2006-10-23_Minutes--Procès-verbal92-521
COMMON COUNCIL/CONSEIL COMMUNAL
OCTOBER 23, 2006/LE 23 OCTOBRE 2006
COMMON COUNCIL MEETING – THE CITY OF SAINT JOHN
CITY HALL – OCTOBER 23, 2006, 5:15 P.M.
present
Norman McFarlane, Mayor
Deputy Mayor Hooton and Councillors Chang, Chase, Court,
Farren, Ferguson, McGuire, Tait, Titus and White
- and -
T. Totten, City Manager; J. Nugent, City Solicitor; Greg Yeomans,
Commissioner of Finance and Treasurer; P. Groody,
Commissioner of Municipal Operations; J. Baird, Commissioner
of Planning and Development; W. Edwards, Commissioner of
Buildings and Inspection Services; B Morrison, Commissioner of
Leisure Services; R. Simonds, Fire Chief; A. Bodechon, Chief of
Police; P. Woods, Common Clerk and Deputy City Manager; and
E. Gormley, Assistant Common Clerk
SÉANCE DU CONSEIL COMMUNAL DE THE CITY OF SAINT JOHN
À L'HÔTEL DE VILLE, LE 23 OCTOBRE 2006 à 17 H 15
Sont présents :
Norman McFarlane, maire
la mairesse suppléante Hooton et les conseillers Chang, Chase,
Court, Farren, Ferguson, McGuire, Tait, Titus et White
et
T. Totten, directeur général; J. Nugent, avocat municipal; Greg
Yeomans, commissaire aux finances et trésorier; P. Groody,
commissaire aux opérations municipales; J. Baird, commissaire à
l'urbanisme et au développement; W. Edwards, commissaire aux
services d'inspection et des bâtiments; B. Morrison, commissaire
aux services des loisirs; R. Simonds, chef du service d'incendie;
A. Bodechon, chef de police; P. Woods, greffier communal et
directeur général adjoint; ainsi que E. Gormley, greffière
communale adjointe
1. Call To Order – Prayer
Mayor McFarlane called the meeting to order and Reverend Russell
Knowles of Calvary Temple Church offered the opening prayer.
1. Ouverture de la réunion, suivie de la prière
La séance est ouverte par le maire McFarlane et le pasteur Russell
Knowles de l'église Calvary Temple offre la prière d'ouverture.
2 Approval of Minutes
On motion of Deputy Mayor Hooton
Seconded by Councillor White
RESOLVED that the minutes of the meeting of
Common Council, held on October 10, 2006, be approved.
Question being taken, the motion was carried.
2 Approbation des procès-verbaux
Proposition de la mairesse suppléante Hooton
Appuyée par le conseiller White
RÉSOLU que le procès-verbal de la séance du
conseil communal tenue le 10 octobre 2006 soit approuvé.
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À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
3 Approval of Agenda
On motion of Deputy Mayor Hooton
Seconded by Councillor McGuire
RESOLVED that the agenda of this meeting be
approved with item 13.1 being withdrawn and item 12.4 being brought forward after the
reading of proclamations.
Question being taken, the motion was carried.
3 Adoption de l'ordre du jour
Proposition de la mairesse suppléante Hooton
Appuyée par le conseiller McGuire
RÉSOLU que l'ordre du jour de la présente séance
soit adopté moyennant le retrait du point 13.1 et l'examen du point 12.4 suivant la lecture
des proclamations.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
4. Disclosures of Conflict of Interest
The Mayor disclosed a conflict of interest regarding item 12.1, Proposed residential
development at Kelly Lake; Councillor Titus disclosed a conflict of interest regarding item
5.1, Titus Bakery Ltd., parking concerns and Councillor Farren disclosed a conflict of
interest regarding item 5.7, Thermal Imaging technology - Saint John Fire Department.
(Councillors Farren and Titus withdrew from the meeting.)
4. Divulgations de conflits d'intérêts
Le maire divulgue un conflit d'intérêts relatif au point 12.1, projet d'aménagement
résidentiel au lac Kelly; le conseiller Titus divulgue un conflit d'intérêts relatif au
point 5.1, Titus Bakery Ltd., relativement au problème de stationnement et le conseiller
Farren divulgue un conflit d'intérêts relatif au point 5.7, Service d'incendie de Saint John
relativement à la technologie de l'imagerie thermique.
(Les conseillers Farren et Titus quittent la réunion.)
5. Adoption of Consent Agenda
5.1
That the letter from Titus Bakery Ltd. regarding the lack of parking spaces at its
place of business, be referred to the City Manager.
5.2
That the letter from the Ward family regarding an increase in heavy truck traffic
on Boylan Road, be referred to the City Manager.
5.3
That the letter from the Saint John Community Arts Board requesting to present
to Council, be referred to the Common Clerk to schedule a presentation.
5.4
That the letter from the John Howard Society informing Council of an application
to operate a home at 255 Loch Lomond Road for persons with a mental illness, be
received for information.
5.6
That the letter from James Johnston requesting various information, be referred
to the Common Clerk to contact Mr. Johnston.
5.7
That as recommended by the City Manager, the purchase of two (2) Bullard T4
Max with related accessories at a total cost of $34,400. before HST be awarded to
MicMac Fire & Safety Ltd. and two (2) MSA 5200HD thermal imaging camera units with
related accessories at a total cost of $18,794. before HST be awarded to Acklands
Grainger.
5.8
1. That Common Council: a) authorize Matt Erb to apply for the proposed
rezoning of the City-owned land having PID Number 55166375; and b) initiate the
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proposed rezoning of the right-of-way to 304 Westmorland Road, having PID Number
55160113, from “RS-2” One and Two Family Suburban Residential to “US” Utility and
Service.
2. That Common Council schedule the Public Hearings for the rezoning and
Section 39 amendment applications of Saint John Non Profit Housing Inc. (53-75
Leinster Street), 512531 N.B. Ltd. (17 Admiralty Drive and 66 Anchorage Avenue),
Golden Mile Produce (1350 Hickey Road), Matt Erb (587 Wallace Court including City-
owned PID Number 55166375) and Hughes Surveys & Consultants Inc. (304
Westmorland Road including PID Number 55160113), for November 20, 2006 at 7:00
p.m. in the Council Chamber.
5.10
That as recommended by the City Manager, the proposal of Crandall
Engineering Ltd. for engineering services (design and construction management) for the
Watershed Protection Facilities project be accepted and that the Mayor and Common
Clerk be authorized to execute the appropriate documentation in that regard.
5.11
That as recommended by the City Manager, the Mayor and Common Clerk be
authorized to execute the agreement substantially in the form submitted regarding the
proposed easements on Retail Drive between East Point Inc. and Clear View Mobile
Homes Ltd., and the City of Saint John.
5.12
That as recommended by the City Manager, Contract 2006-34: Millidgeville
Water System Improvements be awarded to the low tenderer, G. J. Cahill and Company
Limited, at its tender price of $497,000., as calculated based upon estimated quantities,
and further that the Mayor and Common Clerk be authorized to execute the necessary
contract documents.
5.13
That as recommended by the City Manager, Common Council approve the
acquisition of the Naviline – Public Safety application from Sungard HTE at a cost of
$33,716. (US dollars).
On motion of Deputy Mayor Hooton
Seconded by Councillor White
RESOLVED that the recommendations set out for
each consent agenda item be adopted with items 5.5 and 5.9 removed to Section 14 as
14.1 and 14.2.
Question being taken, the motion was carried.
5. Adoption de l'ordre du jour relatif aux questions soumises à l'approbation
du conseil
5.1
Que la lettre reçue de Titus Bakery Ltd. relative au manque d'espaces de
stationnement près de l'entreprise, soit transmise au directeur général.
5.2
Que la lettre reçue de la famille Ward relative à l'augmentation de la circulation
de camions lourds sur le chemin Boylan, soit transmise au directeur général.
5.3
Que la lettre de demande reçue du Conseil des arts communautaires de Saint
John, visant à se présenter devant le conseil, soit transmise au greffier communal aux
fins d'inscription de la date de présentation à l'ordre du jour.
5.4
Que la lettre reçue de la Société John Howard, mettant le conseil au courant du
dépôt d'une demande d'exploitation d'un foyer pour personnes atteintes de maladies
mentales, situé au 255, chemin Loch Lomond, soit acceptée à titre informatif.
5.6
Que la lettre reçue de James Johnston voulant obtenir divers renseignements,
soit transmise au greffier communal pour qu'il communique avec M. Johnston.
5.7
Que, comme le recommande le directeur général, le contrat d'achat relatif à
deux (2) caméras d'imagerie thermique de marque Bullard, modèle T4 Max, et
accessoires, au prix de 34 400 $, TVH en sus, soit accordé à MicMac Fire & Safety Ltd.
et que le contrat d'achat relatif à deux (2) caméras d'imagerie thermique, modèle
MSA 5200HD, et accessoires, au prix de 18 794 $, TVH en sus, soit accordé à Acklands
Grainger.
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5.8
1. Que le conseil communal a) autorise Matt Erb à présenter une demande de
rezonage relativement aux bien-fonds appartenant à la ville inscrits sous le
NID 55166375; b) procède au rezonage du droit de passage situé au 304, chemin
Westmorland, inscrit sous le NID 55160113, afin de faire passer la classification de zone
résidentielle de banlieue – habitations unifamiliales et bifamiliales « RS-2 » à zone de
services publics et généraux « US »;
2. Que le conseil communal fixe la date d'audiences publiques au
20 novembre 2006 à 19 h dans la salle du conseil relativement au rezonage et aux
demandes de modification des conditions imposées par l'article 39 présentées par
l'organisme Saint John Non Profit Housing Inc. (logement sans but lucratif de Saint
John) (53-75, rue Leinster), 512531 N.B. Ltd., (17, promenade Admiralty et 66, avenue
Anchorage), Golden Mile Produce (1350, chemin Hickey), Matt Erb (587, impasse
Wallace, y compris les terrains municipaux inscrits sous le NID 55166375) et Hughes
Surveys & Consultants Inc. (304, chemin Westmorland, y compris les terrains inscrits
sous le NID 55160113).
5.10
Que, comme le recommande le directeur général, la proposition présentée par
Crandall Engineering Ltd. soit acceptée visant les services d'ingénierie (conception et
construction) relativement au projet d'installations de protection du bassin
hydrographique et que le maire et le greffier communal soient autorisés à signer la
documentation exigée à cet égard.
5.11
Que, comme le recommande le directeur général, le maire et le greffier
communal soient autorisés à signer la convention fondamentalement telle qu'elle est
présentée relativement aux servitudes proposées sur la promenade Retail, entre East
Point Inc., Clear View Mobile Homes Ltd. et The City of Saint John.
o
5.12
Que, comme le recommande le directeur général, le contrat n 2006-34, relatif
aux travaux de modernisation du réseau d'alimentation en eau de Millidgeville, soit
accordé au soumissionnaire moins disant, G.J. Cahill and Company Limited, au prix
offert de 497 000 $, établi à partir de quantités estimatives et, de plus, que le maire et le
greffier communal soient autorisés à signer la documentation contractuelle requise.
5.13
Que, comme le recommande le directeur général, le conseil communal approuve
l'acquisition de l'application de sécurité publique Naviline, de l'entreprise Sungard HTE,
pour la somme de 33 716 $US.
Proposition de la mairesse suppléante Hooton
Appuyée par le conseiller White
RÉSOLU que les recommandations soulignées en
vertu de chaque question soumise à l'approbation du conseil soient adoptées
moyennant le déplacement des points 5.5 et 5.9 sous la section 14, en tant que
points 14.1 et 14.2.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
6. Members Comments
Council members commented on various community events.
6. Commentaires présentés par les membres
Les membres du conseil s'expriment sur diverses activités communautaires.
7. Proclamation
7.1
The Mayor proclaimed November 3, 2006 as Jer’s Vision Day in the City of Saint
John.
7.2
The Mayor proclaimed October 23 to 29, 2006 as Safe Crossing Week in the City
of Saint John.
7.3
The Mayor proclaimed October 22 to 28, 2006 as National Block Parent Week in
the City of Saint John.
7. Proclamation
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OCTOBER 23, 2006/LE 23 OCTOBRE 2006
7.1
Le maire déclare le 3 novembre 2006 journée Jer's Vision dans The City of
Saint John.
7.2
Le maire déclare la semaine du 23 au 29 octobre 2006 semaine Traversez en
sécurité dans The City of Saint John.
7.3
Le maire déclare la semaine du 23 au 29 octobre 2006 semaine nationale
Parents-Secours dans The City of Saint John.
12.4 Update - Risk Analysis - Proposed Natural Gas Pipeline
The City Manager introduced the Fire Chief and made introductory remarks on the
submitted report, Update - Risk Analysis - Proposed Natural Gas Pipeline, and Chief
Simonds reviewed the contents of the report. The Chief referred to the direction given to
him at the Council meeting of September 25, 2006, to continue to meet with Emera with
the objective of resolving the concerns identified in the Risk Analysis report submitted to
Council on that date. Chief Simonds advised Council that Emera has committed to a
number of initiatives which would serve to address many of the concerns that were
raised in the September 25 Risk Analysis, adding that these initiatives are detailed in the
submitted report listed as items A to J.
Councillor Court stated that he believes it is premature to support the recommendation
as submitted as the National Energy Board (NEB) hearings have not yet taken place.
Councillor Ferguson expressed his opinion that the talks that took place between the
Chief and Emera were negotiations, and that negotiations in this case were beyond the
scope of the City, and that they may affect the decision of the NEB.
The City Manager advised that the talks were not negotiations, but a follow-up to a
direction given by Council resolution of September 25, 2006 aimed at mitigating the risks
outlined in the Fire Chief’s report of September 25, 2006.
On motion of Councillor Ferguson
Seconded by Councillor Court
RESOLVED that the report, Update - Risk Analysis
- Proposed Natural Gas Pipeline, be tabled.
Question being taken, the motion was defeated, with the Mayor, Deputy
Mayor and Councillors Chase, McGuire, Tait and White voting nay.
Councillor Farren advised that he could not support the recommendation until the route
for the pipeline is known.
Deputy Mayor Hooton commented that she does not want the impression to be made
that Council’s preferred route is other than the marine route, by approving the
recommendation.
On motion of Councillor Tait
Seconded by Councillor White
RESOLVED that as recommended by the City
Manager Common Council endorse the commitments as provided by Emera Brunswick
Pipeline from A – J listed in the report, Update - Risk Analysis - Proposed Natural Gas
Pipeline; that Common Council accept the offer of financial support for the positions of
Training Officer and Emergency Planner, and that the report be provided to the National
Energy Board.
Referring to the Municipalities Act, Councillor Ferguson commented that he believes
these discussions should be held in private, in order not to jeopardize the decision of the
NEB.
Councillor Chang stated that he did not see the rush to approve the recommendations.
Question being taken, the motion was defeated, with the Deputy Mayor
and Councillors Chang, Court, Farren, Ferguson and Titus voting nay.
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OCTOBER 23, 2006/LE 23 OCTOBRE 2006
On motion of Councillor Ferguson
Seconded by Councillor Court
RESOLVED that the negotiations with Emera be
closed and that the information submitted in the report, Update - Risk Analysis -
Proposed Natural Gas Pipeline, be embargoed in order that the NEB decision is not
affected, and that the discussions be held in private.
The City Manager clarified for Council that the talks with Emera were not negotiations,
and emphasized that the safety of the citizens would never be subject to negotiations.
He also advised that the hearings at the NEB are open and public, and that the City will
not be calling witnesses at the hearings. Reacting to remarks made by Councillor Court,
the City Manager asked the Councillor if it was his intention as a private citizen
intervener at the NEB to call the Fire Chief as a witness, to which Councillor Court
responded that it was not his intention.
Question being taken, the motion was defeated, with the Mayor, Deputy
Mayor and Councillors Chase, McGuire, Tait and White voting nay.
The Common Clerk sought clarification from Council on its next steps and its intent on
the issue explaining that, given that Council had directed the City Manager and the Fire
Chief to have discussions with Emera to resolve the risk issues outlined in the Fire
Chief’s Risk Analysis report of September 25, 2006, and given that the report to Council
this evening fulfills Council’s direction, it remains unclear as to Council’s wish.
On motion of Councillor Chang
Seconded by Councillor Chase
RESOLVED that Council reconsider the motion, “ to
endorse the commitments as provided by Emera Brunswick Pipeline from A – J listed in
the report, Update - Risk Analysis - Proposed Natural Gas Pipeline; that Common
Council accept the offer of financial support for the positions of Training Officer and
Emergency Planner, and that the report be provided to the National Energy Board”, and
endorse the recommendations as stated in the motion with the omission of
recommendation number 2 in the report, to be considered after the hearings.
Question being taken, the motion was carried, with Councillors Court,
Farren and Ferguson voting nay.
12.4 Mise à jour relative à l'analyse des risques relativement au pipeline de gaz
naturel proposé
Le directeur général présente le chef du service d'incendie et fait quelques observations
préliminaires relatives au rapport présenté intitulé Update – Risk Analysis – Proposed
Natural Gas Pipeline (mise à jour – analyse des risques relativement au pipeline de gaz
naturel proposé), et le chef Simonds donne un aperçu du contenu du rapport. Il se
reporte aux directives reçues lors de la séance du conseil tenue le 25 septembre 2006,
voulant qu'il poursuive ses rencontres avec Emera dans le but de résoudre les
problèmes soulevés dans le rapport d'analyse des risques présenté au conseil lors de
cette séance. Le chef Simonds indique au conseil que Emera s'engage à certaines
initiatives qui visent à adresser un grand nombre de préoccupations soulevées lors de la
séance du 25 septembre relativement à l'analyse des risques et ajoute que ces
initiatives sont détaillées dans le rapport présenté, sous les points énumérés de A à J.
Le conseiller Court indique qu'à son avis, il est trop tôt pour appuyer la recommandation
telle qu'elle est présentée puisque les audiences devant être tenues par l'Office national
de l'énergie (ONÉ) n'ont pas encore eu lieu.
Le conseiller Ferguson exprime son opinion voulant que les pourparlers qui ont eu lieu
entre le chef et Emera étaient plutôt des négociations et que dans ce cas elles ne
relèvent pas de la compétence de la Ville et pourraient influencer la décision de l'ONÉ.
Le directeur général affirme que ces discussions n'étaient aucunement des négociations
mais plutôt un suivi par la suite d'une directive émise par voie de résolution du conseil
datée du 25 septembre 2006 dans le but de tempérer les risques soulignés dans le
rapport présenté le 25 septembre 2006 par le chef du service d'incendie.
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OCTOBER 23, 2006/LE 23 OCTOBRE 2006
Proposition du conseiller Ferguson
Appuyée par le conseiller Court
RÉSOLU que le rapport intitulé Update – Risk
Analysis – Proposed Natural Gas Pipeline (mise à jour – analyse de risques relativement
au pipeline de gaz naturel proposé) soit reporté.
À l’issue du vote, la proposition est rejetée. Le maire, la mairesse
suppléante et les conseillers Chase, McGuire, Tait et White votent contre la proposition.
Le conseiller Farren indique qu'il ne peut appuyer la recommandation avant que le trajet
du pipeline soit tracé.
La mairesse suppléante Hooton souligne qu'elle ne veut pas donner l'impression, en
approuvant la recommandation, que le conseil préfère un autre trajet que la voie
maritime.
Proposition du conseiller Tait
Appuyée par le conseiller White
RÉSOLU que, comme le recommande le directeur
général, le conseil communal appuie les engagements énumérés de A à J dans le
rapport intitulé Update – Risk Analysis – Proposed Natural Gas Pipeline (mise à jour –
analyse des risques relativement au pipeline de gaz naturel proposé), présenté par
Emera Brunswick Pipeline; que le conseil communal accepte l'offre d'aide financière afin
de créer deux postes et d'embaucher un agent de formation et un planificateur des
mesures d'urgence, et que le rapport soit transmis à l'Office national de l'énergie;
Citant la Loi sur les municipalités, le conseiller Ferguson indique qu'à son sens ces
discussions devraient se poursuivre à huis clos afin de ne pas compromettre la décision
de l'ONÉ.
Le conseiller Chang affirme qu'il ne comprend pas pourquoi le conseil devrait se
précipiter pour approuver cette recommandation.
À l’issue du vote, la proposition est rejetée. La mairesse suppléante et les
conseillers Chang, Court, Farren, Ferguson et Titus votent contre la proposition.
Proposition du conseiller Ferguson
Appuyée par le conseiller Court
RÉSOLU que les négociations entreprises avec
Emera soient suspendues et que soit empêchée la diffusion des renseignements
soulignés au rapport intitulé Update – Risk Analysis – Proposed Natural Gas Pipeline
(mise à jour – analyse des risques relativement au pipeline de gaz naturel proposé), afin
que la décision de l'ONÉ ne soit pas compromise et qu'à l'avenir, de telles discussions
soient tenues à huis clos.
Afin d'élucider cette situation, le directeur général affirme que les pourparlers entamés
avec Emera n'étaient aucunement des négociations et souligne que la sécurité des
citoyens ne serait jamais assujettie à des négociations. Il indique également que le
public a le droit d'assister aux audiences tenues par l'ONÉ et que la Ville n'assignera
aucun témoin à comparaître dans cette affaire. En réplique aux remarques formulées
par le conseiller Court, le directeur général demande à celui-ci s'il a l'intention
d'intervenir, en qualité de citoyen, au cours de l'audience devant l'ONÉ, en appelant le
chef du service d'incendie à témoigner; le conseiller Court répond qu'il n'a aucunement
l'intention d'agir ainsi.
À l’issue du vote, la proposition est rejetée. Le maire, la mairesse
suppléante et les conseillers Chase, McGuire, Tait et White votent contre la proposition.
Le greffier communal demande que le conseil précise les prochaines démarches à
entreprendre ainsi que ses intentions relativement à cette question, attendu que le
conseil avait chargé le directeur général et le chef du service d'incendie à entamer des
discussions avec Emera afin de résoudre les problèmes liés aux risques soulignés dans
le rapport relatif à l'analyse des risques présenté par le chef le 25 septembre 2006, et
attendu que le compte rendu présenté devant le conseil aujourd'hui satisfait aux
directives émises par le conseil, il demeure que les désirs du conseil sont toujours
nébuleux.
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COMMON COUNCIL/CONSEIL COMMUNAL
OCTOBER 23, 2006/LE 23 OCTOBRE 2006
Proposition du conseiller Chang
Appuyée par le conseiller Chase
RÉSOLU que le conseil réexamine la proposition
visant à appuyer les engagements énumérés de A à J dans le rapport intitulé Update –
Risk Analysis – Proposed Natural Gas Pipeline (mise à jour – analyse des risques
relativement au pipeline de gaz naturel proposé), présenté par Emera Brunswick
Pipeline; que le conseil communal accepte l'offre d'aide financière afin de créer des
postes et d'embaucher un agent de formation et un planificateur des mesures d'urgence
et que le rapport soit transmis à l'Office national de l'énergie; et que le conseil appuie les
recommandations telles que les précise la proposition, moyennant l'omission de la
o
recommandation n 2 qui sera étudiée à la suite des audiences.
À l’issue du vote, la proposition est adoptée. Les conseillers Court, Farren
et Ferguson votent contre la proposition.
9. Public Hearings 7:00 P.M.
9.1(a) Zoning By-law Amendment - 270 Cottage Road
The Common Clerk advised that the necessary advertising was completed with regard to
the proposed re-zoning of a parcel of land having an area of approximately 20 hectares,
located at 270 Cottage Road, also identified as being PID Number 55112510, from
“RSS” One Family Serviced Suburban Residential to “R-2” One and Two Family
Residential classification to permit the development of a residential subdivision as
requested by Hughes Surveys & Consultants Inc. on behalf of Berryman Investments
Inc., with no written objections received.
9.1(b) Planning Advisory Committee - 270 Cottage Road
Consideration was also given to a report from the Planning Advisory Committee
submitting a copy of Planning Staff’s report considered at its October 17, 2006 meeting
at which the Committee decided to recommend approval as set out in the staff
recommendation, recommending that Common Council re-zone the above mentioned
parcel of land.
The Mayor called for members of the public to speak against the re-zoning with no one
presenting.
The Mayor called for members of the public to speak in favour of the re-zoning with Rick
Turner of Hughes Surveys and Consultants Inc. on behalf of Berryman Investments Inc.
advocating for the proposal.
On motion of Councillor Court
Seconded by Councillor Farren
RESOLVED that the by-law entitled, “A Law to
Amend the Zoning By-law of The City of Saint John”, re-zoning a parcel of land having
an area of approximately 20 hectares, located at 270 Cottage Road, also identified as
being PID Number 55112510, from “RSS” One Family Serviced Suburban Residential to
“R-2” One and Two Family Residential classification, be read a first time.
Question being taken, the motion was carried.
Read a first time by title, the by-law entitled, “A Law to Amend the Zoning By-law of The
City of Saint John”.
On motion of Councillor Court
Seconded by Councillor Farren
RESOLVED that the by-law entitled, “A Law to
Amend the Zoning By-law of The City of Saint John”, re-zoning a parcel of land having
an area of approximately 20 hectares, located at 270 Cottage Road, also identified as
being PID Number 55112510, from “RSS” One Family Serviced Suburban Residential to
“R-2” One and Two Family Residential classification, be read a second time.
Question being taken, the motion was carried.
Read a second time by title, the by-law entitled, “A Law to Amend the Zoning By-law of
The City of Saint John”.
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COMMON COUNCIL/CONSEIL COMMUNAL
OCTOBER 23, 2006/LE 23 OCTOBRE 2006
(Councillor Tait withdrew from the meeting having declared a conflict on
the proposed re-zoning at 77 Golden Grove Road.)
9. Audiences publiques à 19 h
9.1a) Modification de l'arrêté sur le zonage visant le 270, chemin Cottage
Le greffier communal indique que les avis requis ont été publiés relativement au
rezonage proposé d'une parcelle de terrain d'une superficie approximative de
20 hectares, située au 270, chemin Cottage, inscrite sous le NID 55112510, afin de faire
passer la classification de zone résidentielle de banlieue aménagée – habitations
unifamiliales « RSS » à zone résidentielle – habitations unifamiliales et bifamiliales « R-
2 », pour permettre l'aménagement d'un lotissement résidentiel, à la demande de
Hughes Surveys & Consultants Inc., au nom de Berryman Investments Inc., et
qu'aucune objection par écrit n'a été reçue.
9.1b) Comité consultatif d'urbanisme : 270, chemin Cottage
Examen d'un rapport du Comité consultatif d'urbanisme, accompagné d'un exemplaire
du rapport du personnel du service d'urbanisme, étudié lors de la réunion du
17 octobre 2006, à laquelle le comité a résolu de recommander l'approbation, telle
qu'elle est soulignée dans le rapport du personnel, voulant que le conseil communal
procède au rezonage de la parcelle de terrain susmentionnée.
Le maire invite le public à se prononcer contre le rezonage, mais personne ne prend la
parole.
Le maire invite le public à se prononcer en faveur du rezonage et Rick Turner de
Hughes Surveys & Consultants Inc., au nom de Berryman Investments Inc., appuie la
proposition.
Proposition du conseiller Court
Appuyée par le conseiller Farren
RÉSOLU que l'arrêté intitulé « Arrêté modifiant
l'arrêté sur le zonage de The City of Saint John », relativement au rezonage d'une
parcelle de terrain d'une superficie approximative de 20 hectares, située au 270, chemin
Cottage, inscrite sous le NID 55112510, afin de faire passer la classification de zone
résidentielle de banlieue aménagée – habitations unifamiliales « RSS » à zone
résidentielle – habitations unifamiliales et bifamiliales « R-2 », fasse l'objet d'une
première lecture.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
Première lecture par titre de l'arrêté intitulé « Arrêté modifiant l'arrêté sur le zonage de
The City of Saint John ».
Proposition du conseiller Court
Appuyée par le conseiller Farren
RÉSOLU que l'arrêté intitulé « Arrêté modifiant
l'arrêté sur le zonage de The City of Saint John », relativement au rezonage d'une
parcelle de terrain d'une superficie approximative de 20 hectares, située au 270, chemin
Cottage, inscrite sous le NID 55112510, afin de faire passer la classification de zone
résidentielle de banlieue aménagée – habitations unifamiliales « RSS » à zone
résidentielle – habitations unifamiliales et bifamiliales « R-2 », fasse l'objet d'une
deuxième lecture.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
Deuxième lecture par titre de l'arrêté intitulé « Arrêté modifiant l'arrêté sur le zonage de
The City of Saint John ».
(Le conseiller Tait quitte la séance après avoir déclaré un conflit d'intérêts
relatif au rezonage proposé visant le 77, chemin Golden Grove.)
92-530
COMMON COUNCIL/CONSEIL COMMUNAL
OCTOBER 23, 2006/LE 23 OCTOBRE 2006
9.2(a) Zoning By-law Amendment - 77 Golden Grove Road
The Common Clerk advised that the necessary advertising was completed with regard to
the proposed re-zoning by-law amendment by adding to the list of uses in Section
740(8)(a)(i)(Special Zone#8 “SZ-8”) to permit a lounge at 77 Golden Grove Road, as
requested by F.G. Ganong Electrical Ltd., with written objections received.
9.2(b) Planning Advisory Committee - 77 Golden Grove Road
Consideration was also given to a report from the Planning Advisory Committee
submitting a copy of Planning Staff’s report considered at its October 17, 2006 meeting
at which the Committee decided to recommend approval contrary to that set out in the
staff recommendation, recommending that Common Council deny the re-zoning
amendment for the above mentioned parcel of land.
The Mayor called for members of the public to speak against the re-zoning with no one
presenting.
The Mayor called for members of the public to speak in favour of the re-zoning with
Norm Ganong, the owner of the property at 77 Golden Grove Road stating that he
believes the conditions imposed are unfair as they are different from a set of rules
imposed on an adjacent property just a few years ago.
On motion of Councillor White
Seconded by Councillor Ferguson
RESOLVED that the by-law entitled, “A Law to
Amend the Zoning By-law of The City of Saint John”, adding to the list of uses in Section
740(8)(a)(i)(Special Zone#8 “SZ-8”) to permit a lounge at 77 Golden Grove Road, be
read a first time.
Question being taken, the motion was carried.
Read a first time by title, the by-law entitled, “A Law to Amend the Zoning By-law of The
City of Saint John”.
On motion of Councillor Farren
Seconded by Councillor White
RESOLVED that the by-law entitled, “A Law to
Amend the Zoning By-law of The City of Saint John”, adding to the list of uses in Section
740(8)(a)(i)(Special Zone#8 “SZ-8”) to permit a lounge at 77 Golden Grove Road, be
read a second time.
Question being taken, the motion was carried.
Read a second time by title, the by-law entitled, “A Law to Amend the Zoning By-law of
The City of Saint John”.
On motion of Councillor Farren
Seconded by Councillor White
RESOLVED that the issue of the proposed re-
zoning amendment at 77 Golden Grove Road be referred to staff and the Planning
Advisory Committee to work out the conditions attached to the property.
Question being taken, the motion was carried.
(The Mayor withdrew from the meeting during discussions at the Public
Hearing of 77 Golden Grove Road at which time the Deputy Mayor took the Chair for a
portion of the meeting.)
(The Mayor and Councillor Tait re-entered the meeting.)
9.2a) Modification de l'arrêté sur le zonage visant le 77, chemin Golden Grove
Le greffier communal indique que les avis requis ont été publiés relativement au projet
de modification de l'arrêté sur le zonage, ajoutant à la liste d'usages dressée à
o
l'article 740(8)a)i) la mention (zone spéciale n 8, « SZ-8 »), afin de permettre
l'exploitation d'un bar-salon situé au 77, chemin Golden Grove, à la demande de
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COMMON COUNCIL/CONSEIL COMMUNAL
OCTOBER 23, 2006/LE 23 OCTOBRE 2006
F.G. Ganong Electrical Ltd., et que certaines oppositions par écrit ont été reçues.
9.2b) Comité consultatif d'urbanisme relativement au 77, chemin Golden Grove
Examen d'un rapport du Comité consultatif d'urbanisme, accompagné d'un exemplaire
du rapport du personnel du service d'urbanisme, étudié lors de la réunion du
17 octobre 2006, à laquelle le comité a résolu de recommander l'approbation,
contrairement à la recommandation du personnel, et recommandation que le conseil
communal rejette la modification du zonage de la parcelle de terrain susmentionnée.
Le maire invite le public à se prononcer contre le rezonage, mais personne ne prend la
parole.
Le maire invite le public à se prononcer en faveur du rezonage et Norm Ganong,
propriétaire du terrain situé au 77, chemin Golden Grove, prend la parole et affirme qu'à
son sens les conditions imposées sont inéquitables puisqu'elles ne correspondent pas
aux règles établies pour la propriété adjacente il y a quelques années.
Proposition du conseiller White
Appuyée par le conseiller Ferguson
RÉSOLU que l'arrêté intitulé « Arrêté modifiant
l'arrêté sur le zonage de The City of Saint John », ajoutant à la liste d'usages dressée à
o
l'article 740(8)a)i) la mention (zone spéciale n 8, « SZ-8 »), afin de permettre
l'exploitation d'un bar-salon situé au 77, chemin Golden Grove, fasse l'objet d'une
première lecture.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
Première lecture par titre de l'arrêté intitulé « Arrêté modifiant l'arrêté sur le zonage de
The City of Saint John ».
Proposition du conseiller Farren
Appuyée par le conseiller White
RÉSOLU que l'arrêté intitulé « Arrêté modifiant
l'arrêté sur le zonage de The City of Saint John », ajoutant à la liste d'usages dressée à
o
l'article 740(8)a)i) la mention (zone spéciale n 8, « SZ-8 »), afin de permettre
l'exploitation d'un bar-salon situé au 77, chemin Golden Grove, fasse l'objet d'une
deuxième lecture.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
Deuxième lecture par titre de l'arrêté intitulé « Arrêté modifiant l'arrêté sur le zonage de
The City of Saint John ».
Proposition du conseiller Farren
Appuyée par le conseiller White
RÉSOLU que la question relative au projet de
modification de zonage visant le 77, chemin Golden Grove, soit transmise au personnel
du service d'urbanisme et au Comité consultatif d'urbanisme afin de préciser les
conditions rattachées à la propriété.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
(Le maire quitte la séance pendant les discussions au cours de l'audience
relative au 77, chemin Golden Grove et la mairesse suppléante préside la séance pour
un certain temps.)
(Le maire et le conseiller Tait sont de nouveau présents à la réunion.)
9.3(a) Zoning By-law Amendment - 1210 Loch Lomond Road
The Common Clerk advised that the necessary advertising was completed with regard to
the proposed re-zoning of a parcel of land having an area of approximately 1 hectare,
located at 1210 Loch Lomond Road, also identified as being PID Number 55008593,
from “RS-2” One and Two Family Suburban Residential to “B-2” General Business
classification to permit the construction of an approximately 280-square-metre
92-532
COMMON COUNCIL/CONSEIL COMMUNAL
OCTOBER 23, 2006/LE 23 OCTOBRE 2006
commercial building as requested by Galbraith Florists Ltd., with no written objections
received.
9.3(b) Planning Advisory Committee - 1210 Loch Lomond Road
Consideration was also given to a report from the Planning Advisory Committee
submitting a copy of Planning Staff’s report considered at its October 17, 2006 meeting
at which the Committee decided to recommend approval contrary to that set out in the
staff recommendation, recommending that Common Council deny the proposed
amendment for the above mentioned parcel of land.
The Mayor called for members of the public to speak against the re-zoning with Gary
Forgey, 1204 Loch Lomond Road expressing concerns about increased traffic,
increased risk of water main breaks, noise, increased garbage in the area, and potential
contamination of the Little River.
The Mayor called for members of the public to speak in favour of the re-zoning with the
applicant, Wendy Maber addressing the concerns raised by Mr. Forgey, and submitting
letters of support and an approval certificate from the Department of Health.
Wayne Cochrane also spoke in favour of the proposal.
On motion of Deputy Mayor Hooton
Seconded by Councillor White
RESOLVED that the by-law entitled, “A Law to
Amend the Zoning By-law of The City of Saint John”, re-zoning a parcel of land having
an area of approximately 1 hectare, located at 1210 Loch Lomond Road, also identified
as being PID Number 55008593, from “RS-2” One and Two Family Suburban
Residential to “B-2” General Business classification, be read a first time.
Question being taken, the motion was carried, with Councillors Court,
Farren, Ferguson, and Tait voting nay.
Read a first time by title, the by-law entitled, “A Law to Amend the Zoning By-law of The
City of Saint John”.
On motion of Deputy Mayor Hooton
Seconded by Councillor White
RESOLVED that the by-law entitled, “A Law to
Amend the Zoning By-law of The City of Saint John”, re-zoning a parcel of land having
an area of approximately 1 hectare, located at 1210 Loch Lomond Road, also identified
as being PID Number 55008593, from “RS-2” One and Two Family Suburban
Residential to “B-2” General Business classification, be read a second time.
Question being taken, the motion was carried.
Read a second time by title, the by-law entitled, “A Law to Amend the Zoning By-law of
The City of Saint John”.
On motion of Deputy Mayor Hooton
Seconded by Councillor McGuire
RESOLVED that the issue of the proposed re-
zoning amendment at 1210 Loch Lomond Road be referred to staff and the Planning
Advisory Committee to prepare the Section 39 conditions for the property.
Question being taken, the motion was carried.
9.3a) Modification de l'arrêté sur le zonage visant le 2210, chemin Loch Lomond
Le greffier communal indique que les avis requis ont été publiés relativement au projet
de rezonage d'une parcelle de terrain d'une superficie approximative d'un hectare, située
au 1210, chemin Loch Lomond, inscrite sous le NID 55008593, afin de faire passer la
classification de zone résidentielle de banlieue – habitations unifamiliales et
bifamiliales « RS-2 » à zone commerciale générale « B-2 », pour permettre la
construction d'un immeuble commercial d'une superficie approximative de 280 mètres
carrés, à la demande du fleuriste Galbraith Florists Ltd., et qu'aucune objection écrite n'a
été reçue à cet égard.
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COMMON COUNCIL/CONSEIL COMMUNAL
OCTOBER 23, 2006/LE 23 OCTOBRE 2006
9.3b) Comité consultatif d'urbanisme relativement au 1210, chemin Loch Lomond
Examen d'un rapport du Comité consultatif d'urbanisme, accompagné d'un exemplaire
du rapport du personnel de service d'urbanisme, étudié lors de la réunion du
17 octobre 2006, à laquelle le comité a résolu de recommander l'approbation,
contrairement à la recommandation du personnel, et voulant que le conseil communal
rejette la modification du zonage de la parcelle de terrain susmentionnée.
Le maire invite le public à se prononcer contre le rezonage et Gary Forgey, du
1204, chemin Loch Lomond, exprime ses inquiétudes relativement à l'augmentation de
la circulation, du bruit et du risque de bris des conduites d'eau principales, de
l'accumulation de déchets dans le quartier et de la contamination éventuelle de la rivière
Little.
Le maire invite le public à se prononcer en faveur du rezonage et la demanderesse,
Wendy Maber, adresse les préoccupations soulevées par M. Forgey, et présente des
lettres d'appui et un certificat d'agrément délivré par le ministère de la Santé.
Wayne Cochrane se prononce également en faveur de la proposition.
Proposition de la mairesse suppléante Hooton
Appuyée par le conseiller White
RÉSOLU que l'arrêté intitulé « Arrêté modifiant
l'arrêté sur le zonage de The City of Saint John », modifiant le zonage d'une parcelle de
terrain d'une superficie approximative d'un hectare, située au 1210, chemin Loch
Lomond, et inscrite sous le NID 55008593, afin de faire passer la classification s'y
rapportant de zone résidentielle de banlieue – habitations unifamiliales et bifamiliales
« RS-2 » à zone commerciale générale « B-2 », fasse l'objet d'une première lecture.
À l’issue du vote, la proposition est acceptée. Les conseillers Court,
Farren, Ferguson et Tait votent contre la proposition.
Première lecture par titre de l'arrêté intitulé « Arrêté modifiant l'arrêté sur le zonage de
The City of Saint John ».
Proposition de la mairesse suppléante Hooton
Appuyée par le conseiller White
RÉSOLU que l'arrêté intitulé « Arrêté modifiant
l'arrêté sur le zonage de The City of Saint John », modifiant le zonage d'une parcelle de
terrain d'une superficie approximative d'un hectare, située au 1210, chemin Loch
Lomond, et inscrite sous le NID 55008593, afin de faire passer la classification s'y
rapportant de zone résidentielle de banlieue – habitations unifamiliales et bifamiliales
« RS-2 » à zone commerciale générale « B-2 », fasse l'objet d'une deuxième lecture.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
Deuxième lecture par titre de l'arrêté intitulé « Arrêté modifiant l'arrêté sur le zonage de
The City of Saint John ».
Proposition de la mairesse suppléante Hooton
Appuyée par le conseiller McGuire
RÉSOLU que la question relative au projet de
modification de zonage visant le 1210, chemin Loch Lomond, soit transmise au
personnel du service d'urbanisme et au Comité consultatif d'urbanisme afin de préciser
les conditions rattachées à la propriété en vertu de l'article 39.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
10. Consideration of By-laws
10.1(a) Zoning By-law Amendment - 282 Douglas Avenue
On motion of Councillor Titus
Seconded by Deputy Mayor Hooton
RESOLVED that the by-law entitled, “A Law to
Amend the Zoning By-law of The City of Saint John”, adding “Special Zone SZ-20” to the
list of zones in Section 30(1); and uses to Section 740(20); adjusting the zone standards,
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COMMON COUNCIL/CONSEIL COMMUNAL
OCTOBER 23, 2006/LE 23 OCTOBRE 2006
and re-zoning a parcel of land having an area of approximately 2070 square metres,
located at 282 Douglas Avenue, also identified as being PID Numbers 00368555 and
55151294, from “R-2” One and Two Family Residential to “SZ-20” Special Zone # 20
classification, be read.
Question being taken, the motion was carried.
The by-law entitled, “By-law Number C.P. 110-23, A Law to Amend the Zoning By-law of
The City of Saint John”, was read in its entirety.
10.2(b) Section 39 Conditions - 282 Douglas Avenue
On motion of Councillor Farren
Seconded by Councillor McGuire
RESOLVED that, pursuant to the provisions of
Section 39 of the Community Planning Act, the proposed development of a parcel of
land located at 282 Douglas Avenue, having an area of approximately 2070 square
metres, also identified as being PID Numbers 00368555 and 55151294, with a day
centre for hospice care and grief support programs and associated uses be subject to
the conditions that:
a) the non-residential use of the property is restricted to a day centre for hospice care
and grief support programs and associated office uses within the existing building;
b) the day centre’s hours of operation are restricted to 9 a.m. to 9 p.m. daily;
c) any expansion of the day centre within the building above the initial 195 square
metres (2,100 square feet) of floor area shall only be permitted on condition that the
proponent provides a paved off-street parking area for the required number of parking
spaces, together with adequate maneuvering aisle(s), in accordance with a detailed site
plan to be prepared by the proponent and subject to the approval of the Development
Officer;
d) The parking area mentioned in condition (c) must be completed prior to any
expansion of the floor area devoted to the day centre above 195 square metres (2,100
square feet), and further that upon the rezoning of the parcel of land, the land and any
building or structure thereon must be developed and used in conformity with the
proposal and conditions identified herein.
Question being taken, the motion was carried.
On motion of Deputy Mayor Hooton
Seconded by Councillor Ferguson
RESOLVED that the by-law entitled, “A Law to
Amend the Zoning By-law of The City of Saint John”, adding “Special Zone SZ-20” to the
list of zones in Section 30(1); and uses to Section 740(20); adjusting the zone standards,
and re-zoning a parcel of land having an area of approximately 2070 square metres,
located at 282 Douglas Avenue, also identified as being PID Numbers 00368555 and
55151294, from “R-2” One and Two Family Residential to “SZ-20” Special Zone # 20
classification, be read a third time, enacted, and the Corporate Common Seal affixed
thereto.
Question being taken, the motion was carried.
Read a third time by title, the by-law entitled, “By-law Number C.P. 110-23, A Law to
Amend the Zoning By-law of The City of Saint John”.
10. Étude des arrêtés municipaux
10.1a) Modification de l'arrêté sur le zonage visant le 282, avenue Douglas
Proposition du conseiller Titus
Appuyée par la mairesse suppléante Hooton
RÉSOLU que l'arrêté intitulé « Arrêté modifiant
l'arrêté sur le zonage de The City of Saint John », ajoutant à la liste de zones
énumérées à l'article 30(1), la « Zone spéciale SZ-20 »; et les usages à l'article 740(20);
modifiant les normes du zonage et le zonage d'une parcelle de terrain d'une superficie
approximative de 2 070 mètres carrés, située au 282, avenue Douglas, et inscrite sous
les NID 00368555 et 55151294, afin de faire passer la classification de zone
o
résidentielle – habitations unifamiliales et bifamiliales « R-2 » à zone spéciale n 20,
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COMMON COUNCIL/CONSEIL COMMUNAL
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« SZ-20 », fasse l'objet d'une lecture.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
o
L'arrêté intitulé « Arrêté nC.P. 110-23 modifiant l'arrêté sur le zonage de The City of
Saint John » est lu intégralement.
10.2b) Conditions imposées par l'article 39 visant le 282, avenue Douglas
Proposition du conseiller Farren
Appuyée par le conseiller McGuire
RÉSOLU qu'en vertu des dispositions de l'article 39
de la Loi sur l'urbanisme, le projet d'aménagement relatif à la parcelle de terrain située
au 282, avenue Douglas, d'une superficie approximative de 2 070 mètres carrés, inscrite
sous les NID 00368555 et 55151294, comportant un centre de soins palliatifs de jour et
de soutien en cas de deuil et les bureaux s'y rattachant, soit assujetti aux conditions
suivantes :
a) l'usage non résidentiel de la propriété ne doit inclure qu'un centre de soins palliatifs
de jour et de soutien en cas de deuil et les bureaux s'y rattachant à l'intérieur du
bâtiment existant;
b) les heures d'exploitation du centre de jour sont de 9 h à 21 h quotidiennement;
c) tout agrandissement dépassant les 195 mètres carrés (2 100 pieds carrés) de la
superficie de plancher initiale à l'intérieur du bâtiment qui loge le centre de jour ne sera
permis que si le demandeur prévoit un terrain de stationnement revêtu hors rue qui
puisse assurer le nombre d'espaces requis ainsi que des aires de manœuvre adéquates
conformément à un plan de situation détaillé préparé par le demandeur et assujetti à
l'approbation de l'agent d'urbanisme;
d) le terrain de stationnement mentionné dans la condition c) ci-dessus doit être
aménagé avant de procéder à tout agrandissement dépassant 195 mètres carrés
(2 100 pieds carrés) de la superficie de plancher aux fins d'usage par le centre de jour
et, de plus, que suivant le rezonage de la parcelle, le terrain et tout bâtiment ou
construction qui s'y trouve doit être aménagé et utilisé conformément à la proposition et
aux conditions y stipulées.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
Proposition de la mairesse suppléante Hooton
Appuyée par le conseiller Ferguson
RÉSOLU que l'arrêté intitulé « Arrêté modifiant
l'arrêté sur le zonage de The City of Saint John », ajoutant à la liste de zones
énumérées à l'article 30(1), la « zone spéciale SZ-20 »; et les usages à l'article 740(20);
modifiant les normes du zonage et le zonage d'une parcelle de terrain d'une superficie
approximative de 2 070 mètres carrés, située au 282, avenue Douglas, et inscrite sous
les NID 00368555 et 55151294, afin de faire passer la classification de zone
o
résidentielle – habitations unifamiliales et bifamiliales « R-2 » à zone spéciale n 20,
« SZ-20 », fasse l'objet d'une troisième lecture, que ledit arrêté soit édicté et que le
sceau communal y soit apposé.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
o
Troisième lecture par titre de l'arrêté intitulé « Arrêté n C.P. 110-23 modifiant l'arrêté sur
le zonage de The City of Saint John ».
8. Delegations/Presentations
8.1Family Plus Life Solutions - Understanding the Early Years
Referring to an electronic slide presentation, Ellen Snider, Project Coordinator of
Understanding the Early Years (UEY), Family Plus Life Solutions, gave background
information of the project explaining that UEY is a community-focused research initiative
involving children, parents, schools, community agencies, businesses and government.
She added that the project provides data on children’s readiness to learn, family and
community factors which influence children’s development and existing community
resources. Ms. Snider concluded her presentation by questioning whether existing
resources in the Greater Saint John area are meeting the needs of the children and
families they were designed to support.
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COMMON COUNCIL/CONSEIL COMMUNAL
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8. Délégations et présentations
8.1Family Plus Life Solutions (services à la famille) : Comprendre la petite
enfance
Se reportant à une présentation électronique de diapositives, Ellen Snider,
coordonnatrice du projet Comprendre la petite enfance (CPE) et le service d'aide à la
famille, Family Plus Life Solutions, donne un aperçu de cette initiative de recherche au
sein de la collectivité, adressée aux enfants, aux parents, aux écoles, aux organismes
communautaires, aux entreprises et aux gouvernements. Elle ajoute que le projet fournit
des données sur la capacité d'apprentissage des enfants et des membres de la famille
ainsi que les facteurs qui touchent le développement des enfants et les ressources
communautaires disponibles.
11. Submissions by Council Members
11.1 Infrastructure Costs Resulting from LNG Pipeline
On motion of Deputy Mayor Hooton
Seconded by Councillor Court
RESOLVED that the City Manager direct the
various related City Departments to provide Council with the cost analysis impact of the
proposed natural gas pipeline with respect to existing infrastructure, future construction
and development, the Saint John Fire Department and the Saint John Emergency
Measures Organization at the next open session of Common Council.
The City Manager advised that the scope and hypothetical nature of the work required
which is referred to in the motion would be too large to complete within two weeks, and
suggested that he would be able to report on a general cost estimate of potential
infrastructure impact as a result of the proposed natural gas pipeline. He added that a
measure should be made not only of the costs but of the benefits of the project to
provide a balanced outlook.
Question being taken, the motion was defeated, with the Mayor and
Councillors Chang, Chase, McGuire, Tait, White and voting nay.
11. Intervention des membres du conseil
11.1 Coûts liés à l'infrastructure visant le pipeline de gaz naturel liquéfié
Proposition de la mairesse suppléante Hooton
Appuyée par le conseiller Court
RÉSOLU que le directeur général charge les divers
services municipaux de présenter au conseil une analyse des coûts relatifs au pipeline
de gaz naturel liquéfié proposé qui auraient des incidences sur l'infrastructure existante,
les travaux de construction et d'aménagement futurs, le Service d'incendie de Saint
John et l'Organisation des mesures d'urgence de Saint John, à la prochaine séance
publique du conseil communal.
Le directeur général indique que l'étendue et la nature incertaine des travaux requis
mentionnés dans la proposition sont trop exhaustives pour traiter dans un délai de deux
semaines et offre de présenter un compte rendu général sur l'estimation des coûts
visant les retombées sur l'infrastructure éventuelle en raison de l'aménagement du
pipeline de gaz naturel liquéfié proposé. Il ajoute qu'en plus des coûts, les avantages du
projet doivent également être évalués afin de présenter une perspective équilibrée.
À l’issue du vote, la proposition est rejetée. Le maire, et les conseillers
Chase, McGuire, Tait et White votent contre la proposition.
Motion to Continue Council Meeting
On motion of Councillor White
Seconded by Councillor Chase
RESOLVED that the Council meeting extend past
10:00 p.m. as provided for in the Procedural By-law.
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Question being taken, the motion was carried with Councillors Chang,
McGuire, Tait and Titus voting nay.
Proposition visant à prolonger la séance
Proposition du conseiller White
Appuyée par le conseiller Chase
RÉSOLU que la séance du conseil soit prolongée
au-delà de 22 h tel que le prévoient les dispositions de l'Arrêté concernant le règlement
intérieur.
À l’issue du vote, la proposition est acceptée. Les conseillers Chang,
McGuire, Tait et Titus votent contre la proposition.
11.2 Saint John Regional Hospital- Emergency Response Capabilities
On motion of Deputy Mayor Hooton
Seconded by Councillor Court
RESOLVED that Council request the Board of the
Atlantic Health Science Corporation and Saint John EMO to provide their emergency
response capabilities with respect to a worst case pipeline failure, and any other type of
major catastrophe related to large industry.
Question being taken, the motion was carried.
11.2 Hôpital régional de Saint John relativement à l'intervention en cas
d'urgence
Proposition de la mairesse suppléante Hooton
Appuyée par le conseiller Court
RÉSOLU que le conseil communal demande au
conseil d'administration de la Corporation des sciences de la santé de l'Atlantique et à
l'Organisme de gestion des services d'urgence de Saint John de lui transmettre un
rapport précisant les mesures d'intervention établies en cas d'urgence visant les pires
des scénarios impliquant une défaillance du pipeline ou toute autre catastrophe
industrielle majeure.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
11.3 Town Hall Meeting Initiative
On motion of Councillor McGuire
Seconded by Deputy Mayor Hooton
RESOLVED that the letter from Councillor McGuire
advising that the next Town Hall meeting will be held on Monday, November 27, 2006
from 7:00 to 9:00 p.m. at the Boys and Girls Club, be received for information.
Question being taken, the motion was carried.
11.3 Date d'assemblée publique
Proposition du conseiller McGuire
Appuyée par la mairesse suppléante Hooton
RÉSOLU que la lettre présentée par le conseiller
McGuire indiquant que la prochaine assemblée publique aura lieu le lundi, 27 novembre
2006, de 19 h à 21 h, au Club garçons et filles, soit acceptée à titre informatif.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
11.4 Creating Health Community Centres
On motion of Councillor McGuire
Seconded by Deputy Mayor Hooton
RESOLVED that the City Manager provide Council
with a report card and listing of solution-focused ideas on how to enhance our
Community Centers as true neighbourhood hubs.
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Question being taken, the motion was carried.
11.4 Création de centres communautaires de santé
Proposition du conseiller McGuire
Appuyée par la mairesse suppléante Hooton
RÉSOLU que le directeur général présente au
conseil un rapport-bulletin comportant des concepts axés sur les démarches qui doivent
être entreprises pour améliorer nos centres communautaires afin qu'ils puissent servir
de plaques tournantes du quartier.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
11.5 National Homelessness Initiative
On motion of Councillor McGuire
Seconded by Deputy Mayor Hooton
WHEREAS,
having a safe, secure home is a basic human right; and
WHEREAS,
children and families are the fastest growing segment of Canada’s
homeless population, eroding efforts by municipalities and others to nuture healthy,
stable communities; and
WHEREAS,
The City of Saint John, the Federation of Canadian Municipalities (FCM)
and other organizations across the nation have recognized that homelessness and the
lack of affordable housing is a national concern requiring long term solutions; and
WHEREAS,
the National Homelessness Initiative was established by the federal
government in 1999, investing $1.2 billion over the past six years in local solutions that
address homelessness - including $1 million for the following shelter/supportive housing
facilities and programs in Saint John:
First Steps Housing Project
Coverdale Centre
The Resource Centre for Youth (TRC)
The ONE Change Inc.
WHEREAS,
the National Homelessness Initiative is strongly supported by local
organizations and is recognized as an international best practice by the United Nations;
and
WHEREAS,
the National Homelessness Initiative will expire on March 31, 2007 unless
the new federal government acts soon to renew the program;
THEREFORE, BE IT RESOLVED THAT
The City of Saint John urge the Government of
Canada to renew and expand the National Homelessness Initiative, and call upon
municipalities and provincial and territorial governments across Canada to add their
voices in support of this important program.
Question being taken, the motion was carried.
11.5 Initiative nationale pour les sans-abri
Proposition du conseiller McGuire
Appuyée par la mairesse suppléante Hooton
ATTENDU
qu'une maison sûre et sécuritaire est un droit de la personne fondamental;
ATTENDU
que les enfants et les familles figurent parmi le secteur de personnes sans
abri au Canada qui connaît la plus forte croissance, et que les efforts déployés par les
municipalités et autres visant à promouvoir une collectivité saine et stable sont
amoindris;
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COMMON COUNCIL/CONSEIL COMMUNAL
OCTOBER 23, 2006/LE 23 OCTOBRE 2006
ATTENDU
que The City of Saint John, la Fédération canadienne des municipalités et
d'autres organismes partout au Canada reconnaissent que les personnes sans abri et le
manque de logements abordables est un problème à l'échelle nationale qui requiert des
solutions à long terme;
ATTENDU
que l'Initiative nationale pour les sans-abri fut amorcée par le gouvernement
fédéral en 1999, que 1,2 milliards de dollars furent investis au cours des six dernières
années pour mettre en œuvre des solutions destinées aux personnes sans abri, dans
certaines collectivités, dont un million de dollars furent octroyés aux organismes et aux
programmes de soutien suivants en matière de logement dans Saint John :
First Steps Housing Project
Coverdale Centre
The Resource Centre for Youth (TRC)
The ONE Change, Inc.
ATTENDU
que l'Initiative nationale pour les sans-abri est largement subventionnée par
les organismes locaux et reconnue par les Nations Unies pour avoir établi une meilleure
pratique sur le plan international;
ATTENDU
que l'Initiative nationale pour les sans-abri doit expirer le 31 mars 2007 à
moins que le nouveau gouvernement fédéral agisse prochainement afin de renouveler le
programme;
EN CONSÉQUENCE, QU'IL SOIT RÉSOLU
que The City of Saint John incite le
gouvernement du Canada à renouveler et à élargir l'Initiative nationale pour les sans-
abri et demande aux municipalités et aux gouvernements provinciaux et territoriaux à
l'échelle nationale de se prononcer sur la question afin d'appuyer ce programme
essentiel.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
11.6 Building and Design Standards
On motion of Councillor Chase
Seconded by Councillor McGuire
RESOLVED that Council establish a committee
comprising of city staff, two council members, and several members from the community
with credible knowledge in design, building standards and construction; to recommend to
Council what design and building standards should be implemented and where they
should be applied, and that this matter be referred to the Nominating Committee.
Question being taken, the motion was carried, with Councillor Titus voting
nay.
(The Mayor withdrew from the meeting as he had declared a conflict on
item 12.1, and the Deputy Mayor took the chair.)
11.6 Normes de construction et de conception
Proposition du conseiller Chase
Appuyée par le conseiller McGuire
RÉSOLU que le conseil crée un comité formé
d'employés municipaux, de deux membres du conseil et de plusieurs membres de la
collectivité ayant des connaissances crédibles relatives aux normes de construction et
de conception, afin de formuler des recommandations au conseil visant les normes de
conception et de construction qui doivent être mises en œuvre ainsi que les domaines
touchés, et que cette question soit transmise au Comité des candidatures.
À l’issue du vote, la proposition est adoptée. Le conseiller Titus vote
contre la proposition.
(Le maire quitte la séance après avoir déclaré un conflit d'intérêts relatif
au point 12.1 et la mairesse suppléante préside la séance.)
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COMMON COUNCIL/CONSEIL COMMUNAL
OCTOBER 23, 2006/LE 23 OCTOBRE 2006
12. Business Matters - Municipal Officers
12.1(a) Proposed Residential Development at Kelly Lake
12.1(b) Cottage/Camp Development
Referring to his submitted report, the City Solicitor reviewed the issue of an application
to construct a cottage in an area of the City where City services are not provided.
Following up on Council’s direction to determine if there is a way for the applicant to
proceed, without liability to the City, he advised that potential liability in the City
associated with residential development in the area in question and any other area
similarly situate, can best be avoided with his submitted recommendation.
Consideration was also given to a report from the City Manager citing experiences in
other jurisdictions on similar issues, and recommending that a detailed policy be
developed, as suggested by the City Solicitor, which would define those areas
appropriate for camp/cottage developments and the service levels to these areas.
On motion of Councillor White
Seconded by Councillor McGuire
RESOLVED that as recommended by the City
Solicitor, regarding the proposed development of a cottage at Kelly Lake, Council accept
the following:
1) Council is clearly of the view that such development is appropriate; notwithstanding
the unavailability of emergency or road services;
2) Council confirms that view in an amendment to the Municipal Development By-Law;
and
3) Council adopts a resolution clearly stating that neither road nor fire protection services
will be provided to the area or areas identified in the Municipal Plan Amendment.
Councillor Tait proposed an amendment to the motion which was seconded by
Councillor McGuire that the motion include: No. 4) The developments in question be
restricted to seasonal, recreational properties.
On motion of Councillor Tait
Seconded by Councillor McGuire
RESOLVED that the issue of recreational
properties being developed in areas that do not have City services, including the request
for development of the property at Kelly Lake, be referred to the City Manager.
Question being taken, the motion was carried.
(The Mayor re-entered the meeting.
12. Affaires municipales évoquées par les fonctionnaires municipaux
12.1a) Projet d'aménagement résidentiel au lac Kelly
12.1b) Aménagement d'un chalet
Se reportant au rapport qu'il a présenté, l'avocat municipal aborde la question de la
demande de construction d'un chalet dans un quartier non desservi par la municipalité.
Par suite à la directive émise par le conseil visant à déterminer s'il existe un moyen par
lequel le demandeur pourrait procéder sans engager la responsabilité de la Ville,
l'avocat municipal constate que celle-ci pourrait éviter toute responsabilité en respectant
les recommandations qu'il a présentées relativement à l'aménagement résidentiel dans
la région en question et dans toute autre région semblable.
Examen d'un rapport présenté par le directeur général citant des exemples dans
d'autres municipalités sur des questions similaires et recommandant qu'une politique
détaillée soit élaborée, comme le conseille l'avocat municipal, visant à définir les régions
propices à l'aménagement de chalets ainsi que les services municipaux adéquats
recommandés dans ces régions.
Proposition du conseiller White
Appuyée par le conseiller McGuire
RÉSOLU que, comme le recommande l'avocat
municipal, relativement à l'aménagement proposé d'un chalet au lac Kelley, le conseil
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COMMON COUNCIL/CONSEIL COMMUNAL
OCTOBER 23, 2006/LE 23 OCTOBRE 2006
procède comme suit :
1) le conseil est clairement d'avis qu'un tel aménagement est adéquat, nonobstant le
manque de services routiers et d'urgence;
2) le conseil confirme cette opinion en modifiant l'arrêté portant sur l'aménagement
municipal;
3) le conseil doit adopter une résolution établissant clairement qu'aucun service routier
ou de protection contre les incendies ne sera offert dans la région ou les régions
précisées en vertu de la modification du plan municipal.
Le conseiller Tait propose une modification à la proposition, appuyée par le conseiller
McGuire, visant à inclure le point suivant : 4) que les projets d'aménagement en
question se limitent à des propriétés saisonnières ou récréatives.
Proposition du conseiller Tait
Appuyée par le conseiller McGuire
RÉSOLU que la question relative à l'aménagement
de propriétés récréatives dans les régions non desservies par la municipalité, y compris
la demande d'aménagement de la propriété située au lac Kelly, soit soumise au
directeur général.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
(Le maire suppléant est de nouveau présent à la réunion.)
12.2 Proposed Control of Pesticide Use by By-law
On motion of Councillor Chase
Seconded by Councillor McGuire
RESOLVED that report from the City Solicitor
regarding the control of the use of pesticides be tabled.
Question being taken, the motion was carried with Councillor Titus voting
nay.
12.2 Arrêté municipal relatif à l'utilisation de pesticides
Proposition du conseiller Chase
Appuyée par le conseiller McGuire
RÉSOLU que le rapport présenté par l'avocat
municipal relatif à l'utilisation de pesticides soit reporté.
À l’issue du vote, la proposition est adoptée. Le conseiller Titus vote
contre la proposition.
12.3 Engineering Services - Asphalt Concrete, Portland Cement Concrete and
Soils Testing and Inspection for 2003 and 2004
On motion of Councillor White
Seconded by Councillor McGuire
RESOLVED that as recommended by the City
Manager, Common Council approve the additional fee of $101,495.46 from ADI Limited
to provide Engineering Services for the Asphalt Concrete, Portland Cement Concrete
and Soils Testing and Inspection project during 2004 as outlined in the submitted report.
On motion of Councillor Ferguson
Seconded by Councillor Chase
RESOLVED that the item 12.3, Engineering
Services - Asphalt Concrete, Portland Cement Concrete and Soils Testing and
Inspection for 2003 and 2004, be referred to closed session of Committee of the Whole,
because of a legal issue pending.
Mr. Groody advised Council that the work referred to in the submitted report is separate
and apart from the legal issue.
Question being taken, the motion was defeated with the Mayor, Deputy
Mayor and Councillors McGuire, Tait, Titus, and White voting nay.
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OCTOBER 23, 2006/LE 23 OCTOBRE 2006
Question being taken, the main motion was carried, with Councillors
Court and Farren voting nay.
12.3 Services consultatifs relatifs au béton asphaltique, aux bétons de ciment
Portland et à l'évaluation et l'inspection des sols pour 2003 et 2004
Proposition du conseiller White
Appuyée par le conseiller McGuire
RÉSOLU que, comme le recommande le directeur
général, le conseil communal approuve les frais supplémentaires au montant de
101 495,46 $ demandés par ADI Limited, relatifs aux services d'ingénierie visant le
projet de béton asphaltique, de bétons de ciment Portland et d'évaluation et d'inspection
des sols au cours de l'année 2004, comme le souligne le rapport présenté.
Proposition du conseiller Ferguson
Appuyée par le conseiller Chase
RÉSOLU que le point 12.3, Services consultatifs
relatifs au béton asphaltique, aux bétons de ciment Portland et à l'évaluation et
l'inspection des sols pour 2003 et 2004, soit reporté à la séance privée du comité plénier
en raison d'une question de droit en instance.
M. Groody indique au conseil que les travaux mentionnés dans le rapport présenté sont
distinctes de la question de droit.
À l’issue du vote, la proposition est rejetée. Le maire, la mairesse
suppléante et les conseillers McGuire, Tait, Titus et White votent contre la proposition.
À l’issue du vote, la proposition principale est acceptée. Les conseillers
Court et Farren votent contre la proposition.
13. Committee Reports
13. Rapports déposés par les comités
14. Consideration of Issues Separated from Consent Agenda
14.1Letter from LSO Enterprises to Lease Rockwood Park Pavilion
On motion of Councillor Court
Seconded by Councillor Farren
RESOLVED that the letter from Gerry Lowe,
President of LSO Enterprises expressing an interest to lease the Rockwood Park
Pavilion, be referred to the City Manager.
Question being taken, the motion was carried.
14. Étude des sujets écartés des questions soumises à l'approbation du
conseil
14.1Lettre reçue de LSO Enterprises relative à la location du pavillon du parc
Rockwood
Proposition du conseiller Court
Appuyée par le conseiller Farren
RÉSOLU que la lettre reçue de Gerry Lowe,
président de LSO Enterprises, exprimant son désir de louer le pavillon du parc
Rockwood, soit transmise au directeur général.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
14.2 Request from Rehabitat Inc. to Waive Municipal Fees
On motion of Councillor McGuire
Seconded by Councillor White
RESOLVED that the City provide a grant to
Rehabitat Inc. equal to the amount of all municipal fees relating to permits for a 16 unit
affordable housing project on the corner of Adelaide and Victoria Streets.
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OCTOBER 23, 2006/LE 23 OCTOBRE 2006
Question being taken, the motion was carried.
14.2 Demande présentée par Rehabitat Inc. visant à abolir les droits municipaux
Proposition du conseiller McGuire
Appuyée par le conseiller White
RÉSOLU que la Ville octroie une subvention à
Rehabitat Inc. d'un montant égal aux droits municipaux relatifs aux permis exigés pour
l'aménagement d'un projet de logements abordables situé à l'intersection des rues
Adelaide et Victoria.
À l'issue du vote, la proposition est adoptée.
15. General Correspondence
15.1 Saint John Blackhawks Request for Letter of Support
On motion of Councillor White
Seconded by Councillor Court
RESOLVED that the Mayor send a letter of support
to assist in bringing an NHL exhibition game to Saint John on September 7, 2007,
involving the New York Islanders.
Question being taken, the motion was carried, with Councillor Titus voting
nay.
15. Correspondance générale
15.1 Demande reçue de l'équipe Blackhawks pour une lettre d'appui
Proposition du conseiller White
Appuyée par le conseiller Court
RÉSOLU que le maire expédie une lettre d'appui
visant à présenter une partie d'exhibition de hockey de la LNH à Saint John le
7 septembre 2007, mettant en vedette les New York Islanders.
À l’issue du vote, la proposition est adoptée. Le conseiller Titus vote
contre la proposition.
15.2 Extension of Sidewalk Café License
On motion of Deputy Mayor Hooton
Seconded by Councillor McGuire
RESOLVED that an extension to the sidewalk café
license from October 15, 2006 to November 1, 2006, be granted to Elwoods
Management.
Question being taken, the motion was carried with Councillor Titus voting
nay.
15.2 Prolongation du permis pour café-terrasse
Proposition de la mairesse suppléante Hooton
Appuyée par le conseiller McGuire
RÉSOLU que soit accordée une prolongation du
er
permis pour café-terrasse, allant du 15 octobre 2006 au 1 novembre 2006, à Elwoods
Management.
À l’issue du vote, la proposition est adoptée. Le conseiller Titus vote
contre la proposition.
16. Adjournment
The Mayor declared the meeting adjourned at 11:00 p.m.
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OCTOBER 23, 2006/LE 23 OCTOBRE 2006
16. Clôture de la séance
Le maire déclare que la séance est levée à 23 h.
Mayor/maire
Common Clerk/greffier communal