prévue au budget, ce qui constitue un fardeau financier pour les citoyens de nos collectivités; ATTENDU QUE le gouvernement provincial n'a fourni aucun soutien, orientation ou aide pour concrétiser ce changement; Proposition du conseiller Titus Appuyée par le conseiller Sullivan IL EST RÉSOLU que le gouvernement du Nouveau-Brunswick offre une orientation, une aide et un soutien et assume les coûts de transition engagés par chacune des villes du Nouveau-Brunswick pour se conformer aux principes et aux pratiques prescrits par le CCSP. À l'issue du vote, la proposition est adoptée. 12.5 Same Week, Same Day; Solid Waste Service Implementation On motion of Councillor McGuire Seconded by Councillor Titus RESOLVED that the report regarding Solid Waste Service Implementation be brought forward to the Council meeting to be held on September 15, 2008, where it shall appear on the agenda before Submissions by Council Members. Question being taken, the motion was carried. 12.5 Même semaine, même jour : mise en place du service de gestion des déchets solides Proposition du conseiller McGuire Appuyée par le conseiller Titus RÉSOLU que le rapport concernant la mise en œuvre du service de gestion des déchets solides soit reporté à la séance du conseil du 15 septembre 2008. Il figurera à l'ordre du jour avant le point intitulé Interventions des membres du conseil. 93-676 COMMON COUNCIL / CONSEIL COMMUNAL SEPTEMBER 2, 2008/LE 2 SEPTEMBRE 2008 À l'issue du vote, la proposition est adoptée. 12. Business Matters - Municipal Officers 12.1 Rothesay Avenue Complex – Emergency Power Upgrade On motion of Councillor Sullivan Seconded by Councillor Farren RESOLVED that as recommended by the City Manager, Contract No: 2008-4: Rothesay Avenue Complex – Emergency Power Upgrade, be awarded to the low tenderer, O’Brien Electric Company Ltd., at the tendered price of $595,000 as calculated based upon estimated quantities, and further that the Mayor and Common Clerk be authorized to execute the necessary contract documents. Question being taken, the motion was carried. 12. Affaires municipales évoquées par les fonctionnaires municipaux 12.1 Modernisation de l'alimentation électrique de secours du complexe de l'avenue Rothesay Proposition du conseiller Sullivan Appuyée par le conseiller Farren RÉSOLU que, comme le recommande le directeur o général, le contrat n 2008-4 relatif à la modernisation de l'alimentation électrique de secours du complexe de l'avenue Rothesay soit accordé au soumissionnaire le moins- disant, O’Brien Electric Co. Ltd., au prix offert de 595 000 $, établi à partir de quantités estimatives, et que le maire et la greffière communale soient autorisés à signer les documents contractuels nécessaires. À l'issue du vote, la proposition est adoptée. 12.2 Watermain Cleaning and Lining, Phase 5 On motion of Councillor Farren Seconded by Councillor Sullivan RESOLVED that as recommended by the City Manager, Contract 2008-10: Watermain Cleaning & Lining, Phase 5, be awarded to the low tenderer, Alltech Solutions Inc., at the tendered price of $1,939,017.85 as calculated based upon estimated quantities, and further that the Mayor and Common Clerk be authorized to execute the necessary contract documents. Question being taken, the motion was carried. 12.2 Nettoyage et revêtement intérieur de la conduite d'eau principale, phase 5 Proposition du conseiller Farren Appuyée par le conseiller Sullivan RÉSOLU que, comme le recommande le directeur o général, le contrat n 2008-10 relatif au nettoyage et au revêtement intérieur de la conduite d'eau principale, phase 5, soit accordé au soumissionnaire le moins-disant, Alltech Solutions Inc., au prix offert de 1 939 017,85 $, établi à partir de quantités estimatives, et que le maire et la greffière communale soient autorisés à signer les documents contractuels nécessaires. À l'issue du vote, la proposition est adoptée. 15. General Correspondence 15.1 Crane Mountain Road Development On motion of Councillor Farren Seconded by Councillor Titus RESOLVED that the Item 15.1 be moved forward on the agenda to be dealt with immediately. Question being taken, the motion was carried. On motion of Councillor Titus Seconded by Councillor McGuire 93-677 COMMON COUNCIL / CONSEIL COMMUNAL SEPTEMBER 2, 2008/LE 2 SEPTEMBRE 2008 RESOLVED that the letter from Katrina Carvell and Karyn Thomas regarding the proposed development on Crane Mountain Road be referred to the City Manager to provide a report and recommendation. Question being taken, the motion was carried with Councillor Farren voting nay. 15. Correspondance générale 15.1 Aménagement du chemin Crane Mountain Proposition du conseiller Farren Appuyée par le conseiller Titus RÉSOLU que le point 15.1 soit avancé dans l'ordre du jour afin qu'il soit examiné immédiatement. À l'issue du vote, la proposition est adoptée. Proposition du conseiller Titus Appuyée par le conseiller McGuire RÉSOLU que la lettre de Katrina Carvell et de Karyn Thomas concernant le projet d'aménagement sur le chemin Crane Mountain soit transmise au directeur général aux fins de présentation d'un rapport et de recommandations. À l’issue du vote, la proposition est adoptée. Le conseiller Farren vote contre la proposition. 13. Committee Reports 13.2 2007 Annual Report City of Saint John Pension Plan This item will be brought forward to meeting scheduled for September 15, 2008. 13. Rapports déposés par les comités 13.2 Rapport annuel de 2007 relatif au régime de retraite de The City of Saint John Ce point sera reporté à la séance du 15 septembre 2008. 14. Consideration of Issues Separated from Consent Agenda 14.1 City Market Cleaning Services This item will be brought forward to meeting scheduled for September 15, 2008. 14. Étude des sujets écartés des questions soumises à l'approbation du conseil 14.1 Services de nettoyage du marché municipal Ce point sera reporté à la séance du 15 septembre 2008. 14.2 Traffic Signals at Rothesay Avenue and Broadway Avenue This item will be brought forward to meeting scheduled for September 15, 2008. 14.2 Feux de circulation à l'intersection des avenues Rothesay et Broadway Ce point sera reporté à la séance du 15 septembre 2008. 14.3 Sale of Portion of Highland Street This item will be brought forward to meeting scheduled for September 15, 2008. 93-678 COMMON COUNCIL / CONSEIL COMMUNAL SEPTEMBER 2, 2008/LE 2 SEPTEMBRE 2008 14.3 Vente d'une partie de la rue Highland Ce point sera reporté à la séance du 15 septembre 2008. 16. Adjournment On motion of Councillor Titus Seconded by Councillor McGuire RESOLVED that the meeting of Common Council of September 2, 2008 be adjourned at 10:02 p.m. Question being taken, the motion was carried. 16. Levée de la séance Proposition du conseiller Titus Appuyée par le conseiller McGuire RÉSOLU que la séance du conseil communal du 2 septembre 2008 soit levée à 22 h 2. À l'issue du vote, la proposition est adoptée. Mayor/maire Assistant Common Clerk/greffièr communal adjoint